tv tuner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: tv tuner?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tv tuner?

Jeg har sett at det har vært en del snakk om tv tuner her på forumet. Og at du da slipper å ha masse kabler opp til projectoren.

Jeg skjønner ikke en dritt av hva dere snakker om her. Hva faen er en tv tuner og hvordan kan du bruke en videospiller som en tv tuner. Jeg har en s-video kabel fra sattelitt tuneren og inn til projectorn og en vga kabel fra dvd spilleren til projectoren. Og videospilleren kan jeg koble til med compositt, og da er alle utgangene på projectoren brukt opp.

Dette er sånn jeg alltid har gjort det, men dette med tv tuner høres veldig interessant ut. Men jeg skjønner bare ikke hvordan det hele fungerer.

Hadde vært veldig fint hvis noen kunne forklare hva en tv tuner er og hvordan denne fungerer. Gjerne nøye, for jeg har vanskelig for å skjønne enkelte ting.

Det er bare å beklage at jeg er en noob når det gjelder slike ting. Kommer sikkert flere teite spørsmål i fremtiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV-tuner

En TV tuner er det samme som mottakerdelen inne i TV'en, videoen eller for den saks skyld satelitt mottakeren som finner frekvens og tildeler kanal. Ettersom du beskriver oppsettet ditt virker det som du uten problemer allerede kan se på TV via prosjektoren din.

Det de snakker om her på forumet er en egen liten boks med innebygget mottaker og evt. text tv samt loop inn-ut for VGA ,innganger for S-video, kompositt og lyd.
    Da denne enheten egentlig er lagd slik at den kan kobles til en datamonitor via VGA inn og ut kontakten slik at du kan bruke monitoren (eller prosjektoren) som TV uten at du egentlig trenger å slå på PC'en betyr det også at den gjør alle signaler den mottar progressive.
    Det finnes også utgaver for å montere i PC'en din, men da må den stå på hele tiden, ha fjernkontroll tilknyttet m.m.. Dette kan fort bli komplisert. En egen uavhengig boks er langt enklere å sette opp samt at den kommer med egen fjernkontroll som gjør det lett å velge kilde (TV, kompositt, S-video eller VGA fra pc'en).

Som du sikkert allerede har forstått slipper du nå unna med bare en VGA kabel opp til prosjektoren din, mens alle de andre er koblet til tunerboksen.

Se denne linken :

http://www.yatack.no/product?product_id=20401

Denne har kommet greit ut i tester og skulle dekke dine behov dersom du skulle ønske en slik enhet, samtidig som den i teorien skulle gi deg bedre TV og Videobilde.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tv tuner etc

Bra det ble spurt om dette.. skjønte heller ikke det det her før og kanskje ikke ennå hehe..

Jeg skal kjøpe prosjektor (kanskje X1) og har tenkt til å koble til
    TV og
    Xbox (modifisert m/Xecutor, bruker den til spill for det meste filmer fra 120GB harddisk'en jeg har satt inn og DVD drevet.)

Legger ved et lite bilde her for å se om jeg har skjønt tegninga. Bilde viser kun hvor lyd/bilde (ikke strøm)

PC'en trenger egentlig ikke være tilkoblet tv tuneren, men er dette evt et problem å gjøre?

Dersom det er noe teknisk galt med tegningen så gjerne gjør modifikasjoner og legg inn nytt

Siden jeg bor i blokkleilighet tror jeg at sorround blir litt drøyt, men det er jo litt kult selv i "ikke bli kastet ut styrke". Finnes det noen trådløse løsninger her? Hater egentlig kabler selv om det selfølgelig blir bedre lyd. [/url]

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegningen din ser korrekt ut Mips..

Mvh

AK

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mips skrev :
    Finnes det noen trådløse løsninger her? Hater egentlig kabler selv om det selfølgelig blir bedre lyd.
    Ja det finnes, Sony har eit surroundsystem med digitale trådløse bakhøgtalere faktisk :lol:

Du kan ta ein titt på dei HER

Spørsmålet er om det går ann å kjøpe kun høgtalerene viss du ikkje er interesert i dvd'en og forsterkeren, antakelig ikkje.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eeeerrrmmmm.....etter å ha sett på prisen på settet så er det kanskje uaktuelt...........27 990,- hos Tronika :cry:

Tviler på at det låter så godt som viss du kjøper sepparat system til den prisen

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke koblet X-Box og PC til TV-tuneren, men direkte til AV forsterker om du har det.

Projektor hadde jeg koblet til S-video eller component output på forsterkeren om den har det.

Om du ikke har AV-reciever er tegningen rett.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg Snoopy.....

Mvh

AK

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja enig med de over, koble i bilder via forsterkeren!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har, eller får dette : Thule IA350B (ikke dekoder), Sony sacd999es, en projektor jeg ikke har bestemt mig for endda, Grundig parabol mottaker der står oppe i stua (separat fra hjemmekino, denne går inn i et Sony 32 tommer med 3 scart, Grundig´en har bare scart plus stereolyd ut.). Kan jeg bruke denne tv tuner dingsen også, jeg vil gjerne ha bilde og lyd ned i kjelderen til projektoren når der er en god film på tv ??
    Hilsen Niels.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger to tunere eller du kan splitte scart signalet med en splitter. Da må du se på det samme programmet oppe og nede med to tunere kan du se på uavhengige kanaler.

Om du har dekoderkort trenger du en topboks med to tunere for å benytte samme dekoder for begge tunere. Du kan bruke to vanlige tunere også, men da må du også ha to kortlese og kort. Tror disse 2in1 tunerene koster 4000-5000.

Valg:
    1. 2in1 tuner
    + kan bruke samme dekoder og abonnement
    - Koster litt

2. To vanlige tunere som du splitter coax kablen mellom.
    + Trenger ikke koste så mye
    - Du må ha to dekodere og kort.

3. Samme tuner, splittet scart-RCA ned til projektor/forsterker.
    + Billigest
    - Gir bare komposit video signal, stereolyd.'

Det er mulig du kan Scart fra Sonyen ned i kjelleren dersom den er signalet går direkte gjennom. Det er mulig denne tven har det siden den har 3 scart kontakter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er ikke sikker på om det finnes tuner med 2in1...

Hva jeg kjenner til så må du ha to tunere. Men for å få delt signalet fra selve hodene på plata di. Så trenger du en switch.. Dette kan du lese nærmere om i lyd og bilde - utgaven som er ute nå. Nå skal jeg ikke være for sikker på det jeg sier,har nemlig ikke lest den selv. Men har flere tunere selv, og har blitt nødt til å bruke switch...

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv X1 og AVer boksen i hus nå! Xbox, PS2 og DVD er koblet til.

Det jeg imidlertid går litt rundt å tenker på er at det bare er DVD spilleren som er koblet til s-video. De andre komponentene er koblet til med kompositt som er eneste gjenværende løsning.

Taper jeg ikke mye bildekvalitet på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mulighet

Er det ikke mulighet å kobble alt igjennom forsterkeren ?
    Har ikke prosjektor i dag. men slik jeg har koblet mine ting til tven er
    en kabel fra forsterker til tv. alt annet som video,dvd, playstation er bare koblet i forsterkeren. skal jeg se på video trykker jeg på video på fjernkontrollen til forsterkeren og det er det som blir vist på tven. samme er det med tuneren .bytter kanal på tuneren men utgangen på den er bare koblet i forsterkeren. De fleste hjemmekinoforsterkere tar vel også videosignalene ? eller er det bare slik på Denon sine ?

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, for de som har hjemmekinoreceiver er det ikke noe problem.. Men for de som har stereo-oppsett er det værre.

Alternativet er å kjøpe en receiver å koble i prossesorinngangen via pre-ampen.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen receivere konverterer til og med S-VIDEO og kompositt til komponent slik at man ikke trenger å strekke mer enn en kabel til projectoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere som for eksempel Denon AVR 3803.

mvh
    Naist

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja naist, nå må du få ut fingeren og få oppgradert den gamle 3801 med 3803.

Renta stuper og pengene må sirkulere vet du

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •