Antenneforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antenneforsterker

Heisann!

Har nå anskaffet meg en ny Plasma-Tv, LG PQ6000, og er veldig fornøyd med den - Men bilde er horibelt, og dette er takket være en kabelsalat uten like:

Har kun 1 en Tv kontakt i stua (Veggkontakt), så jeg måtte kjøpe 2 splittere for å få 3 utganger (Siden jeg har 3 Tv'r - Splitterne er henholdsvis koblet sammen for å få dette mulige). Itilegg så er hoved Tv'n min (LG PQ6000) koblet opp via en nesten 11 meter lang antennekabel, av billigste sort, og er videre skjøtet en gang. Den andre Tv'n som også er koblet opp via splitterne har riktignok "kun" en 7.5 meters lang antennekabel (...Og er ikke skjøtet), den siste Tv'n har kun en kabel lengde på 1 meter eller 2.

Uansett, så regner jeg dere vet hva jeg trenger: Antenneforsterker!

Hvis dere lurer på hvorfor jeg er så bombastisk på dette er fordi Tv-bildene er skurrete og har 3-4 snøete striper over skjermen (...Og dette skjer selvsagt ikke over f.eks DVD).

Har sett på noen fra Clas Ohlson og lignende sjapper, men jeg stiller meg litt avbalansert iforhold til kvaliteten og om det faktisk blir et bedre bildet. Men jeg ønsker heller ikke å bruke så altfor mye penger på dette, men ca. en femhundrelapp kan jeg være villig til å avse. Noen alternativer (Link)?

Forslag mottas med stor takk!

Mvh

Lasse

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har peiling?

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk en Antenneforsterker forsterker bare signal(har en slik selv).
    Kvaliteten forsvinner/har forsvunnet i kabelstrekket uansett.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antenneforsterker fra Clasern fungerte faktisk ganke bra her hos meg. Hadde også problemer med striper.

Det som løste problemet var å kjøpe en skikkelig antennekabel - vistnok med skikkelig skjerming i tillegg..

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en antenneforsterker gjør ikke signalet inn i huset bedre men den gjør signalet den får kraftigere slik at det det kan deles til flere tv'er å i tillegg kan en ha lengre kabelstrekk.. de beste antenneforsterkerene en finner i norge er det Permo Electronics A/S som har, men clas ohlson sine er bra de og. beste er å montere den ved antennen eller i værste fall ved intaket der antenneledningen kommer inn i huset.
    å montere den ved tv'en er det ingen hjelp i.8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst: Tusen takk for svar!

Som jeg beskrev i førstepost så mister jeg signalstyrke med alle disse nokså jallete tilkoblingene. Så det er en forsterker jeg trenger, når det er sagt så har jeg også tenkt tanken å kjøpe noen ordentlige kabler, men her er jeg også blank. Any Ideas?

Tenkte litt på denne Antennekabel HF50 Super Low-Loss, 10 m - Diverse - Antenner - Antennekabel HF50 Super Low-Loss, 10 m - Netshop.no - pc data foto minne digital, men her må jeg vel også ha en overgang av noe slag (...Og selvsagt aner ikke jeg til hva). Men det er vel vanlig å ha Han til Han antennekabler? (Noe slikt: Antenneovergang SMA-hun/FME-hun - Diverse - Antenner - Antenneovergang SMA-hun/FME-hun - Netshop.no - pc data foto minne digital)

Men tilbake på topic, tror dere noen av disse vil holde?

Triax - Forsterker - Lyd - Netshop.no - pc data foto minne digital

Takk for linken (Og forslagene), uten at jeg har sjekket prisen på produktene enda så ser de ikke så altfor billige ut akkurat, og jeg regner med de overskrider mitt mannen-i-gata-budsjett :P

Hva er det jeg egentlig skal se etter på en Antenneforsterker, må vel være en nøyaktig spesifikasjon som er veldig viktig?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, siden du linker til disse tingene så må jeg nesten spørre.. er det vanlig tv mottak du skal ha til riks tv?
    dette som du linker til er mobiltelefon kabel som er 50 ohm og plugger til parabol kabel elle.

du trenger en rull med RG59 kabel som er en skjermet 75 ohm antennekabel beregnet for tv, åsså trenger du en antenneforsterker med mange utganger så trekker du en kabel til hver tv utifra den. da har du det beste signalet.

skal du gjøre det litt kjipere så kjøper du en antenneforsterker med en utgang å viderefører kabelen til tv 1 å splitter signalet videre til tv nr2 osv.. men dette er en løsning der du får en halvering av signalet for hver tv å må gå opp i db gain på forsterkeren.

en god forsterker er en som har høy db gain... ofte 12-25db men det er heller byggekvaliteten å merke som skiller en god å dårlig da mange forsterkere tilfører støy. å du må passe på at den forsterker ditt frekvensområde.

pluggene du skal bruke er slike plugger en dytter inn i tvkontakten.. ingen andre typer da disse er beregnet for 75 ohms kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det står ihvertfall "Antenneforsterker/Antenneovergang/Antennekabel" på linkene jeg ga - Så jeg går utifra at det går til Tv.

Nå ble jeg ihvertfall enda klokere angående denne saken. Slikt jeg har forstått det så regner dere en slik billig antenneforsterker fra Clasern holder, og da ser jeg liten nytte til å kjøpe noe litt mer Fancy og bedre, når jeg muligens ikke får brukt for all kraften

Igjen: Tusen takk!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LassGL
    Hehe, det står ihvertfall "Antenneforsterker/Antenneovergang/Antennekabel" på linkene jeg ga - Så jeg går utifra at det går til Tv.

Nå ble jeg ihvertfall enda klokere angående denne saken. Slikt jeg har forstått det så regner dere en slik billig antenneforsterker fra Clasern holder, og da ser jeg liten nytte til å kjøpe noe litt mer Fancy og bedre, når jeg muligens ikke får brukt for all kraften

Igjen: Tusen takk!
    ja en god type clas olsen ant-forst vil være bra så lenge den brukes riktig

Antenneforsterker:
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Kabel med plugger montert:
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Newcomer AV-Marius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruk heller 500 på å gjøre det ordentlig

Bruk heller 500 på å gjøre det ordentlig:
    Alle endekontakter i et antenne spredenett bør ha en endemotstand.
    Bruk heller forsterkerpengene på å kjøpe en ordentlig splitter (en inn tre ut med skrutilkobling (f-connector)), legg opp kabel fra denne til 3 nye kontakter som du i tillegg monterer endemotstand i. Forsterker du opp drit, får du skikkelig drit....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Marius
    Bruk heller 500 på å gjøre det ordentlig:
    Alle endekontakter i et antenne spredenett bør ha en endemotstand.
    Bruk heller forsterkerpengene på å kjøpe en ordentlig splitter (en inn tre ut med skrutilkobling (f-connector)), legg opp kabel fra denne til 3 nye kontakter som du i tillegg monterer endemotstand i. Forsterker du opp drit, får du skikkelig drit....
    rareste løsningen jeg har hørt på lenge, først skal det svake strømsignalet deles i tre med en splitter for så å øke motstanden å bli enda svakere ved antennepluggen ved tv?

tror en sitter igjen med et antennesignal som er -20db å ikke +20db

du snakker om kabel tv nå sikkert, motstanden brukes for å ikke sende strøm fra tv til spredenett...

han skal ikke forsterke opp et signal.. han skal dele det ene antenne signalet fra antennen i tre like signal som eer like kraftige som antennen ville levert til en tv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, kjøpte meg en slik billig antenneforsterker fra Clasern her om dagen, men siden jeg ikke har noen kabler som er han-han utganger på (Bare han-hun eller omvendt) så ble det dårlig med tilkobling av denne antenneforsterkeren, derimot dro jeg ut det galvaniskeskille på skjermen, og vips, bildet er der hvor det skal være! Trodde ikke at et galvaniskskille skulle forhindre signaler.

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    galvaniskskille er noe dritt. Skjedde samme hos meg, bort med dritten så blir det bra

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, kjøpte meg en slik billig antenneforsterker fra Clasern her om dagen, men siden jeg ikke har noen kabler som er han-han utganger på (Bare han-hun eller omvendt) så ble det dårlig med tilkobling av denne antenneforsterkeren, derimot dro jeg ut det galvaniskeskille på skjermen, og vips, bildet er der hvor det skal være! Trodde ikke at et galvaniskskille skulle forhindre signaler.
    det galvaniske skille hindrer strømmen i jordingen i å nå antennen. så det er bare noe en skal bruke opp mot kabeltv å slikt.

mange av de nye såkalte digitaltv antennene har antenneforsterker som går på spenningen som kommer ifra antennepluggen.

er derfor det skille ofte må kjøpes separat siden det kun trengs da en kobler tv direkte til veggboksen fra kabel tv. å det er vel skjeldent i dag da de fleste kabel leverandører har egen dekoder en bruker mellom tv å vegg.

Newcomer AV-Marius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    rareste løsningen jeg har hørt på lenge, først skal det svake strømsignalet deles i tre med en splitter for så å øke motstanden å bli enda svakere ved antennepluggen ved tv?

tror en sitter igjen med et antennesignal som er -20db å ikke +20db

du snakker om kabel tv nå sikkert, motstanden brukes for å ikke sende strøm fra tv til spredenett...

han skal ikke forsterke opp et signal.. han skal dele det ene antenne signalet fra antennen i tre like signal som eer like kraftige som antennen ville levert til en tv...
    Nuh vel. Da er jeg helt enig. Forsterker og splittere med lavest dB demping :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er endel som fortsatt har kabel tv rett fra veggen, inkludert undertegnede. Så jeg må nok finne en mer langsiktig løsning enn det jeg har i skrivende stund (...Har bare dratt ut det galvaniske skille).

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er endel som fortsatt har kabel tv rett fra veggen, inkludert undertegnede. Så jeg må nok finne en mer langsiktig løsning enn det jeg har i skrivende stund (...Har bare dratt ut det galvaniske skille).
    kabeltv? men da skal du ikke trenge å bruke antenneforsterker... du skulle ha beskrevet det i tråden...

å en skaL bruke han-hun kabler..

er det radio uttaket du bruker i veggen? det har motsatt plugg..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste kabel-TV tilbydere leverer signalstyrke nok til ca to vegguttak. Det betyr følgende:
    -Vegguttaket har 7 db demping
    -en toveis splitter demper signalet med 3.7 db (treveis = 6,2 db)

Du bør ha minimum 60 db ut av vegguttaket, ergo leverer tilbyderen ca 70-75 db til husveggen.

Er veggboksene koblet i serie, vil det første punktet ha 7 db "tap", mens den neste i serien da vil ha 14 db tap.

Allt er angitt uten uten tanke på signaltap i kablene. Tap i kablene vil være størst på høye frekvenser, det er også grunnen til at vi finner de "nordiske" kanalene lengst ned i frekvens (først i kanallisten)

I dag er det vanlig at nye hus har antenneuttak i alle soverom, gjerne to i stuen, og hos enkelt også på kjøkken og kjellerstue. Da er det innlysende at man trenger en god husforsterker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste kabel-TV tilbydere leverer signalstyrke nok til ca to vegguttak. Det betyr følgende:

Du bør ha minimum 60 db ut av vegguttaket, ergo leverer tilbyderen ca 70-75 db til husveggen.

Er veggboksene koblet i serie, vil det første punktet ha 7 db "tap", mens den neste i serien da vil ha 14 db tap.

Allt er angitt uten uten tanke på signaltap i kablene. Tap i kablene vil være størst på høye frekvenser, det er også grunnen til at vi finner de "nordiske" kanalene lengst ned i frekvens (først i kanallisten)

I dag er det vanlig at nye hus har antenneuttak i alle soverom, gjerne to i stuen, og hos enkelt også på kjøkken og kjellerstue. Da er det innlysende at man trenger en god husforsterker. Sjekk med din tilbyder hvilken forsterker de anbefaler.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

I dag er det vanlig at nye hus har antenneuttak i alle soverom, gjerne to i stuen, og hos enkelt også på kjøkken og kjellerstue. Da er det innlysende at man trenger en god husforsterker. Sjekk med din tilbyder hvilken forsterker de anbefaler.
    +1

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •