Antenneforsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    kabeltv? men da skal du ikke trenge å bruke antenneforsterker... du skulle ha beskrevet det i tråden...

å en skaL bruke han-hun kabler..

er det radio uttaket du bruker i veggen? det har motsatt plugg..
    Jeg beskrev det som "Veggkontakt", anser det som beskrivelig nok.

Er det mulig å få Tv-signaler utifra Radio-uttaket? Uansett, så har jeg den tilkoblet Tv-uttaket.
    Hvordan skal jeg da løse problem, enkelt forklart? (Skjønte dessverre veldig lite av et altfor innholdsrikt innlegg av Gnom :P ). Kommer ikke en forsterker å hjelpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    De fleste kabel-TV tilbydere leverer signalstyrke nok til ca to vegguttak. Det betyr følgende:
    -Vegguttaket har 7 db demping
    -en toveis splitter demper signalet med 3.7 db (treveis = 6,2 db)

Du bør ha minimum 60 db ut av vegguttaket, ergo leverer tilbyderen ca 70-75 db til husveggen.

Er veggboksene koblet i serie, vil det første punktet ha 7 db "tap", mens den neste i serien da vil ha 14 db tap.

Allt er angitt uten uten tanke på signaltap i kablene. Tap i kablene vil være størst på høye frekvenser, det er også grunnen til at vi finner de "nordiske" kanalene lengst ned i frekvens (først i kanallisten)

I dag er det vanlig at nye hus har antenneuttak i alle soverom, gjerne to i stuen, og hos enkelt også på kjøkken og kjellerstue. Da er det innlysende at man trenger en god husforsterker. Sjekk med din tilbyder hvilken forsterker de anbefaler.
    Jeg bor i et hus hvor det er til sammen 4 vegg kontakter (Tv-kontakter). Siden dette er et studenthjem er huset delt i 2. Dvs at i leiligheten min har jeg kun 2 Tv-kontakter tilgjengelig. Utifra de 2 Tv-kontaktene så trenger de å fore ialt 3 Tv'er med signaler, og fortrinnsvis gode. Hoved Tv'n i stua har kun en meters kabel rett ned til den ene Tv-kontakten (Og opptar dermed 1 alene), men både jeg og min romkamerat har lange kabelstrekk (Henholdsvis 10 og 7.5 meter). Siden det nå er 3 Tv'er koblet på 2 Tv-uttak, så har jeg brukt 2 splittere og koblet dem sammen. All den kabelsalaten, utgir logisk nok mye forsinkelser i signalene, hva kan eksakt gjøres, hva trenger jeg eksakt?

Uansett, takk for et vanvittig godt innlegg! Synd jeg ikke skjønner mer enn halvparten :P

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LassGL
    Jeg beskrev det som "Veggkontakt", anser det som beskrivelig nok.

Er det mulig å få Tv-signaler utifra Radio-uttaket? Uansett, så har jeg den tilkoblet Tv-uttaket.
    Hvordan skal jeg da løse problem, enkelt forklart? (Skjønte dessverre veldig lite av et altfor innholdsrikt innlegg av Gnom :P ). Kommer ikke en forsterker å hjelpe?
    alle tv signaler kommer igjennom veggen.
    en husantenne har og ledningen inn igjennom veggen til en lik kontakt som kabeltv som regel... det beste for deg er å få tak i en antennemontør så fikser han det, så deler dere regningen.
    eller bestill digitaltv.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LassGL
    Jeg bor i et hus hvor det er til sammen 4 vegg kontakter (Tv-kontakter). Siden dette er et studenthjem er huset delt i 2. Dvs at i leiligheten min har jeg kun 2 Tv-kontakter tilgjengelig. Utifra de 2 Tv-kontaktene så trenger de å fore ialt 3 Tv'er med signaler, og fortrinnsvis gode. Hoved Tv'n i stua har kun en meters kabel rett ned til den ene Tv-kontakten (Og opptar dermed 1 alene), men både jeg og min romkamerat har lange kabelstrekk (Henholdsvis 10 og 7.5 meter). Siden det nå er 3 Tv'er koblet på 2 Tv-uttak, så har jeg brukt 2 splittere og koblet dem sammen. All den kabelsalaten, utgir logisk nok mye forsinkelser i signalene, hva kan eksakt gjøres, hva trenger jeg eksakt?

Uansett, takk for et vanvittig godt innlegg! Synd jeg ikke skjønner mer enn halvparten :P
    Ta kontakt med kabel-TV tilbyderen deres. De kan skaffe tilveie en god treveis splitter, samt gode trippelskjermede kabler med lite signaltap. De beste coaks kablene koster ikke mer enn to til tre kroner meteren i innkjøp (vi kjøper dem på ruller av 300 meter), og de gruser alt du kan få tak i av superdyre utgaver i den lokale elektrobutikken. Det som er viktig er at kablene termineres av noen med kompetanse (og riktig utstyr).
    Få også kabel-TV tilbyderen deres til å komme og måle signalstyrken inn til huset, så vil de rask konkludere om du trenger husforsterker eller ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ta kontakt med kabel-TV tilbyderen deres. De kan skaffe tilveie en god treveis splitter, samt gode trippelskjermede kabler med lite signaltap. De beste coaks kablene koster ikke mer enn to til tre kroner meteren i innkjøp (vi kjøper dem på ruller av 300 meter), og de gruser alt du kan få tak i av superdyre utgaver i den lokale elektrobutikken. Det som er viktig er at kablene termineres av noen med kompetanse (og riktig utstyr).
    Få også kabel-TV tilbyderen deres til å komme og måle signalstyrken inn til huset, så vil de rask konkludere om du trenger husforsterker eller ikke.
    Okey, får vel kontakte dem til uken som kommer, men siden jeg allerede flytter ut før Jul, så gidder jeg ikke invistere de helt store summene alt i alt, forhåpentligvis må jeg ikke invistere noe som helst

Igjen, tusen takk for all hjelp!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •