Kinobilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Kinobilde

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinobilde

Var på kino i går og så den siste Harry Potter filmen. Salen var KP 1 i Bergen, den største i byen. Ble sittende å irritere meg over dårlig bilde. Syns det var uskarpt og dårlig kontrast. Så lite detaljer i f.eks sorte klær. Noen andre som har erfart dette? Er ikke så ofte på kino, men syns dette var fryktelig dårlig. En SP 4800 gir jo bedre bilde enn det.

Var og så The day after tomorrow i samme sal for litt siden, og det var mye bedre. Hørte noe snakk om at det var en digital visning. Noen som vet noe om det?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kinobilde

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Var og så The day after tomorrow i samme sal for litt siden, og det var mye bedre. Hørte noe snakk om at det var en digital visning. Noen som vet noe om det?
    Stemmer. KP 1 i Bergen Kino viser enkelte filmer digitalt. Day After Tomorrow, Finding Nemo og Star Wars Ep. 2 var digitale. Det gir et helt annet bilde, men er ganske behagelig.

Har hørt at kino'en låner dette utstyret fra et eller annet firma av og til. Det krever vissnok meget dyrt utstyr, rundt en million eller noe... Da Star Wars Ep. 2 kom var det kun 7 kinoer i Europa som kunne tilby digital visning og Bergen Kino var en av dem. Det er ikke så verst.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordeler og ulemper med alle teknologier. Filmprojektorer er forsatt uslåelig når det gjelder oppløsning på det store lerretet. Aner ikke hva slags maskin de har brukt i de digitale visningene, men den nyeste barco digitale kinoprojektoren har en oppløsning på 2048 x 1080, noe som ikke holder på så store lerreter vis du sitter midt i salen. Når det gjelder kontrast så syntes jeg ikke digitale kinoprojektoren kan skryte noe særlig heller, 1700:1 er ikke noe særlig å skryte av akkuratt.
    Skarpheten på kino kommer ofte ann på den som kjører filmen. Jeg snakket med en kinomaskinist en gang, og han sa at de gjorde bilde en tanke uskarpt for at ikke tekstingen skulle bli for fremtredene, neste gang enn er på kino, prøv å legg merke til hvordan de stiller skarpheten på begynnelsen av filmen.
    Vis en digital kinoprojektor tilsvarer den nye infocus 3chip maskinen sp777, så foretrekker jeg vanlige filmprojektor inn til videre. Jeg er helt enig i at det er dårlig sortnivå på kino, men at en sp4800 er bedre er vel å ta vel hardt i :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bildet du beskriver kommer nok i hovedsak fra filmen.

Det virker som om det er gjort med vilje av "kunstneriske" hensyn.
    Så det samme i sal 1 på Kino 1 her i Arendal, og bildet pleier ikke å være så dårlig der.

Husk, at bildet har vært "dårlig" på de 2 første filmene også.
    Se bare på DVD'ene, ikke akkurat det jeg kaller klart bilde.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber på en kino og ofte ligger fokus på teksten (som er satt på etterpå) en tanke feil i forhold til bildet. Teksten er det lettest å se om er i fokus, også for publikum, så pleier da og stille et sted midt i mellom bilde og tekst.

Heldigvis lages filmer som Harry Potter ol. i CS (Cinemascope), noe som gjør at 35mm filmen er maks utnyttet og gir vanligvis langt bedre bilde enn WS85 som blir veldig blåst opp i høyden.

Noe av det beste bildet jeg har sett i CS er kanskje ikke overraskende LOTR triologien. (Filmene er for øvrig er et slit å hanskes med grunnet størrelsen )

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å få bekreftet det jeg har hatt mistanke om - at filmen og teksten ikke har lik fokus. Tror dessverre at de fleste prøver bare å få teksten skarp, noe som jeg syns er synd.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Jeg er helt enig i at det er dårlig sortnivå på kino, men at en sp4800 er bedre er vel å ta vel hardt i :wink:
    For å si det sånn: Hvis dette hadde vært tilfelle, har vel jeg hatt mitt siste kinobesøk :wink:

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Jobber på en kino og ofte ligger fokus på teksten (som er satt på etterpå) en tanke feil i forhold til bildet. Teksten er det lettest å se om er i fokus, også for publikum, så pleier da og stille et sted midt i mellom bilde og tekst.
    Hmm, jeg har som du sikkert forstår ikke noe greie på hvordan teksen havner på vanlig film, men hvordan greier man å få det ene vs det andre i fokus? Er teksten påført på en side av bildet (ala silketrykk) slik at det blir ulik lengde for optikken til brennpunket av tekst og bilde?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hmm, jeg har som du sikkert forstår ikke noe greie på hvordan teksen havner på vanlig film, men hvordan greier man å få det ene vs det andre i fokus? Er teksten påført på en side av bildet (ala silketrykk) slik at det blir ulik lengde for optikken til brennpunket av tekst og bilde?
    Det er noen forskjellige måter å tekste en film på, lasertekst og innkopierte tekster er nok mest brukt. Ved lasertekst brennes teksten inn i filmen og dette gir det beste resultatet. Ved innkopierte tekster lages en egen norsk negativ som de norske kopiene lages av. Teksten blir med dette ikke så skarp og hvit som med lasertekst. En annen metode er etsing, men tror ikke den blir mye brukt... (mulig jeg tar feil her)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går en del på kino her i Grimstad, selv om det nok er blitt mindre i det siste....
    Og det er et par ting jeg ikke forstår: Hvorfor er ikke bildet på kino bedre enn det det er? Jeg har ennå ikke sett noe som er like bra som det det er hjemme ( HT-1000 og Pioneer 575a pluss Greyline lerret) Jeg synes at kinoen generellt sett er betydelig mindre skarp og at det hakker mer ved panoreringer.
    Har ikke kino betydelig bedre oppløsning enn DVD? Hvorfor synes ikke dette?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi begynte å snakke omm var Harry Potter 3 som har "dårlig" bilde i utgangspunktet, dvs det er mørkt grått og kornete.
    Jeg var på kino for et par dager siden og så King Arthur og den var enda verre.

Nå skyldes ikke dette "hardwaren" på kinoen hverken i Arendal, men "kunstneriske friheter" fra regissørens side.

Troy var for eksempel sylskarp i den samme salen.
    Bildet flimrer litt og det er bla, på grunn av frekvensen på lukkeren som er 2 X 24 = 48 Hz

Når det gjelder bildet på kino generelt så vil jeg anbefale å stikke innom nærmeste kino når de har "åpen dag / kinoens dag" osv og bli med bak i maskinrommet.

Du vil mest sannsynlig få sjokk når du ser utstyret :wink:

Bare se her hvordan utsyret virker og ser ut :
    http://entertainment.howstuffworks.c....htm/printable

Da er det ikke så rart at det flimrer litt, for å si det slik.
    Jeg synes det er rart at det ser såpass bra ut som det gjør :wink:

Nei, film er best i hjemmekinoen selv om jeg går like mye på kino nå som før jeg fikk hjemmekino.

Ett sted må man jo se hva man skal kjøpe på DVD 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •