Lagre opptak fra videokamera på ekstern HDD, hva er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lagre opptak fra videokamera på ekstern HDD, hva er best?

Trenger innspill til type ekstern hdd (type str)?
    Hvilken programvare for redigering?
    Hvilket format bør en lagre i?

Har en haug med DV kassetter liggende (HDV 1080i opptak) og tenkte de skulle redigeres lett og legges inn på en ekstern harddisk som jeg kobler opp mot PS3.
    Har ikke helt kontroll på dette feltet og trenger lettvinte og raske metoder og anbefaling på god hardware og software.

Noen gode inspill?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle typer erfaringer og innspill mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan dessverre ikke svare deg, men har det samme problemet med Mini DV. Tanken min er å legge alt som jeg i dag har på tape over på en hjemmeserver uten at kvaliteten forringes. Ønsket er å ikke endre kompirmeringen som allerede er der, men fortsatt ha mulighet til å avspille via PS3/PC. Er det noen som er bevandret i dv-komprimering/capturing?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare litt erfarig med Adobe Premiere. Begynte med å kjøpe en bundle med Pro versjonen og et Firewire kort. "Nedgraderte" senere til Premiere Elements og har brukt det, litt... Tar så djevelsk mye tid å drive å redigere video når jeg heller skal gjøre andre ting... Premiere Elements er mer enn nok for oss vanlige dødelige, men savner litt av den ekstra friheten som PRO kunne tilby.

Problemet nå er at den Codec'en som Sony har på AVI filene, den støttes ikke av TVix'en jeg hadde tenkt å bruke. "dvsb"-codec? Så jeg vurderer å kjøre AVI filene gjennom en eller annen converter som billed- og lydmessig gjør 1:1 men lagrer i en annen vanligere codec.

I den forbindelse tenker jeg på å se på virtualdub og ser at den kan gjøre capture og enkel redigering. Du kan lese deg opp og se om den er noe for deg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si at du kobler videokamera til pc med firewire? Redigerer filmen med Adobe programmet som lagrer på en hdd.

Det du skrev om codecer skjønner jeg bare deler av. Lagrer ikke Adobe på en måte som er lett å avspille for (i mitt tilfelle) PS3?

Tror jeg har en versjon av Pinacle studio (husker ikke versjon, men er noen år gammel). Mener å ha lest at Sony sin LasVegas programvare er veldig brukervennlig, men den koster litt.
    Har Photoshop CS3 den inneholder Premiere Pro CS3, men siden du "nedgraderte" virker det som en for avansert løsning for meg.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det vil si at du kobler videokamera til pc med firewire? Redigerer filmen med Adobe programmet som lagrer på en hdd.
    Jepp, de fleste kamera har firewire port. Adobe kobler seg til Sony-kameraet mitt og "laster" filmen fra tape til harddisk i form av en drøss AVI filer. Hvert klipp på tapen blir en AVI fil, men det er mulighet for å laste inn hele tapen til en sammenhengende film/fil. Greieste er flere småfiler, for da er det enkelt å luke ut jalla-opptak.
    Det du skrev om codecer skjønner jeg bare deler av. Lagrer ikke Adobe på en måte som er lett å avspille for (i mitt tilfelle) PS3?
    Hver av disse AVI filene er en kopi av det som ligger lagret på tape. Formatet er derimot ikke helt åpent slik at de filene jeg har lagret er i Sony sitt "format" (=Codec). Så for at en avspiller skal kunne vise filene, da trenger de å kjenne formatet/Codec'en.

Tror jeg har en versjon av Pinacle studio (husker ikke versjon, men er noen år gammel). Mener å ha lest at Sony sin LasVegas programvare er veldig brukervennlig, men den koster litt.
    Har Photoshop CS3 den inneholder Premiere Pro CS3, men siden du "nedgraderte" virker det som en for avansert løsning for meg.
    Kjør på med Premiere PRO hvis du har den.

Etter du har kjørt over tapen til harddisk, da har du MASSE muligheter til å herje med filmene. Legge til, slette, flytte enkeltopptak. Justere bildefarger, eksponering, legge på lyd etc. Tilslutt kan du brenne dette over i en ferdig "heldagsfilm" med tekster og gud bedre vet hva ;-). Jeg har tatt meg tid til å lage 2 DVD'er i løpet av 8 år... ops: En feriefilm [gjesp] og en [kremt] magedansfilm .

Det er den jobben som tar mye tid og er grunnen til at jeg har alle disse enkeltfilene (AVI) som jeg ikke har redigert noe på. Derfor har jeg søkt etter en mediespiller som tar mine AVI filer med Sonys koding, uten å finne noen. PS3 burde selvsagt kunne gjøre den jobben, men det har jeg ikke forsøkt på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor blir en times DV tape når den legges på hdd? På eksterne hardisker blir det oppgitt hundrevis om ikke tusenvis av timer med video på 1tb disk. Er redd dette er samme måter som de regner sanger i mp3 format.
    Hvor mye film får en inn på 1tb disk i god kvalitet (full HD helst)

Hvilken type disk bør jeg gå for?

Har en Western Digital 250Gb som har fungert greit. De koster vel ca 900 for 1 TB. Så på en Iomega i siste Lefdal avis 1TB til 795,- Er det ok pris/kvalitet. Ble advart av en selger tidligere i uka mot en Packard bell disk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt jeg vet, tilsvarer en time standard (SD) mini-dv ca.13 GB, men er usikker på om det er forskjell på SD- og HD-kamera.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får nå teste.

Har kjøpt en Iomega 1 TB ekstern disk og har jo Premiere PRO. Så da får vi koble opp og se hvordan det går og hvor mye plass SD vs HD filer tar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •