Når kommer 3D for fullt i hjemmekinoen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Når kommer 3D for fullt i hjemmekinoen?

...har nylig vært å sett Istid i 3D, og selv om systemene har sine svakheter (RealD), ser jeg jo absolutt potensialet.

Ser det allerede er opprettet en fin 3D-tråd her inne: http://avforum.no/forum/guider-video...mmekinoen.html, men den begynner å bli noen år gammel...

Ser at nVidia har kommet med et komplett 3D-sett, riktignok da for PC og sikkert hovedsakelig gaming...:

NVIDIA 3D Vision

Her får en ekte polariserte briller og diverse øvrig utstyr.

Det en trenger i tillegg er en skjerm eller projektor med støtte for 120Hz. Der kommer plutselig begrensningen til syne... Hvor mange - om noen - av dagens projektorer støtter 120Hz "rått", dvs. ikke noe frame-interpolation, men direkte visning av 120Hz...

Spørsmålet er:

1. Når dukker det opp ikke-PC-baserte-systemer med støtte for polariserte briller - ikke de gammeldagse rødt/blått-filterbrillene (anaglyph)? nVidias greier er sikkert flott til spill, men til film er det vel verre med kildetilgjengelighet...

2. Når vil vi se projektorer med native 120Hz-støtte? ...kanskje nettopp 120Hz-støtte er noe vi kan håpe å se fra årets projektormodeller?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    3D er jo helt klart et spennede tema, og kommer nok til å brukes mer og mer som "lokkemiddel" for å få flere til å gå på kino.

Selv har jeg et par filmer som også kan vises i 3D, selvsagt på gamlemåten med røde/grønne briller - og relativt dårlig kvalitet.
    En gidder jo ikke å se en hel film hjemme med de hersens brillene, det blir vel egentlig brukt mest til "show off".

Om det dukker opp projektorer til en fornuftig pris, kommer det nok til å bli en slager, MEN......det blir nok dessverre en stund til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D, Quadrophonic LPs, Virtual Reality. Laserdic, Beta og 8-sporskassetter...

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Ringen-kino du har vært på Lygren?
    Basert på hva jeg har lest har den potensiale til å bli min nye favorittkino, men jeg har ennå tilgode å få ut fingern og kommet meg dit.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg så RealD på en kino i USA, men tror Ringen har samme system...

Har bestilt nVidias nye 3D-system, samt en ny Samsung 22" skjerm med 120Hz-støtte, så får jeg i det minste testet konseptet i miniatyrformat!

Det er nok dessverre trolig riktig at vi er et stykke unna skikkelig 3D i hjemmekinoen, for "brunevare"-bransjen er nok dessverre ikke direkte kjappe i vendingen... Problemet ligger jo både på tilgang på kompatible avspillere og kilde... Filmen må i tillegg produseres i 3D selvsagt.

Jeg er spent på hvordan fargene osv. blir på det nye nVidia-systemet på en 120Hz skjerm (kjører da 2x 60Hz frames)!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er under utvikling hvertfall, ser ut som James Cameron har begynnt å sette litt mer press på industrien med den nye Avatar filmen.
    Panasonic skal slippe 3D tv'er til neste år og blu-ray jobber med ny standard iløpet av året eller tidlig neste år.

Blu-ray.com - Panasonic and James Cameron Join Forces for 3-D

Blu-ray.com - 3-D for Blu-ray Is Just Around the Corner

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er det bare å begynne å glede seg med andre ord... Litt synd at nesten ingen av dagens projektorer støtter 120Hz da (2x 60Hz delbilder), menmen, oppgradering er jo litt morsomt det også... Det spørs imidlertid om årets "skokk" av projektorer ikke vil ha dette inkludert, vi må nok trolig vente til neste år, men det er det uansett ikke lenge til vi får vite - IFA er rett rundt hjørnet (og undertegnede stiller selvsagt!)!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser bildet ut uten brillene på?

Noen av systemene har helt "vanlige" bilder uten briller mens andre ser ikke ut.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For kino er det 3 forskjellige systemer med noen andre selskaper som har variasjoner på disse.

RealD projiserer filmen gjennom en forsats med en LCD "screen" som skifter polariseringen i synk med filmen. Dett stjeler massivt med lys så RealD fordrer at kinoen bruker et Sølv lerret (her tror jeg det juskes litt, enten bruker kinoen det vanlige lerretet og håper at å skru opp lampen gjør at folk ikke klager. Ellers så bruker de sølvlerretet på 2D med nedskrudd lampe)
    Passive briller.
    Dyreste investering for kinoen, størst utbredelse på verdensbasis, regnes som det dårligste systemet.
    Sony sxred 4K bruker dette systemet men da ved å projisere 2 blider ved siden av hverandre. Hvis de ikke fikser dette på en bedre måte vil aldri Sony kunne vise 3D i 4K som DLP kan fra neste år.

Dolby 3D er RealD sin største konkurent.
    Fordrer at det innstalleres et fargehjul i projectoren foran lampen for "polarisering" av synken for brillene. Enkelt å sette fargehjulet inn og ut i en digital kinoprojektor, ikke mulig i en hjemmekino projector.
    Brukes på vanlig lerret og passive briller Bare for DLP. Regnes som det beste systemet av "high end" HT folk i USA.
    Det er kanskje fordi det beste systemet er europeisk og dermed relativt ukjent for dem?

Xpand 3D regnes av dem som har sett alle systemene som det beste.
    Trenger ingen modifisering av projektor og kan brukes på vanlig lerret.
    Fungerer omtrent som 3D variantene for PC Gaming.
    Eneste installasjon som trengs er en Ir enhet med trådløs kobling til serveren og aktive briller og vanlig lerret.
    Minuset i kommersiell kino sammenheng er at aktive briller er dyre, folk har en tendens til å ikke levere dem tilbake eller ødlegge dem og de trenger fra tid til annen batteriskifte + pluss at det er ganske surt hvis du finner ut akkurat når filmen starter at brillene ikke virker.
    Xpand har også et gaming system.
    Xpand utstyrt kino er det jeg ville se etter når jeg skal på 3D kino visning.

"Alle venter på" hva BD vil komme med da dette vil muligens sette standarden for 3D i HT.

DVD forum har foreløbig godkjent Sensio's sitt system for DVD.
    Sensio vil også bli brukt en del i 3D Live overføringer til kinoer.
    SKY vil starte 3D Live sendinger til neste år - minuset er at du vil trenge en ny TV. (De har også et Sensio system i 3D bussen sin)

Som minstekrav burde en projektor/TV kunne gjøre Triple Flash 144Hz fra 2x24fps 3D materiale. Ikke alle kinoprojektorer kan det. Bare de nyeste DLP projectorene.

Aller helst bør 3D filmes i minimum 2x48fps = 96fps. Hvor nødvendig Triple Flash er da vet jeg ikke men det gjør sikkert ikke noen ugang, så jo høyere Hz er på femtidige 3D Ready produkter dess bedre er det. (plasma er vel oppe i 600-800Hz refresh rate?)

Kvalitets 3D ligger nok litt inn i fremtiden når 4K DLP DMD'n er kommet i mange nok kinoprojectorer og RED's nye kamerar har kommet som kan filme i 48fps med høyere oppløsning enn 4K (6K & 9K) da det kreves en høyere oppløsning under filming for å få et "rent" 4K bilde materiale i god kvalitet.
    Ingen digitale filmkamerar kan gjøre det enda og 3D skutt på film blir for dyrt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fantastisk god innsikt du har rundt dette ARTY (samt så mye annet innen feltet også selvsagt)...

Det 3D-gaming-opplegget jeg kjører egner seg nok ikke spesielt godt for film, og brillene er vel også passive... Det kjøres 2x 60Hz delbilder, og skal en bruke samme system med Blu-ray i 24FPS som kilde vil det jo kreves massive prosesseringskrefter, spillerne sliter jo nok som det er med å levere ETT bilde i 60Hz uten å hakke...

Gleder meg uansett til å teste det gaming-opplegget, måtte også bestille meg en ny Samsung-skjerm med 120Hz støtte, visstnok den første i sitt slag...

...en skulle nok tro at det blir Blu-ray-leiren anført av Sony som legger føringen for hvilket 3D-format som blir det offisielle... Kanskje vi til og med får se noen glimt av denne fremtiden på årets IFA?

Når det er sagt; jeg tror denne type 3D kun er begynnelsen. Neste steg må være å prøve å finne en annen måte å skape 3D-opplevelsen på en bruk av polariserte briller og dermed begrense seg til 2 "dimensjoner"... Tenk bare hvor fett det kunne blitt om en hadde fått til type 100 "lag" i stedet for 2 og sluppet bruk av briller... Jaja, er vel virtual reality det heter, et fryktelig misbrukt begrep som det nok er en god stund til vi ser i noe større utsrekning...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital Projection TITAN 1080p Dual 3D Ultra Contrast DLP Projector

Se link over for "hjemmekino" projektor med 3d støtte..
    Løp og kjøp!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ville en 3D "skjerm" uten briller være best, men Phillips som hadde kommet lengs med dette annonserte tidliger i år at de hadde droppet videre utvikling av denne desverre.

Panasonic har viisstnok et veldig bra avansert 3D system, men om dette finner veien til BD er usikkert da det vil kreve at man bytter "alt" ytstyret man har og at BDA selskapene støtter bare dette systemet. Regner med at det blir en utvannet variasjon.

Her er en sammenliknet oversikt over 3D systemene for kino.
    (masterimage tror jeg er Australsk. Xpand har vistnok "monopol" i Kina, 350 3D kinoer. Xpand var også 3D festival system i Cannes i år)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Sandvika Kino 1, hvor jeg var å så på Istid 3 i 3D sto det på brillene Dolby 3D, så da var det vel dette systemet som ble kjørt der. Syns å ha lest et sted at Colluseum i Oslo har installert et sølv lerret, så der er det vel RealD som brukes?
    I alle fall syns jeg 3D fungerte mye bedre med den nye digitale teknikken en den gamle med rød/blå brilleglass.

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett 3D på Ringen, og der har de Dolby 3D. I følge en artikkel i Dagsavisen er det slik at i "Oslo-kinoene finnes tre forskjellige teknologier, som alle krever sin egen type brille. Disse plastbrillene kan ikke brukes om hverandre. De som må benyttes i storsalen på Colosseum er ubrukelige i småsalene på Majorstua-kinoen, og Ringen kino har sin egen brilletype." Så det tyder på at Ringen er den eneste kinoen i Oslo med Dolby 3D, men hva Colosseum har vet jeg ikke.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colosseum 1 - RealD med verdens største sølvlerret - 22x10m.
    (Tar de det ned når de viser 2D? eller er det så stort og med den lange kasteavstanden at det bare gir bedre lumens uten "hot spotting"?)

RealD på Cinemateket.

Colosseum 2 - XpanD 3D
    Ringen - Dolby 3D
    7 av Oslo Kino AS sine 32 saler har 3D, noen som vet hvilke systemer som brukes hvor?

2-7-2009 Oslo kino: Satser stort på 3D-filmer.

Andre XpanD 3D kinoer i Norge;XpanD - XpanD World Map

Bergen, Bergen Kino
    Honefoss, Honefoss Kino
    Kristiansand, Kristiansand Kino
    Oslo, Oslo Kino: Colosseum
    Trondheim, Trondheim Kino

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer innenfor trådens egentlige tema:

Panasonic Inks 3-D Movie Sponsorship Deal

Secaucus, N.J. - Executives with Panasonic Consumer Electronics revealed Friday that it has signed a sponsorship deal for famed director James Cameron's forthcoming sci-fi 3-D feature film "Avatar."

Panasonic executives said they will use the sponsorship deal with 20th Century Fox to begin promoting awareness for new 3-D-ready plasma televisions and 3-D-enabled Blu-ray Disc players it plans to introduce in 2010.

Panasonic's approach to 3-D, which it is working with other companies to standardize, will enable playing 3-D stereoscopic video in full 1080p HD resolution. The technology presents two separate 1080p images, which the human eye perceives as a single 3-D image when viewed through special glasses. The glass are designed to block vision in one eye and then the other as the television displays rapidly alternating images, each with a slightly different angle, to create an illusion of depth.

Cameron's new film, which will be released in theaters on Dec. 18 in both 2-D and 3-D versions, features a combination of live action and animated special effects.

Bob Perry, Panasonic Consumer Electronics North America executive VP, said his company will join others in the industry in promoting and introducing 3-D HD equipment for the home.

Upon the introduction of equipment, he said he expects as many as 100 3-D HD titles on Blu-ray Disc to be available.

Meanwhile, Panasonic plans to being spreading the word this fall by giving demonstrations across the U.S. and Europe using specially designed trailer vans showing "Avatar."

Perry said he could not yet estimate how much of a price premium the new home-based 3-D-enabled products will carry. However, he said the first products will likely be introduced as step-up items to 2-D only TVs and Blu-ray Disc players before the appeal spreads in several years to more mainstream audiences.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer om Panasonic 3D for Blu-Ray;
    Nytt BD format - 120Hz og aktive briller er stikkordene + en ny BD spiller (kan PS3 oppgraderes??) + en ny TV eller projector (kan en 120Hz+++ TV brukes uten modifikasjoner??) - sr ut til å kunne bli en rimelig dyr fornøyelse å kunne se 3D i Heimen.

Kudos :shock: til Optisk disk og TV industrien for å være så fremtids rettet at de ikke forberedte BD og TV'r til å være "3D Ready" allerede for noen år siden.:arrow: :?: :-x :lol: 8-)

HD Guru; Panasonic Ushers In The 3D HDTV Era—Will Ship 3D Displays & 3D Blu-ray Players in 2010

Mer om temaet fra Variety;
    Cameron to bring 3-D into living rooms

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...noe må jo produsentene ha av salgsargumenter for salg av nye modeller... Fra spøk til revolver; 120Hz båndbredde er svært kostbart å implentere i displayer, så jeg tror nok ikke et slikt system er noe en egentlig hadde ønsket implementert på et tidlig stadie når mediet trolig ikke er klart før 2010...

Blir uansett veldig spennende å se hva de har å by på rundt 3D på IFA i år, full rapport kommer om et par ukers tid!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det de viste frem på CES i Januar var det lite å rope hurra for IMO. Det eneste som var litt morsomt var 3D demoen til Sony på et gigantisk lerret, da med en del spilldemoer og animasjonsfilmer som software.

Men det blir sikkert bedre.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...noe må jo produsentene ha av salgsargumenter for salg av nye modeller... Fra spøk til revolver; 120Hz båndbredde er svært kostbart å implentere i displayer, så jeg tror nok ikke et slikt system er noe en egentlig hadde ønsket implementert på et tidlig stadie når mediet trolig ikke er klart før 2010...

Blir uansett veldig spennende å se hva de har å by på rundt 3D på IFA i år, full rapport kommer om et par ukers tid!
    Litt OT, men apropos hz og IFA;

ITavisen | 400Hz fra Samsung

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •