Lukket mediebenk - kjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lukket mediebenk - kjøling

Hei,

Jeg har nettopp anskaffet en ny mediebenk, men har raskt merket at det blir fryktelig varmt der inne

I skapet til venstre:
    - DVR-tuner fra Altibox i øverste hylle
    - Receiver i nederste hylle

I skapet til høyre:
    - PS3 / Wii, begge i nederste hylle

Det er spesielt receiveren og PS3en som blir varm.

Jeg trenger derfor noen tips og råd for utbedring av dette. Jeg tenkte på montering av en vifte (12v for PC-kabinett) for utblåsing bak hvert av skapene, montert i veggene bak receiveren og bak konsollene. Høres dette fornuftig ut?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Mulig det hadde vært en ide å perforere bunnen av hvert skap også, men pass på å ha et støvfilter over disse).

Og velkommen til AVFOrum, forresten! Alltid morsomt å være førstemann som ønsker noen velkommen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Var på tide å registrere seg nå, har vært her og lest litt innimellom tidligere

Ang perforering, antar at dette da vil være for inntak av luft? Høres fornuftig ut...lufta som suges ut må jo komme inn også, og det holder vel ikke med det som er av åpning mellom dørene og selve skapet? Uansett så er nok dette noe som kan prøves først.

Sitter og ser litt på vifter nå, og denne ser da kurant ut: MIST vifte, MISTKMF120H1VR, sort (Microplex.no)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sette en liten gløtt på døra når du drar på høyt. Sammen med vifta bak. For å se om det hjelper før du hogger i stykker benken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, jau. Det jeg mente med prøve først er å kun montere vifter først og prøve med det for så å eventuelt ta på hull. Tror ikke madammen blir så veldig fornøyd med prematur hugging i nyinnkjøpt møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dører er stortsett bare i veien på slike møbler...

Beste vil nok være å montere vifter som allerede nevnt, samt å kanskje fjerne dørene? Men blir jo ikke like pent da.... ^^,

Uansett, lykke til Og velkommen til det området der det er jenter som designer møblene og ikke aner hvor mye varme ps3 og receiver egentlig generer :P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lindsve
    Heh, jau. Det jeg mente med prøve først er å kun montere vifter først og prøve med det for så å eventuelt ta på hull. Tror ikke madammen blir så veldig fornøyd med prematur hugging i nyinnkjøpt møbel
    Hvis hullene er på bunnen av benken, under komponentene, så skal det godt gjøres å få det stygt. Hvis du er riktig tålmodig så kan du følge med på min framtidige byggetråd om emnet. Jeg skal prøve å være rask og bruke under et år på en slik benk...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Mediamøbel fra Ikea, 60cm bred. I bakkant har jeg borret to stk ca 60mm hull for kabler ol.

Samboer ønsker å ha døren lukket pga utseende og støv.

Ved å montere en vifte vil det vel fort bli undertrykk i skapet og det vil "suge inn" støv akkurat som i en pc?

Spørsmålet mitt er om et hull i bunnen vil holde? Og hvor mange grader tåler elektronikk over tid?

Jeg har Bose V35, CD PVR og Panasonic Bluray. Det er ganske så varmt å ta på chassiet.

Ulempen min er kanskje at alle apparatene står oppå hverandre med avstands stykker på et par cm. Men dersom de skal stå på en egen hylle, så vil plata over være kun 4-5 cm over. Hva som er verst vet jeg ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •