Hva er filmfølelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er filmfølelse?

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan ser jeg forskjell på film med framerate på 24, 25 eller 50? Folk snakker om filmfølelse når det filmes i 24p. Jeg ser ikke forskjell, hva skal jeg se etter? Jeg får ingen andre følelser når jeg ser en blu-ray film med 24p enn jeg gjør om jeg ser en film som blir sendt på tv i HD. Da er det vel 25i det er snakk om.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmfølelse er når Universal-logoen kommer hakkende over skjermen...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ^^ :-D

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å forklare en slik følelse, men jeg merker godt forskjell. 50/60Hz video kan fort få litt sånn studio-opptak-utseende. 24fps film er kanskje like ofte tatt opp i et studio, men da kommer filmfølelsen frem hos meg. Kanskje er det kun fordi man assosierer det med kino, og at det egentlig burde kalles kino-følelse?

Jeg får ofte noe av den 50/60Hz video/studio-opptak følelsen når jeg ser film på skjermer med bildebehandling som skal glatte ut bevegelser. Motion Plus (som det vel heter hos Samsung feks.) må av for at jeg skal få filmfølelsen på en slik skjerm.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men seriøst, det må jo finnes en definisjon på dette? Hvordan opplever vi 24 fps i forhold til f.eks 25 og 50? Jeg klarer ikke å sette finger på noen ting, men det er sikkert bare fordi jeg er uvitende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg var litt flåsete, men i prinsippet er det faktisk sånn det er. Vi er flasket opp med (underlegne) 24fps på kino og dermed mister man faktisk "kinofølelsen" ved andre (bedre) frame rates. Så dumt er det.

James Cameron hadde en del betraktninger rundt dette og får den mannen som han vil (og det gjør han skremmende ofte) så vil 24 fps forsvinne jo før jo bedre...

Det blir jo jukset litt med 24 fps på kinoene også, nemlig ved å vise det samme bildet flere ganger. Jeg vet ikke helt hva det skal være godt for, men det gir muligens litt av den spesielle følelsen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo jukset litt med 24 fps på kinoene også, nemlig ved å vise det samme bildet flere ganger. Jeg vet ikke helt hva det skal være godt for, men det gir muligens litt av den spesielle følelsen...
    Jeg mener det blir gjort for at vi ikke skal oppleve flimring.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Filmfølelsen" avhenger av din erfaring med kinofilmen, rett og slett, og ikke minst til tilknytning, bruk og erfaring med kino rent generelt. Jeg for min del har blitt nostalgisk på mine "eldre" dager og synes selv Sonys nye "film-flicker", som setter inn en sort frame for å replisere "ekte" kinofilm var en morsom, dog litt flåsete funksjon. Det er jo det samme med 24P vs. øvrige formater i hurtigere framerate, 24P gir den samme type "hakking" en er vant med fra filmformatet.

Dernest er som nevnt spørsmålet hvor knyttet du er til filmformatet som vises på kino eller om du rett og slett ikke har opparbeidet deg den nødvendige grad av nostalgi. Jeg vil tro det faktisk kan være en fordel... Bildekvalitet har selvsagt ingen verdens ting med 24P å gjøre. Verden er jo ikke 24P, men sikkert 300... På ett eller annet tidspunkt vil derfor "hjemmekino" ta farvel med kino slik vi har opplevd den i kinosalen og bevege seg over til en ny fase. Innføringen av digital kino vil jo på sikt gi en helt annen referanse... Det blir da bare vi "gamlingene" som trakter etter filmjudder, filmstøy og annet "snadder" ekte kinofilm hadde å vise til, men "ungdommen" vil ønske noe ganske annet.

For øyeblikket er vi begrenset av Blu-rayens båndbredde, dvs. noen produsenter prøver seg jo med såkalt "frame insertion" og andre finurlige måter å "generere" bedre bildeflyt på. Videre er det jo selvsagt slik at filmen også skytes i 24P, og da blir det på ett eller annet tidspunkt nødvendig med interpolering for å gjenskape mer informasjon enn det som egentlig er tilfelle.

"Filmfølelsen" er derfor slik jeg ser det en synkende skute, men for oss "gamlingene" blir det nok allikevel noe vi holder fast ved en god stund fremover... Den virkelige fremtiden ligger i forbedret filmproduksjon, gjerne 100FPS eller mer, kombinert med langt større båndbredde, høyere oppløsning og ikke minst utstyr som sådan (lerret, lyd, ROM osv.) som faktisk lar en gjøre nytte av den forbedrede utstyrsparken.

Jeg tipper uansett at det vil ta minst 5 år, sikkert 10 også, før vi ser nevneverdige forbedring av Blu-ray-formatet hva angår bilde, ikke minst fordi en forbedring i antallet frames krever en radikal endring i hvordan selve filmingen foretas. RED er et eksempel på en kameraprodusent som lager utstyr for filming i langt høyere framerates enn 24FPS, og det er først når denne type aktører og teknologi blir "normen" i Hollywood at vi vil se de første skritt i retning av å presse frem et nytt "Blu-ray-2"-format... 3D kan for øvrig også være en driver, der gjerne høyere framerate vil skape bedre flyt, men først må altså kinoverden ta til seg dette, dernest er det entusiastenes tur...

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at en kinomaskin (35mm) blender mer enn 24 ganger er enkelt og greit for å unngå at bilde flimmer. 24 blink i sek oppfatter øyet veldig godt. men Når bilde flakker 72 ganger i sekundet (mener det er vanligst med 3 blender blad på 35mm) vill det være betydlig mindre. Man viser da samme bildet 3 ganger. Det hadde vært bedre med ennå hurtigere blending men man mister mye lys styrke på dette. Så vitt jeg vet brukes samme prinsipp på alt annent av framvisnings utstyr også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det blir da bare vi "gamlingene" som trakter etter filmjudder, filmstøy og annet "snadder" ekte kinofilm hadde å vise til...
    Det var tider det ja Da snakker vi ekte filmfølelse. Lyden og bildet var egentlig relativt dårlig, men vi syns det var helt topp den gangen, for vi var jo vant til utslitte VHS utleiefilmer. :-D Kan bli nostalgisk av mindre...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Grunnen til at en kinomaskin (35mm) blender mer enn 24 ganger er enkelt og greit for å unngå at bilde flimmer. 24 blink i sek oppfatter øyet veldig godt. men Når bilde flakker 72 ganger i sekundet (mener det er vanligst med 3 blender blad på 35mm) vill det være betydlig mindre. Man viser da samme bildet 3 ganger. Det hadde vært bedre med ennå hurtigere blending men man mister mye lys styrke på dette. Så vitt jeg vet brukes samme prinsipp på alt annent av framvisnings utstyr også.
    Svært mange av dagens TV'er og projectorer fungerer på samme måte, altså viser det samme bilder flere ganger for å eliminere "flimring".

De populære JVC projectorene viser det samme bildet 4 ganger.

Det er bare de med bildeinterpolering som ikke gjør det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke skjønne vitsen med en funksjon som gir dårligere bilde. Jeg irriterer meg over at panoreringer fungerer litt dårlig på mine Samsung LE40M71 og BD-P1500. Og hvis 24p er enda dårligere så er det bare rett og slett dumt.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du har misforstått litt.

Vi ønsker jo 24p velkommen fordi det gir bedre bilde på utstyr som er kompatibelt.

Filmene er jo filmet i 24p og da er det den eneste fornuftige måten å lagre den på.

Skjermen / projectoren mutipliserer denne frameraten med 3 til 5.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    måtte bare lete frem dette klippet når det snakkes om fps YouTube - Amazing Flying Helicopter - Defying The Laws Of Physics hmm, hvorfor blir det sånn tro

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    måtte bare lete frem dette klippet når det snakkes om fps YouTube - Amazing Flying Helicopter - Defying The Laws Of Physics hmm, hvorfor blir det sånn tro
    Det var rått
    Kanskje det skjer fordi rotoren har eksakt samme roteringshastighet som kameraet tar opp video? Slik at rotorene er på samme sted når kameraet tar et bilde, hver gang. Meget stilig var det uansett.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Tror nok du har misforstått litt.

Vi ønsker jo 24p velkommen fordi det gir bedre bilde på utstyr som er kompatibelt.

Filmene er jo filmet i 24p og da er det den eneste fornuftige måten å lagre den på.

Skjermen / projectoren mutipliserer denne frameraten med 3 til 5.
    Men det skrives jo lenger oppe her at det gir hakking i bildet. Jeg liker ikke hakking i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmfølelsen får jeg når det er en film jeg virkelig ønsker og gleder meg og se!!!
    Forventningen når filmen starter med dempa belysning , og så sette seg godt tilrette med masse snop og kald drikke : )

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Det var rått
    Kanskje det skjer fordi rotoren har eksakt samme roteringshastighet som kameraet tar opp video? Slik at rotorene er på samme sted når kameraet tar et bilde, hver gang. Meget stilig var det uansett.
    haha, trur ikke jeg har sett helikopter før som har hatt helt stille rotorblader før, men som regel går dem sakte rundt. jeg har drevet med å fly fjernstyrt helikopter, og vet at det finnes instrumenter som kan måle nøyaktig hvor fort rotorbladene går rundt, og når du ser inn i dette instrumentet riktig kalibrert så ser det ut som rotorbladene står helt stille, selv om bladene går rundt med 2000 O/min, de har sikkert brukt noe av samme funksjon for å filme dette kansje de kan bruke det samme for å få rotorbladene til å se litt mer naturlig ut på film

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •