Hva er best av 720p og 1080i...igjen? Noen som har en teskje?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best av 720p og 1080i...igjen? Noen som har en teskje?

Jeg begynte for alvor å tenke på hva som er best av 720p og 1080i for ca. tre uker siden. Da fikk jeg meg et HD videokamera som kan gjøre opptak i begge formatene. Jeg kan velge mellom 1080/50i og 720/50p.

I starten filmet jeg kun i 1080i fordi jeg gikk ut i fra at det var best pga høyest oppløsning. Jeg tenkte også at siden jeg har et TV som har en oppløsning på 1080 (Pioneer 5090) så ville det passe perfekt. Pixelmapping må jo være det beste tenker jeg.

Men så leser jeg her på forumet og mange andre steder at det er uenighet om hva som er best. Mange anbefaler å filme i 720p fremfor 1080i. Da lurer jeg på hvorfor? Jeg har lest noe om det uten at jeg helt kan se hvordan 720 som er en betydelig lavere oppløsning kan være bedre enn 1080. Det har sikkert noe å gjøre med at det ene er interlaced og det andre er progressive...men jeg forstår likevel ikke helt hvordan 720 kan slå 1080.

For når jeg ser på tallene for opptak gjort i 720p 50 fps, så er videostrømmen på ca 12000 kbps. 1080i 25 fps ligger på ca 17000 kbps. Begge er med komprimering satt til minimum. Det er jo tydelig at 1080 inneholder mye mer informasjon, derfor bør det vel også være bedre kvalitet?

Her om dagen snakket jeg litt med en av eierne av Strandberg, en lokal hifi "kjede". Han har jobbet med lyd og bilde i 20 år, så jeg spurte om hans mening om 1080i vs. 720p. Det er ikke tvil om at 720p er bedre enn 1080i, sa han. Forklaringen var hovedsaklig at 1080 er interlaced og 720 er progressiv.

Selv om jeg forstår hvordan både interlaced og progressive scanning fungerer sånn teknisk, så forstår jeg ikke hvordan det kan være bedre å oppskalere et progressivt 720 bilde i forhold til å ha et 1080 interlaced bilde som passer perfekt til pixlene i TVen som også har en oppløsning på 1080. Det er i hvert fall logisk for meg, men langt i fra sikkert at det er riktig.

Hva er best, og hvorfor? (Husk teskje )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du full HD TV eller HD ready? Er den HD ready så har den en oppløsning på 720 linjer, er den full HD så har den 1080.

Et progressivt scannet bilde er nok skarpere enn et som er interlaced. Men om du til syvende og sist SER forskjellen er en annen ting. Jeg kjører 720p på DVD på min ready TV selv om jeg kan velge 1080i. Dette for di 720p er oppløsningen på TV'en mens 1080 blir jukset til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk sett er 720p bedre hvis det er mye bevegelse i bildet, ellers er 1080i bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har du full HD TV eller HD ready? Er den HD ready så har den en oppløsning på 720 linjer, er den full HD så har den 1080.
    TVen har en oppløsning på 1080 ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frS63
    Teoretisk sett er 720p bedre hvis det er mye bevegelse i bildet, ellers er 1080i bedre.
    Ok, så det er det som er greia. Bevegelser er bedre med 720p, men ikke nødvendigvis skarpere og bedre på andre måter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Ok, så det er det som er greia. Bevegelser er bedre med 720p, men ikke nødvendigvis skarpere og bedre på andre måter?
    Grovt sett ja. 1080i har større oppløsning og vil derfor se bedre ut så lenge det ikke er for mye bevegelse i bildet.

Ellers er det vel slik at med normale tv-størrelser og normal avstand til tv-en skal det godt gjøres å se forskjell på 720p og 1080i.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte for alvor å tenke på hva som er best av 720p og 1080i for ca. tre uker siden. Da fikk jeg meg et HD videokamera som kan gjøre opptak i begge formatene. Jeg kan velge mellom 1080/50i og 720/50p.

I starten filmet jeg kun i 1080i fordi jeg gikk ut i fra at det var best pga høyest oppløsning. Jeg tenkte også at siden jeg har et TV som har en oppløsning på 1080 (Pioneer 5090) så ville det passe perfekt. Pixelmapping må jo være det beste tenker jeg.
    Hvor interessant er det egentlig med teoretiske forskjeller?
    Hvis du nå har gjort opptak i begge formater, er jo du selv i god posisjon til å bedømme de praktiske forskjellene. Det kan jo også være at forskjellige apparater håndterer formatene med forskjellige resultater. Hva synes du gir best resultater hos deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvor interessant er det egentlig med teoretiske forskjeller?
    Hvis du nå har gjort opptak i begge formater, er jo du selv i god posisjon til å bedømme de praktiske forskjellene. Det kan jo også være at forskjellige apparater håndterer formatene med forskjellige resultater. Hva synes du gir best resultater hos deg?
    Jeg syns det er vanskelig å se forskjell. Det er så likt at man må nesten vite hva man skal se etter. 1080i er kanskje skarpere og bedre kvalitet, men jeg innbiller meg at 720p er bedre på panoreringer nå som jeg er opplyst om at dette er noe progressive bilder er bedre på. Det var noe jeg ikke la merke til før.

Det er vel alltid interessant å vite den teoretiske fasiten, hvis det finnes en...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel alltid interessant å vite den teoretiske fasiten, hvis det finnes en...
    Hehe.. Med de lange og opphetede diskusjonene som har vært på dette forum angående HD-ready vs. Full-HD, tror du vel ikke at noen kan komme med en kort og entydig fasit?... :-)

Det som betyr noe for deg er jo hvordan det ser ut hos deg med ditt utstyr.

En mye utbredt oppfatning er nettopp at 1080i skal være bedre på stillestående bilder som studiosendinger, hvis vi kan snakke om TV-distribusjon. Og motsvarende 720p er bedre på bilder med mye bevegelse som sportssendinger.
    Men når vi ser på dagens sportskanaler som sender i HD, så er det meg bekjent 1080i som gjelder for samtlige. Og når vi ser hvor utrolig bra resultater dette gir, mener jeg det ikke er mye hold i den teorien heller... Forskjellene er i hvertfall på et teoretisk nivå det ikke er noe å bry seg om. Hvordan deinterlaceren i ditt kamera klarer seg er derimot en helt annen historie. Og da er vi tilbake til praktiske forskjeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •