Hjelp angående akustikk og kanskje valg av forsteker/cd spiller/høyttaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer MacFan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp angående akustikk og kanskje valg av forsteker/cd spiller/høyttaler.

Hei.

Jeg kan starte med at jeg jobber som snekker men må innrømme at akustikk er noe jeg helt grønn på. Men er veldig åpen for å lære!

Etter mye lytting og venting og ikke minst sparing fant jeg det rette! Trudde jeg! Mitt perfekte stereo anlegg til mitt bruk og til mine ører. Jeg ente opp med en stor skuffelse og ikke minst fortvilelse! Dette blir jo tross alt noen norske riks dollar av.

Dette ble kjøpt:
    Lyngdorf TDA 2200 uten analog kort og romkorreksjon noe som jeg angrer på

Lyngdorf CD-1, mest pga oppsampling og gjennomført kvalitet

B&W CM7 pga fyldig og silke myk mellom tone og resten falt i smak (kort fortalt)

Kabler: Van den hul cs-122 hybrid. Skriver mer og hva som er blitt testet lenger ned.

Selvfølgelig klarte jeg jo ikke å vente til alt var ferdig innspilt. ( veldig ivrig siden forsterkeren var heldigital og alt nytt for meg, måtte jeg ringe hifi-klubben umiddelbart. ,der fikk jeg jo selvfølgelig god kontakt med kunnskapsrike folk uten tvil , og de sa at jeg måtte vente til alt var godt innspilt minst 2 uker.

Så jeg spilte 24/7 uten non stopp med cd plater etter min smak. Og ja jeg vet høyttalerne kan være vanskelig å plassere (men dette ble jobbet mye med) og noen syns at lyngdorf tda 2200 er veldig nøytral, men det er ikke det inntrykket jeg har fått etter å hørt den og lest mye om den på norske og utenlandske forum og ikke minst tester over hele verden.

Etter at alt har blitt spilt mer inn har jeg merket at alt har blitt en del bedre bortsett fra 1 ting og det er øvre del av diskanten. Den er skikkelig lys og unaturlig f. eks en symbal høres ikke ut som en symbal) jeg dro rett til soundgarden for å låne noen kabler. Der fikk jeg med meg 3 stk forskjellige nordost kabler : flatline gold, Red dawn rev2 og baldur. Veldig kort fortalt så ble Red Dawn en test vinner hær men diskanten ble 99.3% den samme. Så etter litt grubling og noen telefoner kom jeg fram til det måtte være noe med akustikken og det store spørsmålet er hva jeg kan gjøre for å ”dempe diskanten” uten å dempe resten?

Jeg har ikke noe program som jeg kan tegne rommet med. (bruker Mac) men venstre høyttaler er ved en betong vegg og høyre høyttaler er ved en vegg med stående panel. Bak begge høyttalere er det dobbel gips pga brann vegg. Tak høyden er ca 2m +- 2.5cm. det er to små vinduer på veggen med stående panel og bak lytte posisjon er det et vindu. Er litt vanskelig å forklare uten tegning men håper dette hjelper.

Rommet har parkett og er ikke i lengde retning av rommet vist det har noen betydning? vist jeg fikk til å laste opp bildene så må jeg bare beklage kvaliteten de er tatt med shitphone 3g.

L 505
    B 344
    H 202

Generell video ble litt feil, kan noen flytte tråden til rett plass?

Newcomer hensun sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Akustikk er ikke en enkel sak siden det ikke er noen fasit men behov for tiltak er forskjellig fra rom til rom.

Ut av bildene dine så er det to ting jeg vil sette fingeren på umiddelbart.
    1. Betong veggen vil avgi mye siderefleksjon som ødelegger for stereo bildet.
    2. Pc bordet med skjermen vil forstyrre for høyre HT som igjen vil øke skjevheten i stereo bildet.

Mine erfaringer er uansett å gå til anskaffelse av panel for refleksjon av sidevegger og tak. Spesielt når takhøyden din er så lav.

Dette er små kostnader og det er mange fine panel å velge i.

Videre etter dette så er det hjørnene bak HT og bakvegg.

Det finnes mye forskjellig men om du ønsker så kan jeg være litt behjelpelig med dette om du kunne sendt en mail med bilder av alle veggene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje henge en tykk gardin på vegger bak og på siden av høyttalere. Denne kan jo være samme farge som eller i rommet, eller en kul matchende farge. Vri høyttalere litt inn!! Da for du dempet bakvegger og sidevegger for resonans.
    Dette trenger ikke være en knalldyr sak. Kan jo gå på ikea eller jysk. Heng den fra taket og ned til gulvet.. For du has på problemet ditt, vill komboen du har av annlegg være en knall kombo..
    Lykke til

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool akustikk plater er suverene både i ytelse og pris ift "special made hi-fi acoustic tuning" type paneler. Disse finnes i 25, 50 og 100 mm tykkelse størrelse 60x120cm. 25mm holder bra til demping av diskant. den ekstra tykkelsen har mer effekt spesielt nedover i frekvensområdet. I hovedsak kommer det ikke noe diskantlyd ut bak høyttaleren, så du oppnår lite ved å plassere plater der. I utgangapunktet kan du tenke deg at skal du dempe diskant så må du plassere akustiske dempere der hvor du ville kunne sett diskantelementet hvis det var plassert et speil der (tok du den). Dvs kanskje mest effektivt på sidevegg mellom HT og lytteposisjon (eller tak pluss legg teppe på gulv)

Trekk akustikkplatene med høyttalerstoff eller annet dekorativt stoff så blir det også pent å se på.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelp så langt, bedre og flere bilder kommer så fort jeg får lånt et kamera. når det kommer til akustikk plater må jeg nesten få "sjefen" til å velge ut dekorativt stoff.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacFan
    takk for hjelp så langt, bedre og flere bilder kommer så fort jeg får lånt et kamera. når det kommer til akustikk plater må jeg nesten få "sjefen" til å velge ut dekorativt stoff.
    Mange fine "gardin stoff" på IKEA som kan brukes til å trekke akustikk plater med.

Har selv et lass med slike plater, og det fungerer utmerket.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er ca pris på Rockwool akustikk plater? sånner ting er ikke på lager her oppe :???:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca en 1000,- pr pakke.

Kan leveres i følgende kombinasjoner: 10stk. 30mm, 6stk. 50mm eller 3stk. 100mm pr pakke
    Svart/hvit/natur er fargevalgene.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ca en 1000,- pr pakke.

Kan leveres i følgende kombinasjoner: 10stk. 30mm, 6stk. 50mm eller 3stk. 100mm pr pakke
    Svart/hvit/natur er fargevalgene.

For 500,- ekstra så har du hifi akustikkpanel som er tilpasset riktig formål.
    Rockwoll tar alt for mye av hele registeret og er ikke egnet etter min mening

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensun har du link til butikk, eventuelt noen tester? navn på platene?

har tatt noen bilder så kom gjerne med tips hvor disse platene skal monteres.

Pictures by jallabjarne - Photobucket

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tar en titt på min kino så har jeg brukt Acoustic Tuning v/ Frode Olsen i Trondheim. Han er en meget hyggelig og dyktig kar på akustikk.
    Ta en titt på vareutvalget på deres hjemmeside her. Acoustic Tuning

Platene har jeg skutt direkte i tak og på vegg med dykkert spiker og med en formidabel forbeding av ballanse, kontroll og dynamikk.

Veldig godt innspill å bruke speil som hjelpemiddel. Sett deg i sweetspot og la noen gå rundt med et speil. Der du ser HT skal det være tiltak både på sidevegg og tak men siden det er så kort avstand fra bakvegg ville jeg samtidig vurdert tiltak der. Her får du mye resonans som forstyrrer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •