lagring av dvd på hardisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lagring av dvd på hardisk

Heia!!
    Jeg lurer på om det er noen med erfaring med å lagre dvd på ekstern hardisk??
    Det er vel slik at man har lov til å lagre cd-platene sine slik, da er det vel samme lovverket for dvd?
    Skulle se på pink floyd-pulse i går men av en eller annen grunn så ville ikke den nye blu-ray spilleren min spille den.
    tenkte jeg skulle lagre den på hardisken min slik jeg gjør med alle cd-platene for så å bruke mediaplayeren for avspilling.
    Hvilket program anbefales?? (som ikke koster skjorta å anskaffe)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD Decrypter ----> last ned ....http://www.dvddecrypter.org.uk/Setup...er_3.5.4.0.exe
    eller DVD Shrink ---->
    Last ned.....DVD Shrink v3.2.0.15 (freeware)

er noen som er gratis
    (kopiere 100% DVD film eller fjene tekst , lydspor , ekstramatteriale osv du ikke ønsker for å få 100 % kvalitet av det du ønsker.........eller muligheten er å kunne krympe en DVD til midre størelse uten å tape for mye av bildekvaliteten)

Dette blir DVD film fra plate (VIDEO_TS som inneholder ifo , bup , vob) overført til harddisk som DVD film harddisk (Video_TS som inneholder ifo , bup , vob)

(kan brennes til DVD R som kopi eller lagres på harddisk som DVD kopi og selvsagt kan den lagrede DVD harddisk kopien kunne brennes ut som DVD film kopi når man ønsker)

Doom9.net - The Definitive DVD Backup Resource

Doom9.net - The Definitive DVD Backup Resource

Det er fullt lovelig i Norge å ta sikkerhetskopi av DVD feks som DVD kopi på disc eller på harddisk

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med samme ideen selv, med hele samlinga. Det vil vel kreve en 5-6TB, men...

Har ikke satt meg inn i programmene enda, men når det kommer til hva du har lov til er saken grei. Når du kjøper et produkt som CD, DVD, BD, nedlastbare filer osv. har du også i følge norsk lov kjøpt en lisens til å bruke innholdet fritt innenfor hjemmet. Dvs at du i praksis kan ta så mange kopier du ønsker til deg og øvrig familie i samme hustand. Kopisperrer som hindrer deg i å gjøre dette er derfor også i strid med det samme lovverket, det har vært flere større rettsaker på tolkningen av dette lovverket, men alt i alt er det kommet forbrukeren til gode i så og si hver enkelt. DVD-Jon og Apple/iTunes saken er vel de mest kjente.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jostone
    Heia!!
    Jeg lurer på om det er noen med erfaring med å lagre dvd på ekstern hardisk??
    Det er vel slik at man har lov til å lagre cd-platene sine slik, da er det vel samme lovverket for dvd?
    Skulle se på pink floyd-pulse i går men av en eller annen grunn så ville ikke den nye blu-ray spilleren min spille den.
    tenkte jeg skulle lagre den på hardisken min slik jeg gjør med alle cd-platene for så å bruke mediaplayeren for avspilling.
    Hvilket program anbefales?? (som ikke koster skjorta å anskaffe)
    Hvor enkelt vil du egentlig ha det? Det blir litt mer enn å kopiere musikk på PC'en hvis du vil ha menyer, teks etc. Du kan jo selvfølgelig rippe bare filmen. Da blir det som musikk. Du bare kjører den direkte. Du må velge om du vil ha tekst når du ripper filmen og kan ikke velge dette etterpå når du ser filmen.

Med f.eks. DVD shrink så får du en ISO-fil som du kan montere med f.eks. Deamontools* og da blir den liggende som en virtuell DVD. Det vil se ut som om at du har filmen i en DVD-spiller og kan kjøre den som vanlig.

*Deamontools er ett av mange program som lar deg lage virtuelle stasjoner på PC'en.

Det er mulig det jeg har skrevet er utdatert og at det har kommet nye program, men da får dere bare oppdatere oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må ha takk for all informasjon... tenker jeg blir å lagre alle dvd`ene på harddisk etterhvert....

er det noen som vet noe om blu-ray????

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om den siden her er til å stole på, men DVD Cloner er best ifølge de. Er det noen som har testet dette programmet her?

DVD Copy Software Review 2009 - TopTenREVIEWS
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Vet ikke om den siden her er til å stole på, men DVD Cloner er best ifølge de. Er det noen som har testet dette programmet her?

DVD Copy Software Review 2009 - TopTenREVIEWS
    Ingen vits i å kjøpe dette når DVD Shrink er gratis.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke DVD Shrink var noe særlig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke DVD Shrink var noe særlig.
    Ikke tøys'a :-)

Hva er det du ikke likte da?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke det var spes intuitivt. Liker når jeg kan trykke på en knapp og så går det av seg selv. Lese meg til ting er utelukket.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt AnyDVD til dette formålet. Det ripper en dvd rett til iso og fjerner i samme slengen regionkoding. Med PS3 media server og en grei pc kan man streame hele disken uten bruk av daemon tools e.l. Fungerer brillefint for meg. AnyDVD er ikke gratis, men det koster ikke særlig mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter "DVDFab HD Decrypter" som ser ut til å gjøre en utmerket jobb. Filmene lagres som på DVD-plata (AUDIO_TS + VIDEO_TS).

Har nå rip'et alle barne-DVD'ene til disk (NAS), så slipper jeg å tenke på riper og ødelagte plater. Når det gjelder DVD-samlinga så er det uaktuelt for min del å bruke mange terrabytes for å slippe platebytting

For å ha glede av DVD på disk, må det benyttes en skikkelig avspiller. Avhengig av hvor film skal vises i heimen, benytter jeg enten TViX 7000-mediaavspiller, Dreambox, eller dersom jeg skal spille av på en av PC'ene, benytter jeg "K-Lite Codec"-pakka ("Media Player Classic"), hvor jeg har lagret filmene som favoritter. På denne måten oppleves DVD-avspilling som om en DVD-spiller (med plate) benyttes, med meny-, kapittelstøtte og det hele.

Dersom du har en god DVD-spiller så gjør den i utgangspunktet en bedre jobb enn en mediaavspiller. Jeg kjører lyd og bilde (via HDMI) fra TViX-boksen til forsterkeren (med Faroudja-brikke), og har ikke klart å se forskjell mellom TViX og direkte avspilling (via HDMI) fra min DVD-spiller (som også har Faroudja-brikke). Situasjonen er derimot en ganske annen dersom jeg kjører bildet fra TViX-boksen rett i TV (LX5090H, bildet via HDMI, lyd via Coax til forsterker), da blir bildet merkbart dårligere.

Når det gjelder Blu-ray, ser jeg for meg å gjøre det samme med barneplatene der (bare to stk. foreløpig), men da tenker jeg å komprimere (derfor har jeg en mediaavspiller som støtter Matroska). Skal se på det over sommeren...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å rippe tegnefilmer/animerte filmer, serier, konserter og stand up inn på min Qnap NAS. Med andre ord ting som blir sett mange ganger.

Problemet er at jeg ikke har greie på data og trenger et program som er lett å sette seg inn i. Om det koster noe gjør ingenting. Skal gi DVD Shrink en sjanse til Rune.

Edit: Hmmmm.... Laptoppen ville ikke ha sone 2 disk...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å rippe tegnefilmer/animerte filmer, serier, konserter og stand up inn på min Qnap NAS. Med andre ord ting som blir sett mange ganger.

Problemet er at jeg ikke har greie på data og trenger et program som er lett å sette seg inn i. Om det koster noe gjør ingenting. Skal gi DVD Shrink en sjanse til Rune.

Edit: Hmmmm.... Laptoppen ville ikke ha sone 2 disk...
    Med fare for å høres ut som en AnyDVD-pusher: Etter å ha satt i en dvd (samme hvilken sone), høyreklikker man ikonet på taskbaren og velger 'Rip to iso', gir filen et navn, velger lagringssted og trykker 'Ok'

Tror også det kan også lagre TS_ mapper som andre nevner her. Koster 49 Euro. Sånn, nå skal jeg slutte å mase om AnyDVD

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil det funke når jeg får beskjed om at jeg må forandre sonen på laptoppen min...?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil det funke når jeg får beskjed om at jeg må forandre sonen på laptoppen min...?
    AnyDVD bryr seg ikke om hvilken sone laptoppen din er satt til, men omgår hele regionkodinga. Hvordan den gjør dette tør jeg ikke spekulere i. Du kan laste ned evalueringsversjon fra SlySoft Download | AnyDVD, CloneDVD, CloneCD, GameJackal, Any DVD, Clone DVD, Clone CD, Game Jackal

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du vel normalt sett være litt forsiktig med siden det ofte er et begrenset antall ganger du kan gjøre dette før den låses til en sone (var det 6 ganger som var vanlig før i tiden da?).

Når det gjelder soner, så omgår AnyDVD dette med glans. Å investere i AnyDVD-HD er ikke sikkert at er det dummeste hvis du ser for deg en framtid med hyppig ripping av DVD/BD. Jeg har i alle fall gjort det.

---

Til info: Du kan gjøre enkle rips med AnyDVD, men det er i første rekke et genialt stykke software som rett og slett legger seg i mellom dine andre programmer og DVD/BD-drevet og fjerner ALT av soner og kopisperrer, på CD, DVD, HD-DVD & BD - usynlig og "on the fly". Så kan man bruke hva som helt av rippe-programmer avhengig av smak og behag.

DVDShrink er gratis og fungerer glimrende, men det er eldre programvare og takler svært dårlig de siste kopisperrene. Kombinasjonen DVDShrink og AnyDVD, derimot, synes jeg er glimrende.

Send gjerne spørsmål per PM hvis du synes det blir pinlig ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Det er ikke pinlig.

Fikk beskjed om at det var feil sone selv med AnyDVD..... Som Rune er inne på så har jeg bare 3 soneskift igjen, så det er utelukket.

Kan følge opp med et spm til. Jeg skal rippe dette til harddisk og spille det av med både PS3 og WD Media Player. Noe spes å tenke på da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet kan du bytte sone 5 ganger, deretter låses spilleren til den sist valgte sonen. Du kan bytte sone ved å gå på egenskaper på driveren under "Enhetsbehandling" i Windows, du vil få informasjon om hvor mange bytter du har igjen.

Mulig at AnyDVD gjør noe spesielt, men i utgangspunktet ligger dette med sone lagret i firmware i spilleren. I "gamledager", da det var "Pioneer 24X Slot-in"-dvdspiller som gjalt, så måtte man "flash'e" spilleren med ny cracket firmware, deretter ble programmet "DVDGenie" benyttet til å bytte sone ("on-the-fly"). Verden har gått fremover siden det, kanskje de bak AnyDVD har funnet en enklere løsning

Bare så det er nevnt, så er "DVDFab HD Decypter" gratis.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •