Monster overspenningsvern ( HTS 2600 / HTS 5100 )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monster overspenningsvern ( HTS 2600 / HTS 5100 )

Jeg vurdere sterkt å kjøpe en av disse overspenningsvernene og jeg har ikke funnet så veldig mye info om disse her inne så da tenkte jeg at jeg kunne lage en liten tråd. Jeg er heller ikke så flink i engelsk

Disse jeg tenker på å skaffe meg er MONSTER Home Theater Powercenter HTS 2600 (M-HTS2600) OG MONSTER Home Theater Powercenter HTS 5100 Signature (M-HTS5100).

Er det noe så store forskjeller fra disse? er det verdt å betale 4000 kr mere for å få den 5100? hva kan den 5100 gjøre som den andre ikke gjør?

Håper og takker på forklaringer om disse.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som vet noe? selv om di som har?

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    ingen som vet noe? selv om di som har?
    Hei. Ser du lure i overspenningsvern. Min Monster HTS 2600 har 8 kontakter med jording. Hvis du er intr. er det mulig at jeg selger den.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har akkuratt kjøpt en som kommer imorra. jeg kjøpte den 5100.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg for min del hørte ingen forskjell verken eller for å være ærlig. Men det er en trygghet da jeg bor nært tungindustri- Skjer det noe der nede går strømmen her oppe. Så jeg er iallefall trygg slik.

Siden jeg bruker dac, pre, effekt og avspiller er det kjekt med denne siden du kan skru på alt sekvensielt med 1 knapp =)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå veit eg ikkje om dette stemmer, men har høyrt fra elektrikere at desse monster, belkin etc ikkje er godkjent og brukandes til dette.

Det skal være ei ega side der alle overspenningsverna står som er godkjente.

Det er at dei ikkje er tilpasset norske strømnettet.
    Advarer mot falsk trygghet (om Forsikring) - NA24 Arkiv

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange overspenningsvern som er godkjente i Norge. Disse er relativt enkle saker, til ca 1.000 for et grenuttak og halve prisen for en sak som plugges rett i stikkontakten og har et enkelt uttak. Kan fås med inn/utgang for datanettverk eller radio/TV-antenner.

Ingen av de fancy sakene som selges i hifi-sammenheng er godkjent. Elektrikere jeg kjenner påstår at det bare er de godkjente som gir reell beskyttelse mot spenningsvariasjoner -- men det går vel an å sjekke hva f.eks. Monster har av beskyttelse, og sammenligne med de godkjente.

Spenningsvariasjoner kan ødelegge elektronikk. Slår lynet ned i nærheten, er det lite som hjelper -- men et godt spenningsvern beskytter mot mindre sjokk.

Noe å si for lyden som kommer ut av høyttalerne, har de garantert ikke...

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Noe å si for lyden som kommer ut av høyttalerne, har de garantert ikke...

Her er det flere som er uenige, og mener at så godt som alle "billige" overspenningsvern er dynamikk-killere:-?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    halla
    har hts2600 helt knall den spør du meg.at den tar dynamikk har ikke jeg merket noe til.mine klipsch ble roligere i diskant med denne.anbefales

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Jeg kjøpte den 5100 og er ganske fornøyd.

Er det meninga att denne skal stå på hele tiden? siden jeg ikke ser av/på knapp.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Jeg kjøpte den 5100 og er ganske fornøyd.

Er det meninga att denne skal stå på hele tiden? siden jeg ikke ser av/på knapp.
    Hæ...min har en ON og en OFF knapp. De to til høyre på boksen.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Hæ...min har en ON og en OFF knapp. De to til høyre på boksen.
    Det har min også. Det er til at man skal slippe å skru av og på vært eneste kompenent som skal brukes, så da trykker man ON/OFF og da skrur alle kompenentene seg på samtidig.
    Når jeg trykker på off så skur ikke spenningsvernet seg av, så da er det sikkert meninga at det skal stå på hele tiden. Gjør din det?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har min også. Det er til at man skal slippe å skru av og på vært eneste kompenent som skal brukes, så da trykker man ON/OFF og da skrur alle kompenentene seg på samtidig.
    Når jeg trykker på off så skur ikke spenningsvernet seg av, så da er det sikkert meninga at det skal stå på hele tiden. Gjør din det?
    ooops..da skjønner jeg hva du mener. Både spenningsvern og filter er i drift selv om du bruker OFF knappen. Dette er vel for at komponeneter som er tilkoblet i unswitched mode skal ha full beskyttelse selv i standby.

Jeg har en komponent i unswitched mode (Transporter) for å få dato/klokke i displayet hele tiden.

Jeg tar ut kontakten i veggen når vi er bortreist eller når det er tordenvær.

mvh

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    ooops..da skjønner jeg hva du mener. Både spenningsvern og filter er i drift selv om du bruker OFF knappen. Dette er vel for at komponeneter som er tilkoblet i unswitched mode skal ha full beskyttelse selv i standby.

Jeg har en komponent i unswitched mode (Transporter) for å få dato/klokke i displayet hele tiden.

Jeg tar ut kontakten i veggen når vi er bortreist eller når det er tordenvær.

mvh
    Ok. hva er vitsen med å ta ut kontakten når man kjøper dette spenningsvernet? man kjøper vel for at det skal sikre for lyn og overspenning.

Sent på kvelden så blinker det rødt på en diode, er det ett tegn på overspenning? Den lyser når det er på over 243 i spenningen tror jeg.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. hva er vitsen med å ta ut kontakten når man kjøper dette spenningsvernet? man kjøper vel for at det skal sikre for lyn og overspenning.
    Ingen vern i verden vil beskytte deg 100% mot lynnedslag. For å være sikker må man derfor ta ut støpselet. De fleste har jo også et i sikringsskapet, men et nært nedslag vil nok kunne ødelegge uansett.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Ingen vern i verden vil beskytte deg 100% mot lynnedslag. For å være sikker må man derfor ta ut støpselet. De fleste har jo også et i sikringsskapet, men et nært nedslag vil nok kunne ødelegge uansett.
    Nå kan det hende jeg tar feil, men gir ikke monster garanti mot ødelagt utstyr ved lynnedslag?
    Dvs at hvis uhellet først er utte, så får du erstattet utstyret ditt hvis det blir ødelagt.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting som er lurt å få med seg med disse overspenningsvernene er at, hvis de skal beskytte deg riktig så må du ha "grov" vern i sikringsskapet i tilegg. dette koster vel ca 1500 å få montert i skapet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Nå kan det hende jeg tar feil, men gir ikke monster garanti mot ødelagt utstyr ved lynnedslag?
    Dvs at hvis uhellet først er utte, så får du erstattet utstyret ditt hvis det blir ødelagt.
    Når du sier det så synes jeg å huske det samme. Mulig det krever noe registrering på nettet eller noe. Det blir jo også dekket av de fleste gode forsikringer, men mulig man kan slippe unna egenandeler?

Edit: Litt OT: Når det er sagt, er det vel ikke den verste måten å oppgradere på:-)

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er masse bra overspenningsvern på markedet. Problemet er bare at de fleste ikke er konstruert for det norske nettet, kun tilpasset det, og de færreste på markedet hindrer at overspenning slår tilbake. Videre må finvernet være jordet og tilpasset et mellomvern (monteres i sikringskap) for i det hele tatt virke etter hensikten. Men da beskytter det til gjengjeld bra. Mellomvernet beskytter mot de største pulsene, og forhindrer brann i ledninger. Finvernet beskytter mot lavere pulser som tar følsom elektronikk. Når mellomvernet og finvernet er tilpasset hverandre, er følsomt utstyr rimelig godt beskyttet. Men hver for seg, eller hvis feil montert/ikke jordet, beskytter selv det dyreste vernet ikke mot torden. Moeller overspenningsvern anbefales av elektrikere.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Når du sier det så synes jeg å huske det samme. Mulig det krever noe registrering på nettet eller noe. Det blir jo også dekket av de fleste gode forsikringer, men mulig man kan slippe unna egenandeler?

Edit: Litt OT: Når det er sagt, er det vel ikke den verste måten å oppgradere på:-)

Jeg har hørt at Monster har livstidsgaranti. En på her på forumet sa at det var noe galt (husker ikke hva det var) med hans spenningsvern (Monster signature 5100) så leverte han den til importøren også fikk han ny med en gang.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •