Monster overspenningsvern ( HTS 2600 / HTS 5100 ) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Jeg har hørt at Monster har livstidsgaranti. En på her på forumet sa at det var noe galt (husker ikke hva det var) med hans spenningsvern (Monster signature 5100) så leverte han den til importøren også fikk han ny med en gang.
    Det tviler jeg ikke på. Her var det snakk om at Monster muligens dekker annet utstyr også som skulle bli ødelagt. Verdt å sjekke.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På kveldene ser jeg at det blinker en liten rød diode på spenningsvernet (Monster signature 5100). Noen som vet hva det kommer av? er det ett svar på overspenning?

Manualen ligger oppi esken og esken ett lite stykke unna meg her jeg sitter nå så jeg spørr heller her da det er lettere.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    På kveldene ser jeg at det blinker en liten rød diode på spenningsvernet (Monster signature 5100). Noen som vet hva det kommer av? er det ett svar på overspenning?

Manualen ligger oppi esken og esken ett lite stykke unna meg her jeg sitter nå så jeg spørr heller her da det er lettere.
    Hvilken diode da?.....er det "Abnormal voltage" så skal denne indikere spenning under ca 190 volt og over ca 250 volt.
    Ligger spenningen mye over 250 volt ville jeg kontaktet selskapet som eier linjenettet der du bor. 250 volt er vel lovlig høyt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde samme problem i gamle huset pulserte brått inn 250v pluss ringte fortum å ba de skru ned spenning på trafo .hvis ikke sendes regninga til de på ødelagt utstyr uka etter var det gjort:-D bra service da

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer. Er det noen her på forumet som har overspenningsvern og tar ut kontakten når det lyner og tordner?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tross for at jeg har lynvern som matcher og holder høy kvalitet, røsker jeg ut kontakten. Jeg stoler ikke på noe vern, egentlig. Tenk om det kommer et direkte nedslag. Da blir kontakter og apparater svidd, uansett.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Til tross for at jeg har lynvern som matcher og holder høy kvalitet, røsker jeg ut kontakten. Jeg stoler ikke på noe vern, egentlig. Tenk om det kommer et direkte nedslag. Da blir kontakter og apparater svidd, uansett.
    ok. Jeg har selv Monster signature 5100.
    Men hva er vitsen med strømvern da hvis man tar ut kontakter uansett. Er det på grunn av alt det andre det kan gjøre som alarmer og renser strøm.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun har finvern, som den Monster-saken, er du i bunn og grunn bare litt beskyttet mot mindre spenningsstopper som oppstår for eksempel ved strømbrudd, eller dersom lynet slår ned laaangt unna. Kombineres finvernet med mellomvern er du bedre beskyttet. Men det er mest å anse som en ekstra sikkerhet og trøst om du ikke er hjemme når faenskapet skraller over hustaket. Dessuten, spenningsvern er ikke uslitelig. Ett kraftig nedslag, eller noen mellomstore, er nok til å slite ut både finvern og mellomvern. Og da er det som å ikke ha noen beskyttelse i det hele tatt etterpå. Jeg vil heller spare vernet til jeg virkelig får bruk for det en dag.
    Til dere som har vern med statuslys: sjekk tilstanden fra tid til annen. Grønt betyr at vernet er OK. Rødt betyr det motsatte.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Hvis du kun har finvern, som den Monster-saken, er du i bunn og grunn bare litt beskyttet mot mindre spenningsstopper som oppstår for eksempel ved strømbrudd, eller dersom lynet slår ned laaangt unna. Kombineres finvernet med mellomvern er du bedre beskyttet. Men det er mest å anse som en ekstra sikkerhet og trøst om du ikke er hjemme når faenskapet skraller over hustaket. Dessuten, spenningsvern er ikke uslitelig. Ett kraftig nedslag, eller noen mellomstore, er nok til å slite ut både finvern og mellomvern. Og da er det som å ikke ha noen beskyttelse i det hele tatt etterpå. Jeg vil heller spare vernet til jeg virkelig får bruk for det en dag.
    Til dere som har vern med statuslys: sjekk tilstanden fra tid til annen. Grønt betyr at vernet er OK. Rødt betyr det motsatte.
    Ok. jeg har spenningsvern i sikringskapet i tillegg. Syns jeg har lest ett sted hvis lynet slår ned og spenningsvernet blir ødelagt og utstyret er ødelagt så erstatter Monster alt utstyret?

Den ene lampa mi blinker rødt av og til på høyre side av den blå dioden (husker ikke hva den rød blinkene heter) jeg tror den blinker over en hvis voltspennings på ca 141.5.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne tråden... Noen som vet forskjeller på HTS 2600 og 5100?

Og om noen har en 2600 elleren 5100 til salgs så bare send mail til Kristian.s.aho@gmail.com.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det at det kan være farlig å bruke lynvern kun i stikkkontakten? Har mottatt monster lynvern som jeg har bestilt, men ble litt skeptisk til å koble det opp når jeg leste dette...

Fra 1. juli i fjor ble det påbudt med såkalt overspenningsvern i alle nye boliger og ved rehabilitering av eksisterende.
    Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig, så det aller første du bør gjøre er å få montert i sikringsskapet. Holtan anslår at ettermontering av overspenningsvern i sikringsskap koster rundt tusenlappen for nyere skap og 1500-2500 kroner for eldre skap. FG-godkjent vern i stikkontakt ligger på 500-1000 kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette at det kan være farlig med lynvern kun i stikkontakten? Er det altså farligere å ha lynvern kun i stikkontakta, enn å ikke ha noe lynvern i det hele tatt, bare vanlig grenkontakt?

Sitat Opprinnelig postet av hsvendse Vis post
    Stemmer det at det kan være farlig å bruke lynvern kun i stikkkontakten? Har mottatt monster lynvern som jeg har bestilt, men ble litt skeptisk til å koble det opp når jeg leste dette...

Fra 1. juli i fjor ble det påbudt med såkalt overspenningsvern i alle nye boliger og ved rehabilitering av eksisterende.
    Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig, så det aller første du bør gjøre er å få montert i sikringsskapet. Holtan anslår at ettermontering av overspenningsvern i sikringsskap koster rundt tusenlappen for nyere skap og 1500-2500 kroner for eldre skap. FG-godkjent vern i stikkontakt ligger på 500-1000 kroner.
    Sist endret av hsvendse; 02-18-2015 kl 17:54

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •