Må få bedre TV-signal inn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må få bedre TV-signal inn

Etter å ha kjøpt ny TV (43" plasma) ser jeg at jeg må finne et alternativ til den analoge kabelen fra Avidi jeg bruker nå. Problemet er at det er så mange alternativ å velge mellom.
    1. Digitaldekoder fra Avidi. Var innom til naboen som leier slik dekoder og er vel ikke akkurat veldig imponert. Vil en annen dekoder gi bedre bilde?
    2. Parabol. Gir dette et synlig bedre signal enn digitaldekoder for kabel?
    3. PC med satelittkort.

Noen som vet hva som gir best resultat? Vurderer dreambox.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parabol er det som gir deg desidert best bilde.
    Når du leier digitaldekoder fra en kabeltv leverandør er signalet komprimert, det er derfor du ikke ble imponert hos naboen. Den båndbredden som en analog kanal bruker, trykker de fire digitale (komprimerte) kanaler inn i.
    Jeg drifter selv et kabelnett, og ser veldig ofte at de som klager over dårlig signal har et problem inne hos seg selv. Veldig ofte er det kabelen mellom veggen eller TV'n som er av dårlig kvalitet. Det vil si at den virker som en antenne på all RF-støy utenfra. En annen gjenganger er at folk har splittet signalet inne til flere TV'r. Bruker man de beste splitterne på markedet taper man 3.7db signal på en toveis splitter. Tenk hvor mye en taper på de splitterne folk kjøper i radio/tv butikken sin.

Vil du ha det ultimate bildet kommer du ikke utenom å sette opp egen parabol, med mindre det er et kabelnett i nabolaget som sender analogt og bruker kvalitets- komponenter og kabel i ALLE ledd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker parabol (canal digital), men syns vel ikke det gir megarått bilde på prosjektor (80"). Men så har jeg jo bare en ræva sat-dekoder NOKIA 9321 S.

Vil det bli mye bedre bilde om jeg byttet til en annen bedre dekoder?

Noen forslag til hvilken (Hi-Fil, eller andre kompetente)?

Martin

EDIT: Satboksen støtter kun komposit signal ut. kjører det derfor via en s-vhs spiller derretter i reciveren og til prosjektor. Kan vel ha stor betydning for kvaliteten dette óg...?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Force er jo kjent fpr å gi særdeles god bildekvalitet, og den har jo også separat s-video utgang i tillegg til scart.

Hvilken modell er vel avgjørende av funksjonalitet og pris du ønsker å gi for den.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    En annen gjenganger er at folk har splittet signalet inne til flere TV'r. Bruker man de beste splitterne på markedet taper man 3.7db signal på en toveis splitter. Tenk hvor mye en taper på de splitterne folk kjøper i radio/tv butikken sin.
    Jeg skal splitte TV-signalet i forbindelse med kinorom i kjelleren. Trodde ikke det var noen særlig forskjell på kvalitet på splittere, så jeg har bare bedt elektrikeren om å splitte signalet.
    Hvilken type splitter anbefaler du, hvor kjøper man denne og hva må man regne med å betale for en god splitter?

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeg
    Hvilken type splitter anbefaler du, hvor kjøper man denne og hva må man regne med å betale for en god splitter?
    Ingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Digitaldekoder for parabol er det beste alternativet.
    Har Digitaltv fra UPC selv.
    Å bruke en scartkabel av litt god kvalitet er et must.
    I innstillingene på digitaldekoderen bør signalet ut gjennom scart settes til RGB.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Sitat Opprinnelig postet av jeg
    Ingen?
    Det beste er vel å la være, men da blir det dårlig med signaler :lol:

Jeg tror splittere med "skru-konnektor" er det beste alternativet.
    Ikke kjøp billigste sort, men ta kontakt med noen som driver med parabolmontering el.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en god splitter. Vi bruker denne i kabelnettet vårt, og den fungerer utmerket. Det at den har returdemping på 22db hindrer også at "dårlige" komponenter ikke stråler støy tilbake i kabel-anlegget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Dette er en god splitter. Vi bruker denne i kabelnettet vårt, og den fungerer utmerket. Det at den har returdemping på 22db hindrer også at "dårlige" komponenter ikke stråler støy tilbake i kabel-anlegget.
    Har du noe anbefaling til antenneforsterker / splitter til å dele satelitt og kabeltv ut til ca 8-9 tv'er?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 veis splitter
    16 veis splitter

Legg merke til at inngangsdempingen blir veldig stor med så mange splitter som på disse. Det krever at signalet er forsterket opp i forkant. Husk også at for sterkt signal er akkurat like ille som for svakt signal.

CableCom har i disse dager megatilbud på forsterkere. Kanskje litt "overkill" dette men de har mindre utgaver også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så veldig mye greie på denne typen elektronikk men jeg kan lage en tegning av hva jeg har tenkt på... ops:
    Så kunne du komme med et forslag til hele oppsettet.. :?:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger sikkert uansett noen med riktig verktøy for å terminere kablene. Det lureste er å ta kontakt med en kabeltv montør i nærområdet. Det er mange av dem som jobber "billig" på kvelden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noe slik som dette i tankene...
    Trenger da forslag til:
    1. Forsterker
    2. splitter
    3. Antenne kontakter

Har ikke tenkt å gjøre alt selv nei

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send tegningen din til for eksempel CableCom, og be den sette opp et forslag ut i fra ditt behov.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 kjappe:

1. Hvor lang antenneledning fra standard VHF / UHF antenne kan man ha før man må koble til forsterker?

2. Skal forsterkeren monteres midt på den totale lengden? (dvs. dersom man tenger kun 1 stk. forsterker).

3. Kan endemotstand monteres som en erstatter for en forsterker?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    3 kjappe:

1. Hvor lang antenneledning fra standard VHF / UHF antenne kan man ha før man må koble til forsterker?

2. Skal forsterkeren monteres midt på den totale lengden? (dvs. dersom man tenger kun 1 stk. forsterker).

3. Kan endemotstand monteres som en erstatter for en forsterker?
    1. Vet ikke helt, men vi har cirka 75 meter fra antenne og ned til "teknisk rom". Lengre strekk er sikkert mulig. Vær obs på at det er MYE støy inn på analoge antenner. Vi har kuttet ut analoge (bakkesendte) signaler i anlegget vårt fordi de drar inn enormt med støy og hever "støygulvet" på kabelen. Det igjen fører til at kabelen belastes unødig, og at den bærer færre kanaler totalt. Det finnes filtre for å fjerne denne støyen men det er dyrt, og må lages spesifikt per kanalt/frekvens.

2. Det spiller ingen rolle. Det vanlige er å trekke kabelen innedørs for så å monterere en forsterker der kabelen passerer stikkontakt for strøm til forsterkeren.

3: Endemotstand skal ALLTID være der. Altså kan den ikke monteres som en erstatter for en forsterker.

Det er heller ikke lurt å ha kabelen koblet i serie, slik det er i mange norske hjem. Det beste er ett splittepunkt med en kabel til hver veggboks (med endemotstand i alle sammen). Tegningen til tco er en riktig løsning.

Husk også at høye frekvenser taper seg fortere i kabelen. Det er grunnen til at de fleste seriøse kabeltv leverandørene legger de kanalene folk ser mest på på de nederste frekvensene. Det vil si at om du kjører automatisk kanalsøk på TV'n vil kanalene legge seg inn i sakelig rekkefølge for de fleste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar.

Har en antenneledning over loftet som er splittet i 3 til hvert punkt i etasjene. Men de der endemotstandene ser jeg ikke. Har støpsel med "TV" og "Radio", så da kan jeg vel anta at jeg har støpsel uten endemotstand?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Takker for utfyllende svar.

Har en antenneledning over loftet som er splittet i 3 til hvert punkt i etasjene. Men de der endemotstandene ser jeg ikke. Har støpsel med "TV" og "Radio", så da kan jeg vel anta at jeg har støpsel uten endemotstand?
    Hvis du skrur av lokket på boksene så skal de sitte en liten motstand i sporet ved siden av inngangen der kabelen er skrudd/loddet fast (utgang sporet). Hvis den mangler er de å få kjøpt i de fleste radio/tv forretninger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil:

Rotet meg borti noe kabelstyr som jeg trenger litt hjelp med. Og det skal nok være ganske nærliggende det som du har holdt på med.

Problemet mitt begynte da jeg ikke fikk sett landskampen fordi den gikk på tv3. Og plassen hvor jeg nå bor (tidligere hotell) hadde bare satelitt på rommene som er en pakke fra Canal Digital. Så nevnte en tulling at der var tv3 nede i kjelleren. Noe som stemte det. På en liten gammel tv nede i kjelleren stod en tv med kabeltv.

Jeg tenkte som så at da var det jo bare å koble den opp på nettet som gikk ut til rommene og søke inn igjen kanalene så var alt i boks.

Endel koblinger og styr og hey seinere. Ble det kabel og Satellitt på alle rommene.

Problemet mitt nå er at jeg ikke er helt fornøyd med resultatet i de nederste etasjen i ene bygget (kjeller, 1,2 og 3etasje). Noen av kanalene er dårlige mens andre er bra. Og det varierer litt fra rom til rom. Fjerde og femte etasje derimot er veldig bra! Her oppe er det koblet til en boks (som jeg tipper er forsterker/filter) som det står Arcodan 93083-237 på. Denne er lysblå og av metall.

Flytter jeg boksen ned til tredje blir det bra her, men da selvfølgelig dårlig igjen i femte og fjerde som er koblet sammen med spiltter (TVR-1).

Så vet du hva denne boksen egentlig gjør? Hvor eller gjennom hvem jeg kan få tak i en slik? Og hvordan den stilles inn?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •