Må få bedre TV-signal inn - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til så mange uttak trenger du enten en kraftig forsterker som forer en splitter, der det taes høyde for styrken på signalet til hvert enkelt uttak. Eller du kan sette opp flere forsterkere. I begge tilfeller trengs det måleutstyr for å beregne utgangssignal fra forsterkere og splittere.

Vi du ha et godt resultat i et så stort intern nett, er det ingen vei utenom å kontakte "fagfolk". For det å gjette seg frem, er ingen god løsning. For høyt signal gir nemlig enda dårliger bilder enn for lavt signal.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker plassert på ledningen før den splittes opp og går til etasjene kan selvsagt være det beste løsningen. Og ikke bare forsterke signalet i hver etasje. (hadde jeg bare funnet hvor den splitteren er gjemt :evil: )

Men uten riktig måleutstyr er jeg ikke så ivrig etter å sette igang, just in case signalet blir forsterket utenfor det området som nettet eller tvapparatene tåler.

Så må nok innse at slaget er tapt og fagfolk eller "fagfolk" må bringes inn på banen. Alternativet er jo selvsagt å leve med ett par kanaler uten særlig god kvalitet, men det ligger jo ikke i min natur! :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte et lite spørsmål. Sett at jeg blir gjerrig og går for å fikse bare signalet på mitt eget rom. Vil det da være mulig å feste en forsterker inne på rommet eller vil det være for sent på signalveien og bare gjøre ting verre. Tenker som så at hvis det allerede skurrer vil ikke en forsterker bare forsterke opp det dårlige signalet også? :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint. Men da bør den første forsterkeren "tiltes". Det vil si at den sender sterkere jo høyere opp i frekvens en kommer. De kanalene som ligger lengst ned i frekvens bærer nemlig lett i kabelen, mens de som er høyt i frekvens vil tape seg på få meter. Signalstyrken ut bra vår base skiller 6 db i styrke fra de laveste til de høyeste frekvensene. Neste forsterker i nettet mottar da et "flatt" signal (siden de høye har tapt seg", signalet blir trappet igjen og sendt videre. Slik går det kilometer på kilometer, med forsterkere for ca hver 200 meter. Dette er selvsagt langt kraftigere forsterkere enn de som bruker innedørs. Avtappingen fra "hovedkabelen" blir dempet etter behov med splittere som demper alt fra 3,7 til 26 db.

Når det gjelder ditt lille nett, vil det nok være lurt å få målt signalet inn til deg før du anskaffer en forsterker. Den må nemlig være tilpasset bruken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må sjekke dette med "tilting". Kanskje jeg kan finne en liten ordning der. :roll:

Det er vel gjerne mulig at det ligger en splitter ett eller annet sted som demper signalet mer enn nødvendig? Som da kan byttes ut eller justeres.

Uansett trenger jeg noe måleinstrumenter...

Kan jo kanskje se om jeg kan flytte litt rundt på kanal frekvensene igjen. Flytte de kanalene som jeg synes er mest spennede ned i frekvens og de midre kjekke kanalene litt opp i frekvens. Dette må prøves!

Takk for gode råd atter en gang

(mobber størrelsen på nettet mitt gjør du også, lille du liksom :lol: :P )

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment som mobbing. Refererte til "lille" fordi jeg fikk inntrykk av at det er snakk om et nettverk begrenset til en bygning. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink: Skal nok komme over det :P

Litt størrelse er det nå. 140 rom, 5 etasjer og kjeller i ene bygget og 3 etasjer pluss kjeller i andre. Kan plage mange mennesker jeg :twisted:

Har du noen tall som viser hvor stor dempning det er på forskjellige frekvenser over gitte avstander? Greit å ha noen tall å gå etter og ikke bare prøve seg frem. Lei av å løpe frem og tilbake mellom rommene hvergang jeg skal sjekke kvaliteten på kanalene.

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du bor på scandic du ja......

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8) VestVing gangsta! :lol: 8)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8) VestVing gangsta! :lol: 8)

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en kamerat på 209 eller var det 205

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har han helt sikkert fått besøk av meg, dersom han fremdeles har hotelltven...Finnes bare en fjernkontroll som kan brukes til innstilling av disse tvene. Ble veldig sosialt for min del :lol: :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Har du noen tall som viser hvor stor dempning det er på forskjellige frekvenser over gitte avstander? Greit å ha noen tall å gå etter og ikke bare prøve seg frem. Lei av å løpe frem og tilbake mellom rommene hvergang jeg skal sjekke kvaliteten på kanalene.
    Det er helt avhengig av kabelen, men hvis du tar kontakt med CableCom har de sikkert en generell pekepinn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cablecom kom med forslag til hvilken "magiske" boks jeg kunne bruke på nettet, men den ble desverre så dyr at det ikke blir aktuelt.

Fikk testet med en simpel biltema forsterke inne på rommet, ikke akkurat noen vidunder maskin, men gav et litt bedre bilde. Mulig jeg bør prøve med noe av høyere kvalitet. Sett at Biltema sin faktisk er dårlig, er mulig at det er bare meg som er en smule tilbakeholdene når det kommer til biltema!?
    Noen meninger rundt saken?

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker faktisk en hjemme av merket biltema og den funker utmerket den.....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som jeg kjøpte kostet 100 lappen og skulle forsterke fra 5 til 25db. Og har en liten justeringsskure hvor en kan stille inn hvor mye forsterkning der skal være. Tror den kan justeres innenfor 8 til 18db. Altså selv på laveste innstilling skal den forsterke. Den som jeg har derimot gjør ting bare verre og må skrus helt på max før den akkurat kommer over der signalet var før jeg koblet forsterkeren til.

Er det slikt det skal være? Eller er det noe galt med min?

Greit at forsterkeren skaper en liten dempning på signalet, men blir jo litt galt når det skal dempe 99% for så å forsterke det opp igjen med 105%..(

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med biltema boksen er at den ikke skiller på støy og TV signal. Dermed forsterker du opp all støy på anlegget ditt også. Det er grunnen til at den løsningen ikke kan bli perfekt. Men det er klart at det koster å være perfeksjonist. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord trenger jeg en skikkelig boks som klarer å filtrere vekk støyen og så forsterke det rene fine perfekte signalet!? (litt psykotiske tendenser her kanskje men la gå, er slik med perfeksjonister)

Har du noen alternativer i hodet? eller må jeg snakke med Cablecom igjen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det liv i denne tråden også :-)
    Jeg har hatt problemer med Canal Digital sine dekodere i lang tid, og har byttet hele 6! ganger. Nå er det blitt min feil!
    Signalet er for dårlig sier de. Det er leverandørens feil, som kom og målte det til mer enn godt nok. Montøren sa senest i dag at jeg bør koble nettet i serie. Har 4 uttak totalt. Bør også koble inn en forsterker etter første kontakt, der jeg tar ut signal til modemet.
    I dag er det en splitter med 2 uttak i hver gren.
    Da spør jeg:
    - hvilken kobling er best, ser det nevnes splitter tidligere i tråden?
    - hvilke kontakter bør jeg ha?
    - hvilken splitter er best?
    - kan jeg ha det som i dag med 2 stk. kontakter med splitter først?
    - i så fall hvor skal jeg ha forsterkeren?

Håpløst når "alle" har sine meninger og ingenting er faglig begrunnet. Håper på rask hjelp.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •