RGB eller YPbPr fra DVD til HD-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RGB eller YPbPr fra DVD til HD-TV

Har en DVD spiller som kan sende signaler som YPbPr eller RGP til min Pioneer LX5090 (som også kan motta begge).

Vil det ene gi noen fordel fremfor det andre?

Er det samme type kabler som brukes (de ser i alle fall ut til å passe om hverandre)?

Takk

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Video er lagret som YPbPr på plata, og anses derfor ofte som den optimale måten å transportere signalet videre på. Men signalet må uansett konverteres til RGB for å vises på skjermen, og da kommer det rett og slett an på om akkurat din DVD spiller eller din TV gjør en best jobb med den konverteringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevede iallefall en stor bedring når jeg gikk fra en billig RGB-kabel til en god YPbPr-kabel.

Om det er kabel eller signalformat som utgjør forskjellen får andre diskutere.

Resultatet ble iallefall mye bedre.

Jan

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB og componentvideo er to sider av samme sak, men allikevel ikke kompatible. De har begge R,G og B komponentene utskilt på egne ledere. Men mens RGB har separat sync signal, har componentvideo "sync on green".
    Signalmessig skulle dette gi en ørliten fordel til RGB. Men om det i praksis er noen forskjell er høyst uvisst og avhenger av andre komponenter i signalveien. Kablingen for RGB og componentvideo er kun tilnærmet lik hvis du snakker om "data RGB" hvor koaxkabling kan forekomme, men fortsatt ikke lik. I videosammenheng snakker vi om RGBs via Euroscart som definitivt er noe helt annet enn componentvideo som i de aller fleste sammenhenger overføres via tre separate koax kabler. En annen mulighet er at du snakker om digitale videosignaler hvor HDMI kan overføre både RGB og Componentvideo.
    :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    RGB og componentvideo er to sider av samme sak, men allikevel ikke kompatible. De har begge R,G og B komponentene utskilt på egne ledere. Men mens RGB har separat sync signal, har componentvideo "sync on green".
    Det er vel ikke helt riktig. RGB har en farge på hver leder, mens YPbPr har luminans på en leder (altså lysinformasjon, som i sort/hvitt) og de to resterende lederne har fargeinformasjon for henholdsvis rød og blå. Grønn farge sendes ikke over kabelen ved YPbPr fordi den lett kan regnes ut som en rest når man har de andre kanalene.

RGB overfører altså alle tre fargene OG lysinformasjon for hver kanal, noe som bruker mer båndbredde. YPbPr blir derfor brukt for å lagre video på DVD fordi det tar mindre plass uten å egentlig forringe signalet.

Signalmessig skulle dette gi en ørliten fordel til RGB. Men om det i praksis er noen forskjell er høyst uvisst og avhenger av andre komponenter i signalveien.
    Enig i at RGB forsovidt er en teknisk bedre/renere måte å overføre et signal på, men jeg opplever at YPbPr ofte gir et noe bedre resultat. Noe som kanskje skulle tyde på at RGB konverteringen i skjermer generelt er bedre enn i DVD-spillere.

Det kan igjen komme av at produsentene ikke gadd å bruke store midler på denne type konvertering i avspillere når RGB praktisk talt ikke ble brukt mellom DVD og TV i land som USA.

Kablingen for RGB og componentvideo er kun tilnærmet lik hvis du snakker om "data RGB" hvor koaxkabling kan forekomme, men fortsatt ikke lik. I videosammenheng snakker vi om RGBs via Euroscart som definitivt er noe helt annet enn componentvideo som i de aller fleste sammenhenger overføres via tre separate koax kabler. En annen mulighet er at du snakker om digitale videosignaler hvor HDMI kan overføre både RGB og Componentvideo.
    :-)
    Riktig det du sier om kabler. Hvis vi snakker om HDMI så heter det egentlig ikke YPbPr, men YCbCr - bare for å spikke litt fliser

EDIT: Hvis trådstarter snakker om analoge kabler vil jeg anbefale komponentkabler (altså YPbPr). Og skru for all del AV oppskalering i DVD-spilleren dersom den har det. Din Pioneer skjerm gjør sansynligvis en bedre jobb med den biten.
    Og hvis vi snakker HDMI, så ville jeg fremdeles valgt YPbPr. Pinoeer har stålkontroll på signalbehandlingen i skjermene sine.

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Video er lagret som YPbPr på plata..
    Riktig det du sier om kabler. Hvis vi snakker om HDMI så heter det egentlig ikke YPbPr, men YCbCr - bare for å spikke litt fliser
    Er det ikke da YCbCr som er lagret på plate og ikke YPbPr?.. Sånn bare for å spikke litt videre.. ;-)
    Jeg nevner forsåvidt hverken YPbPr eller YCbCr, men skriver om "componentvideo".

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke da YCbCr som er lagret på plate og ikke YPbPr?.. Sånn bare for å spikke litt videre.. ;-)
    Stemmer

Jeg nevner forsåvidt hverken YPbPr eller YCbCr, men skriver om "componentvideo".
    Og component video omfatter teknisk sett både YPbPr/YCbCr og RGB.
    Men det er klart, når vi snakker om komponent video her så er det ikke RGB vi mener.

Jeg glemte forøvrig å nevne i min forrige post at Component (altså YPbPr) kan overføre progressivt signal fra DVD spiller. Som regel bruker man dette hvis spilleren har mulighet for det.
    RGB over scart kan ikke overføre progressivt signal.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte forøvrig å nevne i min forrige post at Component (altså YPbPr) kan overføre progressivt signal fra DVD spiller. Som regel bruker man dette hvis spilleren har mulighet for det.
    Og dette er et ikke uvesentlig poeng, og kanskje den viktigste grunnen til å velge component framfor RGB.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YCbCr er den digitale ekvivalenten til YPbPr. Dersom signalet overføres som spenninger så er det YPbPr, hvis det overføres som null og en så er det YCbCr (hvis det er en av dem i det hele tatt altså).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dersom kilden i utgangspunktet er interlaced så betyr det bare at man flytter deinterlacing fra skjerm til kilde.

Det blir litt som å si at rgb har en fordel over YCbCr fordi rgb har full oppløsning i fargekanalene (mens YCbCr normalt har redusert fargeoppløsning). Men i praksis så er også DVD begrenset til 4:2:0, altså er igjen spørsmålet hvor man ønsker å utføre oppkonverteringen.

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom signalet overføres som spenninger så er det YPbPr, hvis det overføres som null og en så er det YCbCr
    -k
    Nå er det jo ikke slik at det faktisk fyker "0"ere og "1"ere gjennom HDMI kabler. Både analoge og digitale signaler overføres som spenningsvariasjoner.. ;-)
    Men i motsetning til de analoge signalene som varierer over hele amplituden, er de digitale avgrenset til to diskrete nivåer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At YCbCr er den digitale broren til YPbPr er greit.

Men dersom kilden i utgangspunktet er interlaced så betyr det bare at man flytter deinterlacing fra skjerm til kilde.
    Poenget er at kilden ikke alltid er interlaced i utgangspunktet. For selv om mpeg dekoderen i en DVD spiller i utgangspunktet er laget for å levere kun interlaced bilder til TV'en, kan bildene være lagret progressivt på selve plata. Avhengig av flaggingen av progressiv/interlace i mpeg strømmen har en DVD-spiller potensielt bedre sjans til å levere riktige progressive signaler, sammenlignet med TV'en som ikke har tilgang på den originale mpeg-datastrømmen.

Det var en bra tråd som diskuterte dette med mpeg flagg på DVD'er for lenge siden, men nå fant jeg den ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at kilden ikke alltid er interlaced i utgangspunktet. For selv om mpeg dekoderen i en DVD spiller i utgangspunktet er laget for å levere kun interlaced bilder til TV'en, kan bildene være lagret progressivt på selve plata. Avhengig av flaggingen av progressiv/interlace i mpeg strømmen har en DVD-spiller potensielt bedre sjans til å levere riktige progressive signaler, sammenlignet med TV'en som ikke har tilgang på den originale mpeg-datastrømmen.

Det var en bra tråd som diskuterte dette med mpeg flagg på DVD'er for lenge siden, men nå fant jeg den ikke.
    Slik jeg har forstått det så misbrukes disse flaggene i så stor grad av innholdsleverandører at spilleren i praksis må gjøre en blind deteksjon uansett?

Poenget ditt er godt, men det understreker det jeg også ville fram til. Prøv. Dersom A er bedre enn B så er alt vel og bra. Ikke la deg forlede til at "progressiv" er bedre enn "interlaced" bare fordi pixelraten er doblet. Eller at "12 bit per pixel" er bedre enn "8 bit per pixel" bare fordi 12>8.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ikke slik at det faktisk fyker "0"ere og "1"ere gjennom HDMI kabler. Både analoge og digitale signaler overføres som spenningsvariasjoner.. ;-)
    Men i motsetning til de analoge signalene som varierer over hele amplituden, er de digitale avgrenset til to diskrete nivåer.
    Jeg er fullt klar over at "analog" og "digital" er to forskjellige måter å abstrahere en kompleks fysisk virkelighet, som gir forskjellige utslag i måten vi mennesker greier å kommunisere over gitte linker.

Jeg er litt usikker på hva som var uklart i posten min, og på hvilken måte du oppklart det?

Digital kommunikasjon er forøvrig ikke begrenset til to diskrete nivåer. QAM kan benytte seg av signalkonstellasjoner med hundrevis av nivå/fase-kombinasjoner dersom SNR tillater det.

-k

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det så misbrukes disse flaggene i så stor grad av innholdsleverandører at spilleren i praksis må gjøre en blind deteksjon uansett?
    Du har helt rett i at disse flaggene misbrukes eller brukes feil i mange tilfeller. Faktisk er det noen som mener at de aller fleste filmene fra mange utgivere flagget feil. Men jeg mener at mpeg dekoderen i en DVD spiller har bedre grunnlag (de originale progressive bildene i mpeg strømmen) for å detektere, og TV'en er i så måte mer "blind" enn DVD spilleren.

Poenget ditt er godt, men det understreker det jeg også ville fram til. Prøv. Dersom A er bedre enn B så er alt vel og bra. Ikke la deg forlede til at "progressiv" er bedre enn "interlaced" bare fordi pixelraten er doblet. Eller at "12 bit per pixel" er bedre enn "8 bit per pixel" bare fordi 12>8.

-k
    Enig. Prøv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg mener at mpeg dekoderen i en DVD spiller har bedre grunnlag (de originale progressive bildene i mpeg strømmen) for å detektere, og TV'en er i så måte mer "blind" enn DVD spilleren.
    ...
    Enig. Prøv.
    Jeg er overbevist om at produsenter av eksterne video-prosessorer, som DVDO vil hevde at man ikke nødvendigvis trenger nærhet til MPEG2-dekoderen for å gi et godt resultat.

Kjepphesten til de av oss som bidrar med mange poster her inne burde være å rive ned gamle misoppfatninger som at en "skalerende
    DVD- spiller er bedre enn en ikkeskalerende DVD-spiller fordi 1080p > 576i"
    .

Du og jeg vet kanskje at utsagnet mitt over er upresist, feil begrunnet, og kan være positivt feil i endel tilfeller. Men jeg garanterer at 95% av de som kjøper en oppskalerende DVD-spiller tolker det slik.

En praktisk test under betingelser som er mest mulig lik de man skal bruke produktet under er nesten alltid det beste. Når det ikke er mulig så må man holde tunga i den rette munnen for å skille mellom gode råd, velmente men upresise råd, og overtro.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •