Problemer med switch - reklamasjonssak eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Problemer med switch - reklamasjonssak eller ikke?

Mht til tråden opprettet av en uheldig kunde på en Grandbeing-switch ønsker vi å diskutere de tekniske aspekter i saken.

Kjøper i dette tilfellet mener switchen er å regne som defekt, mens forhandler mener feilen skyldes utstyret for øvrig. Det er verdt å merke seg at forhandleren uansett har valgt å løse saken mht kunden, så dette er derfor kun en generell teknisk diskusjon.

Kundens henvendelse rundt reklamasjonen er kort oppsummert:

"Jeg kjøpte en hdmi splitter av for to-tre måneder siden. Det er den typen med 1 inn og 2 ut, med auto switching. Den heter SW 0102 .

Den har fungert veldig bra, men jeg har kjøpt nytt tv, Pioneer PDP-LX5090 og nå går det ikke så bra lenger. Det kan virke som tv’en tviholder på signalet fra splitteren selv om tv’en er slått av. Har til og med prøvd å dra ut kontakten, men splitteren vil ikke sende signalet til projektoren. Først når jeg napper ut hdmi kabelen til tv’en så sender den signalet til projektoren."

Kunden mener altså at dette da er en reklamasjonssak.

Forhandler mener som følger:

"Denne switchen styres av ett 5 volt signal som går i HDMI ut/inngangene når kilde/fremviser er på slått, hvis kilde/fremviser ikke bryter dette signalet når produktet er avslått vil den ikke switche og blir låst, i dette tilfellet er det altså en feil på Pioneer TVn og ikke switchen.

Den ble solgt til ett oppsett hvor den fungerte utmerket i 10 uker til oppsettet ble oppgradert med ny TV.

Altså ikke en reklamasjonssak, men allikevel var vi villig til og gi kunden ett nytt produkt til redusert pris."

Hva sier "folket" - reklamasjonssak eller ikke? Hva kan en forvente av en slik switch?

Grandbeing Technology Co., Ltd - Products - GB07SW0201

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm. Høres ikke ut som en enkel sak. Egentlig bør Pionner utale seg om dette er normalt på deres produkter. Dersom det er det, bør dette komme frem i markedsføringen på switchen. Pioneer selger tross alt mange tv`er.

Ettersom kunden fikk tilbud på en ny, vil det si at forhandler har en annen swich som takler dette?

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som denne switchen må testes med flere skjermer for å vurdere om det er en reklamasjonssak eller ikke. Hvis kundens produktet ikke fungerer på kundens Pioneer TV (eller Pioneer generelt), men må mange andre skjermer/TV'er så er det et kompatibilitetsproblem mellom nevnt produkt og kundens skjerm. Uheldig selvfølgelig, men kanskje mulig å løse via firmware oppdateringer eller lignende.

I min mening, ikke en reklamasjonssak, men forhandler kan jo komme med en minnelig løsning dersom det er mulig da dette er en uheldig og uventet opplevelse for kunden sin del.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket prisleie ligger denne dingsen i?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker ikke for meg som at dette er noe kunden skulle intuitivt forstått eller er informert om. Enten pioneer eller leverandør av switch sitt ansvar.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Pris på switchen var ca. 700.-.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grandbeing er billige produkter, og samme produkter selges også under andre navn. Jeg har en Grandbeing matrix selv, og den har noen småproblemer men jeg har ikke tatt det opp med selger enda så jeg regner med det ordner seg.

Spørsmålet er kanskje hvorvidt det er noe fastsatt spec/standard på hvordan produkter skal oppføre seg ift. HDMI og 5V ut? Om ikke er det i så fall opp til produsent av den aktuelle TV`en hvordan de velger behandle dette 5V signalet ift. om TV`en er av/på.

Om sistnevnte er tilfelle, burde kanskje produsent av svitsj opplyse om dette.

HDMI-standarden er forøvrig et eneste stort ormebol. Et uferdig produkt som har skapt mye problemer de siste årene, spesielt for custom-installere og ettersom jeg har hørt - enkelte produsenter. Så at slike problemer oppstår er vel ikke til å unngå.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Switchen fungerte til det oppsettet kunden hadde på det tidspunktet switchen ble kjøpt. Deretter oppgraderer kunden sitt ”anlegg” noe som medfører at switchen og Pioneer TV’n ikke kommuniserer.

Om noen har ansvar her mener jeg at det må være Pioneer eller produsenten av switchen (ikke leverandøren slik CNK skriver).

Spørsmålet er om et produkt skal støtte alle oppsett, formater etc. eller ikke. Eller i hvor stor grad et produkt bør støtte andre produkter (kompabilitet), og om/hvordan dette bør informeres om overfor kunden. (Kan bli et rimelig enormt dokument).

Switchen var det rimeligste alternativet hos leverandør. Når jeg kjøper den billigste løsningen vet jeg av erfaring at det til tider tryner, dette fordi de billigste produktene ofte har gammel teknologi. Er denne kunnskapen noe man bør anta at andre har eller ikke?

Rent teknisk:
    Denne switchen krever at det produktet det switches fra må være ”slått av” før signalet sendes til port nummer 2. Pioneer TV’n har antagelig en ”standby strøm” på sine HDMI porter i alle fall i noe tid etter at tv’n er slått av. HDMI standarden er stappfull av uklarheter og har ansvaret for mye problemer siden det kom.

Off/On Topic?
    -Bør det være levrandørens ansvar at alle dens produkter fungerer under alle forhold, også når standarder mangler og teknologien ikke er fastsatt?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om han hadde Pioneer tv`en fra før og kjøper denne switchen?

Jeg mener de bør opplyse at den ikke er kompatibel mot alle tv`er, dersom det er tilfelle.
    Nå kan det jo være en feil på Piomeeren hans da.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere i tråden, HDMI protokollen er dårlig spesifisert på en del punkter og det er ikke uvanlig at enkelte produkter ikke snakker godt sammen over HDMI.

Hvem skal ta skylden?

Jeg vil hevde at med dagens manglende standard på HDMI så stiller forbrukeren (for en gangs skyld) relativt svakt.
    Dette fordi samtlige produsenter kan med rette hevde at deres produkt holder seg til standarden og at det dermed ikke er feil på produktet selv om det ikke virker som ønsket/forventet hjemme hos forbrukeren.

Jeg mistenker det vil tvinge seg frem en ny utgave av HDMI (2.0?) som er bedre spesifisert...

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne, Hos Eltek AS
    Grandbeing HDMI switch 4inn 2ut NOK 985.00
    Pris eks. mva NOK 788.00
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...id=286&gid=282

SW 0402X er en 4 in 2 ut HDMI switch. Switchen velger automatisk mellom de 4 inngangene (Smart Function).
    Man kan også benytte knappen på front-panelet eller den medfølgende fjernkontrollen for å velge inngang.
    Switchen har innebygget forsterker, noe som sikrer lange kabelstrekk uten kvalitetstap.

Denne virket i noen timer, men uka etter så ville ikke tv'en ikke vise noe bilde.
    Kun ved direkte tilkobling (utenom svitshen) PS3/x360 til TV

Ser at den er fortsat tilsalgs i butikken, men når jeg trykker på nærmere info, så går linken til den nye modellen (verdens minste hdmi svitch).. Så denne er nok bedre. Og den modellen jeg kjøpte på vei ut (p.g.a. dårlig konstruksjon, kanskje)

her har de den og Grandbeing Technology Co., Ltd - Products - GB07SW0402X

Det blir i allefall ikke Grandbeing ved neste deal

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjellesauen
    Kjøpte denne, Hos Eltek AS
    Grandbeing HDMI switch 4inn 2ut NOK 985.00
    Pris eks. mva NOK 788.00
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...id=286&gid=282

SW 0402X er en 4 in 2 ut HDMI switch. Switchen velger automatisk mellom de 4 inngangene (Smart Function).
    Man kan også benytte knappen på front-panelet eller den medfølgende fjernkontrollen for å velge inngang.
    Switchen har innebygget forsterker, noe som sikrer lange kabelstrekk uten kvalitetstap.

Denne virket i noen timer, men uka etter så ville ikke tv'en ikke vise noe bilde.
    Kun ved direkte tilkobling (utenom svitshen) PS3/x360 til TV

Ser at den er fortsat tilsalgs i butikken, men når jeg trykker på nærmere info, så går linken til den nye modellen (verdens minste hdmi svitch).. Så denne er nok bedre. Og den modellen jeg kjøpte på vei ut (p.g.a. dårlig konstruksjon, kanskje)

her har de den og Grandbeing Technology Co., Ltd - Products - GB07SW0402X

Det blir i allefall ikke Grandbeing ved neste deal

Blir vel ingen problem å reklamere på den. Det er også 14dg angrerett på produkter kjøpt på nett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •