Hvorfor får jeg ikke signal fra BD til TV via HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hvorfor får jeg ikke signal fra BD til TV via HDMI?

Har nettopp anskaffet ny TV og Blue-Ray spiller, begge Sony - hhv 52''W4500 og BDP S350, og koblet dem opp med hdmi-kabel kjøpt hos Elkjøp, Belkin pure av.
    Store forventninger har blitt til frustrasjon etter at alle forsøk på å få opp bilder og lyd fra de to medfølgende blue-ray filmene har mislyktes. Det er tre hdmi innganger på TV'n alle er prøvd, ingen forskjell.
    På oversikten over inngangene framgår det at TV'n har registrert spilleren og at det er plate i spilleren, dette vises som tekst øverst på skjermen. Men bilde og lyd uteblir.
    Jeg kan ikke se av bruksanvisningene at det er mer å gjøre her, de skulle jo være kompatible? Det står at også spiller skal innstilles for "kontroll til hdmi", men når jeg ser i bruksanvisningen til spilleren, står det at dette skal skje automatisk når begge er av merke Sony.
    Noen som har tips til løsning?
    Inntil videre kjører jeg med vanlig rca kontakter, og det fungerer, men det var vel ikke sånn det skulle være?

Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si at det er kontakt mellom spiller og TV? For hvis du napper ut HDMI-kabelen forsvinner teksten?
    Hvis så er tilfellet har du hvertfall forbindelse. Da tipper jeg det er innstillinger, enten på TV'en eller spilleren.

Jeg har ikke den store kunnskapen, men sist jeg hadde problemer med kontakt, var det noe galt med kabelen. Men du har i det minste kontakt.

Har TV'en instillinger for å motta HDMI-signal?
    Sender spilleren ut riktig signal?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eller annen form for kontakt mellom spiller og TV er det, for øverst på skjermen står registret spiller 1 på hdmi-inngang 2, og det stemmer med der kabelen står. Men teksten forsvinner ikke når jeg napper ut kabelen. Det har kanskje mer med at det er en slags elektrisk kontakt som muliggjorde innstillingen, enn med at det er signalkontakt.
    Hvordan jeg skal innstille spilleren, har jeg ikke peiling på.

Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok stille inn spilleren, og dette er relativt enkelt, som regel. Ikke at jeg er kjent med Sony-spillerne. Mest sannsynlig må du inn på spillerens egen meny, og der skal du kunne finne utgangsvalg under bilde, skjerm e.l.. Ha både de analoge kablene (dette må du jo for å se hva du holder på med) og HDMI kabelen i tven, når du har gjort endringen vil mest sannsynlig det analage bilde forsvinne og du skal kunne bytte til rett hdmi-inngang. mulig med en tidsbegrenset bekreftelses periode. Håper dette var forståelig nok til at du kan løse problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men jeg forstår ikke hva som menes med ".. inn på spilleren, og inn på spillerens meny", denne muligheten finner jeg ikke på mine apparater.
    Fint om andre med Sony TV/spillere kunne gi noen vink.

Ole G

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler spilleren til tven med rca kontakt slik at du iallefall får bilde på tv`en, så åpner du menyen for spilleren og leter deg inn på en av undermenyene for bilde eller lyd, og ser om du kan velge hvilken utgang bilde og lyd skal sendes gjennom (Og velger selvsagt HDMI). Så kan du prøve å koble til med HDMI-kabel igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg velger den rca tilkoblede kontakten, av 3, så får jeg enten fram film-menyen dersom film står i eller et ikon for valgte av-inngang uten film. Ingen mulighet for å velge spiller-meny på disse. Så det å få opp bilde via rca har ingenting å si.
    Det som styrer alle valg, er den såkalte "home" menyen på TV'n, og der er det "innstillinger" som gjelder. Men heller ikke der finner jeg noen mulighet til å stille inn spilleren, selvom det altså framgår andre steder at den er registrert av tv'n.
    Kanskje er det kabelen? Tror jeg tar en tur til elkjøp og spør, evt forlanger pengene tilbake hvis det ikke er hjelp å få. Og håpe at en eller annen annen Sony-forhandler kan være så snill og hjelpe med dette hvis jeg handler kabel der.

Ole G

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner problemet, men får du ikke tilgang til xCrossbaren til spilleren når filmen ikke står i? Håper det hjelper med ny kabel iallefall!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er for det første at jeg ikke får signaler til TV via hdmi-koblingen. For det andre at jeg ikke finner måter/veier til å justere innstilling på spillerens hdmi-utgang, slik det foreslås her.
    Får satse på at det er kabelen. det kan jo ikke være sånn.

Ole G

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jo uansett være mulig å få frem spillerens meny når du bruker rca/kompositt/scart eller lignende.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har slått på spilleren får du opp en 4 alternativer (4 ikoner som står horisontalt). Du kan velge:
    Oppsett
    Foto
    Musikk
    Film
    Hvis du går til oppsett (ikon er en verktøysboks), så blar du deg ned til videoinnstillinger (nr 2 fra toppen). Når du har valgt den, så får du opp enda flere valg. Gå ned til nr 5 fra toppen, "Utgangsvideoformat". Der kan du velge hvilken kabel du skal bruke, HDMI, Komponent, Video/S-Video. Velg HDMI, neste valg er hvor god oppløsning du skal ha (f.eks. 1080p).

Nå kan du se om det fungerer via HDMI kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konstruktive svar, alle sammen! Ved hjelp av rca til av-inngang på TV'en fikk jeg opp den menyen dere nevner. Men ved valg mellom HDMI, komponent, og video/s-video var det nettopp HDMI alternativet som var umulig å få valgt - uansett hvor mye jeg trykket enter.

Jeg måtte jo riktignok ha mer enn HDMI-kabelen tilkoblet for å få gjort dette, og ifølge Sonys bruksanvisning skulle jeg ved bruk av flere utganger velge komponent på video-utgang, så ble gjort, sammen med høyeste oppløsning.
    Men fortsatt var det umulig å få signal der HDMI kabelen var tilkoblet, men på rca var det greit.
    Så da må det være kabelen, kan ikke skjønne annet.

Ole G

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0