Fullscreen eller Widescreen??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 135
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fullscreen eller Widescreen??

Ska snart bestille LOTR samlet edition (1-3) så lurte om eg ska kjøpe den i Fullscreen eller Widescreen utgaven... Har en 43" plasma TV...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fullscreen eller Widescreen??

Sitat Opprinnelig postet av Xplosive
    Ska snart bestille LOTR samlet edition (1-3) så lurte om eg ska kjøpe den i Fullscreen eller Widescreen utgaven... Har en 43" plasma TV...
    Gå for WIDE du. Det hadde eg gjort. 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst?

Det så hvis du vil miste halparten så er det bare å bestille fullscreen :-)

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^ takk, da slapp jeg det

Vil forresten anbefale deg å kjøpe EE-boksene av alle tre, filmene er mye bedre! EE av LOTR:ROTK kommer 11. november.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cstromme
    ^ takk, da slapp jeg det

Vil forresten anbefale deg å kjøpe EE-boksene av alle tre, filmene er mye bedre! EE av LOTR:ROTK kommer 11. november.
    ka står EE for?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det menes vel extended version. de er mye bedre. bedre lydspor, lengre, og med mye mer tilleggsmateriale 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11. november e jo lenge te da!!! *grrr*

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer filmene som støtter wide pan&scan, dvs filmer som zoomer opp 2.35:1 formatet til 1.78:1 ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Når kommer filmene som støtter wide pan&scan, dvs filmer som zoomer opp 2.35:1 formatet til 1.78:1 ?
    Er det noe vi virkelig vil ha?

Jeg håper aldri.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: 2.35:1 (eller grøss og gru 2.40:1) formatet har aldri vært beregnet til bruk på en TV. Sitter en på kino med et bilde på 10-15 meter i bredden greier aldri øyet å fokusere på hele bildet samtidig, vi har tross alt et meget begrenset skarpsyn. Enten flytter en bikket der hvor handlingen foregår eller så stirrer man bare midt på lerretet under hele handlingen. Ganske likt prinsippet for pan&scan egentlig.. Sitter en å stirrer på en 32" widescreen-tv derimot er en tvunget til å se på hele bildet samtidig. Noe som er temmelig unødvendig egentlig, ettersom filmregissørene ikke bruker hele bildet til handling uansett.

Ergo hadde en pan&scan opp til 1.78:1 vært en drøm, ettersom vi 1) hadde fått benyttet hele den tilgjengelige oppløsningen på dvd 2) fått benyttet hele den tilgjengelige oppløsningen på tven 3) fått en bedre opplevelse av filmen totalt sett. Tror faktisk flesteparten av norske tv-tittere lurer på hvorfor i alle dager disse sorte stripene opptrer på tven, selv om de nettopp har gått til anskaffelse av en widescreen-tv.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første så vil man da miste 26% av bildet noe som i mine øyne er totalt uakseptabelt.

Og jeg klarer ikke å se hvorfor å få sorte striper over og under bildet betyr det minste.

Syns du at bildet blir for lite på en 32" så kjøper du en større TV. Jeg får mye bedre filmfølelse når filmen er 2.40:1 eller 2.35:1. 1.78 blir litt sånn jalla syns jeg.

Det ideelle hadde vært om TV apparatene hadde vært i 2.40:1 format. For da ville høyden vært det samme på alle typer formater, men hatt varierende grad av sorte kanter på sidene akkuarat som på kino avhengig av materiale. (der er kantene gardiner)

Jeg er enig i at eldre mennesker og folk som ikke har minste peiling på film går i den villfarelse om at de sorte stripene forsvinner på en widescreen TV. Da burde heller vi som er entusiaster forklare dem hvor landet ligger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at når vi går og ser film på kino så fokuserer ikke øyet på hele bildet av gangen. Dette er noe filmskaperne tar hensyn til og er også noe av grunnen til at pan&scan til 1.34:1 (4:3) fungerer såpass bra som det gjør. Så hva er vitsen med å kline så unødvendig mye av bildet opp på skjermen for de som kjøper seg en widescreen-tv? Hvorfor er vi nødt til å se på dette (unødvending handling) på en widescreen-tv, mens vi på kino siler denne informasjonen ut (pga øyets begrensninger i skarpsyn)?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig når jeg er på kino så titter jeg ikke bare rett frem i midten av lerretettet. Jeg prøver å få med meg mest mulig av stemingen og det som skjer.

Og på en TV så er det jo enda enklere å se på hele skjermen og få med seg hele handlingen så da er det iallfall ingen grunn til å fjerne 26% av handlingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du flakker blikket fram og tilbake vil du likevel ikke se hele bildet samtidig. Det er jo også nettopp på denne måten pan&scan fungerer. Den zoomer inn akkurat der det er naturlig å fokusere om en hadde sittet i en kinosal.

Vi kan i alle fall konkludere med at folk har forskjellige preferanser og at skaperne av dvd (og tver?) burde kanskje ta hensyn til dette. Og teorien om at alle filmentusiaster liker å se på film i dens orginale oppløsning (forholdstall) er herved avkreftet!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, smaken er som baken :-)

Det jeg mente med at jeg ikke tittet rett frem er at jeg også ser på de tingene som ikke er med i den direkte handlingen. (f.eks en sommefugl som flyr i venstr hjørne, mens Gimli slår ihjel en fyr i høyre hjørne)

Dette vil man miste med Pan & Scan.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du flakker blikket fram og tilbake vil du likevel ikke se hele bildet samtidig. Det er jo også nettopp på denne måten pan&scan fungerer. Den zoomer inn akkurat der det er naturlig å fokusere om en hadde sittet i en kinosal.
    Jo, men det er jo slik i den virkelige verden også: Handlingen foregår i fokusområdet, og resten av synsfeltet gir illusjon av rommet omkring. Persjonlig foretrekker jeg så bredt format som mulig, selv om det ikke foregår så mye utenfor fokusområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Pan&scan har selvsagt sine ulemper, men vil påstå at 95% av tiden så bruker ikke filmskaperne å fylle området utenfor handlingen med noe særlig viktig informasjon likevel (avhenger selvsagt fra regissør til regissør).

For meg personlig er det mer forstyrrende å vite at jeg kunne fått et enda større bilde om jeg hadde hatt mulighet til å zoome vekk disse sorte stripene. For andre er kan det være mer forstyrrende å tenke på hvor mye informasjon en går glipp av om en zoomer inn bildet. Men som de fleste hifi/hjemmekinoentusiaster kjenner til er det skikkelig irriterende med uromomenter eller ting som mottaker mener kunne vært gjort bedre enten det gjelder lyd eller bilde. Hadde det enda fantes en plasterlapp..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da apparater som lar deg zoome vekk dette. Du får også større bilde med en større TV. Irriterer ikke det da?

Jeg har iallfall helt annen mening enn deg om dette og jeg tror ikke vi blir enige. (trodde siv. ing studenter ville ha alt korrekt :wink: )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Gløshaugenspøkelset har ennå ikke klart å tatt fra meg mine egne rare særegenheter, men de har forsatt to år til å gjøre det på da..

TVer som zoomer et 2.35:1 bildet inn til 1.78:1 finnes det? Hva skjer med teksten da, havner den under bildet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Gløshaugenspøkelset har ennå ikke klart å tatt fra meg mine egne rare særegenheter, men de har forsatt to år til å gjøre det på da..

TVer som zoomer et 2.35:1 bildet inn til 1.78:1 finnes det? Hva skjer med teksten da, havner den under bildet?
    Teksten forsvinner ja.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •