Fullscreen eller Widescreen?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 135
    Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her har jeg visst dummet meg ut. Widescreen tv'er kan som regel IKKE zoome 2.35:1 til 1.78:1. De bare strekker bildet i høyden, uten å kutte på siden. Altså helt ubrukelig til det formålet.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xplosive
    11. november e jo lenge te da!!! *grrr*
    passelig dato å sleppe en også.
    tenk om det hadde vært to tårn som hadde blitt sluppet den dagen :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å avslutte diskusjonen en gang for alle, hva er forholdstallet mellom høyde og bredde på den delen av øyet vårt som skarpsynet finner sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det 1:1 da? Området i øyet (makula, den gule flekken) er jo sirkulært.
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    Sitat Opprinnelig postet av Xplosive
    11. november e jo lenge te da!!! *grrr*
    passelig dato å sleppe en også.
    tenk om det hadde vært to tårn som hadde blitt sluppet den dagen :lol: :lol:
    Terrorkunnskapene er på topp?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode
    Du vet, vi har to øyne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Du vet, vi har to øyne.
    Ja, men for at vi ikke skal se dobbelt er øynene innstilt slik at de to makulae får informasjon fra nesten nøyaktig samme punkt hele tiden. Den lille forskjellen mellom hø. og ve. øye gir oss stereoskopisk syn, men jeg tviler allikevel på at skarpsynets "aspect ratio" blir voldsomt mye bredere enn 1:1 .
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men for at vi ikke skal se dobbelt er øynene innstilt slik at de to makulae får informasjon fra nesten nøyaktig samme punkt hele tiden. Den lille forskjellen mellom hø. og ve. øye gir oss stereoskopisk syn, men jeg tviler allikevel på at skarpsynets "aspect ratio" blir voldsomt mye bredere enn 1:1 .
    Gode poenger der. Hva er begrunnelsen for de forskjellige bildeformatene? Er de basert på målinger av denne typen?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hvis jeg ser på et punkt så er synsfeltet mitt mye bredere enn høyere. (langt bredere enn 2.35). (man kan jo se på ei dame i øykroken men man klarer ikke å se hva som foregår rett over eller under.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vil også tro at det heller har med det totale synsfeltet å gjøre, og ikke skarpsynsfeltet (som jo er minimalt). Øynene gir mer informasjon horisontalt enn vertikalt fordi synsfeltet er mer innskrenket oppad enn til sidene. (Prøv å beveg en finger ovenfra og ned like over hodet, og se hvor langt ned du må føre den før den kommer inn i synsfeltet.)
    Stue:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hva som er skarpsynet kan jeg ikke se skulle være noe argument for 4:3 eller 16:9

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ja hva som er skarpsynet kan jeg ikke se skulle være noe argument for 4:3 eller 16:9
    Hadde vi bare gått utifra skarpsynet hadde det jo holdt rikelig med 14-tommere

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du titter på film på en 32" widescreen eller mindre bruker en stort sett skarpsynet over hele boksen. Ergo er sorte kanter oppe i toppen og bunnen av bildet totalt unødvendig. Er til dels enig i at 2.35:1 funker når en ser på film med prosjektor, men flertallet av befolkningen sitter ikke på prosjektor. Derfor er det litt rart at produsentene har valgt å ikke benytte pan&scan på anamorf dvd. Kanskje for å trekke flere folk på kino ettersom bildet i stua blir så lite?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når projektorene blir billigere og billigere og allerede ligger på omtrent samme pris som en 32" widescreen, samt tar i praksis ingen plass i rommet med mindre man har takhøyde på 180 cm, så blir er det jo bare et spørsmål om tid før flertallet av de som i det hele tatt bryr seg om dette har projektor. Da blir det jo utrolig idiotisk om man NÅ plutselig skulle gå vekk fra 2.35:1-formatet.

Jeg håper de snart begynner å produsere projektorer i 2.35:1-format, slik at man kan maskere i bredden istedet for i høyden, da det er mye lettere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bare fnyser av tanken på prosjektor og lurer på hva i alle dager som er galt med personene som i det hele tatt tenker tanken på å skaffe seg dette. Jeg har selv fått mange rare kommentarer når jeg forteller at jeg har en prosjektor stående i stua. Diskusjonen om pris har aldri vært en del av disse.

Dersom produsentene hadde produsert to utgaver av dvd-filmene, en for 1.78:1 og en for 2.35:1, hvor mange 2.35:1 utgaver tror dere hadde blitt solgt? Dersom folk ble på forhånd informert om ulempen med 2.35:1?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannslange, hvor langt unna sitter du TV'n?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prosjektor ikke TV, men vurderer sterkt å hive ut prosjektoren til fordel for en god 32" widescreen (crt) i stedet. Sitteavstanden er ca 3 meter.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du du kompensere med å flytte nærmere. ca 1 meter burde være passe :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at en 32" muligens er litt lite, men problemet er at jeg har såpass dårlig plass at det og kombinere både en tv og en prosjektor er vanskelig. Og å bruke prosjektoren til å se dagsrevyen ol. på er litt tåpelig samt at en må mørklegge stua hver gang en skal se på nyheter ol.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannslange skrev:
    De fleste bare fnyser av tanken på prosjektor og lurer på hva i alle dager som er galt med personene som i det hele tatt tenker tanken på å skaffe seg dette.
    Dette synes jeg er en useriøs generalisering. :roll:

At "de fleste" er negative til projector, er heller ikke noe som samsvarer med mine erfaringer.

Men å benytte proje i stedet for Tv, er jeg enig i at ikke er noen god løsning. Da er det "Ja takk, begge deler" prinsippet som gjelder;
    42" på veggen til casual TV titting. Og Projector til Film og spesielle anledninger.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •