Strømkabel forbedrer bildet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømkabel forbedrer bildet.

Fikk låne med meg hjem en kimber strømkabel i 3500 kroners klassen. Han jeg lånte den av sa at den kom til å forbedre bildet på projektoren min. Vel nå er jeg ikke noe kabelfreak men skadet jo ikke å prøve.
    Synes faktisk bildet ble klarere og mer detaljert med den kimber kabelen, høres sprøtt ut, er det en innbildning? Kan en strømkabel virkelig gjøre noe med bildet og hvorfor?

Skal teste den i noen dager så skal jeg putte i den vanlige lakris kabelen igjen for å se hva som skjer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres tvilsomt ut, for å si det mildt...

Blindtest. Få en kompis til å bytte kabel for deg uten at du vet hvilken som blir brukt. Og da ikke bare annenhver gang kabel A, kabel B, men gjerne i en "tilfeldig" rekkerfølge ala: A-A-B-A-B-B-B-A.

Hvis det er slik at du virkelig ser forskjell, burde du lett treffe 100% på hvilke kabler som blir brukt, og du kan, med relativt god samvittighet, bruke 3.5k på en strømkabel.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stømkabler filter

jo da flere påstår det har bestilt et støm filter for å starte med selv
    kabler neste

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    jo da flere påstår det har bestilt et støm filter for å starte med selv
    kabler neste
    Hva mener du egentlig.....:?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlmaRex
    Hva mener du egentlig.....:?:
    "jo da flere påstår det" (at strømkabel hjelper) "har bestilt et stRømfilter for å starte med selv".
    "kabler neste" .

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Fikk låne med meg hjem en kimber strømkabel i 3500 kroners klassen. Han jeg lånte den av sa at den kom til å forbedre bildet på projektoren min. Vel nå er jeg ikke noe kabelfreak men skadet jo ikke å prøve.
    Synes faktisk bildet ble klarere og mer detaljert med den kimber kabelen, høres sprøtt ut, er det en innbildning? Kan en strømkabel virkelig gjøre noe med bildet og hvorfor?

Skal teste den i noen dager så skal jeg putte i den vanlige lakris kabelen igjen for å se hva som skjer.
    Tenk hvor bra bilde du hadde fått hvis du byttet ledningene fra stikkontakten og inn til sikringskapet....:roll:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å ABX teste forskjellige stømkabler til en projektor er vel en litt vanskelig og krevende jobb å gjøre, ettersom en rask switching med avbrudd og nedslukking av lampemodulen som typisk trenger litt tid for avkjøling før restart. En løsning der man kan ha begge kablene inne samtidig med en Y kobbling og kontroll på fasen...., kunne vel vært en mulig testløsning, men da ville jo usikkerheten rundt den ekstra Y kobblingen også kommet med i regnestykket....

Er også prinsippielt utifra en projektors oppbyggning, som regel med switching strømforsyning og med bruk av digitale kildesignaler via HDMI osv, meget skeptisk til hva en bedre/dyrere strømkabel kan tilføre av forhøyet bildekvalitet.

Er litt redd for at eventuelle forbedringer i bildet er pga følelsen av at noe er forbedret. Ville nok heller investert i en UPS til å sikkre en mer stabil drift og for å sikkre en normal nedkjøring av projektoren ved eventuelle strømbrudd, før en såpass kostbar kabel.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Problemet med å ABX teste forskjellige stømkabler til en projektor er vel en litt vanskelig og krevende jobb å gjøre, ettersom en rask switching med avbrudd og nedslukking av lampemodulen som typisk trenger litt tid for avkjøling før restart. En løsning der man kan ha begge kablene inne samtidig med en Y kobbling og kontroll på fasen...., kunne vel vært en mulig testløsning, men da ville jo usikkerheten rundt den ekstra Y kobblingen også kommet med i regnestykket....

Er også prinsippielt utifra en projektors oppbyggning, som regel med switching strømforsyning og med bruk av digitale kildesignaler via HDMI osv, meget skeptisk til hva en bedre/dyrere strømkabel kan tilføre av forhøyet bildekvalitet.

Er litt redd for at eventuelle forbedringer i bildet er pga følelsen av at noe er forbedret. Ville nok heller investert i en UPS til å sikkre en mer stabil drift og for å sikkre en normal nedkjøring av projektoren ved eventuelle strømbrudd, før en såpass kostbar kabel.....
    Ikke vet jeg, har heller ingen tro på det egentlig. Men jeg får nå se i noen dager så ser jeg fort om det er tilfelle eller ikke. Skal bite meg merke i små detaljer som er i referansefilmene jeg har så skal jeg se om di er like tydelige når jeg skifter kabelen.

Jeg hadde aldri betalt 3500 for en strømkabel uansett, men jeg hadde fått den til en grei pris hvis så var.

UPS har jeg hatt lenge. Hvor lenge varer batteriene i en ups før man bør skifte di?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPS har jeg hatt lenge. Hvor lenge varer batteriene i en ups før man bør skifte di?
    De fleste litt større UPS er jeg har vært borti, bruker blysyre tenologi i batteri pakken og sier selv i fra når det er på tide å bytte ut et aldrene batteri. Blysyre teknologien har vel utifra min erfaring fra bil verdenen en levetid på mellom 0-18år..., så noe sikkert svar her er vel ikke så godt å si.

4 år for de små vedlikeholdsfrie blybatterierer vel en tommelfinger regel som f.eks merket Metic oppererer med, men til privat bruk i en hjemmekino der man hele tiden er tilstede osv, kan man vel hvis man er i tvil, kjøre en test med en kjennt watt belastning fra f.eks en eller flere lyspærer som trekker ca det samme eller lignende som den lasten den får i bruk, og ut i fra det se hvordan kapasiteten på batteriene er og om det er mulig å få ladet de opp igjen etterpå osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Tenk hvor bra bilde du hadde fått hvis du byttet ledningene fra stikkontakten og inn til sikringskapet....:roll:
    ja, og derfra helt ut til kraftstasjonen, lurer på om det blir bedre bilde om vannet som renner gjennom turbinen er helt rent...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som de andre antyder kan man sikkert tjene noe på å bytte kabler men da mener ihvertfall jeg signal eller høyttalerkabler.

For at en strømkabel skal ha en positiv virkning må det ihvertfall være innebygd strømfilter i den for en vanlig kabel vil absolutt IKKE gi bedre bilde.

Strømmen du får ut i kontakten reiser milevis før den kommer til deg, hva får folk til å tro at dfet hjelper med en god kabel den siste meteren?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Man må selvsagt ha en UPS i mellom test-kablene og PJ for å slippe disse problemene da vettu

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fritidsproblem
    Som de andre antyder kan man sikkert tjene noe på å bytte kabler men da mener ihvertfall jeg signal eller høyttalerkabler.

For at en strømkabel skal ha en positiv virkning må det ihvertfall være innebygd strømfilter i den for en vanlig kabel vil absolutt IKKE gi bedre bilde.

Strømmen du får ut i kontakten reiser milevis før den kommer til deg, hva får folk til å tro at dfet hjelper med en god kabel den siste meteren?
    En fordel med skjermede strømkabler er vel at de påvirker omkringliggende kabler mindre enn ikke-skjermede strømkabler?
    Dermed kan man oppleve at det blir bedre lyd ettersom f.eks. signalkabler som ligger nær strømkablene ikke utsettes for like mye støy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •