Hvor kommer neste kvantesprang i forbedringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har etterhvert sett en del forskjellige prosjektorer i aksjon (H56, H30, HT1000 og action one) og synes egentlig at forskjellen dem imellom ikke er så all verdens.... Det er mye mer forskjell i kvalitet mellom forskjellige filmer enn mellom disse prosjektorene. Jeg har ikke fått testet ut hvor stor forskjellen er mellom DVD-spillere, men jeg regner med at heller ikke her er forskjellen så allverdens.
    Selv om vi nå etterhvert får 1080i i prosjektorene så vil jo mediet DVD være det samme. Jeg regner derfor ikke med at disse projektorene vil gjøre filmopplevelsen så skrekkelig mye bedre.
    Så hva er det vi venter på som på nytt kan gi oss hakeslipp?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor kommer neste kvantesprang i forbedringer?

Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Jeg for min del venter på den neste DVD standarden, HD-DVD. Kan jo ta en stund men...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingen er jo kontinuerlig... Men det er kun en liten andel av produktene som kommer ut til forbrukerne, og enda færre som blir en "hit". Husker spådommen om at DAT-kassetter skulle bli det nye mediet. Det ble en flopp. Det er en spennende industri mao.
    HD-DVD blir en ny runde med format-krig (HD-DVD mot Blue ray), (u)heldigvis kommer det hardware som takler stadig flere formater krysskoblinger osv osv

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Jeg for min del venter på den neste DVD standarden, HD-DVD. Kan jo ta en stund men...
    Trenger vi egentlig DVD-platen som medium? Jeg mener, det er vel sikkert 15 år siden jeg hørte om video on demand, og med den infrastrukturen som idag begyner å komme i hus og hytter så er jo denne visjonen gjennomførbar -- også for HD. Det er ikke lenger teknikken det evt strander på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger Bredbånd da, og ikke den "urgamle" teknologien som Telenor innfører nå også kalt Adsl.

Mvh

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Trenger Bredbånd da, og ikke den "urgamle" teknologien som Telenor innfører nå også kalt Adsl.
    Ting går veldig raskt på den fronten. I historisk perspektiv er det ikke lenge siden det raskeste alternativer for privatpersoner var ISDN (64 kbps), i dag er det få som leverer xDSL under 700 kbps.
    Men selv om de fleste av oss idag har xDSL på 0.7 - 4Mbit, så er jo teknologien der. I dag bestiller jeg DVD-er på nettet og venter i 3-5 dager, hadde HD-materiel vært mulig å laste ned, hadde dette tatt kortere tid. Men real time steraming er pr dato uaktuelt for mange av oss, ja.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, men kan tenke meg at leie vil foregå i streaming. Som platebransjen er videobransjen meget bekymret for nedlastbare versjoner der man lett kan kopiere produktet i samme kvalitet uten å betale. Og ja, hadde det vært mulig å laste ned høykvalitets filmer så hadde sikkert noen innovatører benyttet seg av det. Men husk det er fortsatt folk som sitter med kun vhs hjemme. Eller isdn/56k modem.Enda DVD-spiller ikke koster mange hundrelappene. (budsjett-type)

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er noe med det å fysisk eie en dvd-plate man ikke kommer utenom. Selv sitter jeg på en linje hvor det tar mindre enn et kvarter å laste ned en fullverdig dvd fra nettet. Selv om jeg av og til også gjør dette, hender det mye oftere at jeg stikker innom de kjente nettsjappene, bestiller et knippe dvd og venter en uke på disse i stedet. I mellomtiden ser jeg bare på de jeg bestilte forrige uke og som jeg allerede har ventet en uke på.. Og det er altså ikke bare for å se filmen at jeg bestiller disse, men også for å eie et stykke plast med en papir-rull surret rundt (populært kalt dvd-cover). Dette eierskapet får en ikke dersom man blir tilbudt streaming i stedet for og jeg tror det er nettopp denne eierskapsfølelsen som gjør at folk fortsatt kjøper dvd-filmene sine i stedet for å laste dem ned gratis fra nettet. Dersom filmselskapene totalt sluttet med å gi ut filmene på et fysisk medium (som f.eks. en dvd-plate) og begynner kun med streaming av filmene tror jeg flere og flere vil gå over til å laste dem ned gratis fra p2p i stedet.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Grimstad i tittelen
    En liten digresjon : Har dere tenkt på hvor lite et kvantesprang er?
    Sett f.eks i forhold til et sjumilssteg.... :wink:

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Tja, det er noe med det å fysisk eie en dvd-plate man ikke kommer utenom.
    Helt enig! Det er en av hovedgrunnene til at jeg tror at video on demand ikke kommer til å drepe DVD, CD eller andre lignende formater.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ting går veldig raskt på den fronten. I historisk perspektiv er det ikke lenge siden det raskeste alternativer for privatpersoner var ISDN (64 kbps), i dag er det få som leverer xDSL under 700 kbps.
    Men selv om de fleste av oss idag har xDSL på 0.7 - 4Mbit, så er jo teknologien der. I dag bestiller jeg DVD-er på nettet og venter i 3-5 dager, hadde HD-materiel vært mulig å laste ned, hadde dette tatt kortere tid. Men real time steraming er pr dato uaktuelt for mange av oss, ja.
    Raskt!?")=(€&"/%!=/€§!
    Synes de telenor kunne hoppet over ISDN, i stedet for å loppe penger av kundene for gamle teknologier... xDSL var funnet opp før ISDN ble tilbudt..

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste hakeslipp kommer når en får HDTV inn i stua.
    Har en projektor eller TV som kan yte HDTV rettferdighet så er det bare fantastisk å se på.
    Når en ser HDTV så gremmes jeg over at vi sitter enda med standard PAL i europa.

Kjelli

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Neste hakeslipp kommer når en får HDTV inn i stua.
    Har en projektor eller TV som kan yte HDTV rettferdighet så er det bare fantastisk å se på.
    Når en ser HDTV så gremmes jeg over at vi sitter enda med standard PAL i europa.

Kjelli
    Ja, det er utrolig kjipt, egentlig, når man tenker på at i USA får man HDTV for langt lavere pris enn vi betaler for PAL.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, hele situasjonen er latterlig.
    Skjønner ikke hvorfor en kanal som dekker nordeuropa kan settes opp der de baserer seg på å kjøpe inn amerikanske produksjoner som er i HDTV og vise disse i HDTV for oss. Selv hadde jeg vært villig til glatt å ha betalt en del tusen i året for en slik kanal. Mange amerikanske serier samt letterman osv blir spillt inn i HDTV.

Det er jo euro1080 opplegget, men dette ser dødfødt ut. Skal basere seg på å distribuere HDTV av konserter ol til egne lokaler ol.

Litt OT:
    Det er visst bare et par HDTV kameraer i Norge, og bare et i rogaland. Tror det skal befinne seg i bergen. Fått lånt noe slikt en helg, det hadde vært saker

Jeg blir vel sittendes på gamlehjem å se på HDTV iallefall, til den tid må utviklingen selv i europa ha kommet så langt.
    Skulle ikke tro vi hadde passert Y2K.

Kjelli

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Skjønner ikke hvorfor en kanal som dekker nordeuropa kan settes opp der de baserer seg på å kjøpe inn amerikanske produksjoner som er i HDTV og vise disse i HDTV for oss. Selv hadde jeg vært villig til glatt å ha betalt en del tusen i året for en slik kanal. Mange amerikanske serier samt letterman osv blir spillt inn i HDTV.
    Det er veldig mange grunner til at det ikke er noen som gjør dette:
    -de som sitter på rettighetene forventer å tjene godt på materialet. De forventer å selge rettigetene for bruk i ett land om gangen.
    -materiale trenger teksting og ofte sensur som er forskjellig i hvert europeisk land.
    -det vil være dyrt å få dekodere tilpasset europeiske normer.
    -det trengs support- og slagsenheter for hvert land. Hvert land har sin forbrukerkjøpslov og sine regler for TV-distribusjon.
    -kanalene du snakker om blir for sære og ukjente for folk flest, i Norge vil kun et fåtall betale for utstyret om de ikke også kan ta inn NRK og TV2 i HD.
    -sendingen vil ikke kunne vises live pga. tidsforskjellen. Dette vil bety endel ekstra utgifter.

Det er jo euro1080 opplegget, men dette ser dødfødt ut. Skal basere seg på å distribuere HDTV av konserter ol til egne lokaler ol.
    Det gjelder kun 1 av 2 kanaler de har.

Robert-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er live sendinger et problem?

Kjelli

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sagt at live sendinger er problemet. Problemet er at de ikke kan være live om de mest populære programmene skal treffe "prime time".

Hvordan ser du for deg signalveien fra studio i USA til seer i Europa? Husk at dette er HD-signaler.

Robert-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men dette er alltid problem med live sendinger ifra USA ol.
    De får det til med vanlige signaler, så de får det nok til med HDTV og. Dette er bare tekniske småproblemer så langt jeg kan se.

Uansett, vi blir OT her

Kjelli

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Grimstad skriver er der "små" forskjeller på nyere projectorer.

Men, det er de små forskjellene som teller :wink:

Husk på at det er en bransje der ute som lever av slike som oss.
    Vi ( ihvertfall jeg ) lar oss påvirke av den ene kjempetesten etter den andre og vi blir sugne på noe nytt hele tiden.

Det er jobben til elektronikkbladene ( og båtbladene og bilbladene ) å gi oss dette suget.

Det er små forskjeller på å gå fra ( i grimstad sitt tilfelle ) en HT1000 til HT1100 og du hadde mest sannsynlig blitt skuffet, ihvertfall hvis det hadde kostet deg 20.000 ekstra.

Men, så er det litt deilig å ha det nyeste og beste da 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Som Grimstad skriver er der "små" forskjeller på nyere projectorer.

Men, det er de små forskjellene som teller :wink:

Husk på at det er en bransje der ute som lever av slike som oss.
    Vi ( ihvertfall jeg ) lar oss påvirke av den ene kjempetesten etter den andre og vi blir sugne på noe nytt hele tiden.

Det er jobben til elektronikkbladene ( og båtbladene og bilbladene ) å gi oss dette suget.

Det er små forskjeller på å gå fra ( i grimstad sitt tilfelle ) en HT1000 til HT1100 og du hadde mest sannsynlig blitt skuffet, ihvertfall hvis det hadde kostet deg 20.000 ekstra.

Men, så er det litt deilig å ha det nyeste og beste da 8)
    Ja, noe av poenget mitt var at hva er vitsen med å skifte til en 1080 projektor når det signalet den skal vise ikke er blitt noe bedre. Jeg har i grunnen sans for dem som mener at oppløsning over matterhorn egentlig ikke har noe for seg. Det eneste en gjør er jo å skalere signalet. Bildet blir jo ikke noe skarpere av denne grunn (heller det motsatte) Og som du Frank tidligere har nevnt så er et ukomprimert 480 signal fantastisk å se på.
    Derfor så mener jeg at i diskusjonen om kvalitet så har en sporet litt av i temaet oppløsning. Dvs at en gjerne kan ha bedre oppløsning, men dette alene har ingen hensikt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •