Hvor kommer neste kvantesprang i forbedringer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og som du Frank tidligere har nevnt så er et ukomprimert 480 signal fantastisk å se på.
    Dette er vel å "ta i litt". Sammenligner man med 720 eller 1080 linjer stemmer det heller dårlig.

Derfor så mener jeg at i diskusjonen om kvalitet så har en sporet litt av i temaet oppløsning. Dvs at en gjerne kan ha bedre oppløsning, men dette alene har ingen hensikt.
    Jeg mener at matterhorn har for liten oppløsning, og vil minst ha 720 linjer. Litt av grunnen til dette er at pixelstrukturen på projektoren blir drastisk redusert.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er viktig å erkjenne at vi snakker om en del separate faktorer her... Ak snakker om pixelstruktur, mens andre her diskuterer båndbredde og oppløsning på grunnmaterialet.

Jeg er for øvrig helt enig i at høy oppløsning er flott og fint, men hvis en skal diskutere oppløsning, må en samtidig ta med det faktum av ulike teknologier (CRT/DLP/LCD/LCOS) har helt ulike kvaliteter, som på de digitale fremstår i graden av "fill". Husk at en DLP på 1024x576 kan se langt mer "oppløst" ut (dvs. sømløs) enn en LCD på 1280x720. Det har undertegnede selv erfart ved flere anledninger.

Når det gjelder båndbredde og oppløsning, er det min mening at båndbredde må anses som det viktigste aspektet. Båndbredde må imidlertid ses i sammenheng med dekoderformatet, da f.eks. WM9 gir langt bedre og mer detaljerte bilder ved samme båndbredde som en tilsvarende mpeg2 stream.

For øvrig er selvsagt antall linjer av betydning, men de av dere som har sett en hi-end CRT satt opp med XGA oppløsning vil nok være enig i at fremstår som langt med "sømløs" enn en tilsvarende LCD på 1280x720 etc. Selv en DLP på 1280x720 ser etter min mening mindre sømløs ut enn en CRT på 800x600 eller bedre, men det leder inn på en helt annen debatt, der selvsagt CRT'en også har sine svakheter, som lavere grad av skarphet osv. (med mindre en snakker Cine 9 eller en sinnsvakt godt kalibrert 808s etc.)

Dermed mener iallfall jeg at en lite komprimert Wide VGA film, da satt ved siden av en mer komprimert film på en Wide XGA, kan fremstå som langt mer detaljert, selv om en da sammenligner to identiske teknologier, f.eks. DLP. Dette er gitt en ikke sitter såpass nærme noen av projektorene av screendoor blir er overhengende problem, men igjen, det er en annen sak!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak snakker om pixelstruktur, mens andre her diskuterer båndbredde og oppløsning på grunnmaterialet.
    Viser vel hvor viktig det er å lese allt før man poster.. ops: Får vel lære å lese på ny...

Ja, noe av poenget mitt var at hva er vitsen med å skifte til en 1080 projektor når det signalet den skal vise ikke er blitt noe bedre.
    Det er jeg helt enig i.Men som jeg skrev ovenfor slipper man allikevel mye av problemet med pixelstruktur.

Og hva sammenligning av kilde signaler anngår. Dersom man tar Ukomprimert 480p og sammenligner med ukomprimert 720p, er det ganske stor forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Og hva sammenligning av kilde signaler anngår. Dersom man tar Ukomprimert 480p og sammenligner med ukomprimert 720p, er det ganske stor forskjell.
    Det tror jeg så gjerne!
    Men når et ukomprimert 480 signal kan fremstå som betydelig bedre enn et komprimert 720 signal så forstår en jo at det ikke bare er oppløsning det handler om. Heller ikke i denne sammenhengen blir noe bedre enn det svakeste ledd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når et ukomprimert 480 signal kan fremstå som betydelig bedre enn et komprimert 720 signal så forstår en jo at det ikke bare er oppløsning det handler om.
    Definitivt enig i det, selv og jeg enda har til gode å se 720p dårligere enn 480p. (Har ikke sett veldig mye 720p) "Mest mulig oppløsning" er nok "hypet" litt av diverse produsenter for å selge mer, men det er jo sånn det alltid har vært.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er jo den at når man øker oppløsningen fra for eksempel 576 til 720 eller 1080 øker også kravet til båndbredde dramatisk.

Hvis ikke dette behovet for båndbredde blir oppfylt vil man få ett dårligere bilde.

Dette forutsetter at komprimeringsteknologien er den samme.

Det finnes bedre komprimerings teknikker enn Mpeg-2 der ute, men det er ikke nok, tror jeg.

Jeg vil heller ha ett lite komprimert 720p enn et høykomprimert 1080p/i bilde. Utsyret man skal se det på kommer til å ha all verdens oppløsninger likevel, og bildet må skaleres i de fleste tilfeller.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare minne om D-VHS. En slik spiller får du jo for ca. $300 på ebay. Da har man jo ihvertfall tilgang på et par hundre filmer i ekte HDTV.
    Er det noen som har en slik spiller her på forumet?
    300 dollar er jo ikke mer en hva en grei VHS spiller koster på elkjip.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg en DVHS å gi vann til en døende teknologi. En ting er pengene du må betale for en spiller, men hvor lenge kan en regne med å få tak i DVHS kasetter? 1 år? 2 år? Lengre? Når kommer et nytt format som tar knekken på DVHS?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    For meg en DVHS å gi vann til en døende teknologi. En ting er pengene du må betale for en spiller, men hvor lenge kan en regne med å få tak i DVHS kasetter? 1 år? 2 år? Lengre? Når kommer et nytt format som tar knekken på DVHS?
    Huff ja, la oss slippe salat....

HD dvd er mer praktisk altså!!

Mvh

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Det er vel et spørsmål om penger?
    Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg kjøpt med en DVHS spiller og kost raua av meg med filmer i HD mens andre hadde ventet på det "neste" formatet, som kan ta år kjenner jeg filmselskapene rett.
    Den som hadde vunnet i lotto, dægeren så kjekt det hadde vært.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil vel helst føle at en får noe igjen for pengene om en investerer i en DVHS spiller. Om teknologien blir erklært død to år etter et kjøp føler jeg det er bortkasta penger.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, har du noengang kjøpt noe audio eller video utstyr som har vært en investering for fremtiden?
    Sitter du på en stor DVD samling og tror om 20-30 år du sitter enda og ser på vanlige dvd plater?
    Jeg har en newsflash : Alle pengene du bruker på DVD filmer nå er penger rett ut vinduet.

Men jeg er enig i det med DVHS, det er dødfødt. Men spillerene skulle ikke ha vært så mye billigere før jeg hadde handlet, i forvissing om at dette er penger rett ut vinduet økonomisk sett.

Livet er for kort. Nyt øyeblikket, du har NULL med deg i grava.

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda D-VHS er nok ikke noe spesielt fremtidsrettet teknologi (noe ekstra $$ i kassa til JVC som sitter med rettighetene til VHS og D-VHS)
    Men med tanke på hvor mye noen her på forumet har investert i anlegget sitt er jo ikke 2000-3000,- mere enn hva en middels bra component kabel koster. Så hvis man allerede har fet projektor og lyd anlegg som matcher tror jeg man likesågodt kan ta seg råd til en D-VHS bare for å vise hva anlegget er godt for.
    Kim

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at du må kjøpe filmer til den også. Å bruke 50 k på filmer som kommer på HD-DVD om 3 år er ganske meningsløst syns jeg.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel folk betaler jo gladelig 500 spenn for en test DVD. Det er jo stort sett bare "blockbuster" filmer som kommer på D-VHS, så 50.000,- på filmer er vel kanskje litt drøyt. Det blir vel til at man kjøper en film i måneden eller .no Hvis du sjekker litt på prisjakt forumet så er det noen filmfreaks som har D-VHS, man hadde sikkert kunne fikse en bytte ordning.
    Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en DVHS-spiller koster 2000 kr var vel litt drøyt? Med frakt og moms kommer vel prisen på spilleren rundt 10.000? Og som Peakman kommer prisen på kasetter i tillegg (ordet kasett er forøvrig et ord det er lenge siden jeg har brukt.. *host* ). Velger man å kun kjøpe et fåtall filmer blir det i alle fall en vanvittig pris pr film om en trekker med prisen på spilleren.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til Grimstads spørsmål: Hvor kommer neste kvantesprang i forbedringer?

Svaret er vel at det ikke kommer :wink:

Det er ikke noen store hopp i kvalitet hverken på lyd eller bildesiden i komminga. Men det er mange små hopp i form av litt bedre brikker fra TI, raskere fargehjul og bedre scalere osv.

Vi hadde ett kraftig hopp fra VHS til DVD, men egentlig gikk vi via Laserdisken som var en mellomting i lyd og bildekvalitet.

Hvor stort hoppet blir i praksis på neste DVD format gjenstår å se men noe kvantesprang blir det nok ikke.

Det blir uansett ikke kjedelig å ha hjemmekino som hobby og det blir nok noe å bruke pengene på til neste år også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til Grimstads spørsmål: Hvor kommer neste kvantesprang i forbedringer?
    Hva defineres så som en Kvantesprang? Når vi om +/-3år får tilgang til HDTV via bakkenett så vil jeg si det er et kvantesprang.

HD-DVD og BLUE-RAY er nok ganske "i farten" neste år, noe som også kan defineres som et kvantesprang når det ligger 720p materiale på platene.

Utviklinga innenfor elektronikken tror jeg vil gå ganske jevnt fremover hele tiden. Det er mulig det kan bli et hopp når/dersom Laser blir vanlig om maaange år. Hvem vet?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD og BLUE-RAY er nok ganske "i farten" neste år, noe som også kan defineres som et kvantesprang når det ligger 720p materiale på platene.
    Jeg tror at det er veldig avhengig av et gjennombrudd ( mirakel ) i forhandlingene om ett format.

Hvis vi får en splittelse her slik som med SACD / DVD-AUDIO kommer det til å gå mye senere.

Se også på opptakssiden.
    Det mangler ikke på gode teknologier og produkter men kundene er ikke så glad i måtte velge teknologi.
    Man er redd for å kjøpe Betamax i steden for VHS.

Det skal også bli intressant å se hvordan bildet ser ut i praksis.

Jeg gleder meg

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •