Fullstendig oppsett til heimen :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Fullstendig oppsett til heimen :-)

Hei og takk for ett fint forum. Moderatorer må bare flytte tråden hvis den er på feil sted. Vet liksom ikke helt hvor den hører hjemme. :-)

Har lengte tenkt å skrive ett innlegg for å få litt hjelp under planleggingen av litt nye funksjoner i heimen. Så nå får jeg prøve å beskrive litt hva jeg ønsker og hvilke løsninger jeg ser for meg og få llitt hjelp fra dere.

Tenkte jeg kunne ta utgangspunkt i de behover og ønsker jeg har (i motsatning til hav jeg pleier å gjøre, nemlig kjøpe inn hauger og lass med "dingser" og prøve å få kule ting ut av det).

Kort sagt ønsker jeg ett opplegg der jeg kan se og lytte på informasjon (film, musikk, informasjon) på flere samtige plasser i huset uavhengig av hverandre. Jeg jobber innenfor bransjen, så det gjør ikke noe om det er litt "krøll" for å få satt opp ting, men WAF-faktoren må være høy (helst "usynlig" utstyr).

Frem til i dag har jeg hatt 4-5 tv'er i huset. Hoved TV'en står i lag med satelitt tunere, dvd spiller, forsterker, mediastreamer osv. I tillegg har jeg distribuert ut tv-signaler (via scart -> antenne koverter) til de 4 andre tv'ene i huset (dvd, sat1, sat2, mediaspiller). Funksjonaliteten jeg har hatt på de 4 andre tvene er da at de kan velge mellom 2 tv-kanaler (må skifte kanal ved satelittuneren), dvd og mediaspiller. Dette har fungert bra i 2-3 år, men har nå lyst på mer funksjonalitet. I og med at jeg nå skal bygge hus er dette noe som står på planen.

Budsjettet mitt er greitt, men ønsker ikke å benytte meg av high-end utstyr, men "godt nok". Dvs si at jeg selvfølgelig ønsker HD på alle TVer, men å leie inn firma som gjør dette og få en regning på 100-200' er uaktuelt. Det jeg egentlig sier er at jeg vil kjøpe konsumprodukter og sette disse sammen til å dekke mine ønsker/behov.

Utstyret jeg ønsker å beholde er:

- Panasonic Plasma 42"
    - Popcorn Hour A-100 (HD mediastreamer)
    - Popcorn Hour A-110 (HD mediastreamer med nedskalering av HD lyd til stereo. Fint der en ikke har Dolby forsterker)
    - 2 x Dreambox DM800HD (HD satelittuner med opptaksmuligheter), inkl tilhørende satelittantenne m/utstyr
    - Samsung LCD 32"
    - PC Server, Windows Home Server til lagring og diverse tjenester (totalt 5 TB data-kapasitet)

Har mye mer ustyr, men ønsker å skifte dette.

Når dette nå er sagt prøver jeg meg å definere hva som er ønskelig og reelt behov ved en ny løsning. Jeg går da gjennom de rommene der jeg ønsker funksjonalitet og beskriver dette.

Teknisk rom:

Her vil jeg ha server, patcheskap (ønsker kablet cat6 nettverk til alle punkter) og evt andre sentrale enheter.

TV stue:

Ny plasma 50" (regner med Panasonic passer bra da jeg er meget fornøyd med den jeg har i dag, spesielt i forhold til ytelse/pris). I tillegg skal jeg ha mulighet til å se tv fra satelitt i HD, ny forsterker som støtter behovet mitt, mediastreamer som støtter HD, musikkavspilling fra mediaserver (ikke behov for CD/DVD spiller). TV tittingen/mediastreamingen skal være uavhengig av de andre tvene. Være fremtidsrettet med tanke på utvidelse med f.eks. prosjektor, PS3, X-Box, Wii e.l.

Kjøkken:

TV m/mulighet for TV og streaming, uavhengig av hva som vises i TV stuen. Ønsker også musikk i høytalene (skjult annlegg) der en kan velge mellom flere kilder musikk, kanaler om du vil. Ønsker i utgangspunktet at jeg skal via serveren eller annet utstyr "har egne radiokanaler" som sender musikk ut på forskjellige "kanaler". vet enda ikke hvilket type utstyr som evt kan gi dette, men det er jo derfor jeg trenger hjelp av dere ;-) Har også ønske om at TV skal kunne vise "streamer" fra server (e.l.) med f.eks. bildeshow, Internettside osv. Dette trenger ikke kunne styres fra kjøkkenet, men heller en funksjonalitet der jeg sentralt setter opp forskjellige "kanaler" som består av

lyd eller lyd/bilde. Egentlig ønsker jeg ett system der det ikke er begrensninger "der ute" på hvor mange kanaler jeg har, men heller en "server" ting som kan utvides etter behov. Does this make any sense at all?

Stue:

Samme funksjonalitet som kjøkken.

3 x soverom:

Samme funksjonalitet som kjøkken.

Bad:

Samme som kjøkken, bare lydkilde (ingen tv e.l.)

Gang:

Samme som kjøkken, bare lydkilde (ingen tv e.l.)

WLAN:

Ønsker trådløs tilgang til våre 5 laptoper og evt andre trådløse enheter, men har i grunnen ganske god kontroll på dette.

Det er mye som skal i boks her, men har faktisk tro på at det kan gjøres og ikke minst gjøres på budsjett. Er ikke redd for å "mikse" merker og hardware og heller ikke redd for å knote litt for å få det opp å kjøre. Det viktigste er at jeg kjøper inn ting som er testet av dere (eller andre som kan bekrefte funksjonalitet). Har for mange bomkjøp der ting skal fungere, men i praksis er noe annet.

Håper på masse hjelp fra dere og skal selvfølgelig følge opp etter hvert med både kommentarer og oppsett når den tid kommer.

På forhånd takk.

Eirik

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Velkommen til forumet em

Har ikke så veldig mye å bidra med, men synes du har et spennende prosjekt som jeg kommer til å følge med på.

En del ting som jeg også har tenkt på men i en mindre skala.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei em,

Nå har jeg et langt mindre avansert oppsett en det du ønsker meg, men det er ihvertfall noen likhetstrekk ;-)

For det første: Legg plenty av Cat6 rundt omkring. Det meste kan sendes over Cat6 (alt fra IR til HDMI) og er en fin måte å helgardere seg for fremtidige ønsker.

Angående det å ha forskjellige "kanaler" med content rundt omkring: Dette er noe MANGE ønsker seg, altså å ha en server som opererer som en multi-user operativsystem. Dette finnes meg bekjent ikke i en brukervennlig variant.

Det du kunne muligens tenkt på var å heller bygge flere Mini-ITX maskiner, slik at du får flere selvstendige PCer. Koster ikke allverden og holder i massevis til vanlig kontorbruk og SD. For kommunikasjon med maskinene bør bluetooth tastaturer/mus sammen med en Klasse 1 (100m) bluetooth-sender holde i massevis. Alternativt kjøre USB over Cat6 ;-)

Disse kan du sentralisere i et teknisk rom sammen med server, HTPC etc. og koble alle opp mot en HDMI-matrix (switching og routing av HDMI signaler), for så å sende HDMI signalene ut i huset over enten Cat6 eller lange HDMI strekk (kjøp bra kabler ). (Har forresten en HDMI->Cat6 konverter på vei i posten som det blir spennende å teste).

Angående det med multi-sone lyd system så kan kanskje dette:
    http://www.hifiklubben.no/produkter/lyd_i_alle_rom/ være interessant?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Spennende prosjekt. Dette må jeg følge med på.

Jeg har ikke stort å tilføre på hardware fronten, men synes LinuxMCE er noe du bør kikke på.

Innføringsvideo

Det virker som dette systemet kan dekke en hel del av behovene dine. Har selv testet det selv, om enn i en mye mindre skala, men det er overraskende lett å sette opp og de har gode lister med hva slags hardware som er støttet når det kommer til fjernkontroller og den slags.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Hei em,

Nå har jeg et langt mindre avansert oppsett en det du ønsker meg, men det er ihvertfall noen likhetstrekk ;-)

For det første: Legg plenty av Cat6 rundt omkring. Det meste kan sendes over Cat6 (alt fra IR til HDMI) og er en fin måte å helgardere seg for fremtidige ønsker.

Angående det å ha forskjellige "kanaler" med content rundt omkring: Dette er noe MANGE ønsker seg, altså å ha en server som opererer som en multi-user operativsystem. Dette finnes meg bekjent ikke i en brukervennlig variant.

Det du kunne muligens tenkt på var å heller bygge flere Mini-ITX maskiner, slik at du får flere selvstendige PCer. Koster ikke allverden og holder i massevis til vanlig kontorbruk og SD. For kommunikasjon med maskinene bør bluetooth tastaturer/mus sammen med en Klasse 1 (100m) bluetooth-sender holde i massevis. Alternativt kjøre USB over Cat6 ;-)

Disse kan du sentralisere i et teknisk rom sammen med server, HTPC etc. og koble alle opp mot en HDMI-matrix (switching og routing av HDMI signaler), for så å sende HDMI signalene ut i huset over enten Cat6 eller lange HDMI strekk (kjøp bra kabler ). (Har forresten en HDMI->Cat6 konverter på vei i posten som det blir spennende å teste).

Angående det med multi-sone lyd system så kan kanskje dette:
    Lyd i alle rom | Hi-Fi Klubben være interessant?
    Hei og takk for svar.

Cat6 kabler i hele huset er en forutsetning. Burde nok tatt det med i forrige post :-)

Ut i fra ditt svar (som har mange gode ideer) vil jeg gjerne påpeke at WAF faktoren er høy og det er ikke ønskelig med tastatur/mus for å stye 1 eller flere HTPC'er. I utgangspunktet kunne jeg tenke meg og ikke hatt HTPC (eller noen andre PC'er) i det tatt utenom "serveren" og en evt "streaming-server".

Når det gjelder bilde distribusjon har jeg sett (og kontaktet AVShop) ang dette produktet:
    AVshop.no / GEFEN Matrix 4x4 HDMI over CAT5

Fortsatt litt for høyt priset, men har funksjonaliteten jeg ønsker, kombinert med andre produkter.

Har også sett på lyddistribusjon fra HiFi Senteret, men tar det i egen post ;-)

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyddistribusjon

Var innom SoundGarden (tidl. Hi-Fi Center) og diskuterte litt løsninger rundt lyddistribusjon.

Fant en løsning fra de som i grunnen dekket behovet mitt rundt dette.

Løsningen består av 1 "master controller" som har 4 input og 4 output (som kan velge individuelle inputer uavhengig av de andre output'ene). I tillegg har jeg sett på Wall-Panel som jeg vil ha i de forskjellige rommene for å kontrollere volum og hvilken kilde jeg vil høre på.

Musikk-distribusjonen jeg tenker på er å installere 4 lydkort på PC'en og deretter streame musikk ut fra disse (4 forskjellige play-lister) til de 4 inputene på "master controlleren". Da vil alle 4 Wall-Panelen kunne velge fritt fra de 4 "streamene" som til enhver tid er aktivert.

Dermed kan "mor" høre julesanger på kjøkkenet, barna kan høre barnetimen på rommet sitt og jeg kan høre AC/DC mens jeg sitter på driteren ;-)

Produktene som jeg fant på SoundGarden er:

Octopus MCU300 (Master Controller): MCU300 Audio Hub / Opus 300 / Opus systems / Opus Technologies
    Octopus WCU300 (Wall Panel): WCU300 Wall Control Unit / Opus 300 / Opus systems / Opus Technologies

I tillegg må jeg finne enten tak- eller vegg-monterte høytalene... Der er der mange til å velge mellom, så jeg er ikk ebekymret for det...

Noen som har ideer/innvendinger/kommentarer til det ovenforstående og min ide om å "streame" 4 samtidige strømmer av musikk via pc m/4 lykort og benytte systemet fra Opus?

Ser frem til flere kommentarer og ideer.

På forhånd takk.

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IgniZtion
    Hei!

Spennende prosjekt. Dette må jeg følge med på.

Jeg har ikke stort å tilføre på hardware fronten, men synes LinuxMCE er noe du bør kikke på.

Innføringsvideo

Det virker som dette systemet kan dekke en hel del av behovene dine. Har selv testet det selv, om enn i en mye mindre skala, men det er overraskende lett å sette opp og de har gode lister med hva slags hardware som er støttet når det kommer til fjernkontroller og den slags.
    Dette er ett meget bra OS med de tillegg som man kan dra nytte av. Mye bedre enn Microsoft sin variant ;-)

Men som jeg nevte i ett annet svar er det ikke ønskelig å ha PC'er "ute" ved TV'ene osv. Der ønsker jeg andre varianter... både pga plass, lyd, kompleksitet osv.

MEN for all del, jeg er åpen for alt, men hovedgrunnen til denne tråden er å få ett komplett system opp og gå og "endeutstyret" og hva det kan benyttes til er ikke det viktige her. Har jeg en streamer som kan streame HD (f.eks. Popcorn Hour) og det er det jeg ønsker ved det TV'et, så trenger jeg ikke PC... osv.

Takk for feedback.

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av em
    Var innom SoundGarden (tidl. Hi-Fi Center) og diskuterte litt løsninger rundt lyddistribusjon.

Fant en løsning fra de som i grunnen dekket behovet mitt rundt dette.

Løsningen består av 1 "master controller" som har 4 input og 4 output (som kan velge individuelle inputer uavhengig av de andre output'ene). I tillegg har jeg sett på Wall-Panel som jeg vil ha i de forskjellige rommene for å kontrollere volum og hvilken kilde jeg vil høre på.

Musikk-distribusjonen jeg tenker på er å installere 4 lydkort på PC'en og deretter streame musikk ut fra disse (4 forskjellige play-lister) til de 4 inputene på "master controlleren". Da vil alle 4 Wall-Panelen kunne velge fritt fra de 4 "streamene" som til enhver tid er aktivert.

Dermed kan "mor" høre julesanger på kjøkkenet, barna kan høre barnetimen på rommet sitt og jeg kan høre AC/DC mens jeg sitter på driteren ;-)

Produktene som jeg fant på SoundGarden er:

Octopus MCU300 (Master Controller): MCU300 Audio Hub / Opus 300 / Opus systems / Opus Technologies
    Octopus WCU300 (Wall Panel): WCU300 Wall Control Unit / Opus 300 / Opus systems / Opus Technologies

I tillegg må jeg finne enten tak- eller vegg-monterte høytalene... Der er der mange til å velge mellom, så jeg er ikk ebekymret for det...

Noen som har ideer/innvendinger/kommentarer til det ovenforstående og min ide om å "streame" 4 samtidige strømmer av musikk via pc m/4 lykort og benytte systemet fra Opus?

Ser frem til flere kommentarer og ideer.

På forhånd takk.

Eirik

Oppdatering:

Jeg hoppet i det og bestilte Master Controller, Wall Panel og Høytalere fra SoundGarden i går. Levering i slutten på neste uke.

Går også til innkjøp av 2 lydkort til serveren for å se om jeg får til å streame 2 forskjellige spillelister (f.eks. fra WinAmp) til de respektive lydkortene samtidig.

Kopler da de 2 lydkortene til Master Controlleren, via Cat6 kabler til Wall Panel.

Dette gleder jeg meg til å teste !!! :-)

Skriver ny post når testen er ferdig :-)

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kjøp

Skjønne WAF-problematikken med tanke på PCer, gjelder å ha en W som har høy A for slikt.

Når det gjelder bilde distribusjon har jeg sett (og kontaktet AVShop) ang dette produktet:
    AVshop.no / GEFEN Matrix 4x4 HDMI over CAT5
    Glem altfor dyre Gefen og sjekk heller ut eheitmann.no. Jeg har en MX0404HH1 - 4 in 4 out HDMI Routing Matrix derfra selv og er veldig fornøyd! Han skal få inn nye HDMI matrixer etter nyttår som skal ha enda mer funksjonalitet. Disse kan sees på Grandbeing Technology Co., Ltd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Gratulerer med kjøp

Skjønne WAF-problematikken med tanke på PCer, gjelder å ha en W som har høy A for slikt.

Glem altfor dyre Gefen og sjekk heller ut eheitmann.no. Jeg har en MX0404HH1 - 4 in 4 out HDMI Routing Matrix derfra selv og er veldig fornøyd! Han skal få inn nye HDMI matrixer etter nyttår som skal ha enda mer funksjonalitet. Disse kan sees på Grandbeing Technology Co., Ltd.
    Disse såg jo bra ut... Har du testet den inklusive overgang til CAT6 som distribusjon?

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til nu har jeg bare testet med rene HDMI-strekk, men jeg har et sett Cat6/5e HDMI konvertere på lur som skal testes snart. Må bare få kjøpt inn Cat6 kabler som skal mellom konverteren og terminalene på veggen først.

Kommer tilbake igjen til tråden med respons når jeg har fått testet ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blog

Har opprettet en blog som fører denne tråden litt videre med bilder og litt mer oppfølgning.

Er ikke sikker på om dette strider imot reglene her på forumet, men lover å følge opp denne tråden parallelt med bloggen.

Bloggen er på: AV-Forum Blog

Her vil der følges opp med kommentarer og bilden, men som jeg sa i stad, jeg vil følge denne tråden og oppdatere denne i lag med bloggen.

Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Har satt i gang litt arbeid med å finne ut hvordan jeg skal få streamet mange kanaler (via playlister) fra PC'en samtidig.

Hadde en ide om at jeg kunne ha f.eks. 4 lydkort på PC'en og benytte ett program (f.eks. WinAmp) til å spille musikk av på disse 4 kortene samtidig. Disse lydkortene vil deretter koplet til lydmatrix'en som er bestilt. Gleder meg til den kommer til slutten av uken. :-)

Søkte etter noen billige, men greie USB lydkort. Fant ut at det er mye enklere å benytte USB enn f.eks. PCI. Ville kjøpe meg ett-par stk slik at jeg kan teste om jeg finner software osv som fungerer i praksis. Havnet på ett fra Komplett: SteelSeries Siberia Soundcard USB (Komplett.no - SteelSeries Siberia Soundcard USB White. Bestilte 2 av disse som nå er i hus.

Gjorde noen nye søk for å finne ut av hvordan WinAmp kan settes opp for å få til det som er ønskelig. Kom da over en artikkel som er skrevet for en stund tilbake på hardware.no: GUIDE: HTPC trinn for trinn - Del 9 - Alternativer - Hardware.no
    Denne artikkelen tipser om ett program som har støtte for spilling av flere soner samtidig, altså midt i blinken for meg. Programmet heter J. River Media Center (http://www.jrmediacenter.com). Jeg lastet ned 30 dagers demo og den ser ut til å støtte det som jeg er ute etter.

Selv uten å ha testet dette fysisk enda (det skal jeg gjøre i morgen), kjøpte jeg programmet. Føler meg sikker på at det er verdt de 250,- kr som det koster ($39.95).

Se blog for bilder osv: AV-Forum Blog

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

J. River Media Center

Da var testingen av J. River Media Center over (i alle fall for multi-zone testen).

Installerte 2 USB lydkort, satte opp Media Center programvaren til å ha 2 lydsoner. Satte på stream av 2 forskjellige NRK kanaler mot de 2 forskjellige sonene.

Works like a charm :-)

Dette betyr at jeg kjøper 2 lydkort til (4 totalt) og setter opp streamer mot de forskjellige sonene.

Gleder meg til å få utstyret fra SoundGarden :-)

Blog: AV-Forum Blog

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •