Hva er forskjellen på ANSI- og statisk/native-kontrast?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på ANSI- og statisk/native-kontrast?

Tittelen sier egentlig alt...

Mer spesifikt gjelder det Projector Reviews' omtaler rundt dette, der de oppgir ANSI-kontrasten på Mitsubishi HC-7000 til 409, Sony HW10 til 419 og Epson TW-2000 til 250.

Så vidt jeg har lest tidligere har TW-2000 over dobbelt så høy native-kontrast som HC-7000, likevel skal alstå HC-7000 ha nesten dobbelt så høy ANSI?? Nesten like høy som Sony HW10.

Hvorfor er det ingen sammenheng mellom høy native-kontrast og ANSI?

Hvilken kontrast er "viktigst" og "mest riktig"?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det trenger ikke å være en sammenheng mellom ANSI og kontrast, eller kontrast i det hele tatt. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men ANSI har med lys styrke å gjøre. jo høyere tall på ANSI jo høyere lys styrke har prosjektoren, så skal prosjektor så i vanlig stue OSV med liten lyskontroll, dvs mye vinduer osv, så bør du ha høy ANSI(lys styrke) på prosjektoren. på den andre siden, om du har dedikert kino rom, med full lyskontroll, så er ikke høy ANSI noen fordel fordi det går på bekostning av kontrasten. statisk kontrasten vil jeg si er viktikst. den native kontraster er en slags jukse kontrast, som du får på bekostning av andre kvaliteter i bildet...
    helt sikkert noen guruer her inne som kan forklare dette mye bedre enn meg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Skal ikke være så enkelt det her... ANSI-kontrast er kontrasten projektoren klarer å avgi i ett og samme frame, hvor on/off måles når projektoren vises hhv et signal på 0 IRE (null) og 100 IRE (full pupp) i to forskjellige frames.

ANSI-kontrast måles som oftest ved bruk av et sjakkbrett på 4x4 felter i sort og hvitt.

DLP har generelt høy ANSI-kontrast, da hvert enkelt speil har relativt sett god kontroll på lyset selv om det foreligger lys i resten av bildet. LCD derimot har langt fra like god kontroll på lyset, men med moderne polariseringsteknikker og ulike filtere klarer LCD-teknologien å oppnå relativt gode tall mht ANSI-kontrast de også, nesten på linje med SXRD. SXRD/D-ILA har i utgangspunktet bedre forutsetninger for å kunne avgi høy ANSI-kontrast, ettersom denne, som DLP-teknologien, baserer seg på refleksjon. SXRD/D-ILA er imidlertid ikke like effektiv som DLP rundt nettopp dette, og følgelig får de ikke pr. dato utnyttet hele den fordelen som en indirekte belysningskilde skulle tilsi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er uansett verdt å merke seg at D-ILA fungerer meget godt til å blokkere lys i mørke og mellommørke scener, og dermed oppnår svært gode on/off-målinger. SXRD er også langt bedre enn LCD på "native on/off kontrast", dvs. evnen til å blokkere lys ved behov.

Det er med andre ord mange veier til Rom, og det blir stadig mer innviklet å avgi måleparametere som på en korrekt måte angir hvilket bilde som leveres...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    det trenger ikke å være en sammenheng mellom ANSI og kontrast, eller kontrast i det hele tatt. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men ANSI har med lys styrke å gjøre. jo høyere tall på ANSI jo høyere lys styrke har prosjektoren, så skal prosjektor så i vanlig stue OSV med liten lyskontroll, dvs mye vinduer osv, så bør du ha høy ANSI(lys styrke) på prosjektoren. på den andre siden, om du har dedikert kino rom, med full lyskontroll, så er ikke høy ANSI noen fordel fordi det går på bekostning av kontrasten. statisk kontrasten vil jeg si er viktikst. den native kontraster er en slags jukse kontrast, som du får på bekostning av andre kvaliteter i bildet...
    helt sikkert noen guruer her inne som kan forklare dette mye bedre enn meg
    Jeg tror du har misforstått litt. Kontrast er uansett forholdet mellom minimum- og maximum lysutbytte. Forskjellene er bare hvordan det måles. Det kan være statisk-, dynamisk-, on/off- eller ANSI-kontrast. "ANSI står for American National Standards Institute". ANSI-kontrast skal altså være en kontrast målt etter en fastlagt standard.
    Når du sier at ANSI har med lysstyrke å gjøre, kan det være du blander med ANSI-lummen som er ANSIs standard for oppgitt lysutbytte:-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Skal ikke være så enkelt det her...
    Nei, jeg syns ikke det:-?

Jeg har skjønt at ansi-kontrast er forskjellen på sort og hvitt i samme bilde, men jeg trodde native-kontrast var det samme. Det er altså feil?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    SXRD er også langt bedre enn LCD på "native on/off kontrast", dvs. evnen til å blokkere lys ved behov.
    Så "native-kontrast" er on/off uten bruk av iris? Er det riktig?

Men hvorfor har ikke TW-2000 høyere ANSI-kontrast enn HC-7000, når den skal ha høyere native-kontrast. Hvis TW-2000 pontensielt skal vise mørkere sort og/eller lysere hvitt(on/off), hvorfor er da HC-7000 bedre på å vise sort og hvitt i samme bilde?

Det er altså ingen garanti at man får et bilde med høy ansi-kontrast selv om man har god native-kontrast?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, "native kontrast" er kontrasten uten bruk av iris eller andre digitale kontrastboostende effekter.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor HC7000 har høyere ANSI enn TW2000 må en først verifisere at dette faktisk stemmer. Projector-reviews er ikke nødvendigvis "autoriteten" innen dette feltet, så det er mye mulig de rett og slett har målt feil;

1. Er projektorene kalibrert?
    2. Hvilken modus står de i? Hvis TW2000 måles med Theater black aktivert, og HC7000 måles i en "spritet" innstilling med helt feil fargetemp., blooming og det meste annet negativt, danner det et helt feilaktig grunnlag
    3. Hvilket måleustyr benytter - og under hvilke omsendigheter?

Det er sikkert noen andre som kan kommentere dette også!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går bare ut i fra at Projector Review gjør sakene sine på en skikkelig måte. Utover det er det ikke veldig vesentlig at det er akkurat TW-2000 og HC-7000 jeg brukte som eksempler. Grunnen til at jeg brukte disse er at TW-2000 skal ha høyere native og HC-7000 høyere ansi (i følge PR).

Forutsatt at visningsforholdene er optimale/like og begge skikkelig kalibrert, så lurer jeg på hvorfor en pj med lavere native kontrast måler høyere ansi?

Er det ikke noen sammenheng mellom "native" og "ansi"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Er det ikke noen sammenheng mellom "native" og "ansi"?
    Nei, åpenbart ikke ettersom en DLP med native på type 2000:1 måler bedre ANSI enn en D-ILA med native på 30.000:1...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •