Feil aspect ratio - hjelp!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil aspect ratio - hjelp!!!

Jeg har en CDC-7000 satellittmottaker fra Canal Digital kobles med scart rett til en LCD, Sony 52W4500. Da skifter TV-en automatisk bildeforhold mellom sendinger som sendes i hhv 16:9 og 4:3, slik at bilde med korrekt aspesct ratio vises på skjermen.

Nå før helgen kjøpte jeg en AV-Receiver, Yamaha RX-V1900. Da koblet jeg sat-en med S-Video til Yamahaen, koblet inn oppkonvertering 1080p på HDMI til TVen. Nå klarer jeg ikke å finne en eneste innstilling som gjør at det at aspect ratio blir automatisk korrekt både på 16:9 og 4:3 sendinger; enten kommer alle sendinger i 16:9 eller alle i 4:3.

Jeg mener jeg har prøvd alle videoinnstillingskombinasjoner på sat, forsterker og TV, men bra blir det ikke. Noen som kan hjelpe her?

Mvh
    Ulf

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har greie på dette?

- Ulf

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fortalt tunere at TV'en er 16:9? Sjekk dette.

Problemet ditt er muligens oppskaleringen fordi HD signaler pr. definisjon er 16:9. Derfor har du ikke de samme valgene i TV'ens meny for manipulering av aspect ratio. Den klarer ikke å skille mellom oppskalert SD og ekte HD og da kan det bli kluss.

Sjekk om du har noen valg for aspect ratio i receiveren? Jeg tviler, men verd å sjekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere.
    Slå av oppskalering i receiver. Når du oppskaerer til HD så er det allerde 16:9

Dermed ser ikke TV' noe poeng for å justere på dette.

Oppskalering i receiver er kanskje den mest meningsløse tingen akkurat pga av dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Oppskalering i receiver er kanskje den mest meningsløse tingen akkurat pga av dette.
    Sannsynligvis er skaleringen i TV'en bedre, eller i hvert fall minst like bra som, den som sitter i receiver uansett. Spør du meg er det en fordel å la skjermen ta seg av det meste av bildebehandling i et slikt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Har du fortalt tunere at TV'en er 16:9? Sjekk dette.

Problemet ditt er muligens oppskaleringen fordi HD signaler pr. definisjon er 16:9. Derfor har du ikke de samme valgene i TV'ens meny for manipulering av aspect ratio. Den klarer ikke å skille mellom oppskalert SD og ekte HD og da kan det bli kluss.

Sjekk om du har noen valg for aspect ratio i receiveren? Jeg tviler, men verd å sjekke.

Takk for den.

I tuneren er det satt at TV er 16:9.

I receiveren kan jeg under aspect ratio velge "Through", "Smart" og "16:9". Ingen av dem gir det jeg ønsker, men hvis det er som du sier at HD pr def er 16:9 kan jeg muligens skjønne at det blir kluss. Da er det altså kluss jeg ikke kommer forbi?

- Ulf

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Som nevnt tidligere.
    Slå av oppskalering i receiver. Når du oppskaerer til HD så er det allerde 16:9

Dermed ser ikke TV' noe poeng for å justere på dette.

Takk for den.

Ikke sikker på om jeg skjønte hva du mener, men poenget ditt er vel at det er bare tull å bruke oppskalering i receiver. Men jeg trodde at oppskaleringen ville gi et bedre bilde på skjermen (høyere oppløsning), det er i alle fall et av kjøpsargumentene. Eller foregår det samme i TVen?

- Ulf

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Sannsynligvis er skaleringen i TV'en bedre, eller i hvert fall minst like bra som, den som sitter i receiver uansett. Spør du meg er det en fordel å la skjermen ta seg av det meste av bildebehandling i et slikt oppsett.

Ok, så la receiveren ta seg av lyd, og ikke noe mere?

- Ulf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DeVille
    Takk for den.

Ikke sikker på om jeg skjønte hva du mener, men poenget ditt er vel at det er bare tull å bruke oppskalering i receiver. Men jeg trodde at oppskaleringen ville gi et bedre bilde på skjermen (høyere oppløsning), det er i alle fall et av kjøpsargumentene. Eller foregår det samme i TVen?

- Ulf
    Alle TV-apparater har oppskalering. Eller så ville ikke bildet fylt skjermen.
    Når man kjører HD inn på apparatet er det få apparter som lar deg stille aspect ratio.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så la receiveren ta seg av lyd, og ikke noe mere?

- Ulf
    Stemmer. Som det blir sagt her, så skalerer jo alle digitale skjermer bildet til sin native oppløsning. Skalering i receiver er unødvendig, med mindre denne gjør dette bedre enn TV. Det er bare å prøve seg fram og se hva som en liker best eller synes gir best resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FFWD og LL, takk til dere begge.

Konklusjonen blir vel da den eneste gevinsten med en AV-Receiver er at det blir færre kabler som må strekkes til TV-en. Her kunne jeg nok spart litt penger...

- Ulf

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FFWD og LL, takk til dere begge.

Konklusjonen blir vel da den eneste gevinsten med en AV-Receiver er at det blir færre kabler som må strekkes til TV-en. Her kunne jeg nok spart litt penger...

- Ulf
    Tror ikke du betale så mye ekstra for VP løsningen i receiver. Det er bare blitt et race om å ha mest mulig i disse boksene. Selv om ingen trenger det så er man ekskludert fra det gode selskap om man i 2008 lager en receiver som ikke oppskalerer til 1080p. Pah!

Det holder lenge med HDMI inngang for lyd og kun videoswitching samt digitalisering av analoge kilder (noe som ofte ikke blir så bra uansett). Det finnes jo unntak med god ekstra god VP da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt i tvil igjen. Sat-boksen fra CD har bare analogt ut. Mener du at er fordel å digitalisere i AV-Receiveren før jeg sender til TV, eller kan jeg sette kabelen rett i TV? TVen har foruten HDMI-inngang også både scart inn og component inn. Jeg fikk forståelsen av at dere mente TVen gjør minst like god jobb som Receiveren på bildesignaler. Eller er det å prøve begge deler og se hva man liker best?

- Ulf

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt i tvil igjen. Sat-boksen fra CD har bare analogt ut. Mener du at er fordel å digitalisere i AV-Receiveren før jeg sender til TV, eller kan jeg sette kabelen rett i TV? TVen har foruten HDMI-inngang også både scart inn og component inn. Jeg fikk forståelsen av at dere mente TVen gjør minst like god jobb som Receiveren på bildesignaler. Eller er det å prøve begge deler og se hva man liker best?

- Ulf
    Tror du har mest å tjene på å sette den rett i TV ja. Du kan prøve begge deler om du har kabler til det da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker.