film - hvorfor fyller ikke bilde skjermen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

film - hvorfor fyller ikke bilde skjermen?

Hei, dette fremgår kasnkej som et noe tufsete spm men jeg lurer på hvorfor når jeg har en 16:9 tv, fyller ikke filmen hele skjermen når man spiller av film. Jeg ser mest dvder fra pc, og kan jo selvsagt oppskalere bildet men mister da noe på kantene.

Sånn generelt hvorfor utnyttes ikke hele tvskjermen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel fordi det egentlige kinoformatet ikke er 16:9..
    tror det er nærmere 14:9 eller noe rundt der.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14:9 er ikke et "smalere" format enn 16:9, tvert i mot. Grunnleggende brøkregning

Aspect ratio (engelske Wikipedia)

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    Hei, dette fremgår kasnkej som et noe tufsete spm men jeg lurer på hvorfor når jeg har en 16:9 tv, fyller ikke filmen hele skjermen når man spiller av film. Jeg ser mest dvder fra pc, og kan jo selvsagt oppskalere bildet men mister da noe på kantene.

Mange filmer er i 2.35:1 format (16:9 er ca 1.78:1), derfor får man sort stripe over og under bildet.
    widescreen.org - The Letterbox and Widescreen Advocacy Page

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,35:1 format er vel mer lik 21:9, eller tar jeg feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mange DVD-spillere kan man velge om den skal vise bildet i 16:9 eller 4:3.
    Se i innstillingene til DVD-spilleren om du kan velge 16:9.

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Sitat Opprinnelig postet av hrezus

Hei det er fordi tv og pc ikke har samme bredde/høyde forhold. Hvis du spiller samme 16:9 film av på en DVD spiller vil den dekke hele skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, selvfølgelig er 14:9 mindre, tenkte litt feil vei:P
    Uansett, man kan godt ha en 16:9 skjerm, men veldig mange "widescreen" filmer gir likevel sorte striper oppe og nede.

Hvorfor kunne de ikke like greit lage et system som matcher istedetfor et kompromiss slik det er nå..

Råopptakene er jo gjerne filmet med mye mer rundt enn hva som vises så de kunne godt fyllt hele skjermen i 16:9 eller laget tv'r som matchet kinolerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Hei det er fordi tv og pc ikke har samme bredde/høyde forhold. Hvis du spiller samme 16:9 film av på en DVD spiller vil den dekke hele skjermen.
    På alle mine DVD'er (ikke lastet ned og brennt) kjører jeg 16:9 på dvd-spilleren, men jeg har også sorte striper over og under bildet. Dette på widescreen tv.
    Edit: Jeg kan skifte format på spilleren, slik at bildet fyller hele skjermen, men da kommer halve teksten bort.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jvc1986
    Hvorfor kunne de ikke like greit lage et system som matcher istedetfor et kompromiss slik det er nå..
    Vel, de fleste TV kanaler følger nå 16:9, men film er en egen historie, en lang historie som faktisk går helt tilbake til 1896 (eller deromkring), og er man interessert så kan man lese seg opp på den og få forståelse for hvorfor film ikke er tilpasset din 16:9 TV.
    (16:9 formatet er ett kompromiss mellom mange behov/ønsker og det som TV-bransjen fant mest hensiktsmessig)

Mer info bl.a. her:
    Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

(Nå har jeg forøvrig en av verdens mest idiotiske TV´er på soverommet, det er en widescreen TV, men det er umulig å få bilde på hele skjermen - uansett hva gjør... billig driiit fra Smart Club merket heter "Scott", med innebygget DVD spiller. Den kan vise 16:9 filmer med sort ramme rundt hele veien, eller strukket med sorte striper oppe og nede....)

Newcomer dznyboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vanligste kinoformatene i dag er 1,85:1. og 2,40:1.(Panavision) ,(lenge målt feil som 2,35:1)
    En såkaldt Widescreen Film er 2,40:1.(Kalles av TV BRANJEN for 21:9.)
    Din Widescreen (Bredformat) tv er 1,78:1. (Kalles av TV BRASJEN for 16:9.)

Ser du en "vanlig" 1,85:1 format film på dvd passer den nesten perfect, men fordi det alltid er litt info borte på topp & bunn av et tv bilde vil 1,85:1 passe rimelig perfect på en tv og derfor fylle hele skjermen.
    Ser du en widescreen 2,40:1 film på dvd blir det sorte felter oppe & nede på bildet,fordi dette formatet ikke passer en 1,78:1 (16:9.) tv.

Det brede filmformatet har aldri vært ment for å "passe" tv, tvert imot,så ble dette formatet introdisert i 1954, for å få folk til å SLUTTE å se på tv.
    (gå på kino istedet)

Når tv fabrikantene begynte planleggingen av et "widescreen" tv , ble et 2,40:1 format, (21:9.) vurdert seriøst, men teknologien var ikke der,men det kan jo tenkes at det dukker opp en gang.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dznyboy
    Når tv fabrikantene begynte planleggingen av et "widescreen" tv , ble et 2,40:1 format, (21:9.) vurdert seriøst, men teknologien var ikke der,men det kan jo tenkes at det dukker opp en gang.
    Mener å ha lest at det ble for vanskelig/dyrt å lage billedrør i 21:9 format. Men med dagens flatskjermer skulle det ikke være noen teknisk hindring i veien lengre.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21:9 display er nå like rundt hjørnet, se annen tråd: