Hjelp!! Får ikke lyd..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp!! Får ikke lyd..

Heisann alle!

Kan starte med å nevne at jeg er 100% fersk på det som angår hjemmekino. Nå har det seg sånn at jeg har kjøpt surroundanlegg, dvd-recorder og tv. Dette skulle være plankekjøring. Men jeg er visst ikke så teknisk anlagt som jeg hadde trodd. Jeg har 2 HDMI-kabler som jeg benytter for å koble dette i hop.

DVD-spilleren har kun èn HDMI-utgang, så det var enkelt. Denne ble plugget i "DVD-in" på receiveren. Så har jeg koblet den andre HDMI-kabelen til "HDMI-ut" på receiveren og videre til TV'en. Her kommer det fantastiske. Jeg har lyd og bilde fra DVD-spilleren på TV'en, men jeg får ikke et knyst fra surroundanlegget, enda både lyd og bilde går via denne fra DVD-spilleren. Jeg har vært innom menyen på receiveren for å se om audioinstillingene var satt på analogt, men den gang ei. Det nyttet ikke om jeg satt den på verken auto eller PCM. Jeg kan koble til lyden fra DVD-spilleren med en digital audio-kabel, men det skal vel ikke være nødvendig?! Jeg har jo lyd i TV'en når jeg spiller DVD, så det er jo tydeligvis lyd der. Noen som har peiling?
    For å få lyd når jeg ser på TV vet jeg at jeg må koble en phono-kabel fra TV til receiver. Har kabel-tv, uten tuner.

Jeg har en Sony STR-DG520B receiver, Panasonic PX80TH42 og Panasonic DMR-EH58 DVD-recorder.

Setter veldig stor pris på hjelp her.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen som ny bruker av AV forum.

Du kan vel bruke HDMI eller Optisk/Coax til lyd.
    Er vel samme lyd innstilling til HDMI , OPTISK , COAX

Manual til din spiller her (om du ikke har din egen)
    http://www.panasonic.com.my/web/ImgU...g/DMR-EH68.pdf

(du trenger Adobe Reader for å lese PDF så har du ikke det innstalert på din maskin må du laste ned og innstalere så du får lest manual til din spiller
    Adobe - Nedlasting av Adobe Reader – Alle versjoner)

sider du bør se på --------->
    59 (Sound)

60 (digital audio output)

64 (Connecting an ampflier with a digital input terminal)
    (Connecting with an HDMI comatible television and reciver)

Husk å sett lyden (Dolby og DTS) til bitstream og ikke PCM

Om din reciver motar lyd over HDMI har jeg ikke sjekket så langt.(bare bilde?)

Blir det problem med HDMI er det bare å sende bilde+lyd med HDMI til tv og ta ut lyd til reciver med Optisk eller Coax.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha gransket manual til din reciver helt nøye tror jeg ikke den motar lyd med HDMI (bare bilde)

Manaual -----> http://pdf.crse.com/manuals/3284083711.pdf

Bruk Coax eller Optisk til lyd.
    Innstillinger som vist for din DVD avspiller

Bilde kan du sende som HDMI til reciver og videre til TV men blir ikke lyden med ved HDMI så er det beste å sende lyd/bilde fra DVD til TV med HDMI og lyd til reciver med optisk eller coax kabel.
    (da har du mulighet til å se på tv med lyd uten reciver står på
    og bruke reciver når du ønsker å avspille lyd med den )

Splitter er også mulig
    Splitte HDMI til både tv og reciver
    (du vil neppe dra noe forbedring med slik løsning men oppkopling er mulig)

Blir dette for vanskelig så si fra så får du hjelp..........

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du ikke tror receiver mottar lyd via HDMI, men hva kommer det av at jeg har både bilde og lyd på TV når jeg ser på DVD, men det kommer ingenting utav surroundanlegget? DVD-spilleren er jo koblet til TV'en via receiver. Altså MÅ det jo sendes lyd via HDMI.
    Eller tolker jeg deg feil her. Mener du at TV'en mottar lyd via HDMI, men ikke receiver?

Hvis du ser nederst på side 64 i manualen til DVD-recorderen, så er det akkurat sånn jeg har koblet det. HDMI-ut på recorder, DVD-in på receiver, videre til HDMI-ut på receiver til HDMI-in på TV.

Jeg kan selvsagt koble lyden fra TV'en til receiveren, som du sier. Men lurer bare så fælt hvorfor ikke dette fungerer. Planen var jo å bruke switchen som er i receiveren. Men hvis det absolutt ikke vil fungere så er det vel ikke noe annet å gjøre.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD til Reciver med HDMI og HDMI fra reciver til TV gir bilde lyd men ingen lyd med reciver.

Uten å si det sikkert så videresender din reciver bilde + lyd fra DVD til tv ved bruk av HDMI men den kan selv ikke bruke lydsignalet som kommer.
    (er ikke uvanlig det med enkelte recivere)

Jeg sier ikke at du skal kople lyd fra tv til reciver.........................
    Du kan 99.9% sikkert ikke kople digitalt ut fra tv til reciver om du ønsker å avspille ekte surround som DD 5.1 og DTS.
    Derfor
    Får du ikke HDMI lyd på din reciver må du bruke optisk/coax fra DVD til reciver

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var det jeg mistenkte. Da får jeg gå til innkjøp av kabler i morgo. Ble bare så forundret over at jeg ikke fikk lyd i anlegget når jeg fikk lyd i TV'en. Siden den da tydeligvis sender ut lyden via HDMI.

Men takker for svar i allefall. Regner med saken er oppklart :-)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På litt mer påkostede receivere kan du velge om lyden skal sendes til høyttalerne ("brukes" av receiveren) eller om den skal sendes videre til TV. Din kan altså bare det siste.

Edit: Antakeligvis (da jeg ikke har studert manualen)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har satt opp lydoverføring riktig ut fra manual til DMR-EH58 DVD å ikke får lyd på din reciver kan det tyde på at din reciver ikke avspiller lyd den får via HDMI.

Leser man manual til din reciver er den utydelig på lyd og HDMI men ut fra hva jeg tolker tror jeg ikke den behandler lyd fra HDMI men kan videresende lyd fra din DVD til tv (som du også får til)

Med optisk , coax får du garantert lyd og like god kvalitet og muligheter som HDMI lydoverføring ville ha gitt deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønte vel etterhvert at den ikke kunne benytte seg av lyden fra HDMI-kabelen. Studerte manualene og justerte alt slik det skulle være, men ingen lyd. Vet at det står i manualen til receiveren at man skal benytte optisk lydkabel for audio, men jeg vet at HDMI sender både lyd og bilde, så klarte liksom ikke å forstå helt hvorfor det ikke fungerte. Har i allefall kjøpt meg optisk kabel og det funka som gull. Så nå er jeg klar til å nyte gode filmer og herlig lyd.

Gikk for en billig receiver i første omgang, den hadde fått ganske ok omtaler og man fikk mye for pengene. Er i allefall fornøyd med lyden som kommer ut fra Dynavoice Magic F-6 anlegget. Komplett surround for rundt 5 lapper synes jeg er ganske greit.

Takk for hjelpa, en erfaring å ta med videre, så slipper jeg å klø meg i hodet om det skulle skje igjen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •