HDMI eller DVI overgang.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI eller DVI overgang.

Jeg har skjult annlegg (20mm rør), og ønsker å trekke bildekabel gjennom her. Ønsker helst digitalt. noen forslag til hvordan man kan løse dette? Får jo ikke HDMI eller DVI pluggen gjennom trekkerøret. Finnes det andre overganger e.l.?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gefen lager en løsning med to bokser som linkes med cat5-kabel(den får du gjennom røret). En boks settes ved spilleren som og kobles til med hdmi, sender den over cat5-kabelen som går til neste boks hvor det går hdmi ut til projektor.
    Vips, problem løst. Sjekk med importøren, Leteng , for mer detaljer enn hva jeg kommer på i farten.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eheitmann.no har slike også. mellom 5 og 600,- for disse klumpene. I tillegg må du ha Cat5 kabel også da. Ser for meg dette selv om jeg skal ha lengre strekk, skal være stabilt opp mot 30 meter.

For å overføre 1080p må du ha to Cat5 kabler pga båndbredden til signalet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet at slike lange avstander funker i praksis? Altså 30 meter i 1080p?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ja her er det jo en som har sett det fungere opp til 50 meter, men jeg skjønner ikke dette, det må da være noen ulemper med dette?

Dersom dette fungerer så bra hvorfor er ikke alle HDMI kabeler "to Cat 5 kabler med en HDMI plugg i hver ende"? Selvsagt alt i en kabel osv.

For ettersom jeg har forstått har ikke vanlige HDMI kabler mulighet til å fungere på 30-50 meter. Hvorfor er dette så mye bedre enn orginalen? Er det en forsterker i den boksen eller noe? Hva er ulempen her?

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Ja her er det jo en som har sett det fungere opp til 50 meter, men jeg skjønner ikke dette, det må da være noen ulemper med dette?

Dersom dette fungerer så bra hvorfor er ikke alle HDMI kabeler "to Cat 5 kabler med en HDMI plugg i hver ende"? Selvsagt alt i en kabel osv.

For ettersom jeg har forstått har ikke vanlige HDMI kabler mulighet til å fungere på 30-50 meter. Hvorfor er dette så mye bedre enn orginalen? Er det en forsterker i den boksen eller noe? Hva er ulempen her?

At det funker er det ingen tvil om, har kjøpt slike selv. Har ikke testet på veldig langt strekk selv, men så jo strekket som Heitmann hadde satt opp i Gausdal.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1014258

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1014768

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så annonnse for den fra Leteng, den trengte vel 1 cat 5 kabel og en tur/retur fiber (tvillingkabel) kabel får å funke.

Er man flink til å lodde så får man nok koplet på en DVI plugg, man gjør i hvertfall det på VGA.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir snakk om lange strekk her i huset, PJ f.eks., så er det ikke til om at jeg kommer til å prøve dette. Cat5 kabel har jeg fra før, i tillegg til at det er lettere å trekke i rør og terminere etterpå.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er bakdelen med dette? Vist det bare er fordeler med diette burde de jo lage nye HDMI kabler basert på Cat5, det er jo billig også...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det ser jo bra ut med denne fra Eheitmann.no: Varenummer : EX0101U01 Pris : 551,- pr set.

Men da er neste problem 2 stk Cat-5 ?

Er det enkelt å lodde på endepluggene på disse kablene?
    Såvidt jeg forstod når jeg leste burde det være UTP cable....hva er det?
    Hva er forskjellen på Cat5E og Cat6?

...noen som kan dette med lodding/terminering og bor i nærheten av Ski?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke lode på pluggene. De skal klemmes på med en spesiell tang. Sikkert noen i nærheten av deg som kan gjøre det, tar bare noen minutter å få det gjort.
    UTP=Unshielded Twisted Pair, dvs en uskjermet tvinnet parkabel. Forskjellen på Cat5 og Cat6 kan du se her

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    ...noen som kan dette med lodding/terminering og bor i nærheten av Ski?
    Ski Elektriske? Det blir vel litt dyrt

Clas Ohlson har det du trenger.

Du kan ta en annen løsning, hvor du monterer vanlig vegguttak og så bruker du patchekabler. Da er det en mye lettere montering for "hvermannsen"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjenner ikke noen poder som går elektrolinje og kan låne utstyr f.eks. Evt. ta kontakt med en vg. skole med elektro og få litt hjelp.

Vi prøver å være litt behjelpelig med slikt hos oss iallefall, lærerikt for elevene kan det være også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du skjønte at jeg er en "hvermannsen" ?????? hehe... skal vel finne ut av det.
    Er det forskjell på kvalitet på disse Cat-kablene? Duger Clas Ohlson kabler og plugger?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står det Cat 5 på kabel og plugger så skal de nok funke. Da skal de være testet mot standarden og takle det.

Bare husk 2 ting. Avmantle ytterkappe max 5cm, og maks 13mm opptvinning av parene. Og ikke avmantle selve lederene, det fikser pluggene/kontaktene selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •