Frustrert JVC-eier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frustrert JVC-eier

Her kommer en lang historie, om en tv som ikke virker helt som den skal, og dårlig oppfølging fra produsent/selger. Håper noen gidder å lese, og gi meg råd....Alt tas imot med takk

Kjøpte for et år siden en JVC tv, LT42A80ZU, fra elprice. Tven kostet den gang 13000 kr, og jeg var veldig fornøyd med bilde osv. Det hele startet den dagen jeg skulle henge tven opp på veggfeste. Hang opp tven, plugget i stikkontakten, men tven var helt død. Tok ned tven etter utallige forsøk, og kjørte den ut til butikken, når jeg kom frem til butikken koblet de i kontakten, og tven virket! Ble selvfølgelig overasket og flau, men tok den med hjem igjen, og den virket.

Noen uker etter kom jeg hjem fra tur, og tven virket ikke nå heller, var helt død. Tok den ned fra veggfeste og la den i sengen, plugget så i stikkontakten, og til all forundring virket den nå. Jeg grublet over dette,men hengte den opp igjen, og det virket bra.

Samme skjedde igjen en stund etter, og tven ble sendt til Oslo for sjekk, men de fant ingenting, og fikk tven tilbake.

Så skjedde det ENDA en gang, så jeg tok den ned fra veggen, koblet så i kontakten, og det virket. Det ble sendt inn reklamasjonskriv, uten svar, jeg purret i butikken og fikk beskjed om at det skulle bli sett på, men nå er det 3mnder siden, og har ikke hørt døyten

Slutten på historien er at for 3 dager siden skjedde det igjen, og nå rant det over. Jeg kjørte ASAP ut på butikken og var skikkelig streng, fortalte at dette fant jeg meg f*** ikke i, og de skrev mail til JVC og lovde meg svar neste dag.

Svaret jeg fikk var at skyldtes at jeg hadde tatt ut stikkontakten fra veggen, dette måtte ikke gjøres. Hvilken svar er det å gi? Dette ville fucke opp innstillinger, og gi tven et "sjokk", som kunne føre til dette. JVC og forhandler trur nok dette er slutten på visa, for jeg sa "åja ok", men dette kommer jeg ikke til å finne meg i. Dette er helt og rent bullshit etter min mening, å kunne ta ut stikkontakten skal da være helt u-problematisk. Dette har jeg alltid gjort når det lyner, eller drar på turer hvor jeg ikke er hjemme på noen dager. Dette skjer også da jeg f.eks. ommøblerer, så dette kan jeg ikke finne meg i.

Jeg har nå tenkt å skrive en mail, og sende den til JVC og elprice, at jeg forlanger å få hevet kjøpet. Jeg kommer til å true med å gå til forbrukerområdet. Trur dere dette lar seg gjøre? Jeg kommer til å si at jeg vil skrive et brukerinnlegg eller noe lignende, om JVC kan stille seg bak påstanden "det er ikke mulig å ta ut stikkontakten" osv. Hvilke argumenter kan jeg bruke? Dette kan være brannfarlig?? Rett og slett idiotisk at det ikke er mulig? Er litt dårlig til å formulere meg, og finne på gode argumenter....

Håper noen kan hjelpe meg, om dere har lest helt her til, så setter jeg veldig stor pris på det!

MVH
    Øystein

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal ta kontakt med forbrukerrådet.

Ting som "må" stå i stand by ville ikke jeg hatt i mitt hjem i hvertfall.

Skulle egentlig tro at dette er en funksjonsfeil!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres relativt utrolig ut!

Ring ditt forsikringsselskap, be de gi en uttalelse om hva de mener om at JVC og El-Price anbefaler deg å la stikkontakten til din dyrekjøpte TV stå i når det lyner.

De blir sikkert skikkelig happy 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo ærlig talt ingen defekt ved produktet da, ailnrock, men snarere en svakhet jeg er temmelig sikker at på ikke kun befinner seg hos JVC... Faktisk er det jo slik at mesteparten av elektrisk utstyr mister innstillingene etter 12-24 timer hvis strømmen trekkes ut. Det som jo er merkelig her er jo at du ikke får liv i TVen etter strømmen er tatt ut og inn igjen, DET er nok ikke helt normalt, men likefremt en svakhet fremfor en defekt slik jeg ser det...

Hvis du er redd for lynnedslag må du jo bare kjøpe deg et overspenningsvern, problem solved, og du kan bruke tiden din på annet enn å krangle med JVC...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette er jo ærlig talt ingen defekt ved produktet da, ailnrock, men snarere en svakhet jeg er temmelig sikker at på ikke kun befinner seg hos JVC... Faktisk er det jo slik at mesteparten av elektrisk utstyr mister innstillingene etter 12-24 timer hvis strømmen trekkes ut. Det som jo er merkelig her er jo at du ikke får liv i TVen etter strømmen er tatt ut og inn igjen, DET er nok ikke helt normalt, men likefremt en svakhet fremfor en defekt slik jeg ser det...

Hvis du er redd for lynnedslag må du jo bare kjøpe deg et overspenningsvern, problem solved, og du kan bruke tiden din på annet enn å krangle med JVC...
    Jeg vet ikke hvor mange elektriske "dingser" jeg har i kåken - men absolutt alle blir slått av via en skjøtekontakter med bryter.

Absolutt ingen av dingsene har noe som helst problem med å huske alle instillinger selv etter en måned (ferie) uten spenning.

Hos meg finnes det ikke en apparat som står i "Stand By" nattestid (eller dagtid når jeg er på jobb heller).

Brannsikkerhet og energibesparing gjør dette til en selvfølge hos meg.

En tv som ikke funker etter at strømmen har vært borte en stund hadde jeg levert tilbake.

PS - å nappe ut ledningen til tven er en mye bedre beskyttelse mot lyn enn et overspenningsvern.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg trur jeg vil ta kontakt med forbrukerrådet. Om jeg har de i ryggen så vil nok saken kunne bli ganske annerledes.

Sitat Opprinnelig postet av lygren

At den glemmer innstillinger, at jeg må sette den inn på nytt, det har jeg vært borti før, men som du sier, det skal ikke være slik at den er død etter kontakten har vært ute. Kan godt hende at jeg går til innkjøpt av overspenningsvern, men vil ikke si det løser problemet mitt, hva med brannsikkerhet? Kan ikke det være et argument å bruke mot de? Korriger meg om jeg tar feil

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmm, joa, du kan sikkert krangle deg til at brannsikkerheten blir dårligere ved bruk av et overspenningsvern og konstant "on", men spørsmålet er jo hva en liksom skal gidde å bruke av egen og andres tid på...

Når det er sagt må jeg jo si at det høres merksnodig ut at TVen skal glemme innstillingene umiddelbart etter den kobles ut, for DET er jo ikke normalt da... Litt hukommelse har som oftest TVen, så det kan jo hende at faktisk batteriet internt må byttes ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke vet jeg.. Har ikke nok kunnskap rundt dette emne, så vil bare vite mest mulig så jeg kan si imot de når de kommer med enda flere uttalelser. Er det en ide å skrive i mailen at om ikke noe gjøres, vil jeg skrive et leserinlegg en eller annen plass, at folk ikke bør kjøpe JVC, da det er umulig å dra ut stikkontakten eller noe? Bare tenker litt høyt her. Kan ikke forstå hvordan JVC kan stå bak den påstanden, at tven blir død en liten stund om kontakten dras ut....

Hva trur dere jeg kan kreve? Jeg vil helst bare heve kjøpet, altså få pengene tilbake, og få meg en TV av et annet merke. Trur dere det lar seg gjøre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Heving har du vel ikke rett til basert på dette... Først og fremst må du jo finne ut om dette er en defekt eller en generell svakhet i produktet. Hvis det er en generell svakhet skal den være temmelig vesentlig før det danner grunnlag for heving, og selv om innstillinger som ikke lagres er irriterende, tviler jeg på at det kan defineres som en vesentlig svakhet i produktet som burde blitt opplyst om når du kjøpte TVen.

Er det ikke noen andre JVC-eiere som kan uttale seg rundt dette da? Forsvinner innstillingene umiddelbart hos alle, eller gjelder dette isolert TVen til ailnrock?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tven har vært sendt til Oslo, og sjekket grundig, fant ingen feil. Men største problemet er jo ikke at innstillingene forsvinner, det kunne jeg lett klart meg uten, problemet er jo den at av og til vil ikke tven på! Det er jo dette som irritererer meg.... Dette er jo umulig riktig???

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uti ifra brannsikkerhet så er anbefalingen at ingen apparater skal stå i Stand By - det medfører brannfare. Det anbefales videre å ta ut støpslet i forbindelse med tordenvær og hvis du skal ut å reise.

Hvis du nå følger Norsk Brannvernforenings råd så virker ikke tven?

Selv jobber jeg i et nettselskap og har vært med og sett en del nedbrente kåker, har deltatt i utredning av brannårsak ved et par tilfeller.

La oss si det slik - jeg har ikke skrudd av strømtilførselen til alt utstyr hos meg uten grunn.....

Men du kan jo gjøre som Lygren sier - sjekk litt rundt om andre har samme problem med tven? avsforum kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal prøve å høre litt rundt. Er ikke mange som har akkurat denne tven har jeg fått inntrykk av, men får sjekke. Takk for tips om norsk brannvernsforening, da har jeg noe å referere til, står svart på hvitt her :

Forholdsregler dersom tordenværet er like over deg

Søk ly innendørs hvis mulig.
    Trekk ut støpselet på elektriske apparater.
    osvosv....

Så den kan jeg ta med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skriver at TVen er helt død når du setter i kontakten ailnrock, vil det si at ikke stand by lampa lyser heller?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe standby-lys her, bare et grønt lys når tv'en er på.

Trur jeg kommer til å ringe forbrukerrådet imorgen, om jeg klarer å stå opp tidsnok etter nattskift

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå vært i kontakt med servicesjef for JVC Norge, og han avkreftet påstanden om at det ikke var rett å dra ut stikkontakten. Han sa at dette bare var tull, og kunne ikke forstå at de kunne finne på å si dette.

Så gikk jeg til Elprice og fortalte de dette og sa jeg ville heve kjøpet, men de nektet, og var ufordragelige, de sa at jeg måtte levere tv'en inn på ny. Tv'en har allerede vært inne på sjekk, i 3uker, uten å finne en eneste feil. rapporten jeg fikk fra serviceverkstedet var "langtidstestet, koblet om og renset alle kontaktet, ikke funnet noen feil". Så hvorfor skal jeg sende den inn på ny? Jo, elprice mente at kanskje de ville finne noe denne gangen, når de fikk vite at tv'en fortsaatt ikke var i orden. Dette mener jeg bare er tull, når de allerede har prøvd, for et par mnd'er siden, hvorfor skal de finne noen feil nå? Regner med at de prøvde alle muligheter sist? Eller tenker de sånn "jaja fant ingen feil, men kanskje den fikser seg selv"

VELDIG lite keen på å sende den inn igjen, da jeg synes dette er forferdelig uprofesjonelt. Jeg kommer aldri til å handle på elprice igjen, og det trur jeg heller ikke noen av mine bekjente/venner/kollegaer kommer til å gjøre etter denne episoden, samme hvilket utfall dette får til slutt. Jeg kommer værtfall ikke til å gi meg før jeg står med pengene i neven eller flett nytt fjernsyn.
    Er jeg urimelig når jeg sier dette? Skrevet i frustrasjon

Kan jo lime inn denne saken her også, om han karen her, bur i samme by som meg..Akkurat samme butikk
    DinSide Økonomi - - Elprice vil ikke heve kjøpet

Dette er enden på visa, Lefdal kom til unnsetning og ga gutten ny pc:
    - Burde tatt oss mer seriøst

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ailnrock
    Det er ikke noe standby-lys her, bare et grønt lys når tv'en er på...
    Ok ser du svarte på det med standby-lys. Grunnen til at jeg spurte, er fordi et standby-lys litt lettere avslører en feil jeg en gang har opplevd en data monitor som oppførte seg ganske likt, og som skapte en viss frustrasjon.

Der var den faktisk bare en defekt kontakt i den power kabelen man putter inn i skjermen, og det var vær gang skjermen ble plassert der den skulle stå, med kabel og kontakt i litt bøy/spenn at problemet kom og gikk.

Ellers så synes jeg dette er en trist sak du beskriver, men feilen er vel også av en slik art at det kan være meget vanskelig å detektere den, og utbedre den. Tror de fleste butikker vil kunne bli litt vanskelige å ha med å gjøre med slike saker, men de er vel også interessert i fornøyde kunder, så en viss komensasjon eller aller helst en ny skjerm kan vel være en god løsning i slike tilfeller.

Er det ikke noe med at ved 3 gangs reperasjon/reklamasjon, har kunden rett på ny vare eller heve kjøpet?

Synes ellers ikke du er urimelig nei.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ok ser du svarte på det med standby-lys. Grunnen til at jeg spurte, er fordi et standby-lys litt lettere avslårer en feil jeg en gang har opplevd en data monitor som oppførte seg ganske likt, og som skapte en viss frustrasjon.

Der var den faktisk bare en defekt kontakt i den power kabelen man putter inn i skjermen, og det var vær gang skjermen ble plassert der den skulle stå, med kabel og kontakt i litt bøy/spenn at problemet kom og gikk.

Ellers så synes jeg dette er en trist sak du beskriver, men feilen er vel også av en slik art at det kan være meget vanskelig å detektere den, og utbedre den. Tror de fleste butikker vil kunne bli litt vanskelige å ha med å gjøre med slike saker, men de er vel også interessert i fornøyde kunder, så en viss komensasjon eller aller helst en ny skjerm kan vel være en god løsning i slike tilfeller.

Er det ikke noe med at ved 3 gangs reperasjon/reklamasjon, har kunden rett på ny vare?

Synes ellers ikke du er urimelig nei.
    Ok. Ja skulle tru de var interessert i være litt imøtekommende værtfall, men niks, de er rett og slett uhøflige. Om jeg leverer den inn en gang til så er det siste mulighet de har.... Det er to forsøk i følge den nye forbrukerloven. Så får vel bare bite i sure eplet og levere den inn igjen. Skal værtfall kreve lånefjernsyn i mellomtiden Men gir meg ikke med det første.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har tven kommet tilbake fra 2uker hos JVC Norge, de hadde oppdatert software og byttet en nett-del(?). Da jeg hengte opp tven igjen var det akkurat samme feilen....

Butikksjefen på elprice bor 4 hus bortiforbi meg her så ringte å spurte om han kunne komme bort å se at jeg faktisk snakket sant, om jeg skulle ta dette med opp med JVC følte jeg at hans ord var sterkere enn mitt, men det ville ha IKKE. Så jeg kjørte tven ut, og den virket i butikken. J**** sleipt!!!!
    Den skal nå stå der for testing, noe jeg mener er meningsløst......Hva kan jeg gjøre?

Har de rett til å prøve reperasjon to eller tre ganger? Han sa 3, jeg mener jeg har lest 2....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker helt feil, så kan de fikse samme feil 2 ganger. Den 3 gangen har du krav på pengene tilbake eller nye tv. (som sagt, er ikke 100% sikker her) Ta og Google kjøps loven, så finner du nok ett svar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat kjøpsloven:
    " Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet."

To ganger ja.. google vet det meste...problemet her er jo bare å få bevist at det faktisk er en feil. Er så forbasket irriterende feil for den hender bare av og til og selvfølgelig aldri "når den skal". Noen som har tips hvordan jeg kan gå frem?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •