dvd vs mkv vs blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dvd vs mkv vs blu-ray

Tror ikke jeg har sett denne diskusjonen blitt tatt opp før, og dette er noe jeg lurer meget på.

Sitter og sammenlikner LOTR-TFOTR fra ex.dvd (den box`n med 4 dvd-plater) og mkv (signalkilde hd-tv, så ingen blu-ray rip (har vel heller ikke kommet på blu-ray)).

Jeg ser til min skuffelse (faktisk) at min oppo 980 har et mye mer kornete og dårlig bilde enn denne 720p mkv fila fra min popcornhour.

Spm mitt er dette:

Er overgangen fra mkv til blu-ray i billedkvalitet like stor som den jeg opplever fra dvd til mkv? Det er sikkert endel brukere her inne som kan svare på dette?

Til info er dette testet på en 42px70

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første så er mkv bare en kontainer og kan inneholde så mangt. Feks så kan både blu-ray og dvd lagres i mkv og med full kvalitet.

Jeg kan også svare deg på forskjellen mellom transformers dvd, hd-dvd og 720p x264 rip lagret i mkv. Dvd er dårligst, mens hd-dvd og 720p er helt likt. Nå har ikke jeg fullhd tv, så hd-dvd ble jo skalert til "720p" uansett.

Casen her er at x264 er svært effektivt og med en god jobb så blir 720p rip helt identisk med blu-ray som er skalert ned til 720p.

Det er uansett store forskjeller på både bdrip aka "mkv", retail blu-ray og dvd. Feks fines det gode dvd'er som er bedre enn dårlig blu-ray osv. Jeg kan nevne at jeg har tittet på litt 720p rips fra nettet og det kan faktisk se svært bra ut, desidert bedre enn dvd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    For det første så er mkv bare en kontainer og kan inneholde så mangt. Feks så kan både blu-ray og dvd lagres i mkv og med full kvalitet.

Jeg kan også svare deg på forskjellen mellom transformers dvd, hd-dvd og 720p x264 rip lagret i mkv. Dvd er dårligst, mens hd-dvd og 720p er helt likt. Nå har ikke jeg fullhd tv, så hd-dvd ble jo skalert til "720p" uansett.

Casen her er at x264 er svært effektivt og med en god jobb så blir 720p rip helt identisk med blu-ray som er skalert ned til 720p.

Det er uansett store forskjeller på både bdrip aka "mkv", retail blu-ray og dvd. Feks fines det gode dvd'er som er bedre enn dårlig blu-ray osv. Jeg kan nevne at jeg har tittet på litt 720p rips fra nettet og det kan faktisk se svært bra ut, desidert bedre enn dvd.
    Takker for GODT svar!
    I og med at 42px70 kun er hd-ready vil aldri 1080p få sin fulle effekt på denne tv`n, am i right? 720p mkv filene (vanligvis 4-8gig) derimot har jeg meget god erfaring med. Har dog aldri fått testet mot en hd-dvd eller blu-ray spiller, men hvis det stemmer at kvalitet på bildet (ikke lyd) er tilnærmet identisk så må det jo konkluderes med at mkv er en svært genial container?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en bra mkv encoded film er like bra som bluray på kvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    en bra mkv encoded film er like bra som bluray på kvalitet
    Det er som å si at du kan få like god kvalitet på en harddisk som på en blu-ray plate.

MKV har ingenting med kvaliteten å gjøre.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er som å si at du kan få like god kvalitet på en harddisk som på en blu-ray plate.

MKV har ingenting med kvaliteten å gjøre.
    du veit hva jeg mener det. når man snakker om mkv så snakker man om x264. ikke prøv å gjøre det komplisert a :x

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    du veit hva jeg mener det. når man snakker om mkv så snakker man om x264. ikke prøv å gjøre det komplisert a :x
    MKV kan inneholde avi (inkl. divx, divx hd, xvid,), mpeg (mpg, vob, m2v, evo, m.m.), mp4, mov (quicktime), realmedia, vc1, i tillegg til x264 og et lass lydformater. Jeg har et par TB med MKV av høyst ulike sammensetninger. Så MKV er ikke automatisk synonymt med x264.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    de færreste av mine mkv er x264. Men det er overvekt av x264 på animasjonsfilmer. Ellers er det stort sett MPEG4 det går i når man ripper bd og MPEG2 for dvd. MKV er en kontainer, overforenkling kan være forvirrende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x264 er en GPL/open-source enkoder-implementasjon som koder for h.264-formatet. Å si at en fil "er x264" er som å si at en CD "er Steinway" fordi musikeren brukte et Steinway-piano til å spille den inn...

Bluray støtter formatene MPEG2, h264 og VC1.

Såvidt jeg forstår kunne filmstudioene utmerket godt ha brukt x264 når de lager Bluray-titlene sine.

Derfor er det vanskelig å forstå for meg hva "magien" med x264 er, annet enn at det er en god implementasjon, og at h264 er et godt format, og at Bluray-utgivelser kodes ved unødig høy bitrate (slik at man kan transkode ned til lavere rate uten mye artifakter).

-k

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    x264 er en GPL/open-source enkoder-implementasjon som koder for h.264-formatet. Å si at en fil "er x264" er som å si at en CD "er Steinway" fordi musikeren brukte et Steinway-piano til å spille den inn...

-k
    Jeg mente h264, sorry.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Bluray støtter formatene MPEG2, h264 og VC1.

-k
    Hæ, er jeg på viddene når jeg trodde at MPEG2 var DVD-standard og MPEG4 ble brukt til bd?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hæ, er jeg på viddene når jeg trodde at MPEG2 var DVD-standard og MPEG4 ble brukt til bd?
    ca 10% av alle BD filmer er encodet til MPEG 2

MPEG4 på BD heter vel AVC (og AVC er det mest brukte codec med ca 60 %)

Da gjenstår siste prosenter til VC-1

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Blu-ray formatet ble utviklet for å bruke MPEG2. Det var veldig sent i prosessen at de også aksepterte VC-1 og h264.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    ca 10% av alle BD filmer er encodet til MPEG 2

MPEG4 på BD heter vel AVC (og AVC er det mest brukte codec med ca 60 %)

Da gjenstår siste prosenter til VC-1
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bluray#Video
    "For video, all players are required to support MPEG-2 Part 2, H.264/MPEG-4 AVC, and SMPTE VC-1"

H.264/MPEG4 part 10/AVC er 3 betegnelser på samme codec, avhengig av hvem man ønsker å gi "æren".

H.264/MPEG-4 AVC is a block-oriented motion-compensation-based codec standard developed by the ITU-T Video Coding Experts Group (VCEG) together with the ISO/IEC Moving Picture Experts Group (MPEG). It was the product of a partnership effort known as the Joint Video Team (JVT). The ITU-T H.264 standard and the ISO/IEC MPEG-4 AVC standard (formally, ISO/IEC 14496-10 - MPEG-4 Part 10, Advanced Video Coding) are jointly maintained so that they have identical technical content.
    -k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •