Endre oppløsning på bilder på Ferie bildene mine

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endre oppløsning på bilder på Ferie bildene mine

Var på Europatur med noen kompiser i sommer, og tok en del bilder med ett Canon Ixus 75 kamera som kompisen min lånte av sin mor.

Når vi kom hjem så skulle jeg ordne med bildene osv, ser igjennom en 5 -6 stk og de er i 3072x2304,som jeg syntes er greit for da kan jeg ha de som bakgrunner osv,

men så har de seg slik at de resterende 500bildene er i 640x480, han romlingen av en kompis av meg hadde visst klart og bytte på de i fylla eller noe sånt,så resten er jo sånn:/.

Så det jeg lurer på er om det går og fikse på størrelsen på noen måte??

Prøvd og skaler opp i Photoshop osv, men blir jo ikke veldig bra, er ikke akkurat noe reser i Photoshop.

Noen som har noen tips??

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok dessverre ikke noe du kan gjøre her. Man kan ikke legge til mer informasjon enn det allerede er i bildet.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jukse litt da.. hvor store hadde du egenlitg tenkt deg bildene dine?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt... er ikke så veldig mye du kan gjøre. Photoshop er bra, men det kan ikke trylle. Det du uansett skal gjøre når du først forstørrer; Når du får opp boksen "image size", skal du nederst i den boksen velge "bicubic smoother (best for enlargement)" alternativet. Etter du har forstørret kan du også legge på noen filter for å glatte over kornethet i bildet. Filter -> blur -> gaussian blur, ca. 0,3 til 0,5 i verdi. Eventuelt Filter -> blur -> surface blur. Ikke bruk for mye av den, da ser bildene fort malt ut. Du kan til slutt legge på litt sharpness.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Kjipt... er ikke så veldig mye du kan gjøre. Photoshop er bra, men det kan ikke trylle. Det du uansett skal gjøre når du først forstørrer; Når du får opp boksen "image size", skal du nederst i den boksen velge "bicubic smoother (best for enlargement)" alternativet. Etter du har forstørret kan du også legge på noen filter for å glatte over kornethet i bildet. Filter -> blur -> gaussian blur, ca. 0,3 til 0,5 i verdi. Eventuelt Filter -> blur -> surface blur. Ikke bruk for mye av den, da ser bildene fort malt ut. Du kan til slutt legge på litt sharpness.
    okai takk skal du ha, får prøve det og se hvordan de blir da.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Man kan jukse litt da.. hvor store hadde du egenlitg tenkt deg bildene dine?
    hvertfall i en størrelse som jeg kan bruke de som bakgrunnsbilder på Pcen

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chal
    Var på Europatur med noen kompiser i sommer, og tok en del bilder med ett Canon Ixus 75 kamera som kompisen min lånte av sin mor.

Når vi kom hjem så skulle jeg ordne med bildene osv, ser igjennom en 5 -6 stk og de er i 3072x2304,som jeg syntes er greit for da kan jeg ha de som bakgrunner osv,

men så har de seg slik at de resterende 500bildene er i 640x480, han romlingen av en kompis av meg hadde visst klart og bytte på de i fylla eller noe sånt,så resten er jo sånn:/.

Så det jeg lurer på er om det går og fikse på størrelsen på noen måte??

Prøvd og skaler opp i Photoshop osv, men blir jo ikke veldig bra, er ikke akkurat noe reser i Photoshop.

Noen som har noen tips??
    aah dette er kiipt ja. funker jo ikke så bra og måtte skalere opp så mye.
    beste tipset til neste gang er jo så klart å sjekke slike innstillinger kansje litt oftere, så feilen ikke gjentar seg selv trur jeg ISO instillingen er den jeg sliter mest med å huske. når jeg noen ganger trenger å skru den en del opp, og så glemmer å skru den ned igjen. kansje ikke like ille som å ha for lav oppløsning, men de blir jo kornete allikavell da...

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chal
    hvertfall i en størrelse som jeg kan bruke de som bakgrunnsbilder på Pcen
    Et triks kan være å gjøre bildet større i flere step. 10% av gangen. evt mindre.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd dette?

-solution-640x480-png

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Har du prøvd dette?

-solution-640x480-png

moha glem det. har du noen gang prøvd denne oppløsningen på en full HD skjerm?? da bilde blir ikke noe mer brukbart av den grunn samt du får plass til kansje 2stk ikoner på skrivebordet fordi de blir så svære...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Et triks kan være å gjøre bildet større i flere step. 10% av gangen. evt mindre.
    Dette er viktig!

Uansett;

Hvis du skal resize bildene er dette veien å gå. Jeg ville nok gjort det slik (krever Photoshop):

1. Lag en ny Action, kall den "ferieminner" eller noe slik.

2. Control+Alt+I får frem resize. Her tar du bildet opp 5 % av gangen (altså 105 % hver gang) til du får ønsket størrelse. Noe mer enn en dobling vil uansett triks ødelegge bildene totalt. Huk av på Bicubic Smoother for hver gang.

3. Legg på ca 0,5 piksler blur.

4. Hent opp "Unsharpen Mask". Sett "Amount" til 20 % og "Radius" til 30 piksler. Threshold skal være "0". Dette vil øke kontrasten mellom skygge og høylys uten å skarpe opp bildet.

5. Prøv deg frem med "Unsharpen Mask" for å skarpe opp bildet. I dette tilfellet ville jeg nok satset på stor radius (2,4 - 7,0) og liten prosentvis oppskarping (30 % kanskje) for å ikke skarpe opp de ødelagte pikslene. Alternativt, hvis utgangspunktet er godt (uten for mye støy o.l. er tallene 200 % og 0,5 piksler ok). Ha bildet oppe på skjermen i 100 % når du gjør dette, slik at du har full kontroll.

6. Lagre Actionen du startet.

7. Kjør Actionen på alle bildene, ETTER at du har kopiert alle sammen over i en ny mappe. Da vil du i alle fall ha originalene til senere hvis noe skulle skjære seg.

Er du heldig vil det la seg gjøre å printe dem i 10x15cm uten at det ser alt for galt ut. Dette er uansett et prosjekt dømt til å mislykkes.

Som vedlegg kan du se et bilde som er skarpet opp til godt over dobbelt størrelse. Det blir ikke bra, men du kan i alle fall få bildene ut på papir og bli ganske fornøyd. Hvis noen er interessert i denne Actionen til Photoshop CS2 kan jeg legge den ut til nedlasting.

Du må gjerne sende meg et bilde, så kan jeg se om det er mulig å gjøre noe med dem. Send det i så fall til akto@aktomedia.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt ferieminne Atle?

Pengene som forsvant i ferien? I så tilfelle må det ha vært litt av en ferie. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerpenger dette her Gorm

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom deg i banken

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pengene er allerede overført til Tyskland. Nok OT

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for så mange svar tar og sender deg en Mail jeg Akto, så kan du se på ett bilde og se om det er noe og gjøre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en artikkel / test av ulike programmer for resize: TEST: "Falske" megapiksler? - Akam.no

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Her er en artikkel / test av ulike programmer for resize: TEST: "Falske" megapiksler? - Akam.no
    se her ja, da har jeg litt og lese på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •