Spørsmål vedr. opp/nedscalering av BD/DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål vedr. opp/nedscalering av BD/DVD

Dette er noe som har plaget meg ganske lenge...

Blu-ray filmer: Bør jeg sende et 1080P signal til TV og la den nedscalere bildet til 720P eller bør jeg sende et ferdig nedscalert bilde i 720P til TVen? Blir det noen synlig forskjeld?

Når det gjelder DVD avspilling så oppskalerer spilleren gladelig DVDene til 1080P og sender bildet til TV som da må nedscalere igjen. Er dette riktig måte å gjøre det på?

Og til sist et lite spørsmål: Når trenger man forsterker med videoscalering?

Jeg har følgende utstyr:
    TV: Pioneer 5080XA
    Blu-ray: Samsung BDP-1400

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svarene her avhenger helt av kvalitetsforskjellen på bildebrikkene som sitter i din avspiller og i din TV. er bildebrikken best i avspiller bør du la denne foreta skaleringen, altså sende et 720p signal (da dette er nærmest din TVs oppløsning) videre til TV'en. motsatt, er bildebrikken best i TV'en sender du et uskalert signal til TV slik at denne foretar skaleringsjobben.

angående å sende et 1080p signal til skjermen som uansett må nedskalere pga. dens native-oppløsning: jo flere skaleringsjobber, jo mer behandlet blir signalet, noe som ikke alltid er positivt. se det slik: oppskalering legger til linjer med info som allerede ligger der, altså f.eks. linjedobling. da er det dumt å først legge til linjer, og så trekke de fra igjen (det som skjer hvis du oppskalerer til 1080p i avspiller og TV nedskalerer igjen) fordi sannsynligvis vil ikke det nedskalerte bildet være 100% likt den opprinnelige kilden.

bildebehandling i receiver kan du ha behov for av ulike grunner:

hvis du har flere kilder uten god bildebrikke (de støybehandler og/eller skalerer dårlig) er det greit med en enhet som alle er koblet til og som behandler bildet. her er det forskjell på analoge og digitale kilder, da bare dyrere receivere behandler digitale bildesignaler. tilsvarende er det bare dyrere receivere som foretar støybehandling. Faroudja-chippen som finnes i de fleste receivere, bl.a. Denons receivere er ikke beregnet på HD prosessering, men er opprinnelig laget for å deinterlace SD-signaler!

for øvrig skal bildebrikken i Pioneer-skjermen din være ganske bra denne skjermen (og alle (?) andre) HD-ready skjermer har ikke 1280x720 oppløsning og må derfor uansett skalere et 720p-signal. forskjellen (eller ulempene) ved å sende et 1080p og 720p signal er uansett de som beskrevet over.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg frem og se hva du synes blir best, jeg holder en knapp på at tv'en din gjør en best skaleringsjobb og at den derfor ikke har noe i mot 1080p/24, du vil da også få den orginale framraten på 24 bilder i sekundet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for utfyllende svar!:-D