HDMI: Limited eller Full Range

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI: Limited eller Full Range

I fbm kjøp av ny reciever, så ser jeg at bl.a. Yamaha RX-V1800 ikke støtter "Full Range" HDMI-signaler, og mange lurer på om V1900 kommer til å gjøre det. Men så er spørsmålet: Har det noe å si?

Jeg har lest HDMI Enhanced Black Levels, xvYCC and RGB, men er fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre, og om det evt gjør at jeg ikke får det best mulige bildet.

Det jeg har nå er en PS3, en PC, en HDMI-switch (som skal byttes ut med en Yamaha RX-V1900 eller tilsvarende) og en Panasonic PT-900EA prosjektor.

Men hvordan skal jeg stille inn PS3 og HTPC?

Eller, la meg dele opp spørsmålene:

1. Jeg setter PS3en til "Limited Range", HDMI-switchen klipper signalet (men ikke utenfor hva jeg sender) og jeg vil få riktig bilde med "Blacker than Black"?

2. Jeg setter PS3'en til "Full Range", HDMI-switchen klipper signalet og jeg vil ikke få alle de nivåene av sort jeg skal?

3. Hva skjer om jeg setter PS3'en til "Full Range" og HDMI-switchen ikke klipper signalet? Siden kilden (Blu-Ray) kun har "Limited Range", så har det kanskje ikke noe å si?

4. Men hva skjer om jeg setter PS3'en til "Full Range" og spillene mine? Vil de da benytte alle 255 nivåene, mens filmene bare benytter 219 nivåer?

5. Vil ikke det gjøre at kalibreringen blir feil, altså, riktig for spill, men feil for film?

6. Og hvordan skal jeg stille inn PC'en min, som pr default kjører alt ut med alle 255 nivåene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, etter å ha lest litt på egen hånd oppdaget jeg at jeg mikser sammen to ting: Full / Limited Range har ikke noe med "Blacker than Black" å gjøre. Men det kan skape "Grå-knusing" i gråskalaen.

Derfor prøver jeg meg med noen ny spørsmål:
    For Blu-Ray/DVD er jo niåvene 16-235 standard, altså Limited Range.
    For PS3 (spill og XMB) er det nivåene 0-255 (sRGB) som er standard, altså Full Range.

1. Da jeg setter min PS3 til Full Range og spiller av en Blu-Ray. Amper han da 16-235 til 0-255, slik at det blir lagt inn informasjon i bildet som ikke er det fra før? Men jeg trenger ikke å kalibrere bildet, fordi sort (16) blir sort (0).

2. Eller, lar han bilde passere uten modifikasjon, slik at kalibreringen blir feil? Det som er sort (16) blir egentlig mørk grå (16, der sort er 0).

3. Hva når jeg setter PS3'en til Limited Range (16-235) og jeg viser ett bilde/spill med Full Range (0-255). Får jeg da grå-knusning for nivåene mellom 0-16 og 235-255, eller "forminsker" han skalaen? Uansett, så vil han jo forkaste noe informasjon?

Hva sier dere om saken?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •