Offisiell diskusjonstråd - Projektor Symposium 2004 - OPPD. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 137 av 137
    Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en Model One og en A11 8)

Hva om dere tok dere en tur til meg?
    Jeg bor ca 30min fra Oslo.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei folkens!

Fint om dere tar dette videre over PM eller i en ny tråd i "generell chitchat", her diskuteres symposiumet. Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Jeg og Ak synes jo ikke at Marantzen var direkte dårlig, det som var så synd var at den neppe var satt noe særlig godt opp. Har vel mistanke om at unge herr Rørvik mer bedre på lyd enn bilde .... :wink:
    Rørvik som i Lars Rørvik? (Fra Neby)

Hågen

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørvik som i Lars Rørvik? (Fra Neby)
    Det var ham vi tenkte på ja. Det kan selvsagt også være at Marantzen hadde middelmådige fabrikkinstillinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Marantzen ved flere anledninger med måleinstrumenter, og den har hatt fabelaktige fabrikk-innstillinger - nesten helt perfekt. Men det var gjennom analoge tilkoblinger. Det eneste vi kan er å gjette på hva som ikke var optimalt med den på shoot-out'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er at fabrikkinnstillingene, av en eller annen grunn, ikke alltid er like gode for DVI som for de analoge signalkretsene. Dette kan muligens skyldes at det ikke har vært så mange DVD-spillere med digital utgang på markedet enda. Og fabrikkinnstillingene for DVI har derfor ikke blitt prioritert i samme grad som f.eks. komponent? Dette blir i grunnen bare spekulasjoner i fra min side.

I tillegg må også kilden (DVD-spilleren) i seg selv være så nøytral som mulig for at gode fabrikkinnstillinger hos projektoren skal være til nytte.

Når det gjelder hva vi kan trekke ut av konklusjoner fra shootouten, så synes jeg du undervurderer din egen observasjonsevne, Per Johnny :-D . Vi er da vel ikke så blinde at vi trenger måleinstrumenter for å oppdage/analysere avvik i den størrelsesorden vi her snakker om?

Som flere har påpekt, må gamma trackingen ha hatt et relativt stort avvik fra 0 for lave IDE verdier hos Marantzen, mens den for noe høyere verdier så ut til å være ganske så bra.

Om man skal tro flertallet her, så var gråtone trackingen til Marantzen sånn noenlunde i orden. At den viste varme grønnfarger kan jo ha vært riktig, og til og med et pluss? Generelt har jo DLP projektorer problemer med å reprodusere ren grønn.

Som eier av en Action!, har dette skapt betydelige forventninger til hva det nye fargehjulet vil bringe etter oppgradering. Bare synd at verken ProjectionDesign eller Infocus hadde mulighet til å stille med sin aller siste modell.

Ellers må jeg si at foredragsholderen fra TI skuffet stort. Men det kan ha hatt sammenheng med mine egne forventninger om en mere teknisk fokus på hva som kommer. Uansett, så virket det ikke som om han hadde særlig peiling på noe som helst, bortsett fra salgsstatistikker... :roll:

TI: Get your act together and give us a 1080 DMD chip now. The marked has been there all the time! :razz:

Man trenger jo ikke vente på at HD DVD eller BD skal lanseres. Selv DVD blir betydelig bedre ved oppskalering/interpolering til høyere oppløsninger. Det vil en hver CRT eier kunne fortelle oss... 8)

raZorfish

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TI: Get your act together and give us a 1080 DMD chip now. The marked has been there all the time!
    Virker som de har en annen strategi enn Intel f eks. Som slipper nye prosessorer ganske raskt. Mens TI melker i større grad markedet..

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Når det gjelder hva vi kan trekke ut av konklusjoner fra shootouten, så synes jeg du undervurderer din egen observasjonsevne, Per Johnny :-D . Vi er da vel ikke så blinde at vi trenger måleinstrumenter for å oppdage/analysere avvik i den størrelsesorden vi her snakker om?

Som flere har påpekt, må gamma trackingen ha hatt et relativt stort avvik fra 0 for lave IDE verdier hos Marantzen, mens den for noe høyere verdier så ut til å være ganske så bra.

Om man skal tro flertallet her, så var gråtone trackingen til Marantzen sånn noenlunde i orden. At den viste varme grønnfarger kan jo ha vært riktig, og til og med et pluss? Generelt har jo DLP projektorer problemer med å reprodusere ren grønn.

raZorfish
    Enig der, men vi trenger måleinstrument for å korrekt kalibrere. Husk at gråtoner kan syntes å være noenlunde nøytrale, selvom det faktisk er ganske for mye grønnt i dem. Avvik i nedre del gir stort utslag i video-bilde, spesielt hudtoner, da mesteparten av informasjonen ligger i området 20-50 IRE.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Enig der, men vi trenger måleinstrument for å korrekt kalibrere. Husk at gråtoner kan syntes å være noenlunde nøytrale, selvom det faktisk er ganske for mye grønnt i dem. Avvik i nedre del gir stort utslag i video-bilde, spesielt hudtoner, da mesteparten av informasjonen ligger i området 20-50 IRE.
    Ja, det er jeg helt enig med deg i. Uheldigvis er slikt utstyr normalt meget dyrt. Et av de ledende produktene, Milori ColorFacts, koster vel flere titallstusen for nødvendig hardware og software?

Via SECRETS sine sider kom jeg over denne siten som tilbyr en slags fattigmannsløsning, men som visstnok skal være ganske bra:

http://www.smartavtweaks.com/

Vurderer i øyeblikket å kjøpe dette SMART III produktet, men det finnes kanskje norske firmaer som kan utføre kalibreringen til en overkommelig penge (selv om dette tar bort noe av gleden ved å gjøre det selv ;-) )?

raZorfish

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via SECRETS sine sider kom jeg over denne siten som tilbyr en slags fattigmannsløsning, men som visstnok skal være ganske bra:

Vurderer i øyeblikket å kjøpe dette SMART III produktet, men det finnes kanskje norske firmaer som kan utføre kalibreringen til en overkommelig penge (selv om dette tar bort noe av gleden ved å gjøre det selv )?
    Smart ll og lll er videenkjent på AVS forum, og jeg har enda ikke lest noen negative tilbakemeldinger om produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Ja, det er jeg helt enig med deg i. Uheldigvis er slikt utstyr normalt meget dyrt. Et av de ledende produktene, Milori ColorFacts, koster vel flere titallstusen for nødvendig hardware og software?

Vurderer i øyeblikket å kjøpe dette SMART III produktet, men det finnes kanskje norske firmaer som kan utføre kalibreringen til en overkommelig penge (selv om dette tar bort noe av gleden ved å gjøre det selv ;-) )?

raZorfish
    Ja, det er dyrt, men skikkelig gøy å ha hvis man er interessert i dette faget. Har selv investert i en Minolta CL200, som også kan brukes sammen med ColorFacts. Faktisk så er det en av de få investeringene jeg har gjort som jeg aldri har tvilt på i etterkant.

Det var ganske frusterende å se at det var forholdsvis mye å gjøre med projectorene som var shoot-out'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Smart ll og lll er videenkjent på AVS forum, og jeg har enda ikke lest noen negative tilbakemeldinger om produktet.
    Ja, du har rett. Det var AVS forum erfaringer jeg baserte min omtale av dette produktet på. Er det noen medlemmer av dette forumet som har prøvd dette produktet (dette er jo for så vidt relevant med tanke på bedre kalibrering før neste shootout)?

raZorfish

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Oppdaterer første innlegg med veil. pris på de fire testprojektorene! Verdt å merke seg at Screenplay nå ligger på 49990...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    ...Det var ganske frusterende å se at det var forholdsvis mye å gjøre med projectorene som var shoot-out'en.
    Et vesentlig moment som jeg er helt enig i, men som det kan være vanskelig å gjøre noe med i praksis uten betydelige forberedelser fra projektorprodusentene eller andre frivillige med nødvendig kompetanse og utstyr.

Men det burde absolutt ha vært prioritert for å få til en korrekt benchmarking/sammenligning. Dessuten burde det være i produsentenes egeninteresse... ;-)

raZorfish

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har rett. Det var AVS forum erfaringer jeg baserte min omtale av dette produktet på. Er det noen medlemmer av dette forumet som har prøvd dette produktet (dette er jo for så vidt relevant med tanke på bedre kalibrering før neste shootout)?
    Har ikke hørt om noen her som har produktet. Jeg var selv ca 1mm fra å kjøpe, men det hjelper jo ikke.. :roll:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Oppdaterer første innlegg med veil. pris på de fire testprojektorene! Verdt å merke seg at Screenplay nå ligger på 49990...
    ja de selger vel ut det som finnes av disse for å gjøre plass til de kommende stjernene som dessverre ikke fant frem til symposiumet i tide. det er vel ingen fare for at de vil fortsette med agressive pris mot action one. håper begge de nye blir å se på ett fremtidig symposium 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset dette fra en rykende fersk omtale av Marantz VP-12S3 i mai nummeret av WSR:

The projector’s most innovative new feature is a unique gray scale auto-calibration system. Each projector includes a color analyzer pod that temporarily snaps over the lens like a lens cap. The auto calibration system generates appropriate test patterns and reads data from the color analyzer pod through a cable that attaches to the rear panel RS-232 port. The projector also incorporates a color correction filter (ORCA™) to remove excess yellow from the light that passes through the color wheel. A more neutral white light is said to improve the color palette accuracy and the green primary color in particular.
    Dette forklarer vel muligens hvorfor fargebalansen til VP-12S3 var best av samtlige projektorer i shootouten...

Lenger ute i omtalen kommenteres det på at de pre-definerte gamma innstillingene er i laveste laget (under 2), hvilket vel også forklarer hvorfor gråtone detaljene var så dårlige for lave IRE verdier...

raZorfish

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •