Offisiell diskusjonstråd - Projektor Symposium 2004 - OPPD. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 137
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    I noen scener (spes. pirates of carribbean) gjorde sortnivået til Marantzen at bildet fikk mere dybde, men igjen, for lite skyggedetaljer.
    Ja, det var spesielt skygger i ansiktene på Pirates of the Carribbean-kuttene som gjorde at jeg reagerte på den dårlige detaljeringen i mørke gråtoner på Marantz. Det skuffet meg.

En liten ting: Vi kan skylde på dårlig kalibrering av projektorene, men faktum er at ingen her (med mindre de har sett disse produktene ved andre anledninger) kan si at disse produktene yter noe bedre enn det vi så. Dette var likt for alle. Også Anders fra ProjectionDesign, som har mye erfaring med tekniske aspekter ved projektorer, bemerket den korte tiden de hadde hatt til rådighet med lyset av. Derfor tar jeg ikke helt alvorlig kommentarene om at "Projektor xxx var dårlig kalibrert og ville hevdet seg bedre hvis yyy var satt mer til zzz". Siden ingen av projektorene var maksimalt kalibrert, så vil det samme kunne gjelde for resten og de innbyrdes kvalitetsforholdene kan like gjerne svinge andre veien. I denne forbindelse burde faktisk Marantz hatt en liten fordel, siden samme leverandør hadde med lerretene og dermed burde ha erfaring med visning på dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting: Vi kan skylde på dårlig kalibrering av projektorene, men faktum er at ingen her (med mindre de har sett disse produktene ved andre anledninger) kan si at disse produktene yter noe bedre enn det vi så. Dette var likt for alle. Også Anders fra ProjectionDesign, som har mye erfaring med tekniske aspekter ved projektorer, bemerket den korte tiden de hadde hatt til rådighet med lyset av. Derfor tar jeg ikke helt alvorlig kommentarene om at "Projektor xxx var dårlig kalibrert og ville hevdet seg bedre hvis yyy var satt mer til zzz". Siden ingen av projektorene var maksimalt kalibrert, så vil det samme kunne gjelde for resten og de innbyrdes kvalitetsforholdene kan like gjerne svinge andre veien. I denne forbindelse burde faktisk Marantz hatt en liten fordel, siden samme leverandør hadde med lerretene og dermed burde ha erfaring med visning på dette.
    Du har vel forsåvidt riktig Roffe, og det er derfor en slik sammenligning egentlig ikke er verdt noenting så lenge alle projektorene ikke er riktig kalibrert på forhånd. Men ser man bort fra det så det allikevel ut som projektorene fra PD og Infocus var best satt opp.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...i tillegg fikk deltagerne tilsendt DVD-platen i forveien, nettopp for å kalibrere maskinene i forkant...

For øvrig er en tilbakemelding fra bl.a. Projectiondesign at projektoren må re-kalibreres for hver eneste type DVD-spiller, noe vi selvsagt tar til etteretning. Neste gang setter vi av litt tid i forkant, slik at godtfolket kan få fintunet projektoren i forhold til DVD-spilleren.

For øvrig er Screenplay 7200 pre-kalibrert til 6500k, og skal ikke trenge alt for mye kalibrering. Det samme gjelder vel egentlig for Action!, men jeg tror nok Marantz'en er glad i litt tweaking for å yte godt...

Sony bør jo, da gitt at målgruppen til denne projektoren ikke alltid er like teknisk opplyste, være temmelig godt kalibrert i forkant, uten at jeg er sikker på om Sony har tatt nettopp det til følge... Jeg synes imidlertid denne gjorde mye ut av seg slik den stod, og hadde det ikke vært for at den ble kjørt i "presentation"-modus, hadde den vært rimelig oppegående rent kalibreringsmessig.

Når det er sagt, hadde produsentene et godt kvarter til å tweake projektorene sine før visning, noe iallfall InFocus, PD og Marantz benyttet seg av, så helt ikke-kalibrert var ikke noen av projektorene. Spørsmålet er selvsagt om de ble kalibrert feil, men det må vi vel kunne anta gutta har dreisen på!(?)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hadde det ikke vært for at den ble kjørt i "presentation"-modus, hadde den vært rimelig oppegående rent kalibreringsmessig.
    Er dette verifisert? Enig at det så slik ut.

men det må vi vel kunne anta gutta har dreisen på!(?)
    Nja, ikke for å henge ut MR. Rørvik, men det virket ikke som om han hadde helt dreisen på S3'n. Tror f.eks. ikke den var så "grønn" i begynnelsen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, ikke for å henge ut MR. Rørvik, men det virket ikke som om han hadde helt dreisen på S3'n. Tror f.eks. ikke den var så "grønn" i begynnelsen.
    Jeg er personlig usikker på hvilken projektor som hadde den beste fargebalansen.

I den gule blomsterenga i Ringenes Herre var det kun Marantz av DLP-projektorene som IKKE hadde grønnskjær i blomstene. :shock:

I Matrix-klippene var det et klart grønnskjær i betongkonstruksjonene både hos Marantz og Infocus, mens ProjectionDesign gav grå betong (Sonyen var rosa, noe den var ganske gjennomgående...). Men Matrix-universet har jo et generelt grønnskjær, så det kan jo hende det var Action som var feil her.

Marantz hadde jo de mest brilliante fargene, og noen mener at fargemetningen var i overkant. Alle de andre hadde god fargemetning også, noe som kom bra fram i Finding Nemo.

Akkurat fargemetning og fargebalanse er vel noe av det som krever mest tweaking å få korrekt. Lys og kontrast bør vel de fleste kunne justere riktig i løpet av noen få sekunder, gitt at man har bra bilder å kalibrere etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjent, bl.a. fra AVS forum, at DVD-A11 gir grønnskjær for en rekke projektorer før ordentlig kalibrering (i alle fall for NTSC).

Ellers synes jeg arrangørene hadde valgt riktig DVD spiller til shootouten da denne regnes for verdens beste DVD spiller av annerkjente eksperter på området.

I den forbindelse satt jeg og lurte på om arrangørene hadde installert siste firmware versjon for A11. Ny firmware skal fikse menyhastighet og ikke minst makroblokking problemet som skyldtes at støykretsen (DNR) hos Faroudja brikken (FL2310) var satt for høyt fra fabrikk.

Siste firmware eller ei. Jeg la uansett ikke merke til noe makroblokking i noen av scenene som ble vist under shootouten.

raZorfish

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    I den forbindelse satt jeg og lurte på om arrangørene hadde installert siste firmware versjon for A11.
    HiFi-klubben ? Dream on.... :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers synes jeg arrangørene hadde valgt riktig DVD spiller til shootouten da denne regnes for verdens beste DVD spiller av annerkjente eksperter på området.
    Virkelig.. ? Hvem refererer du til da? Det finnes vel endel virkelige High-End DVD spillere som overgår denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Akkurat fargemetning og fargebalanse er vel noe av det som krever mest tweaking å få korrekt. Lys og kontrast bør vel de fleste kunne justere riktig i løpet av noen få sekunder, gitt at man har bra bilder å kalibrere etter.
    Ja, spesielt RGB fargebalanse skal jo stemme (må kalibreres) over hele gråtone skalaen (også kalt grey scale tracking).

Men ikke undervurder tiden som trengs for å kalibrere lysintensitet, i alle fall om det skal gjøres ordentlig. Denne skal nemlig også stemme over hele gråtone skalaen. Dette blir gjerne kalt gamma tracking, dvs. hvordan lysintensiteten til projektoren stemmer overens med den til video signalet fra DVDen for de ulike "IRE" verdiene. Typisk kalibreres det mot en gammakurve eksponent på 2,2-2,5.

Det hadde vært meget interessant om de ulike projektorprodusentene kunne vist oss grafer av normalisert fargebalanse og lysintensitet ved fremtidige shootouts.

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig.. ? Hvem refererer du til da? Det finnes vel endel virkelige High-End DVD spillere som overgår denne.
    Det finnes ingen virkelige high-end DVD-spillere som overgår Denon DVD-A11/5900 i øyeblikket, spesielt når det gjelder analog bildekvalitet.

Det skulle være nok å nevne SECRETS DVD benchmark testing og diverse tråder på AVS forum...

I tillegg er Denon omtrent eneste selskap som har lyttet til forbrukerene og derved fått til en bortimot feilfri implementering av MPEG-dekoder og cadence-basert deinterlacingsløsning :!:

Blant annet Sony og Pioneer er jo helt døve, og produserer derfor fremdeles DVD-spillere med kromaoppskaleringsfeil i MPEG dekoderen (riktignok er de nye Pioneer spillerene merkbart bedre, men det er først og fremst takket være at Denon nylig tok kontakt med produsenten av dekoder chipen (Mitsubishi) for å få dem til å rette opp bugen i dekoderen).

raZorfish
    PS. Edit: Denon benytter av og til samme MPEG dekoder som Pioneer. Men ikke i A11.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe sier meg at razorfish er eier av en a-11.......... og er i såfall skikkelig objektiv :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var desverre ikke tilstede, men synes det er interresant lesing her. Allikevel vil jeg påpeke et par ting (som også delvis er nevnt).

Er enig i at siden projektorene ikke var "optimalt" kalibrert, så blir det vanskelig å sammenligne. Men det som er lett å glemme er at selv om de er "perfekt" kalibrert, og det er forskjellige personer som gjør dette for hver projektor, så kan disse ha egne preferanser (ubevist eller bevist!!) som gjør at man forskjell på projektorene. For det er vel slik at en positiv "egenskap"(les innstilling) kan ha en virkning som gjør at en annen egenskap blir dårligere. Alt er en fin balansegang, og man kan f.eks. kalibrere bildet at det gir veldig flott inntrykk, selv om dette kanskje ikke er korrekt innstilling og bra nok i det lange løp.

Det burde vært en person (eller flere) som kalibrerer ALLE projektorene etter nøyaktige samme metoder, preferanser og/eller spesifikasjoner.

Først da tør jeg dra noen konklusjoner. Men selvfølgelig KAN resultatene som står i denne tråden gi en grei pekepinn på reelle forskjeller på bildene (og KAN forsåvidt være veldig riktige!).

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    noe sier meg at razorfish er eier av en a-11.......... og er i såfall skikkelig objektiv :wink:
    Det skal jeg ikke kommentere, men det virker som om barberbladfisken har voldsom peiling på dette. Hva med en gjennomtenkt oppsummerende guide for oss wannabe-projektor eiere, slik at vi kan ha noenlunde peil på hva vi skal gå i gang med når vi endelig får kjøpt oss projektor?

Da tenker jeg på kalibrering!

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde vært en person (eller flere) som kalibrerer ALLE projektorene etter nøyaktige samme metoder, preferanser og/eller spesifikasjoner.
    Definitivt.. Men dette vil nok være vanskelig å få til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for ordensskyld, så har jeg en Pioneer DV-668AV. Men det er bare fordi jeg ikke har råd til en Denon DVD-A11 (i alle fall etter å ha kjøpt en Action! model one av Anders).

barberbladfisken

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Sånn for ordensskyld, så har jeg en Pioneer DV-668AV. Men det er bare fordi jeg ikke har råd til en Denon DVD-A11 (i alle fall etter å ha kjøpt en Action! model one av Anders).

barberbladfisken
    det synes jeg var en god fordeling av pengene. sikle sikle mkII. synes helt klart at action gir mest valuta for pengene, akkurat som 668 gir mye for pengene. :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for ordensskyld, så har jeg en Pioneer DV-668AV. Men det er bare fordi jeg ikke har råd til en Denon DVD-A11
    Nå er det en rimelig stor prisforskjell mellom de spillerne du nevner, men har du sammenlignet 668'n med A11 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for ordensskyld, så har jeg en Pioneer DV-668AV. Men det er bare fordi jeg ikke har råd til en Denon DVD-A11
    Nå er det en rimelig stor prisforskjell mellom de spillerne du nevner, men har du sammenlignet 668'n med A11 ?
    Skulle gjerne ha gjort det om jeg hadde hatt muligheten til det. Noen i Oslo-området som vil låne meg en A11? Og kanskje en 868 mens vi er i gang (så får vi testet hvor god T-REX brikken i 868 er i forhold til Pixelworks brikken i model one)?

Dog har SECRETS testet begge spillerene (riktignok storebror til 668, dvs. DV-868/59AVi, men videokretser og deinterlacingsbrikke skal være de samme) og AVS forum har flere tråder hvor disse diskuteres opp mot hverandre.

raZorfish

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    name the place barberblad fisken. jeg har jo fått min 868 og siden jeg har null mulighet til selv å finne ut hva hdmi/komponent på denne duger til og spesiellt sammen med en action, så hadde det vært morro å få prøvd det. 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jørn,

Dette kan jo vise seg å være nyttig for oss begge i og med at jeg er en av de med HDCP sync problemer mellom 668 og model one (ref. tråden min under stasjonære DVD-spillere hvor 668 er den mistenkte). Du hører nærmere fra meg per PM/e-mail.

Noen som har en A11-inngangsbillett til denne shootouten? Send meg i så fall en PM/e-mail.

El Piranha

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •