Offisiell diskusjonstråd - Projektor Symposium 2004 - OPPD. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 137
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Hvor mange var det som deltok på arrangementet egentlig?
    Kjipt jeg ikke hadde mulighet til å delta pga lokalisering.
    Hæ? Jeg var da der så det må da være en syltynn unnskyldning :-)

Skulle skjønt det hvis du var i Alta. Oslo ligger bare 5 timer unna med bil, 45 min med fly eller 5 timer med tog.
    Nei det er det ikke. Tidspunktet var litt dårlig, var nettopp nedover i påsken og skal nedover om noen uker også, det koster faktisk litt. Unntatt tog, men nekter å ta tog. Og fly tar rundt 3 timer inkl reise til/fra flyplass samt venting.. 5,5 timer tar det med bil i fornuftig hastighet.

Dessuten virker det som om PD Action1 er det beste valget fortsatt, det er denne jeg har hatt i tankene... Men synes også det er interresant å sammenligne projektorer i samme (gjerne lavere prisklasser), f.eks. lavere oppløsning DLP mot høyere oppløsning LCD.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange var det som deltok på arrangementet egentlig?
    Kjipt jeg ikke hadde mulighet til å delta pga lokalisering.

Var Anders der fra ProjectionDesign? Noen som snakket med han, kanskje fikk noen hint om hva som var på vei av nye modeller eller prisendringer? Hadde vært kjekt å vite, blir vel skikkelig projektor til høsten.

Ellers er dette kanskje noe som bør bli fast tradisjon årlig? Eller oftere - det kommer jo nye modeller hele tiden, og man kan fokusere på forskjellige prisklasser eller opplegg...
    Det var noen få ledige plasser langs kantene, så det var vel ikke fullbooket, men ganske nær, vil jeg tro. Når det gjelder reiseavstand tok man jo turen både fra Bergen, Stavanger og Trondheim, så avstand er vel egentlig bare en del av prioriteringsparametrene...

Anders Løkke fra PD var der, men på spørsmål om utviklingen fremover, så sa han ingenting om hverken priser eller produktutvikling. Men for dem som har fulgt med, så er Action model One nå ute i mkII utgave med 7-segment fargehjul. Anders sa også at det ikke vil være aktuelt for dem å lansere modeller nede i konsumentskiktet (typisk under 25k etter min antakelse). Model ZeroFive er sannsynligvis så rimelig ProjectionDesign er villige til å gå.

Uansett var det et interessant symposium. Morsomt å treffe såpass mange fra fourmet også. Jeg savnet som flere andre muligheten til å komme fram, titte nærgående på produktene og ikke minst bildene, siden de fleste satt for langt unna til å se ting som evt. screendoor og forskjeller i detaljeringen i bildet på grunn av oppløsning. Håper dette er noe som blir mulig ved et senere symposium.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei det er det ikke. Tidspunktet var litt dårlig, var nettopp nedover i påsken og skal nedover om noen uker også, det koster faktisk litt. Unntatt tog, men nekter å ta tog. Og fly tar rundt 3 timer inkl reise til/fra flyplass samt venting.. 5,5 timer tar det med bil i fornuftig hastighet.

Dessuten virker det som om PD Action1 er det beste valget fortsatt, det er denne jeg har hatt i tankene... Men synes også det er interresant å sammenligne projektorer i samme (gjerne lavere prisklasser), f.eks. lavere oppløsning DLP mot høyere oppløsning LCD.
    Når jeg sjekket så ble tog absolutt dyrest. Ble 1200 kr. (nedover med nattog natt til lørdag og ettermiddagstog tilbake)

Fly var ikke mulig da siste fly med norwegian gikk så tidlig. Eneste mulighet var bil. Kostet meg vel 500 kr i bensin. (joa 5.5 timer er vanlig, men lørdags kveld er en rolig tid på veiene)

Skulle likt å sett Zero Five mot resten. De andre ble for like og alt for forskjellig justert til å få noe innblikk i hva som var best.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Jeg syntes Marantz var den beste, var skarpere og hadde betydelig bedre kontrast enn de to andre dlp maskinene, detaljene kom mye tydligere frem i mørke partier. Fargene kunne man egentlig ikke sammenligne på grunn av at de ikke var fargekalibrert. Det blir liksom smak eller behag om man vil ha et varmt eller kaldt bilde.
    Sony maskinen overrasket meg også, selv om jeg satt langt til venstre. Den ga et skarpere bilde enn dlp maskinene og i lyse partier syntes jeg den gjorde jobben bedre.
    Min egen subjektive vurdering støtter opp om BullFire's påstander. Marantzen hadde i mine øyne klart best kontrast og flest nyanser i gråtonene. Dette var spesielt tydelig i starten av første T3 klipp ute i "bushen". Skyggedetaljene av buskene i halv-mørket var signifikant bedre enn for de øvrige projektorene og gav en utrolig dybde i bildet. Både model one og 7200 virket noe blasse og mindre 3 dimensjonale i forhold. Kontrasten til Sony's LCD projector var naturligvis enda dårligere.

Om denne forskjellen utelukkende skyldes det syvende segmentet på fargehjulet til Marantzen vet ikke jeg, all den tid verken model one MKII eller 7205 var tilgjengelige for shoot-outen (dog hadde model one versjonen som ble vist HD2+ bildebrikke og fast iris). Men som model one eier, håper jeg at det er nettopp en slik forbedring jeg vil komme til å se etter oppgradering.

Fargemetningen var også klart bedre hos Marantzen. Dette la jeg spesielt merke til i en av scenene fra Pirates Of The Caribbean hvor sjørøverkapteinen står og prater med jomfru i nød i kahyttåpningen. Bak kapteinen er det et mønstret teppe i rødt. Marantzen viste en rik rødfarge, mens model one og 7200 bare viste en svak rød farge (Sonyen var noe bedre).

Forskjeller i fargekorrekthet kan jo som BullFire sier skyldes manglende kalibrering av de enkelte projektorene for det aktuelle testutstyret. Merket meg dog at Marantzen og Infocusen viste for mye grønt, mens model one så tilforlatelig riktig ut i mine øyne. For Sonyen virket AVforum logoen oransje i stedet for rød-oransje og samme for klovnefisken i Nemo (kanskje det er ren oransje fargen skal være i disse tilfellene? I så fall viste DLP projektorene for mye rødt!?).

Her er min subjektive rangering fra shootouten for hva det er verdt:

Kontrast:
    1. Marantz
    2. ProjectionDesign
    3. Infocus
    4. Sony

Lysstyrke:
    1. Sony
    2. ProjectionDesign
    3. Infocus
    4. Marantz

Fargemetning:
    1. Marantz
    2. Sony
    3. ProjectionDesign & Infocus

Fargekorrekthet:
    1. ProjectionDesign
    2. Marantz & Infocus
    4. Sony

Har forresten et forslag til neste shoot-out når det gjelder utformingen av evalueringsskjemaet som ble benyttet. Jeg vil tro at det er lettere for deltagerene å foreta en relativ bedømming av projektorene (1=best, 4=dårligst) enn å komme frem til en absolutt poengangivelse mellom 1-10 for hver enkelt projektor. Bare en tanke som slo meg :-)

Ellers et kjempebra opplegg! All ære til initiativtakerene og øvrige bidragsytere fra foredragsholdere til produsenter. Dette gav mersmak!

raZorfish
    Kommentarer fra midt på 4.rad fra en Action! model one eier

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste er at MKll modellen av Action kommer snart, HD2+ med 7segment fargehjul og 4000:1 i kontrast.
    Pokker begynner å få lyst på ny projektor :evil:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Eneste er at MKll modellen av Action kommer snart, HD2+ med 7segment fargehjul og 4000:1 i kontrast.
    Pokker begynner å få lyst på ny projektor :evil:
    dolbytor, du får ringe til infocus og høre om de har en slik oppgraderingsløsning til din 7200 :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok kengebu må melde pass der

Om en skulle få oppgradert 7200 til 7205 så er det likevel et stykke opp til 4000:1 i kontrast...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tråden er nå oppdatert med resultatene fra spørreundersøkelsen! Se første innlegg!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Min egen subjektive vurdering støtter opp om BullFire's påstander. Marantzen hadde i mine øyne klart best kontrast og flest nyanser i gråtonene. Dette var spesielt tydelig i starten av første T3 klipp ute i "bushen". Skyggedetaljene av buskene i halv-mørket var signifikant bedre enn for de øvrige projektorene og gav en utrolig dybde i bildet.
    Jeg satt rett foran Marantzen sammen med Ak og kjenner meg ikke igjen i det du skriver. I den senen hvor Arnold satt på huk var det endel steiner i bakgrunnen, på Marantzen var alle disse steinene helt sorte omtrent strippet for detaljer, mens på Action kunne du se alle steinene klart og tydelig.

Marntzen var mørkest, men alt var jo sort. Action hadde jo selvfølgelig ikke samme sortbivå, men detaljene var meget synlige i mine øyner.

Ak, du kan jo utdype med din mening ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg la også merke til at Marantzen var svartere enn de andre projektorene for enkelte bildeelementer, men det trenger ikke nødvendigvis være noe galt i det om blacker-than-black er riktig kalibrert.

En DLP-projektor som ikke er riktig kalibrert kan jo gi gråtone nyanser også for de svarte feltene over og under bildet. Og disse håper jeg vi kan være enig om at faktisk skal være svarte uten gråtone detaljer!

Dette er det viktig å være klar over da det betyr at ikke alle gråtone detaljer man ser i et bilde nødvendigvis skal være der! De kan m.a.o. være kunstige effekter fra temporal dithering ved feilkalibrert sortnivå/gråtoneskala.

For meg var det ingen tvil om at detaljene i form av gråtone nyanser kom klart bedre frem i enkelte bildeelementer med Marantzen enn med PD & Infocus projektorene. Jeg gjentar skyggepartiene og de mange grenene til præriebuskene i T3...

Jeg har etter evne forsøkt å gi en objektiv rapport (jeg er tross alt en Action! model one eier!), men det er jo ikke til å komme i fra at en hver "eye-ball" test vil være av den subjektive typen.

Men når mine observasjoner støttes av teknisk spec (Marantzen hadde jo et syv segment fargehjul, hvilket gir 10 bit oppløsning for grønt og altså flere gråtone nyanser :!: ), burde du reflektere noe over dine egne observasjoner og ikke bare andres.

raZorfish
    PS. Mulig det var midt på 3.rad jeg satt - jeg kom ikke på å telle.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmmm.... Sett direkte ved siden av hverandre, kan det kanskje se ut som Marantzen produserte mindre detaljer enn de øvrige, men jeg syntes den faktiske detaljproduksjonen var meget bra. Imidlertid var nok kanskje gamma litt lavt for oppsettet på Felix. Kontrast kunne nok også vært boostet litt for å hale frem noe mer detaljer i de mørke partiene...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak, du kan jo utdype med din mening ?
    Det kan jeg. Jeg så akkurat det samme som bwa, og er helt enig. Action (mest naturlig å sammenligne med siden den var ved siden av marantzen)viste detaljer Marantzen ikke viste, spesielt godt synlig i T3 scenene. Det er selvsagt morsomt med bra sortnivå, men ikke når det går utover skyggedetaljene. I noen scener (spes. pirates of carribbean) gjorde sortnivået til Marantzen at bildet fikk mere dybde, men igjen, for lite skyggedetaljer. Sony'en var helt motsatt (etter min mening) og viste kanskje for mye detaljer i mørke scener. (Kan skyldes feil gamma)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror forklaringen på disse tilsynelatende divergerende observasjonene er at Marantzen (VP-12S3) hadde flere nyanser/detaljer i gråtonene generelt (min observasjon gjelder for mellom-mørke partier), men at nedre del av gråtone skalaen var trunkert p.g.a. feil-kalibrering av kontrast og/eller lysstyrke (for lav gamma).

Den fine gråtone graderingen/oppløsningen, som man skulle kunne forvente av VP-12S3 p.g.a. 7 segmenter i fargehjulet, ble m.a.o. ikke realisert under en viss gråtone verdi nær svart, altså for de mørkeste partiene. Mens den fine graderingen derimot var synlig for høyere gråtone verdier, som de i mellom-mørke partier.

Husk at et 7-segments fargehjul vil øke gråtone oppløsningen fra 256 graderinger (8 bit per farge) til opp i mot 1024 graderinger (1024 ved 10 bit per farge). Da det kun er grønn som er 10 bit, vil antall graderinger naturligvis være lavere enn 1024, men kanskje ikke med så mye, all den tid grønt utgjør ca. 59% av hvitt lys, i tillegg til det forhold at øyet vårt er mest sensitivt til grønn farge.

raZorfish

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fine gråtone graderingen/oppløsningen, som man skulle kunne forvente av VP-12S3 p.g.a. 7 segmenter i fargehjulet, ble m.a.o. ikke realisert under en viss gråtone verdi nær svart, altså for de mørkeste partiene. Mens den fine graderingen derimot var synlig for høyere gråtone verdier, som de i mellom-mørke partier.
    Det kan jeg være enig i.. Somsagt skulle nok endel av det sorte være sort, men ikke allt

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og Ak synes jo ikke at Marantzen var direkte dårlig, det som var så synd var at den neppe var satt noe særlig godt opp. Har vel mistanke om at unge herr Rørvik mer bedre på lyd enn bilde .... :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Jeg og Ak synes jo ikke at Marantzen var direkte dårlig, det som var så synd var at den neppe var satt noe særlig godt opp. Har vel mistanke om at unge herr Rørvik mer bedre på lyd enn bilde .... :wink:
    Dårlig til å passe lommeboken i allefall. (ja den litt femi :P )

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    ...For at en shootout med prosjektører skal være enda mer lærerikt enn bare morsomt:
    1) Een videokilde gjennom en switchbox (DVI bør ikke gi degradering av signalet?). Foruten at alt er i sync får man mulighet til å pause signalet og peke på forskjeller...

Et utmerket forslag, men i følge den infoen jeg sitter med vil en slik digital signal distribusjon fra 1 kilde til multiple "bildeapparater" dessverre ikke være kompatibel med HDCP protokollen... :cry:

raZorfish

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Til DVD vil det trolig være greit å "modifisere" HDCP og annet for visningsformål denne ene gangen...

Vi tyr nok til DVI switchbox neste gang! Den 3-2-start fungerte ikke helt som planlagt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, "modifisere" er et greit ord i denne sammenhengen :wink:

raZorfish
    PS. Hyggelig av dere/deg å stikke hodet ut til nytte for oss andre...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Til DVD vil det trolig være greit å "modifisere" HDCP og annet for visningsformål denne ene gangen...

Vi tyr nok til DVI switchbox neste gang! Den 3-2-start fungerte ikke helt som planlagt!
    3-2-start overrasket alle bortsett fra... hmm, hvem var det? Jo, det var vel deg?

Tipper du ble bittelitt overrasket selv også, hehe.

DrE

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •