Offisiell diskusjonstråd - Projektor Symposium 2004 - OPPD. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 137
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke glem at Infocus stilte med 3-chips 777.
    Inntrykk?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindre og penere en 3-chipen til Marantz. Men når man blåset bildet opp til et såpass at det dekket hele kinolerretet så satt jeg altfor nært på 2. rad. Derifra var faktisk 1080i på 7200 en større opplevelse.

Robert-

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et supert arrangement!! Var moro å treffe mange av medlemmene herfra og..
    men nå går jeg og køyer, er så sliten at jeg ser regnbuer på min LCD-proj.. :shock:

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først takk til de som fikk dette i stand! I tillegg til selve shootouten, som jeg synes var for kort og hvor avstanden fra sitteposisjon til lerret var for kort, var det interessant å høre hva som rører seg innen europeisk og norsk HDTV. Det er godt å høre at de har våktet!
    Initiativ og gjennomføring står imidlertid til 6 og jeg vil helt klart vurdere og komme over fra Bergen de neste gangene også!

Her er min korte oppsummering av shootout'n:
    Rangering Best bilde, uavhengig av pris:
    1. Marantz
    2. PD Model One
    3. IF SP7200
    4. Sony HS20

Marantz hadde best kontrast og det mest dynamiske bildet, ihvertfall slik jeg så det fra min plassering.
    Deretter likte jeg bildet på Action model One bedre enn IF 7200, men dette kommer litt an på smak.
    I forhold til farger var min opplevelse av HS20 hadde bedre farger, da DLP prosjektorene hadde for mye både grønt og rødt.
    Dessuten så jeg regnbuer på alle tre DLP prosjektoren, selv om det var betydelig bedre på Marantz'en. På Marantz'en var det ikke noe problem, noe det var på de andre to.

Jeg vet ikke om jeg ble så imponert av HDTV demoen.........?? Og IF 777 vil jeg ikke kommentere. Den var jo ikke ferdig montert med de komponentene den skulle ha i produksjon og ikke hadde IF hatt tid til å sette den opp! Den var imidlertid, som forventet, helt fri for regnbuer!

Jeg støtter også forslaget om en egen samling hvor vi fokuserer på hvordan vi stiller inn prosjektorene best mulig og hvordan vi kan benytte ulike hjelpemidler!
    Jeg ber også dere CRT folk vurdere om det er mulig å få demonstrert en CRT på neste shootout. Vi hadde kanskje fått oss en liten overraskelse, flere av oss?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor avstanden fra sitteposisjon til lerret var for kort
    Fantes plasser lenger bak i kinoen :shock: :lol:

Ikke glem at Infocus stilte med 3-chips 777
    Tenkte mer på 7 segmenters fargehjul..

Mvh

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner fortsatt kommentarer på hvorvidt det faktum at alle i salen hadde svært forskjellige innsynsvinkler på lerretene kan ha hatt en avgjørende innvirkning på inntrykket man satt igjen med...

Og kan noen forklare hva 1,2Gain betyr? Er litt i det blå ang dette. Blir lyset sentrert mot "lytter/seer"? I så fall er jo en oppstilling av fire lerreter på linje helt feil.

Lerretene bør på neste shootout monteres mere i en bue, slik at seer får et optimalt inntrykk av forskjellene. Ja, jeg vet at det blir for mye folk, men neste gang det blir symposium blir det nok uansett for mye folk til at alle får et likt inntrykk samtidig. Man kan kanskje lage noen "stands" der det blir gjennomgått f.eks rens av projektor, bytte av pære og detaljer man bør være obs på (med tanke på varighet, støv, støt osv). En stand med tips til innstilling av projektor ser jeg også på som en nødvendighet. Det er vel et faktum at bare ca 10-20% av de fremmøtte er helt komfortabel med innstilling av både selve projektoren, og f.eks filtre osv i kilden.

En ting som må tas "i plenum" er selvfølgelig selve diskusjonen. Det var et bra innslag.

DrErling

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kan noen forklare hva 1,2Gain betyr? Er litt i det blå ang dette. Blir lyset sentrert mot "lytter/seer"? I så fall er jo en oppstilling av fire lerreter på linje helt feil.
    Gain er hvor mye lerrettet reflekterer. Høy gain blir ofte brukt i konferanse rom og skole rom.

Mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert over hvor bra dette arrangementet var, og vil spesielt takke Lygren. (Som jeg forøvrig nesten ikke fikk pratet med, var så mange andre også Får ta det en annen gang)

Ellers ble jeg egentlig ganske skuffet over å finne ut at bare 2 av projektorene virket til å være sånn noenlunde kalibrert. Infocus 7200 og Projection Design Action Model One. Marantzen var hadde et fælt grønnstikk og for lav brightness, mens sonyen helt sikkert hadde fabrikkinstillinger, noe som ikke funket særlig bra mestedelen av tiden. (Lionking var bra på den)

Totalt sett synes jeg det er vanskelig å sammenligne projektorer som ikke er riktig kalibrert, men man danner seg allikevel en mening.

Jeg er vel sikkert en av de få som har veldig sansen for Sony HS20, og synes det var synd at den ikke var riktig satt opp. Alt i alt synes jeg den gjorde en meget bra jobb på PAL materiale, mens NTSC ikke var særlig bra av en eller annen grunn. (Sannsynligvis kun kalibrert for PAL)

Marantzen var etter min mening den store skuffelsen her. Til 130k veil. synes jeg man burde kunne forvente mer. Det at den hadde et fælt grønnstikk er en ting, for lav brightness er en annen. Om dette er justert bort i en håndvending vet jeg ikke, men det førte ihvertfall til at man mistet mye detaljer i mørke scener, spesielt sammenlignet med Action.

Infocus SP7200 synes jeg gjorde en bra jobb på det meste, og var egentlig meget lik Action i bildekvalitet. Synes allikevel at bildet hadde en anelse for mye blåstikk i seg. Dette førte til at f.eks. himmelen i pirates of caribbean var kustig blå i enkelte tilfeller. Men igjen, dette kunne muligens gått bort ved en kalibrering. SP7200 var et lite hakk skarpere enn Action.

Projectiondesign Action Model One var i mine øyner den projektoren som gav det beste bildet av samtlige både på PAL og NTSC. Forskjellene var små, men det som avgjorde var skyggedetaljer. Action viste detaljer i mørke scener ingen av de andre viste..(kanskje faktisk med unntak av Sony). Ellers oppfattet jeg fargene på denne som de mest korrekte.

Alt i alt 4 meget gode projektorer her

Infocus 777 viste et meget godt bilde når den ble matet med 720p, og godt bilde med 1080i. Jeg satt langt bak i salen når denne ble vist og oppfattet bildet som meget bra.. Spesielt når det var damer i bikini på lerretet

Flott arrangement !

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ellers ble jeg egentlig ganske skuffet over å finne ut at bare 2 av projektorene virket til å være sånn noenlunde kalibrert. Infocus 7200 og Projection Design Action Model One. Marantzen var hadde et fælt grønnstikk og for lav brightness,
    Den har faktisk kun 700 ANSI lumen mens Action 1 har 1200 og Infocus 7200 har 1000.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har faktisk kun 700 ANSI lumen mens Action 1 har 1200 og Infocus 7200 har 1000.
    Regner med Både Action og Infocus ble kjørt i "Low power" mode..? Da ligger de nok omtrent i samme området. Uansett tenkte jeg mest på at brightness'en/"hvit nivå" med fordel kunne vært justert litt opp på Marantzen for å bedre skyggedetaljer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt når det var damer i bikini på lerretet
    De var forøvrig usedvanlig flotte å se på :wink:
    Damene altså
    Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt damene var det beste med hele greiene. Kunne for min del vist samme klippet hele dagen.

Forøvrig takk for et fint arrangement Lygren, Georg og Lyd og Bilde mann

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kunne ha vært moro å fått med en CRT-projektor på neste Projektor Symposium,en Barco cine 9 eller noe kommer det en CRT-projektor så kommer jeg også :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra arrangement!
    Interessante presentasjoner, og også fint og kunne sammenligne bilder fra projektorene side ved side, selv om mye er vanskelig å sammenligne bla pga avstand til lerretet. Det var relativt stor forskjell i fargetemperatur mellom projektorene. Som nevnt hadde Marantz betydelig grønnstikk, mens jeg syntes Action! var mest nøytral. Synes Marantz hadde mest "trøkk", og mest skyggedetaljer, og totalt sett det beste bildet. Synes SP7200 virket mindre skarp og detaljert enn Action! og Marantz. Bildene fra SP777 var veldig bra etter min mening, men hadde nok vært enda mere imponerende med et litt mindre bilde.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg glemte å si var at bildekvalitet nok varierer litt på de forkjellige projektorene i forhold til hvor man sitter.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil takke Georg, Geir og Lygren for god innsats og et vel gjennomført arrangement! Vil også takke de øvrige som var med!

Jeg var faktisk overrasket over hvor godt Sony'en klarte seg. Ikke skyt meg, men jeg syntes faktisk denne hadde det skarpeste og klareste bildet... Den hadde også et lysere bilde med flere detaljer enn DLP'ene, som jeg synes var for mørke. I det hvite menybildet kunne en se at Sony'en slet med fargeuniformitet (rødskjær på venstre side og blåskjær på høyre). Men jeg så ikke dette under filmvisningen.
    Sony'en hadde dårligere sortnivå enn DLP'ene. Men den lå tettere opptil enn jeg hadde trodd. Hadde vært spennende å se den med et lett lysfilter.

Mitt største ankepunkt mot LCD er urenhetene i selve panelene (FPN og VB). Jeg kunne ikke se noe til dette i dag. Men selv på 3. rad, satt jeg for langt unna til å virkelig kunne vurdere dette.

Fargene på Sony'en virket noe blasse i forhold til DLP'ene. Men jeg synes fargene på DLP'ene virket noe overdrevet. I naturbildene fra Ringenes Herre klippene ble det for mye grønt på DLP'ene. På Sony'en kunne jeg se detaljer i gresset som ble borte i "bare grønt" på DLP'ene.
    Mye av dette skyldes antakelig mangel på kalibrering.

Utover i seansen syntes jeg Sony'en ble for lys. Jeg likte DLP bildene mer og mer. Jeg kunne heldigvis ikke se noen regnbuer.

Jeg synes Infocus'en hadde dårligere sortnivå enn de andre DLP'ene. Jeg synes også Infocus'en slet med panoreringer.

Jeg var overrasket over hvor mye bedre Marantz'en var enn Model One.
    Men jeg synes alikevel Model One var den beste projectoren når vi tar pris med i vurderingen.

Det hadde vært meget interessant og sett hvordan den nye Infocus SP4805 hadde klart seg mot disse projectorene.

SP777 imponerte meg stort med tanke på at bildet var 10m(!) bredt.
    Jeg var også imponert over hvor godt oppløst 1080i virket tross det enorme bildet.

Symposiumet gav mersmak!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor er det :?:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus SP777, fortsatt under utvikling, 3 chips DLP, vist på 10m brdet lerret. ingen regnbuer, knallbra bilde.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus 4805. Med NTSC matterhorn. Koster ca 12k.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •