Hvor stor tv trengs for å se forskjell på 720p og 1080p?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor tv trengs for å se forskjell på 720p og 1080p?

Noen som faktisk klarer å se forskjell?
    Jeg har 37 tommer tv nå men skal ha meg ny etter hvert og da vil jeg kunne har stor nok tv slik at det blir forskjell på 720p og 1080p. Det trenger ikke være stor forskjell men bare bitte litt. Jeg vil jo ikke ha en 70" hehe.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Size does matter!

Dette er vel nesten umulig å si helt sikkert, men det er vel en slags enighet om at grensen går på 37", men det fins helt sikkert untak her som andre plasser.
    Min TH37PV500 ser meget bra ut med sin 1024 *768 oppløsning.(TV og Film).

For de som skal bruke skjermen til annet enn TV og Film vil nok høy oppløsning være en fordel. Du trenger ikke å være spill/data freak for å få glede av høy oppløsning.

For åse på bilder fra Digital kamera så trenger man HØY oppløsning. Hos meg må bildene være tatt i 2MP for å bli bra på TV skjermen. Hadde jeg hatt en 1080p LCD kunne jeg nok fått et bedre resultat med høyere MP.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppløsning

Hey...

En må ikke se seg blind på oppløsning her nå...
    Farger, sortnivå, kontrast osv osv er like viktig, om ikke viktigere for et bra bilde.

Er mye bedre med en skikkelig god 720p enn en ok 1080p TV. Uansett størrelse.. mener jeg

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok.

Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Hey...

En må ikke se seg blind på oppløsning her nå...
    Farger, sortnivå, kontrast osv osv er like viktig, om ikke viktigere for et bra bilde.

Er mye bedre med en skikkelig god 720p enn en ok 1080p TV. Uansett størrelse.. mener jeg
    Helt riktig, men nå var det vel ikke det som var spørmålet.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til fysisk størrelse på panelet, har jo avstand til panelet også mye å se når det kommer til å se forskjell mellom 720/1080...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nja

Hey igjen..

Njaaa.. nei var vel ikke svaret på akkurat 720p Vs 1080p.. Men var jo et svar at når han skal kjøpe seg ny skjerm så ikke se seg blind på oppløsning/størrelse.

Men kan da svare på eksakt spørsmål. Dette er jo blitt regnet og testet/målt flere ganger. Bildet er en oversikt og her er svaret :

"for a 50-inch screen, the benefits of 720p vs. 480p start to become apparent at viewing distances closer than 14.6 feet and become fully apparent at 9.8 feet. For the same screen size, the benefits of 1080p vs. 720p start to become apparent when closer than 9.8 feet and become full apparent at 6.5 feet. In my opinion, 6.5 feet is closer than most people will sit to their 50" plasma TV. So, most consumers will not be able to see the full benefit of their 1080p TV."

PS : dette er for TV, projektor har et annet "fasit" svar

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke det bilde det jeg LOL

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok se om jeg har fått dette riktig. Hvis jeg skal ha en 50 tommer 1080p tv så må jeg sitte 7 feet fra tv'n for å få full utnytte av 1080p og ca 8 feet fra tv'n for å se mindre forskjell?

7 feet er jo 2.1 meter. Hvem i huleste navn sitter 2.1 meter fra en så stor tv? Har jeg misforstått hele greia?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    Ok se om jeg har fått dette riktig. Hvis jeg skal ha en 50 tommer 1080p tv så må jeg sitte 7 feet fra tv'n for å få full utnytte av 1080p og ca 8 feet fra tv'n for å se mindre forskjell?

7 feet er jo 2.1 meter. Hvem i huleste navn sitter 2.1 meter fra en så stor tv? Har jeg misforstått hele greia?
    Det stemmer nok. Det er först når man kommer opp i 60" man virkelig ser forskjell på 720p og 1080p på normal sitteavstand. 2.1 meter fra en 50" gir forövrig en relativt bra kinofölelse.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok noe individuell variasjon, og dessuten er det masse krangling om "hvor grensene går" blant entusiaster.

Jeg tror dog at alle er enige om at det er en sammenheng mellom bildets størrelse, sitteavstand, og hvor mye oppløsning vi kan nyttiggjøre oss.

Med 100" projektor så vil de fleste sitte så nært at bildet dekker en stor del av synsfeltet - og da kommer 1080p virkelig til sin rett. Med 32" tv så vil de færreste sitte så kloss oppi at 1080p har noe for seg.

Men "alle" skal jo ha 1080p uansett ;-)

BBC konkluderte med at 720p var "nok" for tv-sendinger for engelske forhold, men at selve tvene gjerne kunne ha noe mer oppløsning.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjønt det nå. Det diagrammet stemmer ganske bra med den tvn jeg har idag.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mhm..

Hey...

Ja slik jeg ser det er det ingen behov for 1080p på en TV.. med dagens størrelser iallefall. Man må jo som nevnt sitte ca 2 meter fra en 50" og det er det ingen som gjør...
    Altså de pengene du "sparer" på en god 1080p. Legg de pengene i en svin god 720p/1080i istedefor(F.eks Pioneer Kuro) og en god kilde(DVD/BD/HD-TV).. Jeg mener en da får et bedre slutt resultat totalt sett...

Projektor derimot er en annen sak. :-D

Have fun !

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo som nevnt sitte ca 2 meter fra en 50" og det er det ingen som gjør...
    Der tror jeg du tar skammelig feil.:-D
    Satt 2.5 meter fra en 60" i sommerferien og det var rått.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Der tror jeg du tar skammelig feil.:-D
    Satt 2.5 meter fra en 60" i sommerferien og det var rått.

hehe... Jo men du kan vel være enig i at det er et meget lite fåtall som har stue/tv-rom innredet slik at det er normalt å sitte 2 meter fra en 60" eller ???

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Jo men du kan vel være enig i at det er et meget lite fåtall som har stue/tv-rom innredet slik at det er normalt å sitte 2 meter fra en 60" eller ???
    Det er nok ikke den gjengse TV-titter, nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Outbreak1,

Er du sikker på at det diagrammet du har postet gjelder for TV og ikke FP?

X-aksen i diagrammet ser mere ut til å reflektere lerretstørrelser..?

Det er jo uansett ikke helt korrekt å lage et felles diagram hvor grad av pikselfylling ikke er hensyntatt.

Ulike bildeteknologier har jo ulik fyllingsgrad og det vil også kunne påvirke optimal sitteavstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Det er jo uansett ikke helt korrekt å lage et felles diagram hvor grad av pikselfylling ikke er hensyntatt.

Ulike bildeteknologier har jo ulik fyllingsgrad og det vil også kunne påvirke optimal sitteavstand.
    Er det ikke fornuftig å regne teknologi-spesifikke begrensninger for seg selv?

LCD, DLP og plasma har forskjellig "look" hvis man går kloss innpå. To forskjellige LCD-projektorer kan ha forskjellig look. En generell anbefaling av oppløsning burde i mine øyne ikke ta hensyn til det, det er noe som burde komme fram i tester av det enkelte produktet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis diagrammet er ment å ha en praktisk nytteverdi.

Som en akademisk eksersis - fine!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mmm

Outbreak1,

Er du sikker på at det diagrammet du har postet gjelder for TV og ikke FP?

X-aksen i diagrammet ser mere ut til å reflektere lerretstørrelser..?

Heisann...

Joda, er enig med det med ulike bildeteknologier. Men måten spørsmålet ble stillt på følte jeg ikke krevde at en gikk SÅ dypt... Han ville jo vite hvor stor skjerm han trengte før han ser forskjell på 720p Vs 1080p... Da er vel svaret relevant?

For den som vil er det jo et skjema vedlagt som en kan kose seg med om en vil nerde seg skikkelig.... Det er basert på THX og SMPTE spesifikasjoner for kinoer...

Er også en kort grafisk oversikt over anbefalt sitteavstand når det gjelder oppløsning...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis diagrammet er ment å ha en praktisk nytteverdi.

Som en akademisk eksersis - fine!
    Jeg har en lcd-tv. Fortell meg gjerne utfyllende hvorfor dette skjemaet har bare akademisk interesse for meg.

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •