Jeg har TV fra USA, hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har TV fra USA, hjelp!

Hei
    Etter et par år i statene har jeg flyttet hjem igjen, med på flyttelasset hadde jeg en nesten ny Samsung LN-T4071F. En TV som vi har vært meget fornøyd med og som jeg håper vi kan ta i bruk her.

Oppsettet her hjemme er Canal Digital Kabel-TV med HD-dekoderen HD 103C. Jeg har anskaffet en HDMI kabel av god kvalitet. 220 V - 110 V problematikken er løst ved kjøp av en transformator fra Clas Ohlson.

I utgangspunktet trodde jeg at dette kanskje ikke var noe problem. Jeg har hørt fra flere ulike hold at for digitalesignaler spiller ikke PAL versus NTSC noe rolle.

Når jeg kobler opp TV med HD Dekoderen får jeg følgende beskjed fra TV'n: "Mode is not supported". Jeg har ringt både Samsung support og Canal Digital men ingen kan gi klare svar, men de har iallefall bekreftet at jeg har satt opp dekoderen og koblet kablene riktig. Har også forsøkt med komponentkabler for utelukke at dekoderen ikke sender feil oppløsning til TVen. Dermed går jeg ut fra at det digitale signalet er PAL og at det er årsaken til at det ikke fungerer.

Så neste steg for meg er enten å kjøpe en Digital konverter eller å finne en dings her hjemme som kan konvertere signalet til NTSC. Spørsmålet er; finnes det noe slikt? For eksempel; kan jeg kjøpe en multisone DVDspiller/opptaker? Den må jo nødvendigvis kunne konvertere signalene fra en DVD med NTSC til PAL, men kan den konvertere digitale TV signaler til NTSC?

Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med dette!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke kluss med 50hz i norge VS 60hz i strømnettet i USA også?

Tipper at det går å oppgradere programvaren på tv'en til en "norsk", har du hørt med ett verksted i Norge?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømmen blir håntert av en transformator og skal ikke være noe problem.

Jeg har ikke hørt direkte med en TV repratør men jeg snakket med Samsung support og de trodde ikke det var mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem som deg med CD parabol. Du sier ikke noe om hvilken tilkopling du bruker og hvilken oppløsning du kjører ut av CD-boksen, men problemet er at den kjører 720p eller 1080i ut i 50 Hz. Det skjønner ikke min superfancy 42" Sony noe av, den forventer 60HZ.

Jeg endte opp med å kjøpe en Geffen HT-scaler fra AV-shop, den kan konvertere fra f.eks. 1080i/50 til 1080i/60 (eller hva som helst). Dessverre må jeg kjøre komponent over, får et HDCP-problem på HDMI. (Kjører altså HDMI fra tuner til scaler, og komponent derfra til TV.) Jeg får ikke utnyttet den gode scaleren, for å få HD-kanalene må jo tuneren settes til å kjøre HD ut. (For kona aksepterer neppe å måtte gå inn i kryptiske menyerm uansett hvor mye den innebygde scaleren suger.)

Jeg har også en 23" billig Samsung, den funker som bare det. Bare å plugge HDMI-kabelen rett fra boks til TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Blir det ikke kluss med 50hz i norge VS 60hz i strømnettet i USA også?
    Nei, det går greit. Kikk på laderen til PCen, iPoden, mobilen, osv, de er rata 110-240V / 50-60Hz. Jeg har masse 110V stash, aldri vært noe problem med det.

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Tipper at det går å oppgradere programvaren på tv'en til en "norsk", har du hørt med ett verksted i Norge?
    Sånn burde det vært, og sånn ville det vært hvis det var IT-bransjen som solgte TVer. DVD-spillere kan f.eks. kjøre både NTSC og PAL ut, men på de som selges her er det stort sett ikke mulig å sette det. Et lite menyvalg er alt som skal til, eller at serviceteknikerne får tilgang til sw og doc for andre markeder.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV'n fungerer

Etter å ha forsøkt ulike ting endte jeg med bestille en 1080p Scaler Box (KDV-7500). Boksen har plenty av tilkoblingsmuligheter men jeg kjører HDMI-kabelen rett i boksen og HDMI videre til TV. Boksen fant selv ut hva tv trengte og alt fungerte på første forsøk.

Det samme gjelder vår norske Playstation 2, som også er koblet til TV'n via "mirakel-boksen".

Boksen upscaler alle signaler og leverer fra seg 1080p.

Så oppsummert; amerikanske tv vil normalt ikke kunne brukes i Europa uten en Scaler-box. Så hvis noen vurdere å kjøpe eller bringe med med seg en TV så må man enten kjøpe "Multi system TV" eller en Scaler box.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bardenok
    Så oppsummert; amerikanske tv vil normalt ikke kunne brukes i Europa uten en Scaler-box. Så hvis noen vurdere å kjøpe eller bringe med med seg en TV så må man enten kjøpe "Multi system TV" eller en Scaler box.
    Det er ikke helt sant. Min Samsung fungerer med både Canal Digitals HD paraboltuner og Altibox. Greia er at du ikke kan ha PAL-signal, men med 720P, 1080i eller 1080P har du forlatt NTSC/PAL-problematikken. Disse HD-boksene inneholder en scaler, og bør derfor løse problemet for de fleste. Men, så er enkelte TVer (som min Sony) tydeligvis mer følsomme på 50/60Hz-problematikken, både i forhold til bilde og HDCP.

Det er ikke helt enkelt å finne multi-system TV i USA. De store kjedene selger dem ikke, og de kommer ikke via de vanlige kanalene. (Tror de kommer fra Australia, innbiller meg at de kjører både NTSC og PAL i forskjellige deler av landet?) Så utvalget er dårlig, og prisen høy.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer ingen problem

Jeg har en Pioneer PDP-5010FD som jeg aldri har hatt noen problemer med (bruker bare HDMI). Har koblet til både PS3, CD- HDPVR decoder, DVD-spiller og MacMini. Den tar tilogmed 220v strøm (selv om det bare står 110V på TV-en)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ablokhus
    Den tar tilogmed 220v strøm (selv om det bare står 110V på TV-en)
    Oj, du er tøff. Det har aldri jeg turt å prøve.

Veldig mye utstyr som det står "110-240V 50/60Hz" på i Europa, står det bare 110V på i USA. Min lille (og fullstendig ukvalifiserte) teori er at de da kan lage trafoene litt mindre og billigere. Noen elektronikkyndige som kan mene noe om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsøk på oppsummering

Så problematikken er ikke PAL versus NTSC som jeg har trodd men 50Hz versus 60Hz. Skal TV fungere i Norge så må TV'n ha en innebygd scaler for å gjøre om signalene til 50Hz?

Når det gjelder multisystem-TV og alt annet av interesse for folk som forflytter seg mellom Europa og Amerika anbefaler jeg 220 volts electronics - Code Free DVD Player reviews, Voltage converter guide, Multi system lcd plasma tv multisystem home theater

Råtne nettsider, men de leverer kjapt og gir god service!

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at en 60Hz trafo er mindre, lettere og rimeligere enn en 50 Hz trafo.
    En av effektene av det er at en 60Hz trafo kan bli veldig varm av å kjøre på 50 Hz. Har selv opplevd det, plastikken rundt adapteret smeltet og den sluttet å fungere.

Et apparat med 110 V trafo kan overhodet ikke fungere på 220V. Men det er ikke så mye utstyr som bruker slike trafoer. Nå er det switchmode som brukes nesten overalt, og da er det mulig å lage det slik at den kan brukes på alle nettspenninger og frekvenser.
    Fordelen med switchmode er at transformatoren kjører på flere hundre tusen Hz, og er dermed svært liten og rimelig. Magnetisk kobling er mer effektiv ved høyere frekvens.

PAL bruker 50Hz og NTSC bruker 60 Hz bildefrekvens, det kan da bli et probem med kompatibilitet. Den største forskjellen mellom PAL og NTSC gjelder kompositt (og S-Video) signaler, som f.eks ved kringkasting. Disse problemene er borte med digitale signaler, men det er altså noe igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bardenok
    Så problematikken er ikke PAL versus NTSC som jeg har trodd men 50Hz versus 60Hz. Skal TV fungere i Norge så må TV'n ha en innebygd scaler for å gjøre om signalene til 50Hz?
    Hvis du forsøker å se "vanlig" TV, så er PAL/NTSC et problem. Men hvis du derimot har en HD-mottaker fra f.eks. Altibox, Riks-TV, Canal Digital eller Get, så inneholder de altså en scaler som skalerer fra PAL til 720P/1080i. Da kopler du til med HDMI eller komponent, og setter boksen til å kjøre 720P eller 1080i ut. Et slikt signal er per definisjon ikke et PAL eller NTSC signal!

Derimot vil en amerikansk TV i utgangspunktet forvente et 720P/60Hz eller 1080i/60Hz signal, mens de norske din vil sende ditto i 50Hz. For de fleste TVer er det ok, for andre er det ikke ok. Hvis den ikke er ok, så trenger du en scaler som kan sende ut i 60Hz, som f.eks. Geffen HT-scaler.

Det er mulig at du må kople til en norsk TV for å komme til menyoppsettet, men stort sett ser det ut til at TVen forteller over HDMI hva den kan ta.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Problemer her også...

Vi flyttet akkurat tilbake fra USA, og tok med oss vår 42" plasma fra Samsung, nettop fordi vi hadde forstått det slik at det ikke var noe problem med digitale signaler.. men så får vi akkurat samme beskjeden som Bardenok, "unsupported mode". Vi har GET HD pvr, så trodde ikke det skulle være noe problem, men det er det altså...

Men så til det egentlige spørsmålet: Hvor får jeg tak i en Scaler slik at jeg kan slippe å kjøpe helt ny tv? prøvde med et kjapt søk på norske nettsider men fant ikke noe..?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min hos AVshop, så du er jo ikke så langt unna...

Men før du kjøper: Vær obs på at alle boksene jeg har sett så langt kommer default oppsatt med vanlig PAL oppløsning, og du må manuelt inn i oppsettet på dem for å endre det. Og for å se oppsettet, må du kople til en "norsk" TV. Har du testet det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI Video converter

Sitat Opprinnelig postet av Logtnuts

Men så til det egentlige spørsmålet: Hvor får jeg tak i en Scaler slik at jeg kan slippe å kjøpe helt ny tv? prøvde med et kjapt søk på norske nettsider men fant ikke noe..?

Jeg kjøpte min fra statene og en butikk som heter 220-electronics.com. Boksen jeg kjøpte har flere tilkoblingsmuligheter dermed har det gitt meg mulighet til koble opp "norsk" dvd-spiller og en norsk playstation 2 i tillegg til den digitale dekoderen. Det fungerer som en drøm. Det eneste som irriterer meg litt er at jeg får en del horisontale linjer som kan sees mot helt svart. Vet ikke om det er et resultat av scaleringen eller en innstilling jeg ikke har fått med meg.

Her er linken til dingsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har funnet en løsning, og jeg har ikke lest alle trådene. Mente tenkte jeg bare skulle kaste ut et forslag på alternativ løsning.

Hva med og bare kjøpe en Dreambox beregnet for det amerikanske marked? CD parrer jo ikke kort mot dekoder. Sikkert litt mer kostbart men vil si dreambox dekoderene er bedre en de orginale dekoderen til CD

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angelou
    CD parrer jo ikke kort mot dekoder.
    Jo, det gjør de, i alle fall på satelitt.

Bardenok: Sjekk først at du konverterer signalet fra 50Hz til 60Hz. Dette kan ellers være alt fra lysstoffrør til dårlig kabel. Nå var det jo fem produkter bak den linken din, men er det den dyreste av dem bør den i alle fall være bra.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NOAH - kompetanse til å overta ansvar

Ehm, nei.. CD parrer ikke kort mot dekoder. Ennå.

/S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •