SCART - HDMI Converter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SCART - HDMI Converter

Hei

Jeg har en Panasonic TH-42PZ85 og en dekoder fra Canal Digital. Dekoderen er ikke så veldig avansert og her i området er vi heller ikke HD-klare. Det skjer ikke før på høsten, altså at kabelnettet blir HD-klart.

Bilde på tv'en er ikke så verst, men det er kun RGB, siden det kun er scart-utgang på dekoderen. Tv'en klarer 1080p, men det hjelper lite når signalene er RGB via scart og kanalen (samt nettet) er ikke i HD-format.

Hva vil jeg oppnå med å bestille en slik en? SCART - HDMI Converter

Ser at den koster litt så noe må den klare. Scart sender analoge signaler mens HDMI er digitalt. Er det mulig at denne oppskalleren klarer å gjøre om signaler og forbedrer bilde slik at det blir 720p i stedet for RGB?

Tusen takk for hjelpen på forhånd.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge tv'en din har scart og hdmi inngang, noe jeg antar at den har, så vil jeg nok tro du får best bildekvalitet ved å kjøre scart direkte inn i tv'en. Den boksen du linker til omgjør signalet og oppskalerer det til 720p. Jeg vil nok tro at tv'en din oppskalerer bildet minst like bra. Eneste grunnen jeg kan tenke meg til å bruke en slik boks er vis dekoder står langt unna tv'en, da hdmi er bedre på litt lengre strekk. Nå har jeg ikke testet dette selv da jeg fortsatt har min trofaste Panasonic 32" crt tv, men jeg vil tro du får best bilde slik du har det i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener. Men jeg kan ta et annet eksempel.

Når man setter inn vanlig coax-kabel direkte fra uttaket også inn i tv'en så blir ikke bilde så godt. Gjør man det samme med samme kabelen, men via dekoderen så blir bilde mye bedre. Altså dekoderen forbedrer bilde.

Også blir bilde enda bedre når man setter inn coaxen fra uttaket også inn i dekoderen og kjører scart fra dekoderen til tv'en. Det er slik jeg har det nå.

Men jeg tenkte at denne oppskalleren har noe i seg at den gjør bilde bedre og oppskallerer til 720p på samme måte som dekoderen gjør bilde bedre vs det å sette inn direkte fra uttaket med coax-kabel.

Så jeg har tenkt å å kjøre scart fra dekoderen inn i converter også hdmi ut fra den og inn i hdmi-inngangen til tv'en.

Selger de et produkt for 1800 kroner og hevder at den skal forbedre bilde og oppskallere til 720p, da må de nok ikke fare med løgn, tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel helt ann på kvaliteten på skalerings-elektronikken i TV'n kontra konverteren. Dersom TV'n din er bra på oppskalering vil jeg ikke tro at det har noe for seg med konverteren.
    Med konverteren vil også oppskaleringen bli gjort i 2 omganger: Konverter: SD -> 720p, TV: 720p -> 1080p, istedet for at TV'n tar hele jobben. Vet ikke om dette vil ha noen innvirkning tho.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen blir at signalet dekoderen sender ut på scart-utgangen er det samme uansett, slik at spørsmålet bunner ned i om boksen oppskalerer bildet bedre enn tv'en din gjør, som nevnt av apsis. Boksen har ikke noe mer "å jobbe med" enn det din tv får, så bildeforbedringen vil jeg tro blir minimal så sant din tv har en god oppskaleringschip. Hadde du hatt en liten, billig lcd tv vil jeg nok tro du ville sett forskjell med en slik overgang, da de som regel har ganske dårlig bildebehandlingsfunksjon. Men på en tv av ditt kaliber ville det forbause meg stort om den ikke hadde bedre bildebehandling enn en slik boks.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apsis er inne på et viktig poeng her. Man vil alltid ønske å gjøre all skalering i en omgang på det stedet i formidlingskjeden som er best egnet. I ditt tilfelle er nok det i TV'en, altså det oppsettet du har nå. Dersom du skal få noe bedre bilde er 1800Kr for småpenger å regne i denne sammenhengen, og vil nok heller bidra til å gi deg et dårligere bilde enn det du har i dag. Hvis du er seriøst intressert i å få bedre bilde fra SD kilder til Full-HD TV så er det bare en dedikert videoprosessor som virkelig kan hjelpe. Slikt begynner vel på rundt 12000,- i butikk. Mens en bedre sak vil ligge rundt 20-30 000,- Det ligger en VP50pro på bruktmarkedet her til halv pris. Men det er jo fremdeles penger.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viera37
    Når man setter inn vanlig coax-kabel direkte fra uttaket også inn i tv'en så blir ikke bilde så godt. Gjør man det samme med samme kabelen, men via dekoderen så blir bilde mye bedre. Altså dekoderen forbedrer bilde.
    Når du ikke bruker dekoderen får du analogt signal hele veien, ved bruk av dekoder så tar du i mot digitale signaler og de blir da kun analoge fra dekoder til tv via scart.

Tviler sterkt på at du har noe å hente på ved å kjøpe en slik boks du nevner, da tv sannsynligvis gjør en bedre jobb selv ved å kovnertere fra analogt til digitalt for å så skalere dette selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for deres svar, folkens.

Dekoderen sender analoge signaler via scart-kabelen og når jeg slår på dekoderen så står det AV1 RGB. Tv'en skal nok gjøre en god jobb når det gjelder oppskalering, men bedre enn RGB får jeg nok ikke via scart-kabelen.

Hadde dekoderen hatt en hdmi-utgang så ville jeg nok hatt litt bedre bilde, tror jeg.

Blir litt synd at dekoderen er litt gammeldags og kabelnettet ikke er hd-klart når jeg har en tv som klarer 1080p.

Den beste løsningen er å kjøpe en videoprosessor. Det er verdt å investere i, tenker jeg. Jeg er jo så opptatt av at bilde skal være av best mulig kvalitet da jeg av og til ser på et program kun fordi bilde er pent å se på, fargene er sterke osv.

Jeg har en slik dvd-spiller. Finnes det en mulighet at den kan scale opp litt? Altså å koble dekoderen til den og kjøre videre med hdmi ut av dvd-spilleren og inn til hdmi-inngangen til tv'en. Tror ikke det er mulig, men verdt å prøve.

Tror nok jeg kjøper en videoprosessor. Kanskje brukt, men også nytt for hver eneste krone investert i slikt utstyr er velinvestert.

Dersom jeg kjøper en skikkelig god videoprosessor blir da alt jeg ser i 1080p?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du må spørre om det så ville jeg sette meg litt mer inn i ting før jeg brukte ti-tusener på en videoprosessor.

Video og lyd fungerer normalt etter prinsippet "ingen kjede er sterkere enn svakeste ledd". Dersom du henter signalet fra en dårlig kabel-kilde, så er det begrenset hvor mye du kan pusse og punte på signalet.

Et signal som konverteres fra 1080p til 576i og tilbake til 1080p inneholder i beste fall detaljer tilsvarende et 576i signal. Hvis målet ditt er at det skal lyse i en "1080p lampe" på tv-en så blir du kanskje fornøyd, men bildekvaliteten blir først og fremst begrenset av det dårligste leddet i kjeden.

Dersom du kjøper en bluray-spiller eller playstation/xbox så kan du nyte ekte HD bildeopplevelser her og nå. Forhåpentligvis kommer tv-sendingene etterhvert.

Merk forøvrig at bildekvalitet handler om mye mer enn antall pixler. Forskjellen mellom 720p og 1080p er liten nok til at det blir diskutert om den overhodet har noe for seg (meningene er delte), avhengig av skjermstørrelse og andre ting. Støy, artifakter, kontrast etc har derimot betydning uavhengig av kontrast.

-k

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en slik dvd-spiller. Finnes det en mulighet at den kan scale opp litt? Altså å koble dekoderen til den og kjøre videre med hdmi ut av dvd-spilleren og inn til hdmi-inngangen til tv'en. Tror ikke det er mulig, men verdt å prøve.

Tror nok jeg kjøper en videoprosessor. Kanskje brukt, men også nytt for hver eneste krone investert i slikt utstyr er velinvestert.

Som knutinh sier så bør du nok sette deg litt mere inn i dette før du bruker masse penger. Du kan ikke lage gull av gråstein og begrensningen ligger først og fremst i signalet dekoderen din mottar og ikke de resterende utstyret. Du kan heller ikke sende noe innom dvd spilleren din for å oppskalere dette. Ikke hadde det vært noe poeng om du kunne gjort det heller for tv'en din oppskalerer nemlig dette ganske greit selv!

TV'en din skalerer alt den viser bortsett fra om den tar i mot 1080p signal og ikke bruker noe overscan!

Ikke tro at hdmi i seg selv eller 1080p er ensbetydig med kvalitet. Dvd oppskalert til 1080p fra dvd spiller kan se dårligere ut enn om du sender 576i/p til tv for å så la den skalere selv. Dette kommer helt ann på bildebehandlingen i tv og dvd spillere, og ikke nødvendigvis bare oppskaleringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva anbefaler dere? Har snakket med en fra kabeltv-selskapet og han sier at de planlegger å gjøre nettet hd-klart i løpet av høsten.

Da kan jeg regne med at jeg kommer til å ha en brukbar bildekvalitet med hd-kanaler fra Canal Digital, hd-klart nett og ikke minst en ny dekoder fra Canal Digital.

Det er en grei løsning, mens en dyrere - som dere påpeker - løsning blir å kjøpe en videoprosessor og risikere at den ikke svarer til forventningene.

Og foreløpig kan jeg kanskje kjøpe en bedre scartkabel en den jeg har for øyeblikket. Hva skalgs scartkabel anbefaler dere? Akkurat nå har jeg en slik kabel: Profigold Noe bedre enn dette? Er det noe vits å ha scart fra dekoderen og component (rød, grønn og blå hver for seg) inn i tv'en? Blir bilde bedre da? Hva med denne?

Er det bedre å slå av overscan og "kjøre" tilpasset 16:9?

Det eneste jeg vil er å få det beste ut av denne tv'en.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grei løsning, mens en dyrere - som dere påpeker - løsning blir å kjøpe en videoprosessor og risikere at den ikke svarer til forventningene..
    Slik jeg forstår deg, så kommer det garantert ikke til å svare til forventingene... Det finnes ikke noe magi som lager hd bilde ut av SD sendingene du mottar. En dedikert prossessor til 20k+++ vil nok gjøre en bedre jobb enn tv'en din, men hvor stor denne forbedringen er vil jeg desverre tro er heller liten.

Er det bedre å slå av overscan og "kjøre" tilpasset 16:9?
    Er vel ikke værre enn å prøve?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at det er best at jeg kjøper "den beste scartkabelen der ute" og venter til nettet blir hd-klart.

Vil bilde bli merkbart bedre dersom jeg kjøper bedre scartkabel, altså bedre enn profigoldkabelen jeg allerede har? Mulig å få til komponent? Scart til rød, grønn og blå inn i tv'en. Blir bilde bedre hvis man bruker scart til component-kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at det er best at jeg kjøper "den beste scartkabelen der ute" og venter til nettet blir hd-klart.

Vil bilde bli merkbart bedre dersom jeg kjøper bedre scartkabel, altså bedre enn profigoldkabelen jeg allerede har? Mulig å få til komponent? Scart til rød, grønn og blå inn i tv'en. Blir bilde bedre hvis man bruker scart til component-kabel?
    Det viktigste med en SCART-kabel er å passe på at du bruker component over scart, ikke S-video eller composit. Dette sjekker du ved å gå inn i menyen til tuner-boksen din (tv-en vil ofte si ifra hvilket format den henter over SCARTen også).

Så lenge du bruker komponent, og har en helt grei (ikke nødvendigvis rådyr) kabel så er det i mine øyne så langt du kommer.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva anbefaler dere? Har snakket med en fra kabeltv-selskapet og han sier at de planlegger å gjøre nettet hd-klart i løpet av høsten.
    Da anbefaler jeg å avvente på tv-fronten, og å kjøpe en blurayspiller og/eller xbox/PS3 slik at du får muligheten til å nyte HD og den nye tv-en din med en gang.

-k

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde bortimot samme "problem" som deg.

Jeg har Get kabel TV, kan få HD men gidder ikke betale for ting jeg ikke har bruk for (PVR). Så jeg bruker den første Get dekoderen med kun Scart.

Jeg hadde denne med scart rett i TV, da med RGB signal. Men da jeg tok jobben med å få kabelene skjult i veggen, så var scartkabelen min for kort, så jeg tok en kjapp løsning ved å kjøre den med composit via forsterker (for oppskalering til 1080i).

Til min store forundring så virker bildet faktisk bedre enn med RGB til TVen.

Min TV, Sony 46W2000 er av den bedre typen, og har 1080p oppskalering internt. Min forsteker er en Pioneer AX4ASi, som har fajiurda (???) oppskalering til kun 1080i.

Så jeg har beholdt composit via forsterker fremfor RGB scart.

Men din metode med å kjøre omgjører til HDMI, så kommer det ann på hva den gjør. gjør den kun om signalt, så er det ikke sikkert det blir noe forandring. Hvis den oppskalerer så kanskje, det kommer ann på hvem at komponentene er best.

Men uansett så vil ikke forandringene være såpass store at prisen absolutt ikke vil være verdt det. Man får aldri laget "Gull av gråstein"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •