Hei!

Har overført noen gamle opptak fra 8mm videokamera til en dvd-opptaker med harddisk. Brant på dvd og kopierte video_ts mappene med innhold over til harddisken.
Målet er å få skikkelig dvd-er med menyer og slikt utfra innhold som ble tatt opp i familien i 90-årene.
Video-filene(.vob) har god kvalitet helt til jeg kommer til der jeg tester de ferdige dvd-ene med menyer på dvd-opptakeren. Da er bildene plutselig blitt i 4:3-format mens menyene er i 16:9(!) Dette selv om tv'en står på 16:9. Jeg fikk også kjørt de overførte dvd-filene på dvdopptaker-harddisken i 16:9.
Jeg har har også valgt 16:9 på settings før jeg starter rekodinga i Nero.
Nero-versjonen er forresten 7.2.7.0 for de som er kjent med det.

4:3-problemet er ikke det verste. Det verste er at når jeg kjører det ferdige produktet på tv'en er bildene overraskende dårlige!
Det er akkurat som framesene flyter over hvarandre, sånn dårlig blurry effekt, og dessuten, i raske scener blir det temmelig uskarpt på den måten at bildet strekker seg ut i tynne horisontale striper.
Faktisk enda verre enn det som var på råmaterialet som faktisk var tilfredsstillende.
Jeg tenkte at dette hadde noe med progressive eller interlaced sampling å gjøre men er ikke helt sikker.

OK, her er recode-settingene jeg bruker som jeg trodde var bra i massevis:

I generell-fanen: Nero smart encoding er "aktivert" framfor "deaktivert" eller "automatisk".

I dvd-video-fanen:
Format-forhold er 16:9 framfor 4:3 eller automatisk(hvorfor får jeg da kun 4:3 på tv-skjermen??)

Omkodingskvalitet: Kvalitetsinnstilling er satt til høy kvalitet framfor automatisk, standard avspilling, long play, forlenget avspilling, super long play eller egendefinert.

Samplingsformat er satt til automatisk framfor progressiv, interlaced (toppfelt først) eller interlaced (bunnfelt først).

De neste mulighetene er da deaktivert men på kodingsmodus har jeg satt Høy kvalitet (2-omgangs VBR) framfor hurtigkoding (1 omgang).

Lydkodingen er satt til DD 2.0 framfor 5.1...

Da regnet jeg med at filmen skulle opprettholde kvalilteten fra råmaterialet, men neida...

Noen som driver med dette, spesielt via Nero, som har peiling? Vær så snill, trenger hjelp...