svart-hvitt bilde.....:(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

svart-hvitt bilde.....:(

Har akkurat fått en scart adapter (input/output) og en svhs kabel fra clas ohlson. Men når jeg koplet den på dekoderen min (output) og inn på projen så blir bilde svart hvitt.... Og det blir ikke farger uansett hva jeg gjør. Det stod på rgb fra før, men skiftet til normal. prøvd pal, secam og svhs (men denne slår seg av når jeg går ut av menyen. Hvorfor?) men det blir ikke farger... noen som kan hjelpe meg? er det innstilliner som må gjøres på prosjektoren, eller har jeg kjøpt katta i sekken? er kun en scart ut på dekoderen, ikke svhs, derfor jeg kjøpte overgang og svhs kabel...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da sender den vel ikke s-video ut via scart. jeg har koblet dekoderen til en s-vhs spiller, og s-video fra spilleren til pj. det funker, selv om det sikkert bare er kompositt bildesignal?! bildet er helt greit til tv bilde å være, så det får gå :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et spørsmål som går igjen. Her er et svar jeg har gitt før (sentralt avsnitt uthevet):

Tror likevel at problemet ligger innstillingene for ut-formater. Sjekk innstillingene i tuneren din. Lurer du på hva de ulike formatene er for noe? Sjekk her:
    1. Which Connector?
    2. Video signal formats explained (pdf)

Hvis for eksempel tuneren din sender RGB vil det kunne skape morsomme signaler kjørt inn i s-video. Da bør du kanskje bruke kompositt istedet...

Hvis dere leser pdf-dokumentet under link nr 2 ovenfor, vil dere se at Scart-standarden bruker samme pinne for Kompositt-video som for s-video svart/hvitt(Y) signal. Dette tyder på at det fra tuneren sendes et kompositt-signal som gir svart/hvitt bilde i en s-video inngang. Høres dette fornuftig ut? :shock:

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg tenkte... Æsj... Men Clas Ohlson sier de har 30 dagers åpent kjøp. Kan jeg sende kabelen og scart dingsen tilbake selv om jeg har åpnet de og få alle pengene tilbake?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags dekoder er det?

Ut fra forklaringen din så høres det ut som den ikke er i stand til å sende ut s-video signal gjennom scart'en (ettersom svhs valget slår seg av), eller så er det en annen innstilling som gjør det.
    Normal er sikkert kompositt video.

BB

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Philips QAM. Kjøpt/leid hos elkjøp. Er ikke sikker på noe annet navn, men det er iallefall det som står på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er snakk om en digital satelitt dekoder (Canal Digital).
    Uansett, jeg kjører scart fra dekoder til videomaskin. Ut av videomaskin har jeg en scart til svideo omformer.. (en billig greie).. svideo går til prosjektoren. Når jeg slår på prosjektoren får jeg alltid svart hvitt bilde, og må derfor inn på bilde innstillings menyen til dekoderen og justere litt. Prøv følgende:
    1. skifte fra svhs til pal, deretter ut av menyen.
    2. skifte tilbake fra pal til svhs, og deretter ut av menyen.
    Når jeg har gjort dette er fargene tilbake. Vet ikke helt hvorfor det er slik men det fungerer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _frost_
    Det er en Philips QAM. Kjøpt/leid hos elkjøp. Er ikke sikker på noe annet navn, men det er iallefall det som står på den.
    Og hva slags innstillinger er det i den (har du satt ut-format til s-video)?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke å lagre svideo. Når jeg velger svhs (som det står), går ut av menyen og inn igjen står den på pal.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    da sender den vel ikke s-video ut via scart. jeg har koblet dekoderen til en s-vhs spiller, og s-video fra spilleren til pj. det funker, selv om det sikkert bare er kompositt bildesignal?! bildet er helt greit til tv bilde å være, så det får gå :wink:
    akkurat det samme var løsningen for meg også. fra dekoderen (motorola digital fra upc) så var bildet s/h (monokrom secam iflg pj), men da jeg plukket det ut fra s-vhs spilleren fikk jeg farger.
    kvaliteten er dårlig, men med et elendig utgangspunkt så kan man vel neppe vente annet...

men akseptabelt til fotballkamper er det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •