Når kan man vente at all TV blir 16:9 i Norge? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glederlig oppdaterting. Har merket at NRK har skjerpet seg veldig når det gjelder teksting og letterbox slik at jeg sendte mail til NRK. Jeg fikk følgende svar:

Jeg har observert at i de siste to månedene så har NRK1 sine sendinger begynt å legge tekstfeltet i bildet ved lettebox sendinger. Er dette en bevist handling eller er det bare min lokale Avidi kabelTV som legger på teksten selv?
    Det er flere grunner. Den første er at vi har begynt å sende ekte 16:9 også på NRK1. Avidi, nå Canal Digital Kabel. tar oss ned over sattellit. Vi valgte da ikke å benytte DVB subtiteling som gir den mulighet for "digitale" seere at de kan velge om de vil ha teksting eller ikke. Dette fordi enkelte bokser i satellittmarkedet fortsatt har problemer med DVB Subt. og at det har tatt lengre tid enn antatt for Canal Digital å oppdatere software i boksene. Den elternative teletekstingen er for dårlig og kan ikke gjengi samiske bokstaver som er en forutsetning for NRK1. Derfor brenner vi inn tekstingen under utsendelsen som da fører til at den blir liggende innenfor bildet siden vi sender ekte 16:9 med full bildehøyde ut fra oss. Når kabelselskapene konverterer dette til 16:9 letterbox for analog videreformidling blir dette slik som du peker på. Vi har også av samme grunn gått over til innbrenning på NRK2. Med i dette bildet hører også at svært mange nå har 16:9 Tv og at vi i stadig mindre grad prioeriterer hensynene til 4:3-apparater der det gunstigste er å ha tekstingen nede i det sorte.
    Dette betyr i praksis at folk med Pansonic TV og andre som ikke har vertical justering kan slutte å irritere seg over at teksten forsvinner.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det irriterende med dette er at vi nå er tilbake til tvungen tekst. Jeg syntes det var meget behagelig å kunne slå av den distraherende teksten så lenge språket var norsk eller engelsk.
    Jeg vil kalle dette et tilbakeskritt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •