TV-kontrast versus projektorkontrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question TV-kontrast versus projektorkontrast

Jeg kan kjøre kontrasten på Panasonic TH46PZ85 og TH42PX80 til maksimum, uten å få white crush (DVE er brukt som testplate). Dette kan jeg absolutt ikke gjøre på BenQ W10000.

Hvordan kan dette ha seg?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Spørsmålet er hvorfor ikke TVene gir white crush med økende (og max) kontrast, hvilket var min forventning.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, først og fremst skyldes nok dette at TVen innstillingsspekter er langt mer redusert enn på projektoren, som er tilpasset de mer proffe brukerne. TVene antar en at opereres av menigmann, og da må også muligheten for feilbom reduseres.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg må si Panasonicene virkelig "skinner" med høy kontrast (det amerikanerne kaller torch mode :-)). Får nesten hodepine i et mørkt rom.

Med manglende innstillingsmuligheter har jeg "kalibrert" TVene kun basert på øyesyn, og det er et ordentlig bra og "liquid" bilde fra disse, spesielt på HD-materiale.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, projektorer er vanskeligere å kalibrere skikkelig. White-crush tilsier at den øvre delen av gammakurven din er for høyt eksponert. Noen projektorer, og TVer for den saks skyld, er selvsagt såpass elendig satt opp at det ikke lar seg gjøre å kalibrere en skikkelig lineær gråskala, men jeg trodde BenQ var grei i så måte.

Fordelen med mange instillinger er jo at en har potensiale for å tilpasse projektoren perfekt med en rekke kilder. På den andre siden er det vanskeligere å kalibrere på "øyemål", og mannen i gata som kjøper seg projektor kan lett ende opp med et elendig resultat. InFocus, projectiondesign og Epson er jo begge gode på forhåndskalibrerte instillinger, mens BenQ nok krever litt mer tweaking for å yte optimalt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W1000 er "skikkelig" kalibrert, med hjelp av Pantone-proben og HCFR.

Det er TVene som er kalibrert på øyemål, siden jeg ikke får stilt inn gråskala og fargerom i noen utstrekning.

Årsaken til tråden og spørsmålet var at jeg så jeg kunne blåse kontrasten til himmels på TVene uten at det gikk utover detaljeringen i det hvite.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hellnoob

Husk at det ikke nødvendigvis er riktig å sette kontrasten til maks selv om en ikke får whitecrush. Veldig ofte vil for høy kontrast føre til fargeskiftninger i gråskalaen, noe som må tas hensyn til dersom man ønsker et best mulig bilde.
    For deg som har måleutstyr er dette en enkel sak å finne ut av

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke lov å rigge proben & sånn i stuen... skal se på det når anledningen byr seg :-)

Jeg har forøvrig ikke maks kontrast. Hvis midtstillingen er 50, har jeg 65 eller noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •