Hvorfor oppskalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvorfor oppskalere?

Spørsmålet har kanskje blitt stilt før, men jeg finner ingen definitive svar.

Etter mine mange år med foto så jeg jeg med 100% sikkerhet at man ikke får noen EGENTLIG gevinst av å oppskalere noe da man ikke kan trylle frem mer informasjon i et digitalt bilde.
    Man kan selvsagt oppskalere og la en prosessor interpolere nye bildepunkter som ligner på de nærmeste punktene og på den måten lage mer informasjon i bildet, men denne informasjonen er på ingen måte ekte.

Altså er den faktiske konklusjonen at det aldri vil bli mer informasjon i bildet, men man kan kanskje oppfatte det som om det er mer info.

Mitt spørsmål er da igjen... vil man egentlig se en film med et oppskalert "falskt" bilde, eller er den originale kilden den beste?

Jeg skal ikke peke hverken den ene eller den andre veien, men det hadde vært artig å høre hva andre entusiaster foretrekker.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Spørsmålet har kanskje blitt stilt før, men jeg finner ingen definitive svar.

Etter mine mange år med foto så jeg jeg med 100% sikkerhet at man ikke får noen EGENTLIG gevinst av å oppskalere noe da man ikke kan trylle frem mer informasjon i et digitalt bilde.
    Man kan selvsagt oppskalere og la en prosessor interpolere nye bildepunkter som ligner på de nærmeste punktene og på den måten lage mer informasjon i bildet, men denne informasjonen er på ingen måte ekte.

Altså er den faktiske konklusjonen at det aldri vil bli mer informasjon i bildet, men man kan kanskje oppfatte det som om det er mer info.

Mitt spørsmål er da igjen... vil man egentlig se en film med et oppskalert "falskt" bilde, eller er den originale kilden den beste?

Jeg skal ikke peke hverken den ene eller den andre veien, men det hadde vært artig å høre hva andre entusiaster foretrekker.
    du får bedre oppløsning, og dermed kan du feks sitte nærmere.... men det er rett som du sier at forsterkeren lager til " falske " punkter..... men personlig synest eg at bilde er bedre oppskalert enn vanlig ( da mener eg fra vanlig dvd til 720p, har ikkje erfaringer)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke nå distinkt svar på oppskalering, men i spillsammenheng så fins det noe som heter "antialiasing" som gjør ting rundere uten å øke oppløsningen. Kanskje det kan vær en lignende effekt man får ut av å generere ny pixler?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng er vel det at HD-ready og Full-HD tv'er oppskalerer input for å tilpasse skjermstørrelsen. Gevinsten ved å oppskalere selv, "under kontrollerte omgivelser" kan da gi gevinst isteden for å bare la det gå sin gang.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om man sammenligner med foto er det lett å se hva oppskalering har for seg. ta en liten gif-fil(20x20 piksler) og zoom i photoshop til bildet fyller skjermen. det ser ikke bra ut. om du oppskalerer samme bilde til å fylle skjermen vil den regne seg frem til et noe bedre bilde, men fortsatt ikke bra.

det har altså med størrelsesforhold å gjøre. video vil man ofte se på en stor skjerm, mens foto som regel "nytes" i små format.

et godt eksempel på forskjell fra zoom til scalert grafikk, er å tenke på en trapp bestående av 3 klosser eller piksler.(2 trinn).
    zoomet opp vil man fortsatt ha 3 klosser(eller 2 trinn), oppskalert vil man få en 45° skråkant der trinnene var.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele greiene med hypen rundt oppskalering er at så og si alt må skaleres og da er det noe som gjør jobben bedre enn annet, men her ligger også mye på deinterlacing når det gjelder dvd og tv.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Hele greiene med hypen rundt oppskalering er at så og si alt må skaleres og da er det noe som gjør jobben bedre enn annet, men her ligger også mye på deinterlacing når det gjelder dvd og tv.
    Ja, hele poenget er jo at bildet fra lavoppløst kilde MÅ oppskaleres hvis det skal vises på en høyoppløst fremviser i dens fulle oppløsning. Spørsmålet er kun om fremviseren selv eller en ekstern enhet foretar oppskaleringen.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i alle fall tydelig forskjell på kvaliteten av oppskaleringen om jeg lar DVD-spilleren min oppskalere fremfor PS3'n. DVD-spilleren blir ikke lengre brukt for å si det sånn..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre man har en oppløsning på kildematerialet som korresponderer med oppløsningen på skjermen så må man vel på en eller annen måte skalere om slik at det kan vises slik at man får utnyttet tilgjengelig skjermflate.

Har man f.eks en FullHD skjerm og vil vise bildet uskalert fra en DVD vil vel dette uskalert bare dekke 1/5 av skjermflaten.

Foretrekker selfølgelig å kunne 1:1 pixelmappe kildematerialet med skjermoppløsningen, men anser skalering som et nødvendig onde der oppløsningen til kildematerialet er forskjellig fra skjermens oppløsning. Det finnes heldigvis bildeprosessorer/skalere som gjør disse skaleringsjobbene på en god måte slik at resultatet blir mulig å se på, men optimalt blir det selfølgelig ikke å f.eks skalere opp SD til FullHD oppløsning.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan i noen tilfeller også få bedre bilde av å skalere flere ganger, feks dvd skalerer til 720p så tv til 1366x768 alternativet er jo dvd til 576i/p også tv til 1366x768. Det kan vel også hende at noen tv'er er optimalisert for hd-signlaer og gjør derfor en bedre jobb med 720p selv om kilden er på 576i. Her er det bare å prøve seg frem, en annen ting med de tv'ene jeg har hatt er at jeg kun kan skru av overscan på hd-signaler og ikke 576i/p. Med overscan av så får jeg jo høyere oppløsning da en får utnyttet hele oppløsningen til kilden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •