Omkode Blu-ray filmer til DVD, er det mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omkode Blu-ray filmer til DVD, er det mulig?

Hei

Noen som vet om det er mulig å omkode Blu-ray filmer til vanlig DVD?
    Hva trengs i tilfelle av programvare?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddjob
    Hei

Noen som vet om det er mulig å omkode Blu-ray filmer til vanlig DVD?
    Hva trengs i tilfelle av programvare?
    Jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke eksakt hva som behøves av programvare, men det bør helt klart være teknisk mulig å få dette til, på samme måte som man konverterer DVD-filmer til f.eks. Xvid osv.

Her er det antakeligvis mange som har forslag til programmer man kan bruke.

Det man grovt sett må gjøre er å kopiere selve filmen inn på harddisken, for så å skalere bildet til riktig oppløsning for DVD og så komprimere det i MPEG-format. Det samme må gjøres med lyden. Så må man brenne det hele ut på en DVD. Dette er en tidkrevende prosess, hvis man vil ha et bra resultat.

Ettersom Blu-ray har høy oppløsning og høy bitrate regner jeg med at det går an å få et bra resultat her, hvis man fyller hele DVD'en.

Hvorfor man skulle ønske å gjøre dette er jo et helt annet tema...

.:vegard:.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fleskebacon
    Hvorfor man skulle ønske å gjøre dette er jo et helt annet tema...

.:vegard:.

Takk for svar. Grunnen er at jeg ikke vil at ungene skal herje med den orginale Blu-ray platen. Foreløpig er det også alt for dyrt for BD-R plater. De billigste jeg har sett er kr. 69,- pr. stk hos Elkjøp.
    Det er derfor kjekkt å kunne la ungene få en kopi på DVD-R isteden.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Grunnen er at jeg ikke vil at ungene skal herje med den orginale Blu-ray platen. Foreløpig er det også alt for dyrt for BD-R plater. De billigste jeg har sett er kr. 69,- pr. stk hos Elkjøp.
    Det er derfor kjekkt å kunne la ungene få en kopi på DVD-R isteden.
    Da tror jeg at det fort kan lønne seg å kjøpe DVD versjonen i tillegg til BD av filmen, og så copiere ut disse på barnevennlige forbruks dvd-r plater.

Da er man vel sikkret et mer velykket resultat, og vil vel være en mye raskere, billigere og bedre fremgangsmåte. Det blir kanskje ikke billigere direkte å kjøpe begge formatene av samme film, men selv med et egnet program, så mistenker jeg det foreløpig vil være en ganske tidkrevende jobb å omdanne en BD film slik du er ute etter, og fritid har vel ofte noe man ikke har for mye av og har vel ofte en ganske stor verdi, det også.

En annen mulig løsning vil kanskje være å spille av BD plata via en av de analoge utgangene på BD spilleren, compositt, S-video og så ta opp på en hardisk recorder som kan brenne ut til DVD-R, eventuellt bare bruke en VHS spiller eller lignende og ta det videre derfra. Vet ikke om det er noe macrovision sperre som vil lage krøll for en slik løsning på BD.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter den over, det eneste er vel da at du ikke får HD, hvis du var ute etter det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha noe ønske om å fremstå som spydig - Både BluRay, DVD og kopierte DVDR plater...!? :roll:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD vil du ikke få på en DVD plate uansett pga konverteringen.

Men som det er sagt så vil det kanskje være like greit å kjøpe DVD plater enn så lenge.

Og for all del lær ungene å behandle plater med omhu, her i huset er straffen for å ripe opp plater kjølhaling og koking i olje
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Uten å ha noe ønske om å fremstå som spydig - Både BluRay, DVD og kopierte DVDR plater...!? :roll:
    Blir kanskje litt volsomt det ja, men når det gjelder slike "barnevennlige" filmer som det er aktuellt å gjøre dette med, brukes vel de ofte så flittig og på så mange forskjellige måter, at det å ha noen dubletter osv ikke vel er en katastrofe hverken for lommebok eller utgjør noe stor trussel for filmsammlingen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Og for all del lær ungene å behandle plater med omhu, her i huset er straffen for å ripe opp plater kjølhaling og koking i olje
    Ja det setter nok helt naturlig en stopper for videre platemishandling...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er første gangen de riper opp noe Hva som skjer andre og tredje gang vil du ikke vite. Merkelig nok har det aldri blitt noen fjerde gang
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være en smule alvorlig, så må jeg innrømme at jeg også kopierer filmer til den ene ungen, samt at jeg kopierer det vi tar med på biltur. Ikke glad i å ha originaler hverken av CD eller DVD i bilen. Og jentungen er ikke like snill med DVD plater bestandig, så det som kommer inn hos henne er stort sett kopier.

Men når det er sagt tror jeg ikke at det er mer enn en eller to plater som har blitt ødelagt i heimen her, men jeg har lånt bort til enkelte som aldri får låne originale plater igjen, og da er det snakk om voksne folk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Kopier BD'n til harddisk med AnyDVDHD
    - identifisere selve filmfilen. Er den delt, må du joine dem.
    - demuxe med dgavcindex
    - strippe ut DD eller DTS fra lyden med eacto
    - lage et avisynthscript med DVD-parametre
    - kode til mpeg2 med feks virtualdubmod
    - muxe på lyden
    - authore en dvd brenne ut.

Hvis du er så livredd for filmene dine, kan du ikke bare ta en kopi av hele disken med AnyDVD og så la ungene herje med plata? Du kan alltids brenne den tilbake på en BD når tomme plater og brennere blir billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Da tror jeg at det fort kan lønne seg å kjøpe DVD versjonen i tillegg til BD av filmen, og så copiere ut disse på barnevennlige forbruks dvd-r plater.

Da er man vel sikkret et mer velykket resultat, og vil vel være en mye raskere, billigere og bedre fremgangsmåte. Det blir kanskje ikke billigere direkte å kjøpe begge formatene av samme film, men selv med et egnet program, så mistenker jeg det foreløpig vil være en ganske tidkrevende jobb å omdanne en BD film slik du er ute etter, og fritid har vel ofte noe man ikke har for mye av og har vel ofte en ganske stor verdi, det også.

En annen mulig løsning vil kanskje være å spille av BD plata via en av de analoge utgangene på BD spilleren, compositt, S-video og så ta opp på en hardisk recorder som kan brenne ut til DVD-R, eventuellt bare bruke en VHS spiller eller lignende og ta det videre derfra. Vet ikke om det er noe macrovision sperre som vil lage krøll for en slik løsning på BD.
    Ideen er grei nok så sant ikke det er macrovision på Blu-ray filmer, men det blir jo en del jobb å spille inn og da.

Jeg tror den beste løsningen tross allt vil være å omcode det til mpg2/DVD. Tror ikke det ville tatt så altfor mange timene. Kunne jo bare gjort det på natta.

Jeg gidder i alle fall ikke bruke penger på en DVD kjøpefilm i tillegg til Blu-ray.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dtddiver
    - Kopier BD'n til harddisk med AnyDVDHD
    - identifisere selve filmfilen. Er den delt, må du joine dem.
    - demuxe med dgavcindex
    - strippe ut DD eller DTS fra lyden med eacto
    - lage et avisynthscript med DVD-parametre
    - kode til mpeg2 med feks virtualdubmod
    - muxe på lyden
    - authore en dvd brenne ut.

Hvis du er så livredd for filmene dine, kan du ikke bare ta en kopi av hele disken med AnyDVD og så la ungene herje med plata? Du kan alltids brenne den tilbake på en BD når tomme plater og brennere blir billigere.
    Takk for svar, dette så interssant men også vanskelig ut. Finnes det en guide til dette?

Du nevner å "joine" hovedfilmen når den er delt, hvilket program bruker man da? Jeg ser på en del filmer (særlig Disney) er hovedfilmen delt opp i en rekke mindre m2ts-filer.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på en del filmer (særlig Disney) er hovedfilmen delt opp i en rekke mindre m2ts-filer.
    Se litt info om Blu Ray og filstruktur bå en BD plate
    What is Blu-ray Disc and HD DVD?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel som regel delt der filmen viser noe skrift, slik at det finnes flere språkvarianter. Et eksempel er Closer, der chattescenen finnes på fire språk (teksten på dataskjermen i filmen altså).

Skal du joine dem, kan du bruke TSSplitter. Du må identifisere den rette versjonen av en eventuell liten fil først - kopier alle filene til harddisk og åpne og sjekk med powerdvd via file-menyen.

Det er ikke vanskelig, men kan være litt plunder første gangen. Bruk google. Og selve kodingen vil ta alt mellom 12-72 timer avhengig av cpu'en din.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dtddiver
    De er vel som regel delt der filmen viser noe skrift, slik at det finnes flere språkvarianter. Et eksempel er Closer, der chattescenen finnes på fire språk (teksten på dataskjermen i filmen altså).

Skal du joine dem, kan du bruke TSSplitter. Du må identifisere den rette versjonen av en eventuell liten fil først - kopier alle filene til harddisk og åpne og sjekk med powerdvd via file-menyen.

Det er ikke vanskelig, men kan være litt plunder første gangen. Bruk google. Og selve kodingen vil ta alt mellom 12-72 timer avhengig av cpu'en din.
    Takk igjen. Skal sjekke ut TSSplitter.
    Når det gjelder Disney filmer så virker det som de (i alle fall "Cars" og "Eventyr i New York") er splittet opp helt tilfeldig. Jeg klarte å lappe sammen alle m2ts-filene til en stor fil på "Eventyr i New York" for en tid tilbake ved hjelp av et splitteprogram som egentlig ikke er beregnet for videofiler. Resultatet ble spillbart på min Playstation 3, men på pc'n henger filmen seg hver gang jeg kommer til "skjøtepunkt". Det gjelder både når jeg spiller filmen i PowerDVD og NeroShowTime.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •