hdmi med gullkontakter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hdmi med gullkontakter?

hvorfor finnes det hdmi kabler med gullkontakter og fancy oxygenfri kabel?
    sender de ikke binærkoder eller noe som tilslutt blir binærkoder?
    å hvorfor finnes det optiske kabler? når man må konvertere fra\til digitalt uansett? :? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gull har meget god lede evne. I tillegg er det svært holdbart.

Kobber ol. begynner fort å irre. Derfor er det best å benytte oxygenfri kobber.

Optisk overføring kan også ha fordeler. F.eks er det imunt mot elektomagnetisk forstyrrelser. Dette hindrer crosstalk og man slipper å bekymre seg for at kabelen skal plukke opp støy i hardføre miljøer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gull har dårligere ledeevne enn kobber, men irrer som sagt ikke. Ergo opprettholdes god kantakt mye lenger enn det du vil oppleve med "urent metall". Nå består jo heller ikke kontaktene av gull, de er kun gullbelagt.
    Fordelen med optiske løsninger, er at f.eks 100 meter kabel ikke representerer noe som helst problem. En "vanlig" (les; billig) HDMI-kabel, sliter ved lengder over 10 meter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AndyMcnebb]Gull har meget god lede evne. I tillegg er det svært holdbart.
    QUOTE]

Eneste "vanlige" metall som leder bedre enn kobber er sølv, kobber leder mye bedre enn gull.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber ol. begynner fort å irre. Derfor er det best å benytte oxygenfri kobber.
    Oksygenfri kopper har ingenting med irring/korrosjon å gjøre. Kopper irrer fordi oksygen binder seg til koppermolekyler og danner dermed et molekyl kalt kopperoksid. Dette er en halvleder og leder dermed dårlig strøm.

Oksygenfri kopper brukes av mange kabelprodusenter som et salgstriks og utgjør ingen praktisk forskjell. Se for eksempel her:

CandyCable: Copper and Oxygen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

så om man skal koble en ps3 til et tv, med hdmi 1meters avstand, så har du ingenting å tjene på å kjøpe en dyr kabel, frammfor en billig?

over tid vil kobberen korridere å lede dårligere, men vil egentli ikke ha noe å si, sålenge fjernsyne klarer å indentifisere 1'ere og 0'ere(binær kode). å om d skulle bli for dårlig kontakt, så kunne man vel pusset litt med et fint pussepapir?

eller hur?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du bør holde pussepapiret unna slike kontakter!
    Om / når du en gang måtte få problemer med kontakten(e), så holder det antakelig lenge med å trekke ut / sette inn denne noen ganger, evnt i kombinasjon med elektronikkrens.
    Ellers vil jeg mene at utstyret skal stå i et svært så aggresivt miljø for at man skal få kontaktproblemer på kort sikt, så jeg kan ikke tro at det skulle være noe stort problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

ja så det vi komm framm til, er at det egentli ikke er grunn til å kjøpe en dyr hdmi kabel framm for en billig en...uansett om du har fjernsyn till 100k osv osv??

å optiske kabler er kun vits i å bruke over lengre avstander??

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Richards
    ja så det vi komm framm til, er at det egentli ikke er grunn til å kjøpe en dyr hdmi kabel framm for en billig en...uansett om du har fjernsyn till 100k osv osv??

å optiske kabler er kun vits i å bruke over lengre avstander??
    Hva mener du? Finnes det optiske HDMI-kabler med omformer i hver ende?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hva mener du? Finnes det optiske HDMI-kabler med omformer i hver ende?
    det vet jeg ikke, men å sende lyd optisk frå feks. forsterker til tv vil være unødvendig om d bare er snakk om 1-2meter!??!?!
    men ikkje om det er snakk om 100-200meter?:P

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sender lyden optisk, er det D/A-converterene i TV-en som bygger lyden. Om du sender lyden fra PS3 er det den som bygger lyden. Uansett tror jeg resultatet er ekstremt likt på TV-ens høyttalere, så bruk det du har for hånden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

jeg er utdannet skipselektriker, og jeg spør egentli kun for å bli klokere:P

nå er ikke jeg noen ekspert eller noe, men lurer felt på det jeg spør om...siden 95% av befolkningen her omkring "forventer" at jeg burde vite slikt, siden jeg er elektriker:P

jeg har da prøvd å sette meg litt inn i det hele.

analogt signal er vel polariteten som skifter. å da kan jeg fårstå at med bedre kabler, kontakter, skjerming osv osv, så vil sluttresultatet (lyd frå høytalerene) bli bedre

men etter san jeg har fårstått det, så er digitalt en serie av bit's, eller 1'er og 0'er. og en byte blir 8bit- feks 1100 0110.

men om du da sender signalet gjennom en lampeledning eller en gulledning til 50k pr.meter...så vil jo d fortsatt bli d samme...nemmeli 1100 0110???
    ja sålenge ikke signalet er så forferdeli dårlig at men ikkje klarer å sjå forskjell på 1 og 0 ??

jeg sier ikke at det er slik, men det er slik jeg ser det føre meg:P
    så om noen vet noe jeg ikke vet, så hadde jeg vært veldi takknemmeli om de hadde informert meg

takker for svar

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vi enda flere tråder om dette emnet? Jeg tror det som kan skrives om dette allerede finnes i forumet.

http://avforum.no/forum/search.php

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BINGOOOO!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ff

quote en eller annen guide her på forumet:
    "Digitale kabler(lyd)

I dag har vi to renne digitalkabler for lyd, optisk(lys) coaxial(metalleder).
    Det er mye uenighet om hvilken av disse som er best. En av teoriene for at caoxial kabelen skal være at vist man bruker optisk må det konverterest til lys i den ene enden for og så bli konvertert til leder i den andre enden igjen. Men selv tror jeg egentlig at det ikke er noe forskjell da digital signal kun består av 1ere og 0ere og man skal i teorien ikke få noe tap. Og så er det dyre og billige digital kabler, jeg vil si at digitalkabelen er den som har minst og si i anlegget og har minst innvirkning på lyden, men jeg kjøper selv mellomklassekabler til 200-400 bare for og være på den trygge siden.

Som mange vett er det en begrenset overføringskapasitet på disse digitalkablene og man klarere ikke og overføre de nye lydformatene fra Blu-ray og Hd-dvd som er mange kanaler med ukomprimert lyd, same som er på cd."

han sier han holder seg til mellomklassen for å være på den sikre siden? men hvorfor?
    det må jo vær klin umuli å ikke få framm de 1'erene å 0'enne?!!?

å er coaxialkabelen digital?!?! Coaxial cable - Wikipedia, the free encyclopedia

som han sier har det ikke noe å si om man må konvertere et digitalt signal, noe som jeg må si meg enig i. men d koster vel utstyret som konverterer digital/lys - lys/digital? så san sett er det vel bare et dumt påfunn med optiske kabler til korte strekninger?

kan ikke optiske kabler overføre dolby- og dts hd?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Richards
    hvorfor finnes det hdmi kabler med gullkontakter og fancy oxygenfri kabel?
    sender de ikke binærkoder eller noe som tilslutt blir binærkoder?
    å hvorfor finnes det optiske kabler? når man må konvertere fra\til digitalt uansett? :? :?
    Hei Richards,
    Vedrørende HDMI: Det med Gull, kobber, oksygenfri kobber etc har jo noen besvart her. Noen mer seriøst enn andre.. Som du forstår så funker det meste av HDMI-kabler over korte strekk. Over lengre strekk (si +/-5m) så bør man nå sjekke ut merkingen av kablene i forhold til det du har tenkt å overføre av eventuelle HD-signaler. Gull kontra kobber er forklart. Dessuten funker det veldig greit å ha "gullkontakter" for de som skal selge varene.
    Optisk: Bedre enn digital coax for overføring av lydsignaler over lengre strekk. Optisk gir også muligheten til å skille komponenter elektronisk (med de fordeler det medfører ifm støy etc) i og med at det er lyssignaler som overføres og ikke en direkte elektrisk forbindelse. Mange hevder dog at lydkvaliteten blir bedre over coax-kabel (normale, korte strekk).

Edit: Ser at du, Richards, har søkt litt mens jeg knota med innlegget mitt. I store trekk har du helt rett. Men, ja; Coax brukes til digital overføring (tenker altså ikke på coax til f.eks antennebruk her). Optisk funker bedre på lange strekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svaret:-D
    fann denne i signaturen til "furu":

Steve Venuti (the Director of Marketing for the HDMI Licensing LLC, the licensing agent responsible for administering the licensing of the HDMI Specification, promoting the HDMI standard and providing education on the benefits of HDMI to retailers and consumers. Steve actively works to build awareness for HDMI among consumers, retailers, installers as well as the 400 manufacturers who have adopted the HDMI specification.) - har sagt følgende:

QUOTE((Steve Venuti of HDMI Licensing LLC))
    Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't.
    Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.
    Fatter cables do not necessarily mean better signals. Previously, fat cables were deemed superior because the copper was thicker and the cables carried more shielding. Additional shielding reduced the likelihood of interference between the copper strands, which led to a better signal.

In the world of digital cables, there's no need for shielding since there is no possibility of interference within a cable. As for the thickness of copper, however, thicker copper will be able to extend the length of a digital signal, but for shorter cable lengths (two meters and under), there is no need for overly thick copper strands. In fact, thicker cables can sometimes be problematic since they are less flexible to bend around sharp corners and the increased weight can cause them to fall out of vertically mounted connectors.
    --------------------------------------------------------------------------

nå vet jeg da ikke om dette er sant eller ikke, men virker veldig legit, så jeg stoler på det er sant.

her har jo han sagt det jeg har tenkt, så tar dette som et svar på spørsmålet denne tråden startet med:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •