Komponent-hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponent-hjelp

Hei,

Jeg har kjøpt meg relativt dyre kabler i dag, men er redd jeg har gått på en bommert. Hadde planer om å bytte over til komponent.

Jeg har en DVD-spiller (Sony DVP-NS955V) med komponent-utgang (Y-Pb/Cb-Pr/Cr står det bak) og en receiver (Sony STR-DB795) med 2 komponent-innganger, og 1 utgang (Y-Pb/Cb/BY-Pr/Cr/RY står det).

Min TV (Sony KV-28CL10E) har disse tilkoblingsmuligheten:
    - SCART 1 (INN): RGB/Kompositt.
    - SCART 2 (INN/UT): Kompositt/S-Video.
    - Kompositt 3 (INN): tre vanlig RCA-innganger foran.

Siden det står i manualen at min receiver ikke kan omkode "komponentvideosignaler til S-video eller standard videosignaler (eller vice versa)", tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en komponent til RGB SCART-kabel. Jeg endte opp med en "Supra SCART<->3 RCA, Component Video Y/Cb/Cr, Interconnect Cable"). Her tror jeg nok at jeg gjorde en feil. Er det bare YPbPr som er kompatibel med RGB? Jeg forstår det slik at både DVD-spilleren og receiveren takler både YPbPr og YCbCr?.

Det som er litt forvirrende er at det også står på Supra-emballasjen "Supra SCART-3CA RGB".

Ellers kjøpte jeg meg 2x "Component Video"-kabler fra Clas Ohlson (som jeg regner med både kan føre YPbPr og YCbCr?)

Er det bare Supra-kabelen (komponent til SCART) som er problemet, burde den ha vært YPbPr eller lignende? (er ikke helt innenforstått med alt som omhandler komponent).

Er det noe jeg misforstår?

På forhånd takk!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent og RGB er to helt forskjellige og ikke kompitable systemer, det finnes ikke noen adapterkabel mellom f.eks scart og komponent.
    Du må ha en dyr boks for å konvertere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er da bruksområdet til denne kabelen (som jeg har kjøpt)?

Edit: Vil altså en sånn Component to SCART (RGB) Converter være eneste mulighet for å få "komponent" til min TV? Vil det da være noen vits, fremfor for eksempel S-Video?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en overgang fra scart til RGB.

Les mer HER

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for hjelpen. Tror jeg forstår ting litt bedre i alle fall.. Har bare ett spørsmål igjen, og det er om min receiver både takler YPbPr og YCbCr? Vil for eksempel min MediaPC som har komponent YPbPr ut kunne kobles til porten bak på receiveren som har Y-Pb/Cb/BY-Pr/Cr/RY (som det står bak), og så sendes gjennom en komponent til SCART (RGB)-konverter som det står har YCbCr inn? Har skjønt disse heller ikke går om hverandre!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på dette, men den omformeren du linket til klarer i hvertfall begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PetterHJ
    <snip>
    Min TV (Sony KV-28CL10E) har disse tilkoblingsmuligheten:
    - SCART 1 (INN): RGB/Kompositt.
    - SCART 2 (INN/UT): Kompositt/S-Video.
    - Kompositt 3 (INN): tre vanlig RCA-innganger foran.
    <snip>
    Med denne TV'en vil det beste billedsignalet du kan få være å bruke RGB over scart direkte fra scartutgang 1 på DVD-spilleren til scartinngang 1 på TV'en. Husk å stille både DVD-spiller og TV til å bruke RGB over scart.

Mvh
    Sven

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jeg prøver å få levert tilbake mine komponent kabler (siden jeg er student, og jeg heller får kjøpe igjen når jeg har en TV som støtter komponent). Så får jeg kjøre S-Video så lenge. Eneste negative er at jeg må bruke UT-porten på TVen som inngang (siden dette er den eneste med S-Video). Dermed får jeg ikke lyden over til anlegget (hvis jeg ikke bruker hodetelefonutgangen på forsiden). Får eventuelt kjøpe en 3.5mm jack i vinkel, og gjøre det så usynlig som mulig.

Uansett takk for hjelpen! Får tro jeg får levert tilbake ettersom jeg har brukt over 1000 kroner på kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jeg prøver å få levert tilbake mine komponent kabler (siden jeg er student, og jeg heller får kjøpe igjen når jeg har en TV som støtter komponent). Så får jeg kjøre S-Video så lenge. Eneste negative er at jeg må bruke UT-porten på TVen som inngang (siden dette er den eneste med S-Video). Dermed får jeg ikke lyden over til anlegget (hvis jeg ikke bruker hodetelefonutgangen på forsiden). Får eventuelt kjøpe en 3.5mm jack i vinkel, og gjøre det så usynlig som mulig.

Uansett takk for hjelpen! Får tro jeg får levert tilbake ettersom jeg har brukt over 1000 kroner på kabler.
    Hei igjen.

Som sagt: du bør ikke bruke S-video, men RGB over scart, direkte fra DVD til TV.

Lyden kan du kjøre optisk fra DVD-spilleren og rett inn i receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan selvsagt gjøre det. Har bare vendt meg til å bruke input-switcheren utelukkende på receiveren, men skal vel klare å switche input på TVen når jeg skal se DVD. Må man ha en spesiell SCART-kabel, eller holder det med en som er fullkoblet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan selvsagt gjøre det. Har bare vendt meg til å bruke input-switcheren utelukkende på receiveren, men skal vel klare å switche input på TVen når jeg skal se DVD. Må man ha en spesiell SCART-kabel, eller holder det med en som er fullkoblet?
    Hvis scartkabelen har bra kvalitet skal det funke som ei kule!
    (Husk å bruke scartinngang 1 på TV'en samt å gå inn i menyen på DVD-spilleren og velge RGB).

Lykke til!

Sven

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

SCART RGB fra DVD direkte til TV funker som en drøm. Stor forskjell.

Men lurer på om dette er et greit kjøp for også å kunne koble til MediaPC (komponent ut til receiver) og bruke den som switcher (2 component in, 1 ut):

APTUS2 (Component -> SCART RGB).

MediaPCen har component YPbPr ut.. Bak på DVD spiller står det Y-Pb/Cb-Pr/Cr ut, og på receiver Y-Pb/Cb/BY-Pr/Cr/RY.

Fungerer da dette? Ser converteren har YPbPr inn: "It will convert component (Y Pb Pr) video into RGBs (set top box RGB with composite sync)".

Edit: på en info side skriver de: as most digital sources use the Y Cr Cb format this is the one most commonly found on consumer equipment and the one supported by the Keene Electronics Compnent2RGB convertor. Forrvirrende opplegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •