UPS til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question UPS til hjemmekino

Hei, lurer på om det er noen her i forumet som har erfaring med å bruke UPS (Uninterruptible Power Supply) i hjemmekino sammenheng, og hvilke modeller som er brukbare å fysisk sette i hjemmekinoen med tanke på lavest mulig hørbart støynivå.

Tenker på modeller av arbeidsprinsipp Line-interactive eller aller helst On line i størrelse 500VA -1000 VA som ikke hørbart støyer mere enn f.eks en JVC DLA-HD1 projektor.

Bor på landet der det er en del luftspenn i 230v kraftforsyningen, noe som fører til en del strømmavbrudd ved tung snø i vinterhalvåret.

Det er hovedsakelig pga eventuelle strømbrudd at projektoren skal kunne slåes av på normal måte med kjøleviftene i drift i nedkjølings perioden så ikke det oppstår skadelig overoppheting i bildemotoren at jeg ønsker UPS.

Har fra før en eldre Online Metric 3KVA modell som jeg brukte i et annet oppsett sammen med CRT projektor osv. (kan fint trakte noen liter kaffe med en moccamaster på den)
    Den trenger for en del tusen i batterier da disse begynner å trekke på årene. og har selv med nye batterier ikke så lyst til å bruke den UPSen i det nye oppsettet fordi det blir litt som å "skyte spurv med kanon" da den blir litt for voldsom pga vekt (veier vel rundt 200kg), støynivå (høyfrekvent inverter støy og to store vifter som er ganske så hørbare.) og fysisk størrelse å ha i hjemmekinoen.

Er det noen som har noen gode forslag til små, billige og gode, samt meget stillegående UPS modeller?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være litt laber respons om dette rundt UPS i hjemmekino sammenheng. Er det virkelig ingen som har noen synspunkter på dette?

Med tanke på hvordan mange det virker som det er her inne som investerer i dyre og i mine øyne "pimpete" kabler som jobber helt passivt i stømforsyningen til anlegget osv, så synes jeg det er litt rart at ikke en mer aktiv UPS bruk er mer diskutert her inne, ikke bare til en slik projektor bruk jeg ser for meg, men også til å sikkre en stabil strømkilde til annet sensitivt audio og video utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan dette er i dag men noen år siden fikk jeg høre at UPSer kan gi veldig mye støy. De avgir ofte en stygg sinuskurve på utgangen.

Finnes sikkert unntak eller noen måte å filtrer dette. Veldig usikker på om man kunne hatt en skilletrafo bak en UPS, men det kunne filtrert en del støy og ugjevnheter. Aner meg at en skilletrafo kunne gått amok om den fikk en firkantkurve som spenning.

Sikkert noen som kan litt mer om dette her, men husk at du bare har ventet en dag på svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bruker endel APC på jobben og jeg kan ikke si dem gir merkbart støy.
    Komplett.no - APC Smart-UPS Line-interactive 1000VA USB/RS-232, SmartSlot

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strips
    Vet ikke hvordan dette er i dag men noen år siden fikk jeg høre at UPSer kan gi veldig mye støy. De avgir ofte en stygg sinuskurve på utgangen.
    Det er et godt poeng strips, mange UPSer er vel ofte laget for å drive strømforsyninger med et switchende arbeidsprinsipp og ikke en vanlig trafo med likeretting og kondensator bank.

Finnes sikkert unntak eller noen måte å filtrer dette. Veldig usikker på om man kunne hatt en skilletrafo bak en UPS, men det kunne filtrert en del støy og ugjevnheter. Aner meg at en skilletrafo kunne gått amok om den fikk en firkantkurve som spenning.
    Den Metric UPSen jeg har fra før har så vidt jeg kan se en heftig skilletrafo på utgangen, så det fungerer nokk som en glatting av en litt firkantet oppbygd sinus i den i alle fall.

Sikkert noen som kan litt mer om dette her, men husk at du bare har ventet en dag på svar.
    Var kanskje litt utolmodig og takk for svar ja Ellers synes jeg et er rart at det ikke er mere fokus på UPS i hjemmekino og hifi sammenheng her inne, når det er såpass stor enighet om støy på el.nettet med bedre lyd natterstid osv.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell på UPS og rent nettfilter da
    Jeg har flere kjenninger som sverger til nettfilter, og jeg må vel bestille et snart jeg og.

Har du regnet noe på hvor stor UPS du trenger for at PJ/annet utstyr skal kunne slås av på fornuftig måte?

Man kan få relativt billige UPS'er i dag, ikke sikkert det trenger å bli noe kjempeinvestering.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    Takk for svar Epylypzon

Ja det er ca en slik UPS både ytelses og prismessig jeg godt kunne tenke meg.

Når du angir ikke merkbar støy, mener du da ikke hørbar vifte og/eller høyfrekvent inverter støy i ganske så stille omgivelser?

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fundert på det selv.
    Har en PowerWare 9125 1500VA Online UPS på jobb som bare står og ikke gjør noe lurt. Tenkte jeg skulle prøvelåne den hjem.
    Ang. strømstøy fra UPS'en så vet jeg ikke hvor ille det kan være på gode UPS'er. Men det er vel løsbart med et strømfilter bakom UPS igjen.

Hadde vært fint å hatt litt redningstid på utstyr om strømmen gikk.

Newcomer AV-Marius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hva gjelder UPS er så leverer de ofte en meget ren spenning og de kan fungere utmerket som nettstøyfiltere (on-line ups'er). Ulempen, derimot, er at de, som nevt over, produserer en del støy for resten av nettet. Støyen er noe som kalles overharmoniske og er sinuskurver som oscillerer høyere enn 50 Hz. Disse overharmoniske vil først og fremst gi utslag på billige elektroniske transformatorer. Om de overharmoniske blir for store, så ryker trafoene en etter en (også belysningstrafoer). For og måle dette må man ha en nettanalysator eller ett litt mer avanser oscilloscop. Det er, vel og merke, ikke sikkert at en UPS alene gjør noe skade overhode.

Jeg vil også anbefale produkter fra APC da disse har god kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Takk for svar Epylypzon

Ja det er ca en slik UPS både ytelses og prismessig jeg godt kunne tenke meg.

Når du angir ikke merkbar støy, mener du da ikke hørbar vifte og/eller høyfrekvent inverter støy i ganske så stille omgivelser?
    Hører hverken vifte eller høyfrekvente lyder av de vi har brukt på jobben.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Forskjell på UPS og rent nettfilter da
    Jeg har flere kjenninger som sverger til nettfilter, og jeg må vel bestille et snart jeg og.

Har du regnet noe på hvor stor UPS du trenger for at PJ/annet utstyr skal kunne slås av på fornuftig måte?

Man kan få relativt billige UPS'er i dag, ikke sikkert det trenger å bli noe kjempeinvestering.
    Ja det er nok mulig at dedikerte nettfilter er bedre egnet enn UPS i hifi anlegg osv og at det er litt av forklaringen på en mer laber UPS holdning.
    Det finnes jo en del greie modeller med både støyundertrykking og overspenningsværn osv å få tak i, men til hifi utstyr der det brukes switchende trømforsyninger, må vel det å bruke en online UPS på disse være ganske effektivt så man slipper å introdusere så mye lokal strømstøy på samme nettet som mere konvensjonelle strømforsyninger jobber.

Er enig i at man sikkert ikke trenger så veldig store UPSer for å få dekket den bruken jeg hadde tenkt for HD1 Projektoren. Den bruker vel rundt 250-400W men har ved tidligere erfaring med UPS som driver switchende strømforsyninger vært ute for at tilkobblet utstyr på UPSen helt uten noen forståelig grunn har klart slå ut overbelastning sikkringskretsløpet og med det introdusere et nytt avbrudds problem i stedet for å bli en mer stabil strømforsyning.

Vil derfor ha en del overkapasitet på maks effekten UPSen kan gi og ikke bare se på hvor lenge den eventuellt kan dive en tilkobblet enhet på batteri drift.

Ja det er fint at UPS løsningene har blitt billigere med årene, skjønner nesten ikke at det nå går ann å få en 500VA UPS til 7-800kr, med tanke på at batteriet i denne vel fort koster over halvparten av denne prisen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Marius
    Hei.
    Hva gjelder UPS er så leverer de ofte en meget ren spenning og de kan fungere utmerket som nettstøyfiltere (on-line ups'er). Ulempen, derimot, er at de, som nevt over, produserer en del støy for resten av nettet. Støyen er noe som kalles overharmoniske og er sinuskurver som oscillerer høyere enn 50 Hz. Disse overharmoniske vil først og fremst gi utslag på billige elektroniske transformatorer. Om de overharmoniske blir for store, så ryker trafoene en etter en (også belysningstrafoer). For og måle dette må man ha en nettanalysator eller ett litt mer avanser oscilloscop. Det er, vel og merke, ikke sikkert at en UPS alene gjør noe skade overhode.

Jeg vil også anbefale produkter fra APC da disse har god kvalitet.
    Meget bra svar AV-Marius, både rundt det med eventuelle skadevirkninger og din anbefaling av APC.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis "ren strøm" er målet, er ikke da en skilletrafo en mye bedre løsning enn UPS?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Art-X sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis "ren strøm" er målet, er ikke da en skilletrafo en mye bedre løsning enn UPS?
    målet var å beholde spenningen på prosjektoren under eventuelle strøm brudd

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det eneste bruksområdet jeg ser for UPS i hjemmekinoen er å holde liv i projektor...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet med å la projektoren ta en passiv nedkjøling hvis strømmen skulle gå? Alle dagens projektorer klarer dette fint, og strengt tatt, hvis det er pæren dere er bekymret for, så er passiv nedkjøling det absolutt beste. Elektronikken er også godt skjermet i dagens projektorer, så den brenner ikke på grunn av varmen fra pæren. De gangene problemer oppstår, er når en forsøker å tenne en pære som ikke er nedkjølt.

Sitat Opprinnelig postet av Art-X
    målet var å beholde spenningen på prosjektoren under eventuelle strøm brudd
    Jeg siktet til dette, men burde kanskje brukt quote:
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Med tanke på hvordan mange det virker som det er her inne som investerer i dyre og i mine øyne "pimpete" kabler som jobber helt passivt i stømforsyningen til anlegget osv, så synes jeg det er litt rart at ikke en mer aktiv UPS bruk er mer diskutert her inne, ikke bare til en slik projektor bruk jeg ser for meg, men også til å sikkre en stabil strømkilde til annet sensitivt audio og video utstyr.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble inspirert av denne tråden, og bestilte meg en 1000
    Xindak Electronic - Product Center

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    Jeg har lillesøsteren til denne tilkoplet prosjektør. Den er bare mindre, ellers er de like - line interactive og ren sinus.
    Grunnen til at jeg kjøpte den er frykt for at lyset skal gå. En gang landet ei skjære i høyspentmasten mens jeg så film, både bildet og skjæra forsvant fra jordens overflate samtidig. Kortslutningen hørtes ut som en plankestabel som falt ned fra et hustak. Da var det varmt i prosjektøren, heldigvis røk den ikke.

PS.
    Komplett er dyrt på UPS. Jeg kjøpte min hos Amentio og sparte noen hundre kroner på det.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva er problemet med å la projektoren ta en passiv nedkjøling hvis strømmen skulle gå? Alle dagens projektorer klarer dette fint, og strengt tatt, hvis det er pæren dere er bekymret for, så er passiv nedkjøling det absolutt beste. Elektronikken er også godt skjermet i dagens projektorer, så den brenner ikke på grunn av varmen fra pæren. De gangene problemer oppstår, er når en forsøker å tenne en pære som ikke er nedkjølt.
    Du har sikkert mye rett i at en passiv nedkjøling ikke er like kritisk på dagens projektorer Gorm, og det med for tidlig prøve og starte opp den varme lampa igjen er et mye mer skadelig senario, det er jeg helt enig i.

Det er litt det å kunne lukke ned for projektoren på riktig måte og når man selv ønsker det litt mer uavhengig av lengden på spenningsbortfallet på el.nettet som er mitt hoved motiv for å introdusere UPS sammen med den.

Må også tilstå at selv om det sikkert ikke er så skadelig å bare ta stømmen til projektoren, så føles det mer riktig å vite at kjølingen kjøler de optiske varmepåvirkede delene og den digitale motoren i projektoren så lenge lampemodulen fremdeles kan overføre ganske store strålings effekter i form av varme.

Her jeg nå bor, var det en gjenganger å oppleve at hver gang det ble litt snøfall med tung snø, kom det pga at et eller annet tre kommer nær en av fasene et lite spenningsbortfall som var nokk til å få projektoren til å lukke ned på en for meg uønsket måte. Det gjorde sitt til at jeg heller fant på noe annet å holde på med enn å kunne bruke kvalitetstid i hjemmekinoen i de periodene sansyneligheten for spenningsvariasjoner og korte utfall virket stor. Det er her en stillegående og passe stor UPS kommer inn som en mulig løsning.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg har lillesøsteren til denne tilkoplet prosjektør. Den er bare mindre, ellers er de like - line interactive og ren sinus.
    Grunnen til at jeg kjøpte den er frykt for at lyset skal gå. En gang landet ei skjære i høyspentmasten mens jeg så film, både bildet og skjæra forsvant fra jordens overflate samtidig. Kortslutningen hørtes ut som en plankestabel som falt ned fra et hustak. Da var det varmt i prosjektøren, heldigvis røk den ikke.

PS.
    Komplett er dyrt på UPS. Jeg kjøpte min hos Amentio og sparte noen hundre kroner på det.
    Se der ja, er ikke helt alene om denne UPS og projektor problemstillingen skjønner jeg

Hvor stor UPS og hvilken projektor modell bruker du i ditt oppsett forresten? Synes slike erfarings data for ulike kombinasjoner kan være nyttig for hvilken UPS modell som kan gjøre den mest optimale jobben.

Amentio, de det en nettbutikk forresten? Edit: fant den på google nå ja..

Ellers ville jeg kanskje vurdert en UPS som var stor nokk til både uten avbrudd å forsyne projektor og kildeavspiller, så filmen eventuellt kan fortsette med bare et lite lydbortfall mens strømmen tar en kort pause. Litt greit å ikke trenge å lete frem hvor i filmen man datt ut også.

Har mens vi er inne på fugler og høyspennt fått med meg hvordan det både hørtes og ser ut da en måke like godt la begge vingene over to av fasene i et ganske potent høyspennings linje. Det er litt vann og fugl som gikk over til damp på meget kort tid og en ganske intens lysbue som høres ganske imponerende ut ja. Det er når man ser og hører slike ting at man finner ut at det er lurt å holde god avstand til høyspent kabler for å si det sånn. Må også si at slike oppleveser gjør at jeg har stor respekt for de som har til jobb å vedlikeholde og utbedre høyspennings anlegg. Her skal det ikke store missforståelsen til i komunikasjon osv til det kan ende i en katastrofe, og det er ofte ganske langt ned til bakken i tilegg.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •